Pleisure schreef :
Hier een vergelijkbaar gevalletje uit de praktijk waar de geleerden ook niet zo direct een antwoord op hadden.
Wat was het geval: (Ter verduidelijking; zie de foto van de ANWB Waterkaarten App.)
Komend vanuit Willemstad (ik ben Z) en zeilend over bakboord richting het oosten ter hoogte van boei HD21 en HD23 trof ik tegenligger X die het zeil over stuurboord had.
X maakte redelijk wat stampij omdat hij vond dat ik hem meer ruimte had moeten geven.
(De enige reden dat ik hem meer ruimte had moeten/kunnen geven was m.i. dat het een zeer snel ogend schip was )
Tot een aanvaring kwam het vanzelfsprekend niet omdat wij beiden uitweken.
De vraag is echter, wie moest nou eigenlijk wijken, X of Z ?
Normaal kent het BPR regels als
- Stuurboordwal volgend
- Bakboordregel
- Loef wijkt voor lij
De vraag is hier denk ik wat de stuurboordzijde van het vaarwater is.
Het voor de beroepsvaart betonde vaarwater wordt begrenst door de rode en groene boeien.
Ten noorden en ten zuiden daarvan zijn t.b.v. de recreatievaart betonde vaarwaters gecreëerd.
M.i. is varend van oost naar west de stuurboordwal daar waar de rode tonnen liggen.
Varend van west naar oost is stuurboordzijde daar waar de groene tonnen liggen.
Ik ben daarom van mening dat zeilschip X minstens om twee redenen had moeten uitwijken.
Deze vraag heb ik aan de ANWB voorgelegd, maar de redactie kwam ook niet met een duidelijk standpunt in deze en stelde voor dat ik dit aan de officiële instanties zou voorleggen. Wie dat ook mogen zijn.
Hoe luidt het standpunt van de zeilersforummers?
In mijn beleving heeft Z gewoon voorrang.
Als het water tussen de groene hoofbetonning en de groene jacht betonning een separaat vaarwater zou zijn, hadden er naar mijn idee ook rode jachtbetonning moeten liggen naast de groene hoofdbetonning.
Wil je op het hollandsdiep sb zijde van het vaarwater aan houden, dan vaar je volgens mij strak langs de hoofdbetonning of strak langs de jachtbetonning.
In alle andere gevallen houd je geen sb wal.
Op het 'fietspad' op het volkerak vaar je wel tussen rode en groene betonning door, dit is volgens mij dan ook een apart vaarwater.
Ik vind het overigens wel apart dat de regels op het water zo verschillend worden uitgelegd, als dit op de weg ook zo zou zijn, zouden we veel ongelukken krijgen.
Het zou niet verkeerd zijn als hier door bijvoorbeeld varendoejesamen wat meer aandacht voor zou zijn.