Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Etiquette

Etiquette 26 sept 2016 12:58 #770787

Met een worp vanaf je schip is dat lastig, er onderdoor. Moet je hem daarna alsnog er onderdoor prutsen. Terwijl die ander gewoon z'n lijn kan binnentrekken zonder last te hebben van jouw lijntje. Bovendien, misschien gaat schip B wel als eerste weer weg? Vragen, vragen...

Ik vind het een rare (etiquette) regel. Ik doe het overigens wel heur, conformistisch als ik ben.
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 12:59 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 13:25 #770795

Volgens mij heet dat "dip the line" in het engels.
Als de eerste een lus over de bolder legt (lus dus niet terug naar het schip), en jij legt je lus er overheen, dan kan nummer 1 niet weg zonder jou los te halen.
Als jij jouw lijn of lus, eerst van onder door zijn lus steekt en dan om de bolder, dan kan hij wel weg zonder jou los te halen, en jij kan ook weg zonder hem los te halen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 13:48 #770800

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27353
Evaluationcopy schreef :
Met een worp vanaf je schip is dat lastig, er onderdoor. Moet je hem daarna alsnog er onderdoor prutsen. Terwijl die ander gewoon z'n lijn kan binnentrekken zonder last te hebben van jouw lijntje. Bovendien, misschien gaat schip B wel als eerste weer weg? Vragen, vragen...

Ik vind het een rare (etiquette) regel. Ik doe het overigens wel heur, conformistisch als ik ben.

Die regel gaat er vanuit dat er wordt gewerkt met landvasten met vast oog. Als je de landvasten vanaf de boot om de bolders voert en weer terug aan boord neemt, wat tegenwoordig meer regel dan uitzondering is, dan maakt het allemaal allemaal alweer een stuk minder uit.
Maar je kan ze natuurlijk ook dan onder het landvast van je voorganger houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 14:03 #770806

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6075
Midsomer Sylt schreef :
Het meest tenenkrommende vind ik als bijv. een grote stalen motorboot van een meter of 13 tegen een houten zeilscheepje aanmeert van een meter of 7 en aan boord mannen die voor geen enkele rede vatbaar zijn zodat het kleine zeilscheepje zich genoodzaakt voelde om te vertrekken. De havenmeester was jammer genoeg niet meer aanwezig.

beetje afhankelijk van de situatie. als er voldoende andere plek is voor die motorboot dan heeft ie aan mij een slechte.
Als er geen ruimte is dan is het niet redelijk de plek bezet te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 15:12 #770824

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Een van de weinige dingen waar ik me VRESELIJk aan stoor is als mensen hun muziek hard aanzetten zodat dit duidelijk hoorbaar is op andere schepen.
Tegenwoordig roept men maar al te makkelijk "Dat moet kunnen" Er moet $%&*&^@#% helemaal niks!!
Mijn antwoord is dan "Landvasten doorsnijden ook"
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 15:31 #770830

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6275
Midsomer Sylt schreef :
Wij lagen afgelopen weekend als eerste schip aan de wal. Het derde schip dat aanmeerde vriendelijk verzocht een lijntje naar de wal te brengen, evenals het vijfde schip. Ook de etiquette van lijnen beleggen onder die van het schip dat er reeds ligt is bijna niet meer bekend.

Nou denk ik vrijwel zeker te weten dat het derde bootje in dit geval de mijne was. :blink:
Klopt, ik lig nagenoeg nooit dubbel en ook nooit meer dan twee dik, dus ik ken dat gebruik niet, hoewel het wel duidel is waarom zoiets gebruikelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 15:56 #770835

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Soms zijn etiquette en gezond verstand / goed zeemanschap gewoon met elkaar in conflict. Vorige week las ik dat je in een sluis de motor moet uitzetten, vanwege de hinderlijke dieselwalm. Nou schut ik bijna wekelijks in Lauwersoog en daar houdt de overgrote meerderheid zich echt niet aan die regel. En terecht! Zeker bij drukte is het laatste wat je wilt een onwillige motor. Ja, de walm is soms verschrikkelijk, maar dat zij dan zo...
En verder toetsen wij de etiquette vaak aan de zinnigheid van de regel. Ik ben nogal conformistisch en mijn vriendin helemaal niet. Dat leidt wel eens tot een gezonde discussie. :laugh:
-Wie heb je er mee als je je vlag 's nachts niet binnenhaalt?
-Moet je met alle geweld je fenders binnenhalen als de omstandigheden een risico met zich mee brengen?
Ik heb ook wel eens een boze blik/corrigerend gebaar gekregen omdat iemand vond dat ik te hard de sluis uit voer. Mijn motief was juist om de wachtenden voor de slagbomen niet onnnodig lang te hinderen. Dus dan doe je iets uit fatsoen en is er tóch iemand gepikeerd...
Ach, "some people are dying to be offended" - Lemmy Kilmister
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 15:58 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 16:11 #770838

captain koek schreef :
Noorderzon schreef :
Alle wetten, regels en etiquettes (en wat dies meer zij) kunnen 'overboord', behalve deze:
Ga met ieder ander om zoals jij zou willen dat er met jou wordt omgegaan [shame on me]

Die houding kan gevaarlijk zijn. De een houdt van gang bangs, de ander niet.
Weer een ander houdt van rust, waar velen van herrie houden. Just sayin' :)

Ook dat zou geen problemen moeten opleveren met deze regel. De mensen die zich storen aan de enkeling van de gangbang party zouden dezelfde regel ook toepassen en proberen jou in je 'waarde' te laten. Maar het is inderdaad wel een grotere uitdaging dan wanneer de gangbangers zelf zich zouden afvragen waarom de andere mensen om hen heen op die plaats en dat tijdstip geen gangbang party houden. Ik zou concluderen dat ze daar dan niet op zitten te wachten ;)
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 16:14 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 16:14 #770841

@ Palomine, als je in Hoorn lag zou dat heel goed mogelijk zijn. Was wel heel gezellig druk, waarschijnlijk een van de laatste mooie weekenden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 16:17 #770842

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Nou Sloe Gin, dan moet je niet naast ons komen liggen. We praten namelijk ook en dat hoor je ook op de andere boot. Hoe wil je naast elkaar kunnen liggen en een muziekje op de achtergrond niet kunnen horen?

Als je bedoeld, lang, hard, asociaal (wat dat dan ook is), in de nacht, of erg vroeg ..... dan ga ik met je mee. maar iemand die zijn gitaar pakt 20 boten verderop die ik kan horen, mag van mij best even de sfeer erin brengen bij een ondergaande zon. En mijn dochter heeft zo'n draagbare wifi box or what ever, ik verzeker je, volgend jaar heb ik er zelf ook eentje. Een muziekje op zijn tijd is helemaal top wat mij betreft.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 16:27 #770846

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5209
Etiquette volgen is prima maar het moet wel zinnig zijn.
Als je als derde schip een lijn op de kant zet kan die best boven, lijkt me niet dat de binnenste twee weg gaan voordat die lijn losgaat....
Tenzij je die lijn voor verhalen wil gebruiken, dan leg je hem alsnog onder maar zijn de andere ook al min of meer los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 16:38 #770853

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6275
Midsomer Sylt schreef :
@ Palomine, als je in Hoorn lag zou dat heel goed mogelijk zijn. Was wel heel gezellig druk, waarschijnlijk een van de laatste mooie weekenden

Ja Midsomer Sylt, dat was in Hoorn met de jaarlijks eind-september tocht van jachthaven Het Raboes. Het was zeker gezellig druk en prachtig zeilweer. Toevallig zeg dat ik je post zag hier :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 16:44 #770856

FMJ schreef :
Ook een manier om aan de vlagetiquette te voldoen zonder je vlag ooit binnen te halen...
De tweede regel voor tijdstip van binnen halen is van 9 uur in de avond tot 7 uur in de ochtend als het daglicht langer duurd ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 16:48 #770862

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2381
Eclips schreef :
Soms zijn etiquette en gezond verstand / goed zeemanschap gewoon met elkaar in conflict. Vorige week las ik dat je in een sluis de motor moet uitzetten, vanwege de hinderlijke dieselwalm. Nou schut ik bijna wekelijks in Lauwersoog en daar houdt de overgrote meerderheid zich echt niet aan die regel. En terecht! Zeker bij drukte is het laatste wat je wilt een onwillige motor. Ja, de walm is soms verschrikkelijk, maar dat zij dan zo...


Ik vind het inderdaad aso als je jouw motor in de sluis niet stopt. Ach alleen de boten achter je hebben er immers last van. Het is natuurlijk een raar idee dat je de motor niet uitzet omdat hij wellicht een keer niet zou starten. En dan nog. Dat levert toch geen gevaarlijke situatie op. Alleen een vervelende omdat je even hulp nodig hebt om de sluis uit te komen. So what?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 16:56 #770870

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6275
martinw schreef :
Het is natuurlijk een raar idee dat je de motor niet uitzet omdat hij wellicht een keer niet zou starten.

Dat ben ik met je eens. Als je er niet op kan vertrouwen dat je motor start is een sluis niet de beroerdste plek waar je kunt zijn en kan je beter het niet start probleem gaan oplossen.

In de meeste sluizen die ik passeer is het devies: 'schroef uit werk' dacht ik zo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 16:56 #770872

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1407
Ik hoop en verwacht eigenlijk dat Eclips bedoeld dat hij de motor in zijn vrij zet en laat draaien. Niet dat hij de motor in z'n werk houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 17:01 #770874

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2381
Uiteraard schroef uit, motor uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 17:01 #770875

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
ManneeB schreef :
Ik hoop en verwacht eigenlijk dat Eclips bedoeld dat hij de motor in zijn vrij zet en laat draaien. Niet dat hij de motor in z'n werk houdt.
Blijft het een raar principe omdat je bang bent dat je motor niet start..... beter daar trouwens als aan lager wal.
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 17:18 #770880

vraag:
deze zomer een tochtje door friesland. ik kon/moest aanleggen als veel kleinere 2e boot naast een verlaten (warm weer maar dektent dicht) stalen motorkruiser in Heeg voor een bezoek aan een rondje bakker, spar en terras stop voor een koffie.


Toen ik terugkwam ben ik uitgescholden door de schipperse...niet te kort. Ik nog ..sorry ik ga er niet eens op in... maar toch gedaan met a. niet lang weggeweest, b. er was niemand aan boord, c. je kon mijn boot toch zelf verleggen en er tussenuit?

Afijn...allemaal heel gezellig.. maar wat is hier de richtlijn volgens ZF
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 17:19 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 17:32 #770888

Eclips schreef :
Soms zijn etiquette en gezond verstand / goed zeemanschap gewoon met elkaar in conflict. Vorige week las ik dat je in een sluis de motor moet uitzetten, vanwege de hinderlijke dieselwalm. Nou schut ik bijna wekelijks in Lauwersoog en daar houdt de overgrote meerderheid zich echt niet aan die regel. En terecht! Zeker bij drukte is het laatste wat je wilt een onwillige motor. Ja, de walm is soms verschrikkelijk, maar dat zij dan zo...
En verder toetsen wij de etiquette vaak aan de zinnigheid van de regel. Ik ben nogal conformistisch en mijn vriendin helemaal niet. Dat leidt wel eens tot een gezonde discussie. :laugh:
-Wie heb je er mee als je je vlag 's nachts niet binnenhaalt?
-Moet je met alle geweld je fenders binnenhalen als de omstandigheden een risico met zich mee brengen?
Ik heb ook wel eens een boze blik/corrigerend gebaar gekregen omdat iemand vond dat ik te hard de sluis uit voer. Mijn motief was juist om de wachtenden voor de slagbomen niet onnnodig lang te hinderen. Dus dan doe je iets uit fatsoen en is er tóch iemand gepikeerd...
Ach, "some people are dying to be offended" - Lemmy Kilmister

Oh ben jij dat.
De Stortebeker is er nog zo'n een.
Kost je een jaar van je leven per schutting. Roet, koolmonoxide, aromaten etc.
In de sluis: motor uit, er liggen zat schepen om je heen die je een sleepje willen geven. (Ja zelfs aan een Mac :-) ).
Alleen als je er alleen in ligt en je dus niemand hebt om een sleepje te vragen mag dat.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 17:46 #770896

Waterblok schreef :
We gaan de zaak niet omdraaien, degene die buitenop aanlegt dient te vragen hoe laat de ander plant weg te gaan, niet andersom.
Kwestie van schade en verwachtingsmanagment :-)
Jutter schreef :
Enhe... op zout water? :S
Ja hallo, op zout heb je het getijde als excuus om op onchristelijke uren te vertrekken, op zoet water niet, dan kan je wel wachten tot na de koffie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 17:48 #770899

Ok. En nu staat er in mijn Yanmar-boekje: 5 minuten laten draaien in z'n vrij vóór uitschakelen. Bij sommige sluizen haal je die 5 minuten niet eens. Motor toch maar uitzetten dan?
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 17:49 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 17:59 #770906

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3435
Afijn...allemaal heel gezellig.. maar wat is hier de richtlijn volgens ZF(noggeentweerechterhanden)

Vraag of ze nog meer scheldwoorden kent ter verrijking van jouw woordenschat. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 18:04 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 20:06 #770946

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7546
noggeentweerechterhanden schreef :
vraag:
deze zomer een tochtje door friesland. ik kon/moest aanleggen als veel kleinere 2e boot naast een verlaten (warm weer maar dektent dicht) stalen motorkruiser in Heeg voor een bezoek aan een rondje bakker, spar en terras stop voor een koffie.


Toen ik terugkwam ben ik uitgescholden door de schipperse...niet te kort. Ik nog ..sorry ik ga er niet eens op in... maar toch gedaan met a. niet lang weggeweest, b. er was niemand aan boord, c. je kon mijn boot toch zelf verleggen en er tussenuit?

Afijn...allemaal heel gezellig.. maar wat is hier de richtlijn volgens ZF

Tja motorbootvolk, :evil:
kent richtlijnen noch etiquette.
Alleen hun eigen groot gelijk.
Beetje kort door de bocht maar toch,
wat zijn jullie ervaringen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 26 sept 2016 20:18 #770950

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6075
houtribsluis laat ik de motor gewoon aan, heeft dan nog zo kort gedraaid dat ik m zoveel mogelijk laat draaien. kan ik na de sluis even beetje toeren maken.
geen rook, grote sluis, nimand last van.

sluisje bij tholen bijvoorbeeld is een ander verhaal....daar gaat ie wel uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl