FriendlySailor schreef :
Ik kreeg van mijn verzekeringsagent een schrijven, waarin stond:
Dat zij een recent een vaartuig (S-spant) tegen kwamen met lengte van 14.20m. x 4,45m. x 1.95m. welke verplicht was volledig aan het CvO te voldoen.
Dit is niet op lengte. Maar op een vaartuig dat een berekende waterverplaatsing heeft van
100m3 of meer.
Dat klopt toch niet. 100m3 is toch 100 ton waterverplaatsing??
Of zie ik hier iets verkeerd.
Het is al uitgebreid ter sprake geweest, maar voor de duidelijkheid nog maar eens:
CVO-plicht (of liever: CBB) is vereist vanaf een scheepslengte van 20 meter en ook voor schepen die korter zijn dan 20 meter maar waarvan de lengte x de breedte x de diepgang meer dan 100 m3 is. (En er zijn nog enkele categorieën, maar die laat ik hier even achterwege).
Bij deze berekening is dus GEEN sprake van waterverplaatsing, maar puur van een rekenkundig samengesteld getal.
Wat je niet hoeft mee te tellen zijn de uitsteeksels buiten de romp, dus dikke berghouten en de kiel tellen niet mee. Zoals genoemd, zul je een flink robbertje kunnen knokken over waar de overgang naar de kiel zit bij een S-spant.
Overigens, bij die CVO/CBB-plicht wordt geen onderscheid gemaakt in het gebruik van het vaartuig. Beroeps of plezier maakt dus niks uit. Alleen de maat telt.
Als je schip nog geen CVO/CBB heeft maar dat wel moet hebben, dan moet je als de donder aan de gang!!!!! Vandaag nog!!!! Tot 31 december aanstaande is er de gelegenheid om van de overgangsregeling gebruik te maken, maar dan moet ALLES al voor mekaar zijn. Het hele proces kost al gauw een paar maanden.
Als je te laat bent, zal het schip onherroepelijk aan de nieuwbouweisen moeten voldoen, anders mag het NIET meer varen.
Wim.