Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zeegaande schepen

zeegaande schepen 06 jan 2017 11:39 #797698

Zeegaande pleziervaartuigen

Alle schepen langer dan 20 meter moeten eind 2018 beschikken over een certificaat om op de Nederlandse binnenwateren te mogen varen. Dat geldt ook voor pleziervaartuigen, zelfs als zij bestemd zijn voor het varen op zee. Helaas zitten de regels hierover wat ingewikkeld in elkaar. In het kort komt het er op neer dat er in Europees verband is afgesproken dat schepen aan bepaalde eisen moeten voldoen. Voor nieuwe pleziervaartuigen is dat te zien aan het zogenaamde CE keurmerk. Echter ook schepen die al bestaan moeten aan bepaalde eisen voldoen. Een bestaand schip kan tot eind 2018 een beroep doen op een overgangsregeling en hoeft dan niet aan de huidige eisen te voldoen. De certificerende instelling heeft dan de mogelijkheid om op punten van de eisen af te wijken als die afwijking geen gevaar voor schip en opvarenden hoeft op te leveren.

In de zeevaart is het al langer verplicht dat een schip een certificaat moet hebben, maar op zee zijn de meeste pleziervaartuigen daarvan vrijgesteld. Wat overigens niet wil zeggen dat zij daarmee niet aan bepaalde eisen moeten voldoen, maar ze hoeven dus geen certificaat te hebben. Voor de binnenwateren is bepaald dat elk schip langer dan 20 meter straks een certificaat moet hebben. Dus ook pleziervaartuigen. In de meeste gevallen zal dat het Certificaat van Onderzoek of CvO zijn. Een en ander ligt vast in de Binnenvaartwet en de daarbij behorende regels in het Binnenvaartbesluit en de Binnenvaartregeling.

Veel mensen denken dat zeevarende pleziervaartuigen hiervan vrijgesteld zijn. Dat is echter beslist niet zo. Het is in Nederland namelijk onmogelijk om niet op een binnenwater te varen. Zodra u de haven van Scheveningen in of bijvoorbeeld de Waddenzee op vaart, vaart u op binnenwater en geldt dus de Binnenvaartwet. En die zegt simpelweg dat elk schip voorzien moet zijn van een certificaat. Een zeeschip moet op het binnenwater dus ook voorzien zijn van een certificaat. En daar zit hem de clou. Zeeschepen in de beroepsvaart hebben allen een relevant certificaat en zijn vaak onder keur van bijvoorbeeld Lloyds gebouwd. Een modern groot pleziervaartuig (superjacht) zal ook onder keur zijn gebouwd. Een ouder pleziervaartuig (veelal een voormalig beroepsvaartuig) kan echter geen certificaat als zeegaand pleziervaartuig krijgen, omdat de Nederlandse instanties dat eigenlijk niet kennen. En omdat de eisen voor de zeegaande beroepsvaart streng zijn kan een pleziervaartuig cq. een historisch vaartuig daar niet of nauwelijks aan voldoen. Ook zeegaande pleziervaartuigen langer dan 20 meter rest daardoor eigenlijk niets anders dan ook het CvO te behalen. Het is mogelijk om daarbij een aantekening voor zeevaart te krijgen. De eisen worden daarmee niet strenger, maar u mag dan wel de zee op.

Ook op veel Europese wateren die in open verbinding staan met de open zee wordt geëist dat een schip een certificaat heeft. Een CvO met een zeevaart aantekening is dan het juiste document. Het maakt overigens dus niet uit welk certificaat uw schip straks heeft, zolang dit maar een geldig certificaat is van het land onder welke vlag u vaart. Veel historische schepen onder Nederlandse vlag worden bedrijfsmatig in de chartervaart ingezet. Omdat zij bedrijfsmatig varen vallen zij niet onder de regels als pleziervaartuig.

Bovenstaande is een erg korte samenvatting van deze complexe regelgeving en dat in mijn eigen woorden. Heeft u een vaartuig langer dan 20 meter dan moet u eind 2018 een certificaat hebben voor dit schip en bent u dus verplicht om u in de regels te verdiepen en goed advies in te winnen. Het risico is dat u straks zit met een schip waarmee u in Europese wateren niet meer mag varen en dat daarmee dan ook onverkoopbaar is. En als uw schip niet meer mag varen is de consequentie straks ook dat u als niet varend schip als bouwwerk wordt gezien en ineens aan heel andere regels moet voldoen als u aan boord wilt wonen.

De genoemde ontheffing voor bestaande schepen om niet aan alle nieuwe eisen te voldoen is in de huidige regels overigens eindig. Ergens in 2035 vervalt die uitzondering. Wat daarna komt is nog niet bekend. Wel gloort er een klein beetje licht. Nog niet alle regels voor pleziervaartuigen en vooral historische vaartuigen zijn ingevuld. Dat wordt aan gewerkt en ook aan het gehele stelsel van regels wordt gewerkt. Naar mijn mening moeten belangenbehartigers in alle Europese landen een vuist maken en er voor zorgen dat de huidige regels sterk vereenvoudigd worden en dat ook duidelijk wordt wat de situatie na 2035 zal zijn. Het gaat hier immers om het behoud van een stuk gezamenlijk erfgoed en het kost al genoeg geld om dat in de vaart te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 11:48 #797705

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Apart, je zegt dat je het zelf hebt samengevat. Heb je dan voor mij een artikel uit de wet, het besluit of de binnenvaartregeling waarin staat dat die van toepassing is op pleziervaartuigen en niet slechts op beroepsmatig verkeer?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 11:55 #797708

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Voor de volgende categorieën van binnenschepen is een certificaat van onderzoek vereist:

a. binnenschepen met een lengte van ten minste 20 meter;
b. binnenschepen waarvoor het product van 3 lengte, breedte en diepgang ten minste 100 m bedraagt;
c. sleepboten, duwboten of sleepduwboten, tenzij:
1°. ze niet onder de criteria genoemd in de onderdelen a of b vallen,
2°. ze blijkens een verklaring van Onze Minister uitsluitend worden gebruikt als pleziervaartuig, en
3°. ze overeenkomstig de voorwaarden gesteld op die verklaring worden gebruikt;
....... etc

Een sleper die nu als pleziervaartuig wordt gebruikt heeft geen CvO nodig, maar een vaartuig wat gebouwd is als pleziervaartuig wel?

Edit: En dan bedoel ik .... wat is er anders dan wat er al was dan in 2008/2009 toen de BvW in ging? Hoofdstuk 21 van de EU richtlijn is sinds die tijd al van toepassing. Wat is er veranderd dan?
Laatst bewerkt: 06 jan 2017 12:07 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 11:58 #797710

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Geen CvO is vereist voor:

g. binnenschepen met permanente ligplaats, uitsluitend gebruikt voor bewoning en zonder eigen aandrijving dan wel anderszins niet voor de vaart geschikt, ook gedurende de tijd van verslepen.

Stel ik woon al aan boord, aan welke andere regels moet ik dan (gaan) voldoen (als bouwwerk) omdat ik geen CvO heb?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 12:10 #797715

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik reageer weer veel te snel, dat zie je wel :laugh:

Eisen voor pleziervaartuigen waren er al (hoofdstuk 21 EU richtlijn). Een CvO was echter eerder wat mij betreft niet vereist. Dat is / was nu dus anders?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 13:40 #797751

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
Een cvo is ook verplicht voor schepen met blokfactor van >100m3. De ongecorrigeerde LxBxD.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 13:42 #797752

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
De wetgeving is al jaaaren bekend...
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 13:43 #797753

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
De app is wat snel.

Maar inderdaad heeft de pleziervaarder vaak geen flauw benul hiervan.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 13:46 #797754

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
WADnWIND schreef :
Een cvo is ook verplicht voor schepen met blokfactor van >100m3. De ongecorrigeerde LxBxD.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Daar zit je al snel aan met 15m mast. ;)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 13:56 #797762

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
TS heeft er een handje van allerlei paniek berichten de wereld in te sturen. Na zijn complete onzin topic over CE categorieën, ga ik me hier niet druk om maken...

Gelukkig telt de mast niet mee voor de blokmaat, we kunnen weer gerust achte over leunen. Veel storm weinig water.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 14:36 #797783

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5178
Tenzij je dus geen cvo wilde gaan aanvragen omdat je een zeebrief hebt, dat blijkt dus niet op te gaan. En volgend jaar eindigt de overgangsregeling, en er zijn een boel schepen nog niet gekeurd. Als bestaand schip aan nieuwbouw eisen gaan voldoen is onmogelijk of erg kostbaar. Maar ik denk niet dat er hier veel mensen zitten waarvoor cvo van toepassing is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 16:07 #797811

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
en dat die minuscule groep mensen voor wie dat geld al lang op de hoogte zijn
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 20:23 #797882

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
La Mavare schreef :
WADnWIND schreef :
Een cvo is ook verplicht voor schepen met blokfactor van >100m3. De ongecorrigeerde LxBxD.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Daar zit je al snel aan met 15m mast. ;)

Ik schreef LxBxD en niet LxBxH ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 20:24 #797883

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
MvN schreef :
TS heeft er een handje van allerlei paniek berichten de wereld in te sturen. Na zijn complete onzin topic over CE categorieën, ga ik me hier niet druk om maken...

Gelukkig telt de mast niet mee voor de blokmaat, we kunnen weer gerust achte over leunen. Veel storm weinig water.

TS komt slechts 10 jaar te laat met het bericht. Subsidie regelingen zijn alweer jaren voorbij.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 20:26 #797884

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
MvN schreef :
en dat die minuscule groep mensen voor wie dat geld al lang op de hoogte zijn

Dat valt toch tegen. Wij hebben natuurlijk heel veel met deze groepen te maken gehad en nog. Ze bestaan nog steeds, de onwetenden. Nog steeds worden er mensen wakker (en verkopen wij Klasse-A inland AIS).

Echter die mensen hebben soms zelfs nog geen internet......of lezen geen fora.

Het aantal betrokken schepen in Nederland werd ooit geschat op 7000 stuks. Er is door slechts 5200 schepen gebruik gemaakt van de AIS subsidieregeling. Waar zijn die overige 1800?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 jan 2017 20:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 20:44 #797889

Luister eens goed, ik heb dit bericht gekregen via de vaarwijzer,
ik zuig dus niets uit mijn duim,

ik wil het gewoon verder mededelen,

sommigen onder jullie denken alles te weten
en als je het niet goed begrijpt dan maar de grond in boren


proficiat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 20:55 #797893

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29289
didierj011 schreef :
Luister eens goed, ik heb dit bericht gekregen via de vaarwijzer,
ik zuig dus niets uit mijn duim,

ik wil het gewoon verder mededelen,

sommigen onder jullie denken alles te weten
en als je het niet goed begrijpt dan maar de grond in boren


proficiat

Niemand beweerd hier dat het niet waar is, en het is prima om te herhalen. Maar nieuwswaarde heeft het niet meer, althans niet voor forum lezers. En inderdaad zijn veel grotere jacht bezitters zich van niets bewust......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 21:01 #797897

Nou ja, het zal wel ergens als nieuws gebracht zijn want ook de Waterkampioen van deze maand brengt het als nieuws onder de aandacht.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 21:33 #797908

Noballast schreef :
Nou ja, het zal wel ergens als nieuws gebracht zijn want ook de Waterkampioen van deze maand brengt het als nieuws onder de aandacht.

Daar noem je nu echt een bron waar zeilers vreselijk ontzettend geweldig veel wijzer van kunnen worden! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 22:06 #797913

keeszeiler schreef :
Noballast schreef :
Nou ja, het zal wel ergens als nieuws gebracht zijn want ook de Waterkampioen van deze maand brengt het als nieuws onder de aandacht.

Daar noem je nu echt een bron waar zeilers vreselijk ontzettend geweldig veel wijzer van kunnen worden! :)

Hmm, 't stond onder het kopje motorbotennieuws.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeegaande schepen 06 jan 2017 22:17 #797915

De inhoud van de TS zijn post komt 1 op 1 uit de nieuwsbrief van vaarwinkel.nl.
Laatst bewerkt: 06 jan 2017 22:17 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl