xkipper schreef :
Wij varen er bijna iedere week. Volgens mij is er gebaggerd in de winter want aan het eind van het seizoen was het aan de oostkant (Waar de gebiedsverbod-tonnetjes over gaan in roodwitte-sporttonnen) zo ondiep geworden dat wij met 1,75 m. over de grond schuurden. (zo'n 6 m. zuidelijk van de betonning). en dit seizoen meten we niet minder dan 3 m water.
Zou het zo kunnen zijn dat de schippers ook weten dat er gebaggerd is en dat dit de reden is dat er ineens zoveel van hen door het Noordergat varen?
Ik verbaas me er namelijk een beetje over dat het verschijnsel kennelijk in korte tijd zulke vormen heeft aangenomen. In de tientallen keren dat ik er in de loop der jaren voorbij ben gekomen heb ik het nog nooit meegemaakt, namelijk.
Ik verbaas me er ook over dat schippers eerder bij de Krammersluizen zouden willen zijn dan hun collega's, zoals hier wordt gesuggereerd. De Krammer(beroeps)sluizen zijn iets kleiner dan de Volkeraksluizen, maar ze verwerken ook aanzienlijk minder verkeer. Het overgrote deel van de beroepsvaart gaat vanaf de Volkerak richting Antwerpen en slechts een klein deel slaat af richting de Krammer. Ik heb dus niet het idee dat er voor de beroepsvaart sprake is van lange wachttijden.
Wel is het zo dat het, met name bij de normale vrachtvaart, ontzettend slecht gaat in de binnenvaart op dit moment. Er is (behalve bij de tankvaart) sprake van van ontzettende overcapaciteit. Er wordt veel 'leeg' gevaren.
De enige reden die ik kan bedenken om het Noordergat te nemen is brandstofbesparing, hoe marginaal ook. 'Plezierbootje pesten' kwam ook even bij me op, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat je daar als binnenschipper zo ver in gaat. Je maakt het namelijk ook jezelf lastig.
Overigens valt me op dat er niemand ingaat op mijn eerdere opmerking over gebrekkige discipline bij de pleziervaart zelf. Als iedereen aan de goede kant van het vaarwater blijft helpt dat al, natuurlijk. De Gouwe is nog veel smaller en daar lukt het ook, tenslotte..
--
stegman