Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer bootje ontploft. (gas)

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 08:02 #937455

WADnWIND schreef :
Wat ben jij onaardig vandaag, zeg.... :unsure:

Excuus Jugo, ik las je opmerkingen als (m.i. onterechte) kritiek op mijn post daarboven (kon ze al niet plaatsen omdat ik geen enkele tegenspraak zie met wat ik voorstel.

Echter wanneer bedoeld als algemene aandachtspunten/pricipes in dit draadje (en niet als feedback op mijn post net daarvoor) dan zijn dit uiterst valide punten natuurlijk!
Laatst bewerkt: 23 apr 2018 08:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 08:15 #937458

Yellow Boat schreef :
...Kun je zelf uitrekenen als je een (klein?) beetje begrijpt van chemie...

Interessant Ad. Over de warmte die vrij komt... Volgens mij is het belangrijk te realiseren dat het water in de brandstof vloeibaar niet dampvorming is. Hoewel dit water niet meedoet aan de reactie en weinig bijdraagt aan de totale hoeveelheid ontstane waterdamp, dient deze wel verdampt te worden. De verdampingsenthalpie daarvoor onttrekt energie van de warmte die door de verbranding van alcohol vrij komt.

Ik ben vergeten hoe dit moet, maar mss heb jij de kennis paraat om uit te rekenen hoeveel warmte er netto ontstaat bij de verbranding van 950 ml vloeibaar alcohol met daarin opgelost 50 ml vloeibaar water?
Laatst bewerkt: 23 apr 2018 08:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 08:39 #937464

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 350
Laat ik het zo zeggen; door de vele discussies hier op het forum m.b.t. wel / geen gas ben ik me in ieder geval goed bewust geworden van de gevaren van gas.
Aangezien ik van mezelf weet dat ik waarschijnlijk nogal laks om zal gaan wat betreft onderhoud van de gasinstallatie heb ik de keuze gemaakt om het 'overboord te gooien' en alleen de beproefde Origo te gebruiken. Nadelen? jazeker, maar tegen gemoedsrust kan wat mij betreft niets op.

Dus eigenlijk ben ik zowel de voorstanders als de tegenstanders van gas aan boord dankbaar, want ik ben door alle argumenten (zowel voor als tegen) goed na gaan denken over mijn eigen situatie. Iets wat ik betreft wel / geen gas nog nooit had gedaan.

Handig man, dit forum!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 08:48 #937466

Nachtvlinder schreef :

Ik ben vergeten hoe dit moet, maar mss heb jij de kennis paraat om uit te rekenen hoeveel warmte er netto ontstaat bij de verbranding van 950 ml vloeibaar alcohol met daarin opgelost 50 ml vloeibaar water?

Heel precies uitrekenen wordt moeilijk want dan moet je naast de verdamping van het water ook rekening houden met het verdampen van de alcohol voordat het verbrandt want vloeistof zelf verbrand niet. Dat verdampen van water kost dus wel behoorlijk energie. Daarom kook je met pure (96%) alcohol beter dan met spritus die tot 15% water kan bevatten
Die van alcohol is 841 kJ/kg en van water ongeveer 2200 . Eigenlijk moet je ook de opwarming van de vloeistof en de damp meenemen maar die is t.o.v. de verdampingswarmte maar klein .
De verbrandingswarmte van alcohol is ongeveer 27,5 mJ/kg.( van diesel 45) .

Nog beter en precieser is het natuurlijk om de enthalpy te gebruiken maar daarvoor heb je die nodig voor water en alcohol , afhankelijk van de temperatuur . Maar die heb ik echt niet (meer) beschikbaar.

Overigens speelt er ook nog een meng/ontmeng warmte mee van water en alcohol , die er wel zal zijn. Die beide ontmengen namelijk en dat moet dus eigenlijk ook meegenomen worden.

Al met al knap ingewikkeld maar je kunt het wel gewoon redelijk nauwkeurig uitrekenen met bovenstaande gegevens hoeveel warmte er nodig is voor het verdampen van dat water en dat in rekening brengen op de verbrandingswarmte van de alcohol ( uiteraard in de juiste verhouding water/alcohol.

Dus in feite verbrandingswarmte mengsel = %alcohol* verbrandingswarmte puur-%water *verdampingswarmte water (let op de juiste eenheden dus alles naar mJ/kg omrekenen)

Ad
ps. Ik zie net dat er kenneloijk ook Origo ovens bestaan : www.boottotaal.nl/alles-voor-d...WKXnK7xoC8dQQAvD_BwE
Best interesssant eigenlijk i.p.v. de nieuwe oven die ik nodig heb in combinatie met het vernieuwen van diverse zaken in mijn huidige gasinstallatie (slangen , reduceer e.d.)
Weet iemand of Origo het enige merk is voor alcohol kooktoestellen?
Laatst bewerkt: 23 apr 2018 08:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 09:04 #937469

Alles wat met gas misgaat wordt breed uitgemeten, wat misgaat met andere brandstoffen wordt meer gebagateliseerd.
Dat geeft een scheve verhouding in de observatie.

Gas is één van de veiligste brandstoffen mits de installatie in oorde is.
Heb ooit een benzine agregaatje in brand zien gaan, pal boven de gasbun.

Een kan (kunsstof) met benzine ernaast smolt weg en dat gaf een fraaie fontijn aan vuur.
Gas zit (doorgaans!) in stalen flessen, bij deze brand in ieder geval wel.
Deksel van de gasbun verbrand.
Slang aan de reduceer nog niet open gescheurd, kraantje van de reduceer dicht gedraaid.
Achteraf gezien bleek de gasinstalatie prima in orde.
Het agregaatje wat minder.

Gas ontsteekt niet op de temperatuur van een sigarettenpeuk, van benzine weet ik het niet zeker, ik meen dat het wel mogelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 09:30 #937476

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Yellow Boat schreef :
water
ja, maar mijn punt was dus dat, met een dieselsysteem, het water niet in de leefomgeving komt. Dus minder vocht binnen.

Voor de veiligheid is diesel(of parafine) sowieso de enige optie aan boord.
Amen :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 09:36 #937481

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Is waarschijnlijk al eens ergens langs gekomen maar heb je geen gasmelder op batterijen ?
Net zoiets als een rookmelder of CO-melder die ook een melding geven als de batterij leeg raakt.
Aansluiten op 12V heeft niet direct de voorkeur.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 09:37 #937483

Ja , maar heelaas ook verreweg de duurste. :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 09:57 #937487

Bij 100 mA standby gebruik gaat een batterij niet heel lang mee denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 10:07 #937490

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Waarschijnlijk dat het daar inderdaad mee te maken heeft.
Het relatief hoge stroomverbruik in standby.
Ben nog even wat aan het googelen geweest maar ze werken allemaal op 12V en sommige hebben een 9V backup batterij.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 11:07 #937504

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Yellow Boat schreef :
TuuLeVi schreef :
svalk schreef :
TuuLeVi schreef :
Joop66 schreef :
spiritus en petroleum stellen
ja, dat is ook waardeloos. Diesel of parafine is veel veiliger en niet zoveel vocht binnen.

Dat laatste moet je eens uitleggen aub. Volgens mij komt er net zoveel water vrij bij de verbranding van de koolwaterstoffen. B)
nee bij spritus ontstaat meer water. En bij een dieselstel gaan alle verbrandingsgassen door de uitlaat naar buiten.

Kun je zelf uitrekenen als je een (klein?) beetje begrijpt van chemie.
Spiritus bijv. wat dus alcohol is heeft als formule C2H6 .Daarvan wordt de H omgevormd tot water bij verbranding en komt dus vrij als waterdamp.
Diesel is ongeveer (precies is niet te zeggen) C10H22 en petroleum of paraffine is niet veel anders. Met die (molaire) verhouding van C(koolstof) en H(waterstof) kun je berekenen hoeveel kg water er per kg brandstof ontstaat. Bij alcohol bijv. iets minder dan 2kg water per kg alcohol, bij diesel ongeveer 1,5kg/kg
Maar echt veel verschil is er echt niet in waterproductie tussen bijv. diesel en spiritus. En dat kleine beetje water wat er al in spiritus zit zet echt geen zoden aan de dijk , er ontstaat bij al die brandstoffen nl veel meer gewicht aan water dan het oorspronkelijk brandstofgewicht.
Dat komt omdat het molecuulgewicht van water zoveel groter is dan van waterstof ( 18 resp. 2 voo H2.)
Overigens ; de hoeveelheid water die de opvarenden zelf uitwasemen en uitademen is al gauw meer dan wat je gebruikt bij koken hoor . Dat zijn meerdere liters per mens ( met de adem iets van 25 liter) en daarvoor moet je aardig veel op alcohol koken per dag.
Tenslotte zijn we zelf ook zeer efficiente "verbrandingsapparaten" :lol:
Ad

Dat sommetje had ik net ook al gemaakt. Dat wordt allemaal goedgemaakt als je je pannetje water niet te veel laat doorkoken. Want wat er dan vrijkomt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 16:05 #937548

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Saeftinghe schreef :
Alles wat met gas misgaat wordt breed uitgemeten, wat misgaat met andere brandstoffen wordt meer gebagateliseerd.
Dat geeft een scheve verhouding in de observatie.

Gas is één van de veiligste brandstoffen mits de installatie in orde is.

Het praktische probleem van gas is dat je niet ziet of je het morst. Met vloeistoffen zie je dat veel sneller.
Ook dat gas veel dunner is en sneaky weg kan lekken, je ziet geen druppels hangen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 16:49 #937558

WnW, mee eens, daarom ook een goed instalatie, weten waarmee je bezig bent en controle.

Bij een fles wisselen ontsnapt altijd een ietsje, hier stinkt dat verschrikkelijk, dat zal toch wel overal zo zijn, juist om te laten weten dat er vrij gas is.

Een Lel meter kan niet op tegen wat je ruikt is mijn ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 23 apr 2018 16:52 #937559

Daarnaast gebeuren er voor zover ik weet geen grote ongelukken met de bewuste andere brandstoffen.

Mijn hoofdreden om geen gas aanboord te nemen is dat mijn systeem volledig onderhoudsvrij is en dat ik nooit van mijn leven meer hoef te klungelen met die lompe flessen die je niet gevuld kunt krijgen in vreemde landen, oh en ik heb geen speciale bergruimte nodig om het in te bewaren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 09:18 #937785

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Zijn er mensen die elektrisch koken aan boord, is dat al een optie? Of heb ik dan een groter accupakket nodig dan voor een motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 10:44 #937828

Pimpel schreef :
Zijn er mensen die elektrisch koken aan boord, is dat al een optie? Of heb ik dan een groter accupakket nodig dan voor een motor?

Weet wel hoeveel stroom er dan vanuit de accu naar de omvormer ( als je op 230 Volt wilt koken) zal gaan.
Je hebt al gauw 1 KW per kookpunt nodig wat excl. verliezen in de omvormer al bijna 85 Amp is met bijbehorende dikke leidingen .
Hoeveel accucapaciteit je dan nodig zult hebben volgt daar wel uit.
Leuk als je een dikke generator inbouwt anders alleen echt te doen op walstroom.
Wat dat betreft is gas of alcohol of diesel eigenlijk een geweldige gewichtbesparende manier van energie opslaan.
Ad
Laatst bewerkt: 24 apr 2018 10:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 11:41 #937843

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Pimpel schreef :
Zijn er mensen die elektrisch koken aan boord, is dat al een optie? Of heb ik dan een groter accupakket nodig dan voor een motor?

Ik ken diverse schepen die elektrisch komen aan boord: alle passagiers schepen. maar dat is altijd op een generator............

verder zie bericht van Yellowboat.
1000W op 12 volt = 80Amp. Kookplaat van 3Kw = 240 Amp
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 11:56 #937849

Ik vind die Origo 6000 wel interessant. Iemand ervaringen daarmee?

Wat gebeurt er met de pit onder de oven als die langzaam opwarmt? Bij mijn Koopmans "oventje op het vuur" die ik op de Loper gebruikte is een paar keer een melt-down onstaan doordat de pit sneller en sneller ging verdampen. Prima te blussen met een kopje water, je moet dan wel uit eten daarna.

Nadeel is in ieder geval dat je de pit onder de oven niet bij kunt vullen halverwege de appeltaart - dat ding zal eerst moeten afkoelen om gevaarlijke situaties te voorkomen!

Hier een aantal positieve ervaringen:
www.cruisersforum.com/forums/f...igo-6000-a-5812.html

Bioethanol opslaan in de gasbun!?
Laatst bewerkt: 24 apr 2018 12:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 12:05 #937850

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Elektrisch op walstroom kun je ook wel vergeten. Vrijwel alle stroompunten zijn begrenst in te gebruiken vermogen.

Op alcohol kan ook wel, maar dan moet je wel de juiste alcohol hebben en geen spiritus.

In de VS had men destijds nog veel van die kooktoestel op alcohol met een drukpomp.

Die het hier minder goed deden omdat de gebruikers er spiritus in deden.

En van die moderne gasflessen van kunststof is het gebruik een stuk "lichter" geworden.

Propaan is nog wat veiliger, vanwege de gasvorming bij lagere temperaturen.

Persoonlijk vind ik risico van brand tengevolge van een kortsluiting veel groter.

Men denkt het is maar 12 volt. Maar een sluiting ergens en de draden bundel blijft net zo gloeien totdat de accu leeg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 12:23 #937856

Voor de sceptici aangaande electrisch koken; er is verandering op komst!

www.transporterenergy.co.uk/applications/marine

Hier kookt SV delos momenteel mee(een van de grootste youtube sailors/vloggers van dit moment).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 12:39 #937861

brambo schreef :
Propaan is nog wat veiliger, vanwege de gasvorming bij lagere temperaturen.
Dat moet je dan toch eens uiteggen.
Als propaan verdampt bij een lagere temperatuur ontstaat er juist meer en sneller gas uit vloeibaar propaan.
Maar je zult wel bedoelen dat je niet kunt denken dat een tank leeg is beneden het vriespunt , zoals bij butaan.
Maar sowieso is vulgraad checken m.b.v. druk totaal fout mdat de druk altijd afhenkelijk is van de temperatuur ( zie plaatje) , ook ver boven nul.
De enige juiste methode is wegen , heel simpel met een unster .
Ad

Laatst bewerkt: 24 apr 2018 12:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 12:51 #937865

Niels1984 schreef :
Voor de sceptici aangaande electrisch koken; er is verandering op komst!

www.transporterenergy.co.uk/applications/marine

Hier kookt SV delos momenteel mee(een van de grootste youtube sailors/vloggers van dit moment).

Prachtig maar vreselijk duur en net zulke grote stromen en verliezen in een omvormer.
Scheelt wel een factor 4 in gewicht maar de prijs ook zoiets en nog steeds weegt een 100Ah accu een kg of 6 .
Leuk voor wedstrijdzeilers maar die nemen sowieso geen overbodig gewicht mee.
En alcohol of gas is qua energie ( KW/kG) nog steeds veel lichter, zelfs bij Li-ion tot zo'n factor 160 :ohmy:
Dus niet echt handig als je gewicht wilt suitparen.
Ad
Laatst bewerkt: 24 apr 2018 12:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 14:42 #937888

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Ik ben van mening dat met de juiste gewoonten, zoals de gaskraan dicht wanneer het niet gebruikt wordt etc,
een correcte installatie en regelmatige controle van die installatie, gas een veilige brandstof is om op te koken. Tevens kookt gas prettig vind ik.

Die correcte installatie is echter nog niet 100% in mijn geval. Alles is zoals het hoort, behalve een afgesloten gasbun, die zit niet in mijn bakskist. Dat MOET dus veranderen. Gas eruit zie ik niet als oplossing, tevens ben ik zeer content met huidige het ingebouwde gasstel.
Nu zou ik met een bun en afvoer op het laagste punt van die bun uitkomen op 20-25 cm boven de waterlijn.

Dat lijkt mij nogal laag voor een gat in je spiegel?
Vinden jullie dat ook, of zien we daar geen problemen in?

Volgens onderstaand stukje uit een informatief stuk over veilig gas aan boord vind ik:
De afvoerleiding met een diameter van 22 milimeter, dient schuin naar beneden af te lopen en de huiddoorvoer moet minimaal 5 centimeter boven de waterlijn uit komen.
Echter 5cm?! Gevoelsmatig vind ik die 20/25cm al te weinig in een beetje zeegang
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 14:58 #937894

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Niels1984 schreef :
Voor de sceptici aangaande electrisch koken; er is verandering op komst!

www.transporterenergy.co.uk/applications/marine

Hier kookt SV delos momenteel mee(een van de grootste youtube sailors/vloggers van dit moment).

Wat je uit je accu's haalt moet er altijd weer in + het rendement. De hele keten moet daar wel op aangepast worden/zijn.
Dat soort dingen klinkt altijd rooskleuriger dan de werkelijkheid.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer bootje ontploft. (gas) 24 apr 2018 15:05 #937896

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Yellow Boat schreef :
Niels1984 schreef :
Voor de sceptici aangaande electrisch koken; er is verandering op komst!

www.transporterenergy.co.uk/applications/marine

Hier kookt SV delos momenteel mee(een van de grootste youtube sailors/vloggers van dit moment).

Prachtig maar vreselijk duur en net zulke grote stromen en verliezen in een omvormer.
Scheelt wel een factor 4 in gewicht maar de prijs ook zoiets en nog steeds weegt een 100Ah accu een kg of 6 .
Leuk voor wedstrijdzeilers maar die nemen sowieso geen overbodig gewicht mee.
En alcohol of gas is qua energie ( KW/kG) nog steeds veel lichter, zelfs bij Li-ion tot zo'n factor 160 :ohmy:
Dus niet echt handig als je gewicht wilt suitparen.
Ad

Hoi Ad,
Waar haal jij die prijzen vandaan?
Kan ze niet vinden....ook geen info over verbruik en andere functionele/technische info.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 24 apr 2018 15:05 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl