Grappig dat een topic "zeilen zonder motor" verzand in een discussie hoe gevaarlijk het PM kanaal kan zijn als je motor(!) uitvalt nét voor de boeg van een binnenvaarder. Iemand die dit topic start zal daar wel over nagedacht hebben/de capaciteit hebben dat te doen
Ik heb 15 jaar terug voor het laatst gezield zonder motor. Dat was op een E22 kielboot, zo'n 2400 kg maar prima wendbaar. Zonder wind duurde de tochten lang(er) (in 96 uur van Thyboron naar Vlieland) en voor kunstwerken en in havens hadden we een wrikriem, daarmee kon je erg precies manouvreren. Op stilstaand water zonder wind haalde een geoefend wrikker (was ik toen nu niet meer) zo'n 2.5 knoop (en dat hield je dan zo'n 5 min vol). De mede-watergebruikers begrepen dit (uiteraard) vaak niet, maar vonden het stoer en soms charmant. Nu, 15 jaar later hoor ik vaker termen als "naief" en "le-vens-gevaarlijk".
Op ruim water (IJsselmeer en Noordzee) ging het allemaal prima; hindernissen waren meestal het oversteken van shippinglanes of het (nog) niet aan kunnen lopen van bv Lowestoft omdat het te hard stroomde. Dit had z'n charmes zullen we maar zeggen (achtraf...)
In Nederland werd het eigenlijk steeds drukker en gehaaster, waarbij het onbegrip van de mede watergebruiker groter is geworden. De sluismeesters bij Kornwerd (geen fijne kerel toen) en St. Stevin (geschikt) namen de tijd en hielpen soms mee een sleepje te regelen, als het niet bezeild was. Vaak op fokje naar binnen, putsen uit om niet te hard te gaan en afstoppen op lange achterlijn. Best spannend soms. Een paar jaar later werd het sleepje "verplicht", wat meestal wel lukte (in het seizoen althans). Was wel oppassen om geen huur-boot-schippers hierom te vragen, die vergaten vaak de sleep en sloegen soms zelfs achteruit...
Ik heb het op de Loper nog gedaan af en toe (om die kennis bij te houden, je gaat je boot er erg goed door kennen ook!), maar nu is het verwaterd, mijn boot te zwaar en zeilt ook niet meer als een Dinghy...
Met een klein, licht bootje in Friesland lijkt mij het prima te doen. Wel goed oppassen bij het oversteken van dat levensgevaarlijke PM kanaal!