OldBawley schreef :
trotti schreef :
Assistentie van buitenaf is niet toegestaan, dus ik denk dat niet.
Wat ze wel deden is iedere keer als ze achter lagen het enige dat je kunt doen, de andere kant op varen dan de tegenstander. Bovendien heeft Jimmy Spithill tijdens 1 van de korte interviews achteraf gezegd dat ze tijdens die kaatste race tegen Japan vantevoren al gezien hadden dat de rechterkant van de baan betere wind had, en zijn ze dus die kant op gevaren.
Dat heb ik zo'n beetje iedere race al gezien, dus daar geloof ik wel in.
Ik snap dus alleen niet waarom de voorste boot niet standaard tussen de tegenstander en de boei blijft (standaard match racing taktiek), maar zal er wel mee te maken hebben dat ze zo min mogelijk willen manoeuvreren omdat elke manouvre snelheid en heel veel energie kost, en dat ze nu nog niet het achterste van huh tong willen laten zien?
Groeten,
Johnnie
Ok, het is niet toegestaan maar dat is in de AC geschiedenis nog nooit een obstakel geweest.
Je merkt dat de tacticus bij Oracle niet zoals op de andere raceboten uitzicht houd naar wind op het water. Ze staan in contact met de wal, dat is duidelijk als je de gesprekken volgt. Bovendien is een geheime communicatie met de wal eigenlijk niet te controleren.
Kijk, ieder weet dat als je achter ligt de enige manier om weer voor te komen een split is. Hoe ze het voor mekaar krijgen om altijd precies op het goede moment te splitten ( niet een gate te vroeg ) is me onduidelijk. Soort voorgevoel,
een orakel ?
Haha, nee een Oracle
Ik geloof er niet in dat ze contact met de wal hebben. Dean Barker heeft toegegeven dat ze een fout hebben gemaakt door niet met ze mee te varen....
En een beetje geluk is Oracle ook nooit vies van geweest... maar goed
Het valt me wel op dat er best veel fouten gemaakt worden door zo'n beetje alle teams. Van te laat starten, tot rare tactieken en manouvres....
het is wel duidelijk dat er zoveel aandacht voor het zeilen zelf nodig is dat het moeilijk is om "met hun hoofd uit de boot" te varen...
Ik vind het trouwens wel echt een succes dit format! Spannende, korte races waarin erg veel gebeurd en wat heel goed te volgen is!
Groeten,
Johnnie