Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: geen glasvezels maar vlasvezels

geen glasvezels maar vlasvezels 19 nov 2018 15:13 #998234

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
na de groene Bente nu een groene 26-voeter: LINK
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 19 nov 2018 15:13 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen glasvezels maar vlasvezels 19 nov 2018 16:28 #998266

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
't Is nog wel een beetje duur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen glasvezels maar vlasvezels 19 nov 2018 16:35 #998268

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
zijn al koersfietsen mee gebouwd geweest,zou carbon vervangen, geen doorbraak geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen glasvezels maar vlasvezels 19 nov 2018 16:42 #998269

Wel mooi bootje om te zien :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen glasvezels maar vlasvezels 19 nov 2018 17:11 #998278

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Even de rest buiten beschouwing gelaten maar volgens mij is glas ver van milieu-onvriendelijk.
Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar het is gewoon kwarts. Wel weer moeilijk te scheiden van de hars natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen glasvezels maar vlasvezels 19 nov 2018 17:51 #998289

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
holtere schreef :
Wel weer moeilijk te scheiden van de hars natuurlijk.

Welnee, gewoon de brand er in ;)
Is de standaard manier om de exacte vezelvolumeverhouding van een laminaat vast te stellen. In het laboratorium dan natuurlijk...
Wegen, hars verbranden glasvezels wegen.

Maar dit terzijde. Wat vlas betreft: De technologie is er al 20 jaar, maar het was en is niet economisch haalbaar om dit voor serieproductie toe te passen. Materiaal is te duur, harsen zijn duur en moeilijk te verwerken.
Die jongens van Greenboats zijn dapper en wat ze doen is interessant, maar het gaat nog heel lang duren voordat dit gemeengoed wordt.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen glasvezels maar vlasvezels 19 nov 2018 18:49 #998305

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Jaren geleden al wat mee gespeeld, toen ik nog auto's bouwde. Interessante eigenschappen met name qua trillingsdemping en soortelijk gewicht, daarom vooral interessant in sport toepassingen, en eventueel machines. Ik heb het in mijn longboards ook zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen glasvezels maar vlasvezels 20 nov 2018 11:54 #998485

Lijkt wel een beetje op Duroplast waar de Trabants van waren gemaakt. Alleen werd daar katoen bij gebruikt en dat deden ze al in de vijftiger jaren.
Goed , daar werd katoen gebruikt maar dat bestaat net als vlas gewoon uit cellulose waarbij katoen eerder wat zuiverder cellulose is.
nl.wikipedia.org/wiki/Duroplast

Nadeel van dat spul als versterking bij boten zou op den duur wel eens kunnen zijn dat het hygroscopisch is ( kan tot wel 60% water adsorberen ) en dus makkelijk water aan kan trekken , bijv. als er haarscheurtjes in de hars komen of als er polyesterhars wordt gebruikt . Zou je op den duur een soort "alternatieve osmose" kunnen krijgen.Ik vraag me daarom af of het wel zo geschikt is voor constant onderwater gebruik. :unsure:
Als ik heel diep graaf in mijn herinnering is er nog ooit gekeken naar gebruik van Rayon ( wat ook 100% cellulose is) door de toenmalige AKU/ENKA( waar ik destijds bij resaearch werkte) om zo die productie boven water te kunnen houden maar dat is ook niks geworden.
Ad
Laatst bewerkt: 20 nov 2018 12:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen glasvezels maar vlasvezels 20 nov 2018 12:14 #998491

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
holtere schreef :
... Wel weer moeilijk te scheiden van de hars natuurlijk.
Daarom is het m.i. ook zo mooi om te zien wat Arkema aan het doen is met hun Elium thermoplastische hars.

www.arkema.com/en/innovation/l...oplastic-composites/

De Arkema 3 Mini 6.50 is daar ook mee gebouwd.

www.arkema.com/en/arkema-group...mini-6-50-prototype/

Dat maakt dat niet alleen de vezels zijn terug te winnen en herbruikbaar zijn, maar ook de hars.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen glasvezels maar vlasvezels 20 nov 2018 13:59 #998527

Dat is PEKK oftewel Polyetherketonketon (en.wikipedia.org/wiki/Polyetherketoneketone ).
Mooi spul maar volgens mij nogal duur om te produceren.
Lijkt heel sterk op PEEK ( en.wikipedia.org/wiki/Polyether_ether_ketone ) waar ik ooit nog eens zijdelings mee te maken heb gehad toen AKZO erover nadacht om een proeffabriek voor te bouwen . Spul had nl o.a. een van dezelfde grondstoffen nodig als Twaron (Aramide) en ook het proces was erg duur ( vandaar de hoge prijs , net als Aramide) . Maar dat is nooit verder van de grond gekomen.
Is eigenlijk een smeltbare en bijv. ook spuitgietbare Aramide terwijl Taron/Kevlar dat natuurlijk niet is.

Alleen of je daar betaalbare boten van kunt maken vraag ik me af want het is geen polymeer wat pas na het aanbrengen in een mal polymeriseert en uithard maar als "spuitgietmateriaal" of op een andere manier met persen bij hoge temperatuur in een persmal zal moeten worden verwerkt .
Beetje te vergelijken met het maken van kleinere bootjes van Polytheen maar dan met een versterkingsvezel erin en uiteraard niet zo flexibel.

Zal me benieuwen of dat echt wat wordt voor betaalbare zeilboten.
Ad
Laatst bewerkt: 20 nov 2018 14:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl