Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Americas cup

Americas cup 11 mei 2017 17:04 #834186

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Ik zeil een kleine zware klassieker. Heb enkele jaren terug enkele keren geschipperd op een grote snelle catamaran, gewoon om te leren, om te weten hoe dat is. ( En om later te kunnen opscheppen ) Zeventien knopen liet ik dat ding stuiteren en de gasten waren niet eens onder de indruk. Wisten zij veel. Hun auto ging stukken sneller.
De ontwikkelingen in het AC zeilen fascineren me. Wat een moeilijke job moet het zijn zo´n ding te schipperen.
Niet aleen vliegen die boten tegenwoordig tot tegen de 50 knopen, heeft de schipper naast het sturen twintig ( jawel ) twintig knoppen voor de instelling van de foils en roerfoils, maar hij moet ook nog match racing doen.
Genieen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 12 mei 2017 11:14 #834428

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Ik vindt het ook zwaar indrukwekkend. Ze zijn natuurlijk wel met een team, maar doe het maar eens na!

We hebben ondertussen net 19 aangetikt. Mijn zenuwen zijn daar nog maar net tegen bestand :-) Op de Boontjes slalommend tussen de andere schepen door vergt 15+ alle aandacht. Ik moet er niet aan denken nog 3 keer zo hard te gaan en dan rond de boeien te varen met nog andere schepen in de buurt ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 12 mei 2017 12:06 #834454

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Bedoel je dat je met de Redshift 19 kn hebt gezeild ? Gefeliciteerd.

Toen ik met die grote cat 17 knopen deed was dat eigenlijk niet meer verantwoord. De boot voer met ons. Ik herinner me dat ik een “Normaal “ jacht veel te dicht passeerde, gewoon omdat de cat niet meer naar de ( uiterst kleine ) roertjes luisterde. Ik kon het roertje aan loef zien, dat stond zowat dwars. Die keer waren de gasten wel onder de indruk.

Stoeien met andermans geld heb ik altijd leuk gevonden. Met m´n eigen bootje ben ik voorzichtig niks te breken, met die cat had ik daar lak aan. Had ik iets gebroken waren de eigenaars waarschijnlijk blij geweest dat de breuk gebeurde als ze zelf niet aan boord waren.

Naast de snelheid en de complexiteit van het foilen is het vooral dat match racing waarvoor ik achting heb. Volgens mij zijn de stuurlui van die boten een combinatie van formule één piloot, aerodynamica expert, schaakgrootmeester en ze moeten bovendien zo agressief zijn als een cobra.

Ik vermoed dat slecht weinigen zoiets complex kunnen meesteren. Hoedje af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 12 mei 2017 12:23 #834464

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
De grotere snelheden zijn fijn maar wat als je iets raakt op onze zeven waar van alles in drijft?
Is wel handig bij zo'n cat als het zwaard breekt en niet de zwaardkast....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 12 mei 2017 18:22 #834596

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4104
Waterblok schreef :
De grotere snelheden zijn fijn maar wat als je iets raakt op onze zeven waar van alles in drijft?
Is wel handig bij zo'n cat als het zwaard breekt en niet de zwaardkast....

Bij moderne multihulls worden de zwaardkasten extreem sterk uitgevoerd.
De steek-zwaarden daar frezen ze "breuklijnen" in, zodat het zwaard breekt
en niet de kast.
Overigens doen ze dat ook bij de foils van de VG racers.

Grt, A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 12 mei 2017 18:33 #834597

Ik vind het ook erg indrukwekkend om te zien wat ze doen, ik mag graag over de innovaties lezen in technische artikelen. De race zelf volg ik overigens helemaal niet.
Ik heb vrijwel alle interesse voor de AC verloren nu het een spelletje tussen een handje vol milionairs is geworden die meer tijd in de rechtzaal doorbrengen dan op het water als het aankomt op beslechting van de race.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 12 mei 2017 20:18 #834624

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4104
Erikdejong schreef :
Ik vind het ook erg indrukwekkend om te zien wat ze doen, ik mag graag over de innovaties lezen in technische artikelen. De race zelf volg ik overigens helemaal niet.
Ik heb vrijwel alle interesse voor de AC verloren nu het een spelletje tussen een handje vol milionairs is geworden die meer tijd in de rechtzaal doorbrengen dan op het water als het aankomt op beslechting van de race.

+1
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 15 mei 2017 17:57 #835413

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
OldBawley schreef :
Bedoel je dat je met de Redshift 19 kn hebt gezeild ? Gefeliciteerd.

Yep, maar heeeeeeeel eventjes :-)

Gelukkig kan deze boot het wel hebben en blijft prima sturen. Maar zoals ik al zei, al mijn zenuwen staan dan maximaal op scherp, ik ben er nog lang niet aan gewend. De grens van "normaal" verschuift wel snel: in het begin vonden we 12 al spannend, nu kijken we van 15 niet meer op. Je gaat er op vertrouwen dat de boot het kan hebben. Een gezond respect blijft wel nodig, we varen vanaf een knoop of 14 altijd met de schoten los op de lier zodat ze er direct af geworpen kunnen worden.

Je formule 1 analogie vind ik wel een mooie - zoiets moet het in de AC wel zijn inderdaad. Op het scherpst van de snede zeilen met die snelheden kan ik me nauwelijks voorstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 16 mei 2017 07:12 #835550

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Mijn 17 knopen was vanzelfsprekend ook slechts eventjes. Eigenlijk moest je die cat sturen door je zeilen uit te balanceren, de roertjes waren voor minieme stuurcorrecties. ( Is met ieder zeilschip zo )

In dit geval was de dochter van een der eigenaars aan boord met een vijftal vriendjes. Op een bepaald moment klaagde ze tegen me dat andere jachten sneller waren dan “haar” jacht. Ik legde uit dat wij voor de wind voeren en die ander halve wind, dat zoiets verschil maakt. Ik kon zien dat ze me niet geloofde, haar bekenden was het om het even die hingen toch de hele dag aan de telefoon.

Ik vroeg ze de trampoline te verlaten, hun spullen op te ruimen en legde uit dat ik een demonstratie zou geven. Ik zeilde dat ding alleen, het was bovendien slechts mijn derde dag aan boord van die boot. Ik gaf de autopiloot opdracht 90° op te loeven en begon de zeilen in te schoten. Elektrische lieren, die zeilen waren te groot voor handwerk.

Terwijl de boot oploefde merkte ik dat er toch best meer wind stond als ik gedacht had. Ik zeil zonder windinstrumenten, had die van die cat niet eens bekeken en dat was fout.
De boot ging lopen, manoman. De bijboot, zo´n grote rib met stuurtje en toeters en zo stuiterde gewoon van golftop tot golftop. Schat dat het ding 300 kg woog.

De cat accelereerde tot 17 kn. Het was dan dat we een normaal zeiljacht veel te dicht passeerden. Sturen lukte niet, ik kon zien dat het loefroer bijna dwars stond. Ik weet ook dat je dan het grootzeil moet laten gaan, de genua aantrekken maar ik vond dat het als demonstratie wel genoeg was.
De gasten waren deze keer toch onder de indruk van “hun “ jacht en later kreeg ik telefoon van de eigenaar om te vragen of dat klopte van die 17 knopen. Iedereen was erg onder de indruk van mijn kwaliteiten als zeiler alhoewel ik in feite een stommiteit had begaan.

Ik heb die boot drie trips geschipperd, toen wou de manager dat de schipper ook zou koken ( en de bijhorende jobs. ) Het moet rondgegaan zijn dat ik geen slechte hobbykok ben. Heb geweigerd.
Het geld had ik niet nodig, ik wist nu hoe het is zo´n boot te varen en bovendien kwam mijn vrouw er aan zodat we zelf konden reizen. Bovendien is koken voor zeven slavenwerk.

Heb sedertdien wel meer begrip voor al die grote zeiljachten die altijd op de motor varen.

De snelste zeiler die ik gekend heb ik mijn 18 jaar Med was een zelfgebouwde Poolse tri.
Metaal, erg lang, zeer smalle middenromp. Geen motor ondanks dat het ding waarschijnlijk 15 meter lang was. Buitenboordmotor. Enorme mast en ik weet nog dat die kerel ( hij zeilde solo ) een kluiver vliegend voerde bij wind waarbij ik liever binnen bleef. De kerel was het Dwayne Johnson type, moest ook wel om die boot solo te varen.

Beangstigend is dat de huidige modale huurcatamaran hier ook reeds 54 voet is en daar vaak mensen op rondvaren die nul ervaring hebben. Dat zijn dan wel zowat foolproof catamarans, toch.
De boot waar ik schipperde was een one off Fontaine Pajot, erg smalle rompen, groot tuig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 05:36 #836331

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 06:45 #836338

Prachtig!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 08:33 #836355

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Wat Iain Percy op het laatst van dat prachtig gemaakte filmpje verteld over het zonder wind opstroom varen begrijp ik niet, zijn stelling dat de mens de natuurkrachten kan ombuigen en gebruiken vind ik fantastisch gezegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 12:04 #836404

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Ik snap het ook niet - ik denk dat hij bedoelt "met bijna geen wind", maar weet het niet zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 12:22 #836409

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Onze boot heeft een enorme lange kiel. Oud spul. Voor anker liggend op de Ooster of Westerschelde gebeurde het vaak dat de boot op zijn kiel zeilde, dus met gestrekte ketting vóór het anker lag. De boot lag dan vooruit aan het anker te trekken tot een of andere stroomwerveling de richting iets wijzigde waarna de boot een complete cirkel rond dat anker maakte. De boot schoof dan de hele tijd 100 meter heen en weer. Er kon zelfs veel kracht op de ketting staan. De ketting komt net naast het center van de boeg aan boord. Ik gebruikte dan vaak een zeeanker achter de boot om weer normaal te liggen. ( Vooral als ik lijnvissers aan boord had )
In de tijd van de zeilende pilot cutters was zoiets normaal.
Misschien is het mogelijk dat die uiterst lichte AC boten op die manier tegenstroom gaan. Hij beweert echter met dubbel de snelheid van de stroom. ?????????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 12:22 #836410

Doordat de boot met een paar knopen stroomafwaarts drijft, ontstaat er een flow om de zeilen die gelijk is aan de
stroomsnelheid. Die flow weet een AC om te zetten in een hogere snelheid dan de gecreëerde wind. Ze varen
dus harder dan de wind.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 12:49 #836416

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Dat begrijp ik. Alleen dat is dan stroom afwaarts. Uit de video lijkt het dat ze daarmee stroomopwaarts zouden kunnen varen. En dat begrijp ik niet...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 19 mei 2017 12:49 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 13:07 #836422

Als stroomafwaarts richting noord is. Dan is de schijnbare wind (over dek) toch zuid. Tegen die wind kun je opkruisen met een hogere snelheid in een AC. JE zeilt dan dus stroomopwaarts in de schijnbare wind.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 13:30 #836437

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Goh ja, zo uitgelegd valt het op zijn plaats. Bijzonder is het wel en heel contra intuitief...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 16:24 #836514

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
har.vogel schreef :
Als stroomafwaarts richting noord is. Dan is de schijnbare wind (over dek) toch zuid. Tegen die wind kun je opkruisen met een hogere snelheid in een AC. JE zeilt dan dus stroomopwaarts in de schijnbare wind.

H

Nee, als de stroom richting noord is en je ligt stil (ten opzichte van het water) dan krijg je een schijnbare noordenwind. Je hebt dan dus stroomopwaarts de schijnbare wind mee.

Ik vind het nog steeds ongeloofelijk dat je dan tegen de stroom in zou kunnen omdat je dus _afkruisend_ een VMG moet halen die hoger ligt dan de windsnelheid - maar misschien kunnen ze dat inderdaad wel!
Laatst bewerkt: 19 mei 2017 16:27 door redshift. Reden: hersenkronkels en orientatieproblemen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 16:36 #836524

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Enige voor mij begrijpelijke uitleg : Ze drijven meestroom zonder wind. Zo legt Iain het uit.
Ze leggen de boot onder een hoek t.o.v. stroom. Net als bij mij gaan ze dan misschien tegenstroom door het drukverschil aan loef en lij van de daggerboard. Dat creëert ietske snelheid, dat weer ietske wind van upstream, en daar gaan ze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 19 mei 2017 20:25 #836587

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Het is wat makkelijker te doorzien (voor mij) als je het referentiekader verandert. Negeer even dat de boot afdrijft door de rivier en er 0 wind staat; effectief kun je het hele plaatje vervangen door een boot die stil ligt op stilstaand water, en er staat een wind met precies de snelheid van de rivier, maar in de richting "stroomop".

De boot moet nu met de wind mee (stroomopwaarts) zien te varen (geen probleem), maar _harder_ dan de windsnelheid. Dus de vraag is eigenlijk: kan een AC catamaran harder dan de wind afkruisen met de wind mee. (En dan bedoel ik met een VMG downwind die hoger ligt dan de windsnelheid.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 20 mei 2017 02:39 #836617

redshift schreef :
De boot moet nu met de wind mee (stroomopwaarts) zien te varen (geen probleem), maar _harder_ dan de windsnelheid. Dus de vraag is eigenlijk: kan een AC catamaran harder dan de wind afkruisen met de wind mee. (En dan bedoel ik met een VMG downwind die hoger ligt dan de windsnelheid.)

Volgens mij klopt je redenatie. Als antwoord op het laatste gequotte stuk van de puzzel zie hieronder de polar van een AC72:



Volgens deze polar bij 3 knopen wind:

Boatspeed voor-de-wind = 4 knopen, VMG daarbij dus ook 4 kn

Boatspeed bij afkruisen = 15 knopen, VMG daarbij 8.5 kn

Zonder grondwind maar met 3 kn stroom (dus 3 kn true wind) kan die boot dus overal komen!

PS: deze polar lijkt wat berekeningsfouten te bevatten bij 3 kn TWS: plat voor de wind gaat geen enkele boot harder dan de wind (deze wel volgens de polar)...
Laatst bewerkt: 20 mei 2017 02:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 31 mei 2017 15:30 #839559

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Fantastisch zeilen, techniek.

Bij sommige filmpjes kun je zien dat ze de “ wing “ boven een negatieve hoek geven terwijl die onder flink openstaat. Dat deden de Nederlandse molenbouwers reeds honderd jaar geleden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 31 mei 2017 16:34 #839572

OldBawley schreef :

Bij sommige filmpjes kun je zien dat ze de “ wing “ boven een negatieve hoek geven terwijl die onder flink openstaat. Dat deden de Nederlandse molenbouwers reeds honderd jaar geleden.

Dat ligt toch een beetje genuanceerder...
Een molenwiek heeft aan het einde een heel veel hogere AWS dan bij de as, aan het begin van de wiek.
En dus moet er flink wat twist (en diepteverschil) in de wiek zitten.
Bij een AC72mast die met 45 kts voortbeweegt is het verschil in AWS tussen onder en boven een stuk kleiner, misschien 5 kts in 20 kts True Wind.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Americas cup 31 mei 2017 19:15 #839596

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Whatever, in de filmpjes bij boven aanzicht zie je duidelijk dat de wing boven negatief staat terwijl hij onder zeker 15° open staat. Zie minut 6.40 van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl