Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bavaria in de problemen.....

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 15:08 #936896

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Zozo....dat had ik toch niet verwacht :

www.yachtingmonthly.com/uncate...administration-65537

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 20 apr 2018 15:08 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 15:24 #936904

Niet? Leek me dat ze het lang hebben uitgezongen.

Ik denk dat van de bootwerven van de laatste 40 jaar er niet eens 1% nog bestaat. Van een werf word je maar kort rijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 16:03 #936912

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
www.yacht.de/aktuell/panorama/...dem-aus/a116720.html
Ziet er niet al te goed uit als de financiers zich terug getrokken hebben....
Wat je er ook van vindt , aangezien Bavaria heel veel schepen heeft verkocht zullen vele zeilers het best jammer vinden.
Zelf ook bijna ooit een gekocht Bavaria 37 cruiser. Het werd een Hanse 370....
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 16:06 #936913

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
boarderbas schreef :
Niet? Leek me dat ze het lang hebben uitgezongen.

Ik denk dat van de bootwerven van de laatste 40 jaar er niet eens 1% nog bestaat. Van een werf word je maar kort rijk.
Denk dat bavaria dit jaar 40 jaar bestaat....

Bavaria Yachtbau was founded in 1978 by Winfried Herrman, a window manufacturer, and Josef Meltl, a yacht charter broker. By 2006, the company had grown to producing approximately 3,500 sailing and motor yachts and employing 600 people. Bavaria Yachtbau is one of Europe's largest yacht manufacturers and is the biggest yacht yard in Germany. Bavaria Yachtbau is also one of the top three global market leaders for yachts ranging from 30 to 56 feet.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 16:17 #936916

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Maar wel dus een schuld van € 100.000.000.
Onvoorstelbaar......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 16:40 #936920

Zal wel doorstart worden:

Herr Hermann verkoopt in 2007, voor de beurscrash en bankencrisis, zijn bedrijf voor meer dan 1 miljard euro aan Bain Capital, die tijdens de crises weer 45% aandelen moet laten vervreemden richting private equity fondsen. Overname som is gewoon voor een deel op de balans gezet als schuld en later om te kunnen financieren als eigen vermogen, oftewel het kind met het waterhoofd qua schulden.

Failliet, vervolgens doorstarten met nieuwe balans.

Lijkt me wel iets voor Michael Schmidt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 17:39 #936932

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
boarderbas schreef :
Van een werf word je maar kort rijk.

to end up with a small fortune in boatbuilding you'd have to start with a large one :P

toh jammer,Bavaria is de meest geindustrialiseerde jachtwerf. Maar dit was gewoon eenkwestie van tijd na die overname natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 17:51 #936934

Blijf dat vreemd vinden. Er worden toch toeleveranciers behoorlijk de dupe van de 100 miljoen die niet meer wordt overgemaakt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 20 apr 2018 17:51 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 18:18 #936939

Vinni schreef :
Maar wel dus een schuld van € 100.000.000.
dat zou neerkomen op een "verlies" van €1200-€1500 per afgeleverde boot. Lijkt me toch sterk dat als ze 2000 meer gevraagd zouden hebben per boot dat ze dan niet meer zouden verkopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 18:43 #936951

HEMA constructie. De nieuwe investeerder financiert de koop door Bavaria op te zadelen met schulden. Bavaria leent van zijn nieuwe eigenaar en draait op voor de schulden bij de bank. Bavaria dient als melkkoe voor de investeerders. Roofkapitalisme. Als de tijd rijp is laten ze de boel klappen en beginnen met een schone lij. Toeleveranciers kunnen fluiten naar hun centen. Veel toegepaste constructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 18:48 #936954

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Rob10 schreef :
HEMA constructie. De nieuwe investeerder financiert de koop door Bavaria op te zadelen met schulden. Bavaria leent van zijn nieuwe eigenaar en draait op voor de schulden bij de bank. Bavaria dient als melkkoe voor de investeerders. Roofkapitalisme. Als de tijd rijp is laten ze de boel klappen en beginnen met een schone lij. Toeleveranciers kunnen fluiten naar hun centen. Veel toegepaste constructie.

Eens

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 18:53 #936955

Erikdejong schreef :
Vinni schreef :
Maar wel dus een schuld van € 100.000.000.
dat zou neerkomen op een "verlies" van €1200-€1500 per afgeleverde boot. Lijkt me toch sterk dat als ze 2000 meer gevraagd zouden hebben per boot dat ze dan niet meer zouden verkopen.

Er zijn meer Duitse bedrijven waar dat zo werkt.
Bij elke nieuwe Opel (auto) moest ook jarenlang 1000 euro bijgelegd worden door het moederbedrijf (vroeger General Motors). Opel is niet voor niets verkocht door GM.

Bavaria is al eerder 'gered' door een groep investeerders. Die zullen Bavaria wel volgehangen hebben met leningen en zelf elk risico vermeden hebben. Kennelijk zijn die schulden nu teveel geworden.
Arme banken.... :laugh:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 18:59 #936956

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
BK: "arme banken" YOU WHAT????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 19:07 #936961

Airgead schreef :
BK: "arme banken" YOU WHAT????

Die zijn die 100 miljoen kwijt. Dat is zielig voor ze.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 apr 2018 19:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 19:19 #936966

het kan toch ook voor de toelveranciers zijn? dus spullen kopen die je niet kan betalen.
En ook niet meer retour komen.

Wat ik ook niet snap is waarom er niet bij 20 miljoen gestopt kan worden. dan is het toch ook wel duidelijk dat het m niet gaat worden?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 19:40 #936973

roozeboos schreef :
het kan toch ook voor de toelveranciers zijn? dus spullen kopen die je niet kan betalen.
En ook niet meer retour komen.

Die toeleveranciers zullen vaak ook bij de banken geleend hebben.

Retour is in de meeste landen veel beter geregeld dan in NL.
Hier hebben wij het z.g. 'korte eigendomsvoorbehoud'. Wat je geleverd hebt ben je kwijt, zelfs als het nog niet betaald is.
In Duitsland en de meeste andere landen blijft het geleverde eigendom van de toeleverancier, soms zelfs al het spul al verwerkt is. Lang Eigendomsvoorbehoud. Beter.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 19:56 #936976

dan zullen de toeleveranciers het toch terug moeten betalen aan hun bank. Als ze tenminste niet ook failliet gaan.

De enige winnaar is diegene die de doorstart doet.
Begint weer bij nul.

Ik weet ook wel ondernemers risico enzo. Maar 100 miljoen lijkt me toch wel mismanagement.
Mag hopen dat de verantwoordelijken daar niet mee wegkomen.

nb: ja ik heb het ook meegemaakt dat ik naar mijn geld kon fluiten. NIet zoveel, maar toch, op dat moment had ik het echt wel nodig.
Ben nadien gebeld door de curator dat ik recht had op mijn geld, maar dat je van een kale kip niet kon plukken... Helaas pindakaas.
vandaar mijn bozigheid.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 20 apr 2018 19:58 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 20:04 #936982

De situatie in 2009:

Het negatieve saldo van Bavaria Yachts bij de banken bedraagt ca 900 miljoen Euro. De rentelasten kunnen inmiddels niet meer betaald worden en bedragen 70 miljoen per jaar.

www.watersportalmanak.nl/nieuw...cht-zware-problemen-

900 miljoen geleend......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 20:08 #936988

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Bij ons moesten we zo nodig van de investeerder de concurrent kopen, tegen wil en dank. Net voor de crisis.
2 jaar later werd er 2,2 miljard afgeschreven. Geld van voornamelijk pensioenfondsen van o.a. de brandweermannen in NY en tandartsen uit Zwitserland. private equity is echt vaak goochelen met met geld zonder enige vorm betrokkenheid of kennis van de branche.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 20:21 #936995

Baasklusje schreef :
De rentelasten kunnen inmiddels niet meer betaald worden en bedragen 70 miljoen per jaar.
Op 3500 boten per jaar, dat is een rente last van 20.000 per geleverde boot. Gemiddelde verkoop prijs rond de €120.000, ofwel 17% per boot.
Je hoeft toch niet gestudeerd te hebben om te weten dat dit niet kan werken op low budget schepen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 20:32 #936998

Het is helemaal niet relevant dat het bedrijf ten gronde gaat. Dat was altijd al het plan. Die 100 miljoen schuld is nog een overblijfsel van de schuld die bij overname door de investeerder op de balans is gezet bij Bavaria. Bavaria betaalt de investeerder als het ware terug. De afgelopen 10 jaar is die 1,1 miljard overnamebedrag allang terugverdient door de investeerder. Prima rendement voor de investeerder. Zolang Bavaria de rente en aflossing kan betalen aan de investeerder gaan ze ermee door totdat het niet meer kan. Het leeggezogen en met extra schuld overladen karkas van Bavaria wordt verkocht voor de prijs van de nog aanwezige activa of failliet verklaard. Destructief roofkapitalisme.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 20:36 #937000

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Vinni schreef :
Maar wel dus een schuld van € 100.000.000.

Ook deze keer gaat het weer om meerdere honderden miljoenen:
Die Verbindlichkeiten belaufen sich auf mehrere Hundert Millionen Euro.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 20:43 #937005

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Ben er blij om. Minder eenheidsworst en meer kans voor een hoop interessante kleine werven, die de laatste jaren opkomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 20:54 #937007

"Het is helemaal niet relevant dat het bedrijf ten gronde gaat. Dat was altijd al het plan. Die 100 miljoen schuld is nog een overblijfsel van de schuld die bij overname door de investeerder op de balans is gezet bij Bavaria."

Hier ben ik het niet mee eens Bain Capital uit Boston zijn de yale en harvard jongetjes die bijna 100 miljard beheren, en dat al meer dan 30 jaar.

In 2007 was echter overname van bedrijven bank gedreven die assets of asset waarde wilden creëren inzake het door de banken gewenste oppompen van de markten. Bavaria is waarschijnlijk 100 of 150 miljoen waard geweest, nooit 1 miljard of meer.

Ik durf te stellen dat Bain Capital niet Bavaria heeft gekocht om failliet te laten gaan. Dan hadden ze het in 2009 laten klappen. Ze hadden veel meer verwacht van de amerikaanse en aziatische markten, dit isvoor Bavaria nooit los gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria in de problemen..... 20 apr 2018 21:05 #937011

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
op 400 mio (3500 x 120.000) omzet zou 100 tot 150 mio wel een aardig lage factor op de ebitda zijn.

TheoBakker schreef :
"Het is helemaal niet relevant dat het bedrijf ten gronde gaat. Dat was altijd al het plan. Die 100 miljoen schuld is nog een overblijfsel van de schuld die bij overname door de investeerder op de balans is gezet bij Bavaria."

Hier ben ik het niet mee eens Bain Capital uit Boston zijn de yale en harvard jongetjes die bijna 100 miljard beheren, en dat al meer dan 30 jaar.

In 2007 was echter overname van bedrijven bank gedreven die assets of asset waarde wilden creëren inzake het door de banken gewenste oppompen van de markten. Bavaria is waarschijnlijk 100 of 150 miljoen waard geweest, nooit 1 miljard of meer.

Ik durf te stellen dat Bain Capital niet Bavaria heeft gekocht om failliet te laten gaan. Dan hadden ze het in 2009 laten klappen. Ze hadden veel meer verwacht van de amerikaanse en aziatische markten, dit isvoor Bavaria nooit los gekomen.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl