Knar schreef :
Buiten het feit dat het verenigingsleven al diverse fiscale aanvallen te verduren heeft gehad de laatste jaren (o.a. inzake vrijwilligersvergoedingen) is het niet uit te leggen dat de motorboot wel btw moet betalen en de zeilboot niet.
Dat valt heus wel uit te leggen: we spreken wel over de zeilsport doch nooit over de motorbootsport. Wel weer over sportboten, en die zij dan ook weer vrijgesteld.
Voor de goede orde, deze regeling komt niet door Europa of vanuit Brussel, maar is volgens mij Nederlandse polder-politiek.
Dat is unfair. De “oude” uiterst praktische implementatie die door de Europese Commissie afgeschoten is was juist typisch PolderNederlands.
Oneerlijk...? verreweg de meeste verenigingshavens waren er al ver voor de commerciële buurman er brood in zag.
Dat lijkt me een bijzondere redenatie: als je als eerste ergens brood inziet hoef je je niet aan de wet te houden.....
Dick
opzich nog niet zo gek, want het was niet tegen de wet, en de vereniging een zeer oud en ingeburgerd initafief, draait al ik weet niet hoelang, gaat ook niet om geld te verdienen, maar wat het eigenlijk al zegt verenigen
Dat er dan bedrijfjes opgericht worden met het doel verenigen maar hoofdzakelijk geld verdienen en vooral winst in tegenstelling tot de vereniging.
Is het inderdaad raar dat je dan gaat klagen over oneerlijke concurrentie.
Maar ja wie klaagt heeft daar vaak een reden toe, de gouden wilde tijden in de havens is een beetje over, en wie heeft daat als eerste last van de commerciële.
De vereniging heeft het nooit breed gehad duys die zijn wel wat gewend
Wie zijn er aangesloten bij de Hiswa.......uhm juist
Dus waar dit vandaan komt en hoe is vrij duidelijk te benoemen