HPV schreef :
boarderbas schreef :
Reken even uit; je forenst iedere dag 50 km retour. Hoe veel Bitterballen moet je dan bij het ontbijt door je Yoghurt roeren om voldoende afgewerkt frituurvet te maken om blauwe diesel - zoals het artikel stelt- jouw fossiele diesel te laten vervangen.
En dat hele CO2 neutraal rekensommetje is natuurlijk kolder, dat NOx verhaal is niet anders bij blauwe diesel en dat frituurvet (plantaardige olie) ongeveer de hoofdreden is dat er regenwouden nog worden gekapt word even vermeden bij de zinsnede dat het niet concurreert met voedselbronnen.
ohkee, ik dacht dat het over het eventuele gebruik ging en niet hoe men er aan komt.
Als het gewonnen wordt uit afvalstoffen dan scheelt het iets maar niet alles, net zoals een zonnepaneel iets scheelt maar niet alles, en windmolens iets maar niet alles.
Elke liter blauw vervangt een liter mineraal, prima toch...
Mag je de productie footprints nog vergelijken, blijft er toch een schoner motortje over.
En precies die houding sloopt deze wereld. Goedgelovigheid word gehaaid ingezet.
Voor afgewerkt vet bestaat al een heel erg goede infrastructuur. Het kan op allerhande wijze opgewerkt worden. Veelal voor de diervoederindustrie, chemische industrie,
maar vooral als toevoeging aan diesel als biodiesel
Dat een bedrijfje er nu in geslaagd is om het vet op te werken tot 100% verstookbare diesel is knap, maar er word geen liter meer door gerecycled. En er word geen liter minder mineraal om verstookt. Hoewel het artikel de illusie wekt dat het schoner verbrand, claimen ze het (wijzelijk) niet. Dat zou namelijk raar zijn. De brandstof zelf heeft erg weinig te maken met Nox uitstoot. Dat zit meer in het motorontwerp.
Waarom is dit dan erg? Omdat je in een globaliserende economie met deze technologie potentiëel een enorme vraag naar goedkope plantaardige olie opwekt, die dan in wat minder bestuurde landen leid tot roofbouw. Hele eilanden zijn in de fik gestoken voor palmplantages. Hedt is letterlijk goedkoper het hardhout in de hens te steken dan te moeten wachten dat het gekapt en gezaagd is. Zo lucratief is die handel. Geheel gedreven door onze vraag naar "biodiesel".
Dus voordat je de volgende keer een warm gevoel krijgt bij het tanken van biobrandstof, vraag je dan eens af welke (afval)stroom in de wereld zich kan meten met onze zucht naar brandstof!