Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 07:32 #992298

Denk dat je dat anders moet lezen. Buiten de aanloop gebieden mag iedere loods in het Nederlands gedeelte van de territoriale zee verkeersaanwijzingen geven. Dit is logisch je wil niet dat in een aanloopgebied twee mensen (centrale en loods aan boord)de leiding hebben.
a. de persoon die binnen het functiegebouw van het Rijk een functie van medewerker operationeel verkeersmanagement nautisch vervult bij een bevoegd gezag en die:

2. in een andere functie dan nautisch verkeersleider werkzaam is, nadat hij de voor zijn specifieke functie vastgestelde modules van de Nautische leerlijnen, bedoeld in artikel 3, met goed gevolg heeft doorlopen; en
Een medewerker op de verkeerscentrale mag dus verkeersinstructies geven zolang hij de opleidingen maar gevolgd heeft de loods zal hier wel aan voldoen.

Maar goed, van de loods die werkt in Rotterdam en dus werkzaam is in de verkeerscentrale daar begrepen dat er gevallen zijn waar hij instructies mocht geven die andere verkeersleiders niet mochten.

Maar denk dat de vraag of er iemand op de verkeerspost zit die aanwijzingen mag geven nu wel beantwoord is met Ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 07:54 #992304

PvO schreef :
Ook ik voel me door de opmerking van Hans (een beetje) aangesproken.
Een beetje omdat ik er vanuit ga, dat een ander mij niet ziet. Tenzij er contact is geweest.
Dit zorgt er juist voor dat ik niet zomaar vlak voor een schip langssteek.
Dit houd ook niet in dat ik niet mijn best doe om zichtbaar te zijn met goede verlichting, een radarreflector en ais.
Dit vind ik niet naïef, naief is het om te denken dat je als klein zeilbootje in wat minder weer wel wordt gezien.

Is dat zo ??? Lees Joop zijn draadje nog eens een loods lees ik daar was aan het mopperen over niet zichtbaar zijn op de radar......

Kennelijk kijken die gasten niet alleen op een schermpje

Uiteraard “valt “ niemand van hier daar over...........

Tis wel een beetje het gemiddelde van de jachtschippers , beetje op de alternatieve ideeen rond toeren , en ik let zelf wel op , komt goed ..............

Beetje jaren ‘70 idee alleen is het nu 2018 ook op het water
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 08:12 #992310

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Christiaan 676 schreef :
Denk dat je dat anders moet lezen. Buiten de aanloop gebieden mag iedere loods in het Nederlands gedeelte van de territoriale zee verkeersaanwijzingen geven. Dit is logisch je wil niet dat in een aanloopgebied twee mensen (centrale en loods aan boord)de leiding hebben.

Het gaat dan om Registerloodsen met VTS certificaat en alleen als de directeur van de Kustwacht hen dat opdraagt. Dus in principe niet vanuit een verkeerspost maar wellicht bij (tijdelijke) situaties op zee waarbij het verkeer ter plekke geregeld moet worden?

Christiaan 676 schreef :
Maar denk dat de vraag of er iemand op de verkeerspost zit die aanwijzingen mag geven nu wel beantwoord is met Ja.

Precies. Aanwijzingen zijn dwingend maar ontslaan de schipper overigens niet van zijn verantwoordelijkheid om aanvaringen te voorkomen. Je kunt je dus nooit verschuilen achter het blindelings opvolgen van een verkeersaanwijzing. Dat geeft in mijn optiek dezelfde verhouding als een loods die aan boord adviezen geeft: je moet heel goede redenen hebben om er toch vanaf te wijken maar blijft als schipper resp. kapitein altijd zelf verantwoordelijk voor een veilige vaart.

Bij de zeiljacht schipper in dit draadje speelde dit overigens niet, anders was dat ongetwijfeld door de verdediging aangevoerd.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 09:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 08:23 #992316

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Voorzover ik weet worden als de loodsdienst gestaakt is (slecht weer) de verkeersleiders vervangen door loodsen. Waarbij die loodsen ook een verkeersleider opleiding/bevoegdheid hebben.
Dan kunnen bepaalde schepen (De kleinere zonder gevaarlijke lading) op afstand beloodst binnenkomen en krijgen ze binnen de pieren alsnog een fysieke loods aanboord.

Het grote verschil is dat een loods ook kan varen :) Van een verkeersleider kan je verwachten: "kapitein u moet 090 gaan varen", terwijl een loods dan eerst zou vragen: "kapitein wat ligt u nu voor"..... "Dan adviseer ik u om 10 graden sb uit te gaan naar een nieuwe koers ...".
Een loods is zich beter bewust van de praktijk aan boord, dat een kompas / stuurautomaat wel eens wat afwijkingen heben bv.

Voor IJmuiden is er een soortgelijke regeling, en op de Jade/Weser/Elbe komen er bij mist ook loodsen achter de schermen.

Ik kan me goed voorstellen dat de er altijd een loods/verkeersbegeleider aanwezig is. Wannt deze mensen mooeten ook een bepaald aantal uren per maand dienst doen op de post om hun verkeerbegeleider bevoegdhoud te houden. Kan je het rooster net zo goed dusdanig indelen dat er altijd eentje is voor het geval .... je weet maar nooit.
Laatst bewerkt: 30 okt 2018 08:27 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 09:05 #992331

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Jeroen-pion schreef :
PvO schreef :
Ook ik voel me door de opmerking van Hans (een beetje) aangesproken.
Een beetje omdat ik er vanuit ga, dat een ander mij niet ziet. Tenzij er contact is geweest.
Dit zorgt er juist voor dat ik niet zomaar vlak voor een schip langssteek.
Dit houd ook niet in dat ik niet mijn best doe om zichtbaar te zijn met goede verlichting, een radarreflector en ais.
Dit vind ik niet naïef, naief is het om te denken dat je als klein zeilbootje in wat minder weer wel wordt gezien.

Is dat zo ??? Lees Joop zijn draadje nog eens een loods lees ik daar was aan het mopperen over niet zichtbaar zijn op de radar......

Kennelijk kijken die gasten niet alleen op een schermpje

Uiteraard “valt “ niemand van hier daar over...........

Tis wel een beetje het gemiddelde van de jachtschippers , beetje op de alternatieve ideeen rond toeren , en ik let zelf wel op , komt goed ..............

Beetje jaren ‘70 idee alleen is het nu 2018 ook op het water
Goed lezen jeroen, ik doe er alles aan om goed zichtbaar te zijn, maar vaar alsof ik onzichtbaar ben.
Om in jou belevingswereld te blijven:
Ik fiets in het donker met goede verlichting,
Maar als ik op een rotonde naast een vrachtwagen fiets, ga ik er niet vanuit dat hij mij ziet bij het afslaan...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 10:43 #992368

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Tja blijft opletten, ik schreef dit al eens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 15:10 #992461

rooiedirk schreef :
Voorzover ik weet worden als de loodsdienst gestaakt is (slecht weer) de verkeersleiders vervangen door loodsen. Waarbij die loodsen ook een verkeersleider opleiding/bevoegdheid hebben.
Dan kunnen bepaalde schepen (De kleinere zonder gevaarlijke lading) op afstand beloodst binnenkomen en krijgen ze binnen de pieren alsnog een fysieke loods aanboord.

Het grote verschil is dat een loods ook kan varen :) Van een verkeersleider kan je verwachten: "kapitein u moet 090 gaan varen", terwijl een loods dan eerst zou vragen: "kapitein wat ligt u nu voor"..... "Dan adviseer ik u om 10 graden sb uit te gaan naar een nieuwe koers ...".
Een loods is zich beter bewust van de praktijk aan boord, dat een kompas / stuurautomaat wel eens wat afwijkingen heben bv.

Voor IJmuiden is er een soortgelijke regeling, en op de Jade/Weser/Elbe komen er bij mist ook loodsen achter de schermen.

Ik kan me goed voorstellen dat de er altijd een loods/verkeersbegeleider aanwezig is. Wannt deze mensen mooeten ook een bepaald aantal uren per maand dienst doen op de post om hun verkeerbegeleider bevoegdhoud te houden. Kan je het rooster net zo goed dusdanig indelen dat er altijd eentje is voor het geval .... je weet maar nooit.

Klepel klok verhaal. Een loods (in dit geval loods op afstand LOA) heeft een heel andere functie en vervangt een verkeersleider dus ook niet. En van een verkeersleider kun je zeker niet verwachten dat die gaat vertellen "kapitein u moet 090 gaan varen".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 17:12 #992509

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Michieltje schreef :
... En van een verkeersleider kun je zeker niet verwachten dat die gaat vertellen "kapitein u moet 090 gaan varen".

Heb dat echt wel enige malen gehoord.

Ook dat een verkeersleider (Scheveningen, zachte g) behoorlijk buiten zijn boekje ging ..., dus als je hem aan de marifoon krijgt kun je van alles verwachten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 17:29 #992518

PvO schreef :
Jeroen-pion schreef :
PvO schreef :
Ook ik voel me door de opmerking van Hans (een beetje) aangesproken.
Een beetje omdat ik er vanuit ga, dat een ander mij niet ziet. Tenzij er contact is geweest.
Dit zorgt er juist voor dat ik niet zomaar vlak voor een schip langssteek.
Dit houd ook niet in dat ik niet mijn best doe om zichtbaar te zijn met goede verlichting, een radarreflector en ais.
Dit vind ik niet naïef, naief is het om te denken dat je als klein zeilbootje in wat minder weer wel wordt gezien.

Is dat zo ??? Lees Joop zijn draadje nog eens een loods lees ik daar was aan het mopperen over niet zichtbaar zijn op de radar......

Kennelijk kijken die gasten niet alleen op een schermpje

Uiteraard “valt “ niemand van hier daar over...........

Tis wel een beetje het gemiddelde van de jachtschippers , beetje op de alternatieve ideeen rond toeren , en ik let zelf wel op , komt goed ..............

Beetje jaren ‘70 idee alleen is het nu 2018 ook op het water
Goed lezen jeroen, ik doe er alles aan om goed zichtbaar te zijn, maar vaar alsof ik onzichtbaar ben.
Om in jou belevingswereld te blijven:
Ik fiets in het donker met goede verlichting,
Maar als ik op een rotonde naast een vrachtwagen fiets, ga ik er niet vanuit dat hij mij ziet bij het afslaan...

Dat bedoelde ik ook niet reageerde op dit ;

naief is het om te denken dat je als klein zeilbootje in wat minder weer wel wordt gezien.

ik doelde niet op jou direct
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 30 okt 2018 17:38 #992526

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Jeroen-pion schreef :
PvO schreef :
Jeroen-pion schreef :
PvO schreef :
Ook ik voel me door de opmerking van Hans (een beetje) aangesproken.
Een beetje omdat ik er vanuit ga, dat een ander mij niet ziet. Tenzij er contact is geweest.
Dit zorgt er juist voor dat ik niet zomaar vlak voor een schip langssteek.
Dit houd ook niet in dat ik niet mijn best doe om zichtbaar te zijn met goede verlichting, een radarreflector en ais.
Dit vind ik niet naïef, naief is het om te denken dat je als klein zeilbootje in wat minder weer wel wordt gezien.

Is dat zo ??? Lees Joop zijn draadje nog eens een loods lees ik daar was aan het mopperen over niet zichtbaar zijn op de radar......

Kennelijk kijken die gasten niet alleen op een schermpje

Uiteraard “valt “ niemand van hier daar over...........

Tis wel een beetje het gemiddelde van de jachtschippers , beetje op de alternatieve ideeen rond toeren , en ik let zelf wel op , komt goed ..............

Beetje jaren ‘70 idee alleen is het nu 2018 ook op het water
Goed lezen jeroen, ik doe er alles aan om goed zichtbaar te zijn, maar vaar alsof ik onzichtbaar ben.
Om in jou belevingswereld te blijven:
Ik fiets in het donker met goede verlichting,
Maar als ik op een rotonde naast een vrachtwagen fiets, ga ik er niet vanuit dat hij mij ziet bij het afslaan...

Dat bedoelde ik ook niet reageerde op dit ;

naief is het om te denken dat je als klein zeilbootje in wat minder weer wel wordt gezien.

ik doelde niet op jou direct
ok, sorry dan ;)
Maar dan begrijp ik je reactie niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 31 okt 2018 07:18 #992669

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Ter info, een VTSO heeft bij wet de bevoegdheid om een verkeersaanwijzing te geven conform de Scheepvaartverkeerswet. Er is echter wel een specifiek communicatie protocol (zie Albert) plus moet er gevaar voor aanvaring bestaan / sprake zijn van een overtreding. Een VTSO mag nooit koers en of vaart instructies geven, wel een te bereiken veilige verkeerssituatie.

Dus niet ... wijzig koers naar..... of minder vaart tot.... maar wel .... ga niet voorbij .... blijf achter .....etc. Dus WAT er bereikt moet worden, het HOE is aan de gezagvoerder.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitspraak Gerechtshof inzake oversteken Maasmond 31 okt 2018 21:44 #992835

  • Heileeuw
  • Heileeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Lijkt mij een volstrekt heldere uitspraak en zo te lezen een terechte. Vaarbewijs deel I
Hein
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl