Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd?

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 11:37 #978509

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Yellow Boat schreef :
Proost schreef :
Nog nooit gehoord of meegemaakt wat de jappen in de 2de wereldoorlog gedaan hebben in grote delen van het verre oosten waaronder toenmalig Nederlands Indië zeker? Dan zou je die Japanse vlag ook niet toejuichen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dan vervloek je zeker al die Duitse vlaggen in met name Friesland en rond het Ijsselmeer ( om over de plassen bij Roermond maar te zwijgen) ook?
En die waren nog een graadje erger :whistle:
Trouwens , wat dacht je van de Nederlanders in Indonesie tijdens de politionele acties :ohmy:

Nee , wat dat betreft hebben we allemaal boter op ons hoofd .Als ze maar geld brengen zijn alle buitenlanders waar dan ook vandaan welkom :dry:
Ad

Och Ad, als er familieleden van beider geslacht in jappenkampen hebben gezeten en ook nog een en ander konden navertellen ontkom je niet aan een bepaald beeld. Kan je wel doen of een en ander je niet raakt, maar toch! Hoezo een graadje erger, zo te horen ben je niet op de hoogte van wat er destijds gebeurt is in het verre oosten.
Zal het laten rusten.

Off Topic, mijn excuus
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 11:54 #978511

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Proost schreef :
Och Ad, als er familieleden van beider geslacht in jappenkampen hebben gezeten en ook nog een en ander konden navertellen ontkom je niet aan een bepaald beeld. Kan je wel doen of een en ander je niet raakt, maar toch! Hoezo een graadje erger, zo te horen ben je niet op de hoogte van wat er destijds gebeurt is in het verre oosten.
Zal het laten rusten.

Off Topic, mijn excuus
Mijn vader heeft het genoegen mogen smaken om mee te bouwen aan de Burma spoorweg. Voor zijn generatie is het natuurlijk volledig onmogelijk iets van vergeving of een breder perspectief te hebben. Mogelijk ook wel voor de tweede generatie. Maar er komt een moment waarop een breder kijk nodig wordt. Je kunt dat mensen niet blijven nadragen hoe pijnlijk dat ook is. Ik denk dat een groot deel van het Japanse volk ook gewoon slachtoffer waren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 12:09 #978517

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Het is niet een hekel hebben aan, maar het roept wel iets op. Daar ontkom je niet aan. Heb nooit aan ras- of nationaliteitsdiscriminatie gedaan, maar zie dat wel van anderen. Vaak vanwege de onjuiste informatie die men krijgt of gekregen heeft.

On topic, het was wel een aardig kunstje in het verleden om zonder de huidige navigatiehulpmiddelen vele duizenden kilometers te kunnen varen. Dat Columbus uiteindelijk ergens anders belande dan waar hij naar op weg was, doet er niet toe.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 13:23 #978530

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Proost schreef :
Dat Columbus uiteindelijk ergens anders belande dan waar hij naar op weg was, doet er niet toe.
Columbus c.a. wist dankzij astronomische kennis, een primitief log en kompas best enigszins waar hij was op de aardbol (al was de lengtegraad nog niet vast te stellen), echter hij beschikte niet over kaarten waarop de de continenten (en met name de Amerika's) correct ingetekend waren. dat hij dus niet in India uitkwam lag dus niet zozeer aan zijn navigatie, maar aan het gebrek aan goede kaarten.

On topic: ik ben het zeer eens met TS: de examenstof van het VB is best leerzaam, maar sluit totaal niet meer aan bij het doel van het VB. Daar mag best wel eens drastisch in gemoderniseerd worden. Dat het begrip over het maken van de sommetjes best nuttig is verschillen we niet van mening, maar hoort in een vrijwillig kader (zoals het TKN) thuis en niet in het VB.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 13:31 #978534

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
@ilCigno

Vanaf 2020 is Vamex de examens kwijt en wordt dit ondergebracht bij het CBR.. misschien dat ze dan eens gaan kijken hoe ze het kunnen veranderen?

Ik ga er niet op wachten en vind het best leuk om mijn kennis te toetsen, dus komende winter ga ik voor klein vaarbewijs I+II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 13:48 #978539

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Helemaal waar.

Off topic: Wat betreft de solovlag, daar is inderdaad niets verplicht aan maar ik voer hem toch vaak als ik solotochtjes maak. Ik heb er toch al meerdere keren plezier van gehad, bijvoorbeeld omdat hij bij de sluis of haven gespot werd en er even een handje geholpen werd met aanleggen. Ook leuke gesprekken aan over gehouden, bijvoorbeeld met een oud marine-officier die hem nog als seinvlag had moeten leren. Is de solowimpel nodig? Absoluut niet. Helpt het je? Mijn ervaring is zeker van wel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 15:40 #978567

Hmmm, heb je niet onbewust een identiteitsprobleem!? Of zegt het iets over mij dat ik deze vraag stel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 16:18 #978573

Vorige winter heb ik de Amerikaanse variant gehaald, al noemen ze het daar een Captain's Licence.
Laten we zeggen dat de Amerikanen zo'n 40 jaar achter de feiten aanlopen als het op navigatie aankomt. Uiteraard moet je al het handmatige en analoge beheersen, maar hun moderne variatie op navigatie is niet de GPS, maar de Decca, een systeem waarvan de bakens al zeker 10 jaar niet meer actief zijn.

Verder is het wel nuttig als je de analoge methoden kent, het zorgt er voor dat je begrijpt wat je elektronica doet, dan kun je ook makkelijker uitvinden wat er aan de hand is als niet alles helemaal lijkt zoals het is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een sterke stroom die dwars in komt, je gestuurde koers is heel anders als je grond koers, dat kan er heel gek uit zien als je neit precies weet wat er aan de hand is. Met de kennis van vaarbewijs en TKN snap je direct wat er aan de hand is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 sept 2018 16:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 16:34 #978576

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Met de kennis van vaarbewijs en TKN snap je direct wat er aan de hand is.
Niet altijd en iedereen :) voorbeeldje:
Een aantal jaren geleden nam ik de wacht over van de stuurman op een koersje N in de monding van het Bristol channel. Met de overdracht kwam ook de mededeling het stroomt hard, ik moet 30o opsturen.
Nou kan het daar inderdaad flink stromen, maar 30o terwijl je snelheid 18kn is? Dan zou de stroom 8-9kn moeten zijn. Dacht het niet. Dus door basiskennis van verzet door stroom was direkt duidelijk dat er iets niet klopte. Wat er niet klopte kost me vervolgens nog een half uur. :) Bleek dat de gyro een constante fout had van zo'n 30o. (Stofje onder een sleepring)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 17:07 #978586

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Off-topic: verbazingwekkend hoe een post over het nut van VB kan leiden tot de identiteitsstoornissen van solozeilers. Ik zie grote verborgen talenten in doem-denk-tanks en anarchistische commissies (HeT is allemaal de SchUld vAn de MonopiListiche AmbtenAren!!1!)

On topic: groot voorstander van verplichten van VB en het liefst met praktijkdag net als het bromfiets examen of auto rij examen. Inclusief analoge manier en met nieuwe manier van GPS en uitleg AIS.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 17:29 #978592

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Als we toch bezig zijn, een verplicht voetgangers loop bewijs. Je wilt werkelijk niet op je geweten hebben dat er zoveel mensen door een rood voetgangersstoplicht lopen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 17:44 #978595

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
3Noreen schreef :
Als we toch bezig zijn, een verplicht voetgangers loop bewijs. Je wilt werkelijk niet op je geweten hebben dat er zoveel mensen door een rood voetgangersstoplicht lopen.

Alleen als ze een pik hebben van meer dan 15m. Anderswordt er teveel op getrapt.

Btw: onder langdurige psychologische begeleiding heb ik veel onderzoek gedaan naar mijn diverse stoornissen. Ik beken overal schuld aan. Mocht daar serieuze interesse naar bestaan, licht ik dat graag boven eem biertje toe. Niet hier en al helemaal niet en plein public.

Daarmee heb ik bijna de plicht de 1 vlag te voeren.
Laatst bewerkt: 13 sept 2018 17:49 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 13 sept 2018 18:36 #978613

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Nachtvlinder schreef :
Hmmm, heb je niet onbewust een identiteitsprobleem!? Of zegt het iets over mij dat ik deze vraag stel
Beide, waarschijnlijk...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 06:01 #978706

Fortura schreef :
Off-topic: verbazingwekkend hoe een post over het nut van VB kan leiden tot de identiteitsstoornissen van solozeilers. Ik zie grote verborgen talenten in doem-denk-tanks en anarchistische commissies (HeT is allemaal de SchUld vAn de MonopiListiche AmbtenAren!!1!)

On topic: groot voorstander van verplichten van VB en het liefst met praktijkdag net als het bromfiets examen of auto rij examen. Inclusief analoge manier en met nieuwe manier van GPS en uitleg AIS.

Ja doei! En dan afhankelijk worden van het humeur van zo'n CBR ambtenaar en nog erger, de bij het CBR behorende slagingsquota!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 07:31 #978726

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Evaluationcopy schreef :
Fortura schreef :
Off-topic: verbazingwekkend hoe een post over het nut van VB kan leiden tot de identiteitsstoornissen van solozeilers. Ik zie grote verborgen talenten in doem-denk-tanks en anarchistische commissies (HeT is allemaal de SchUld vAn de MonopiListiche AmbtenAren!!1!)

On topic: groot voorstander van verplichten van VB en het liefst met praktijkdag net als het bromfiets examen of auto rij examen. Inclusief analoge manier en met nieuwe manier van GPS en uitleg AIS.

Ja doei! En dan afhankelijk worden van het humeur van zo'n CBR ambtenaar en nog erger, de bij het CBR behorende slagingsquota!

Ik zou VB1 en 2 gauw nog even halen, nu de Vamex nog de zaak runt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 07:42 #978733

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Evaluationcopy schreef :
Fortura schreef :
Off-topic: verbazingwekkend hoe een post over het nut van VB kan leiden tot de identiteitsstoornissen van solozeilers. Ik zie grote verborgen talenten in doem-denk-tanks en anarchistische commissies (HeT is allemaal de SchUld vAn de MonopiListiche AmbtenAren!!1!)

On topic: groot voorstander van verplichten van VB en het liefst met praktijkdag net als het bromfiets examen of auto rij examen. Inclusief analoge manier en met nieuwe manier van GPS en uitleg AIS.

Ja doei! En dan afhankelijk worden van het humeur van zo'n CBR ambtenaar en nog erger, de bij het CBR behorende slagingsquota!

Precies waarom ik deze winter mijn VB wil gaan halen!

Een aantal jaar geleden wilde ik mijn BE-rijbewijs gaan halen (of beter gezegd, mijn werkgever wilde dat ik die ging halen). Ten eerste natuurlijk heel vreemd dat er een generatie is welke het BE-rijbewijs gratis bij het B-rijbewijs cadeau kreeg. Maar goed een ochtendje rijden met instructeur en 's middags examen doen, het is weer eens wat anders dan werken zullen we maar zeggen.
Met de examinator in de auto de doorgaande weg op vanaf het CBR, om 700meter later bij een rotonde te horen dat je gezakt bent. Op de rotonde reed een auto welke, middels richting aanwijzer, aan gaf de rotonde te gaan verlaten. Ik zorgde dat ik alvast een klein beetje beweging in de combinatie had, onder het motto: dan ben je net wat vlotter weg. Trapt die examinator zijn rempedaal in.. GEZAKT; je mag niet aannemen dat die auto echt de rotonde verlaat.

De examinator was er overigens van overtuigd dat de rotonde niet te keren was (rare dubbelbaans rotonde), dus ik heb hem even laten zien hoe je dat met een aanhanger doet. Instructeur die net met zijn sigaretje buiten stond keek vreemd op toen hij zijn wagen zo snel weer aan zag komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 08:00 #978748

Ik ben toch nog steeds blij dat ik t navigeren heb mogen leren en doen zonder de hulpmiddelen die we tegenwoordig hebben. Of t nog past zoals nu wordt gevraagd voor t behalen van vb2, ik denk t wel eigenlijk. Nu lees ik hier van mensen hier dat t niet nodig zal zijn voor de gebieden in NL. Toch denk ik dat t geen kwaad kan ervan te weten. Zelf heb ik t pasje gehaald vanwege t icc bewijs, wat er volgens mij in NL aan is gekoppeld en dan blijkt dat t gebied waarover we praten ineens veel groter is. Ik weet niet of t de enige manier is om je icc te verkrijgen, zou best kunnen dat t ook anders kan maar t verklaart misschien een beetje waarom ze op navigatie gebied wat meer van je verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 08:32 #978764

Toch wel vreemd dat er op een zeilersforum wordt gezegd dat je niet hoeft te kunnen navigeren. Want dat is wat je zegt als je vindt dat de onderliggende theorie van het navigeren zoals dat bij VB2 (en TKN) wordt aangeleerd, niet meer belangrijk is. Navigeren wordt dan kijken op je GPS/plotter maar zonder de GPS kun je dus niet navigeren. Als je vindt dat die theorie onzin is, waarom doe je dan VB2? ICC etc. kun je ook op andere manieren halen. In een tijd waarin aan de meeste opleidingen in het onderwijs nog nauwelijks eisen worden gesteld is dat ook wel veelzeggend. Navigeren is awareness met je omgeving. Als ik de autonavigatie gebruik heb ik ook geen idee meer waar ik ben ten opzichte van mijn omgeving. De marine heeft grote moeite de kadetten die awareness aan te leren. Onze jongens in het groen missen bij nachtoefeningen massaal de boot zonder electronische GPS. Waar je voorheen met een grassprietje op elk willekeurig moment je positie moest kunnen aanwijzen op de kaart wordt er nu meer aandacht besteed aan andere aspecten in de opleiding. Daar is ook niks mis mee. Met GPS is navigatie op andere manieren minder belangrijk geworden. De tijden veranderen, gelukkig maar. Navigeren moet ook wel een beetje een hobby zijn. Dat maakt het zeilen ook leuker vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 08:37 #978765

lodewijk stegman schreef :
Evaluationcopy schreef :
Fortura schreef :
Off-topic: verbazingwekkend hoe een post over het nut van VB kan leiden tot de identiteitsstoornissen van solozeilers. Ik zie grote verborgen talenten in doem-denk-tanks en anarchistische commissies (HeT is allemaal de SchUld vAn de MonopiListiche AmbtenAren!!1!)

On topic: groot voorstander van verplichten van VB en het liefst met praktijkdag net als het bromfiets examen of auto rij examen. Inclusief analoge manier en met nieuwe manier van GPS en uitleg AIS.

Ja doei! En dan afhankelijk worden van het humeur van zo'n CBR ambtenaar en nog erger, de bij het CBR behorende slagingsquota!

Ik zou VB1 en 2 gauw nog even halen, nu de Vamex nog de zaak runt..

Hoeft niet meer (VB1+TKN)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 08:45 #978770

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Evaluationcopy schreef :
Hoeft niet meer (VB1+TKN)

Dan dat omzetten in een ICC. In bijvoorbeeld Frankrijk hebben ze van TKN nog nooit gehoord.
Laatst bewerkt: 14 sept 2018 08:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 09:03 #978780

Hoeft ook niet meer :)

Voor mij maakt het ook niet uit. Ik ben getraumatiseerd door mijn eerste rij-examen twintig jaar terug, waar de enorm chagrijnige examinator bij de eerste bocht uitriep 'ja zo zou ik die bocht niet nemen'.

De tweede keer reed ik flawless (instructeur zat achterin) en zakte ik alsnog op een denkbeeldige fietser die uit een bepaalde hoek 'had kunnen komen'. De derde keer had ik een rem-ingreep, reed als een krant en slaagde ik wel. Deze willekeur zal er bij een boot praktijkexamen niet minder op worden, dat gun je niemand.

Ze gaven ook ronduit toe dat er met quota werd gewerkt. Als er 's ochtends te veel kandidaten slaagden was je 's middags kansloos.
Laatst bewerkt: 14 sept 2018 09:04 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 09:10 #978785

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Gelukkig heb je met een jacht onder de 15 meter in Nederland helemaal geen vaarbewijs nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 09:38 #978791

Jerogee schreef :
Gelukkig heb je met een jacht onder de 15 meter in Nederland helemaal geen vaarbewijs nodig.

Niet in Nederland nee . Maar als je bijv. naar de Oostzee wilt moet je dan wel de route over zee , de Elbe en het NOK nemen en nergens in een haven bijv. Cux , Brunsbuttel of Kiel aanleggen.
Zee , Elbe(t/m/ Hamburg) en NOK zijn nl. internatiomaal gebied v.w.b. de vaart maar de jachthavens niet. Ook daarna kun je dan geen duitse havens aanlopen.
In Duitsland heb je nl. sinds een paar jaar boven 15pk motorbvermogen een vaarbewijs nodig.Tot voor een paar jaar terug al boven 5 pk, wat toen de reden was dat ik ooit mijn VB1 en VB2 heb gehaald toen je zonder dat geen ICC meer kon krijgen.
Nou wordt je daar niet zo bar vaak gecontroleerd ( één keer in Kiel meegemaakt) maar indien wel krijg je een probleem als je geen vaarbewijs hebt.
Overigens heb je op de Duitse Rijn ook onder 15 meter minimaal vaarbewijs nodig als de motor meer dan 5pk is.
Ad
Laatst bewerkt: 14 sept 2018 09:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 10:23 #978807

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
JanSr schreef :
Precies! En wat denk je van ijszeilen? Met een loodzware tweepersoons ijszeiler uit de jaren '50 over een drukke Loosdrechte plas met 66 km/uur.
Vaarbewijs? Hoezo?
Nodig? Van kompas naar kaart en de 1/12e regel? Verzeiling en drift? Zeg het maar.

Er is gewoon niet goed over nagedacht, lijkt het wel. Bureauzeilers vermoed ik.

Het heet natuurlijk vaarbewijs.....geen zeilbewijs......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 14 sept 2018 10:49 #978816

Ik zit hier toch met enige verbaing wat reacties te lezen en het gemak waarmee veel mensen blind vertrouwen op techniek en electronica. Ik ben wellicht van de oude stempel, ik heb altijd papieren kaarten en potloodjes bij me, ondanks dat alle electronica (drie) dubbel is uitgevoerd op mijn boot (plotter, iPad met Navionics, iPhone met NV Charts, hand GPS en hand marifoon).

Paar jaar geleden heb ik situatie gehad op de Noordzee dat niets het meer deed, geen stroom en we konden het ook niet meer op gang krijgen. Dus geen GPS, geen communicatie, niets meer op te laden. Toen was ik wel blij met peilkompas en papieren kaart.

Ook paar jaar geleden het verhaal gelezen van delivery naar Noorwegen door instructeur van Zeilers van Marken. Geen kaarten mee, alleen een laptop. Diesel was op, accu leeg, batterij laptop ook leeg, en ze wisten niet meer waar ze waren. Ze hadden slecht weer en er was geen communicatie meer mogelijk. Dom natuurlijk en het zou niemand van ons overkomen, maar toch.

De electronica heeft ons leven veranderd, en ik maak er graag gebruik van. Toch ben ik van mening dat papier, potloodje en passer onmisbaar zijn aan boord. Af en toe het peilkompas eruit en kijken of een peiling met verzet nog lukt. Ik vind het leuk om te doen.

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl