Joop66 schreef :
Ik sprak in het bunkerstation op het Ij een keer een schipper van n tanker. Komt er op neer dat ze dat doen omdat t inderdaad een minuut of zo korter is. En dat t werk zo saai is, dat elke afwisseling welkom is. En omdat t kan. Mijn opmerking dat t link is voor ons Jaggies, werd beantwoord, met "Och..." Volledig vertrouwend op de voorrangsregels.
De situatie die nu op het Hollands Diep geldt, vind ik dan prettiger. Ja, beroeps mag buiten de vaargeul, maar er is geen winst mee te behalen. Behalve voor de enkeling die op t Haringvliet moet zijn.
Vraagje: wie van ons heeft RWS ooit opmerkzaam gemaakt hierop? Uit eerdere ervaringen weet ik dat men daar meer gevoelig voor is dan je zou denken.
RWS heeft al eens gereageerd :
zeilersforum.nl/index.php/foru...rgat?start=50#435370
Verder heb ik een officiële klacht ingediend bij 'Varen doe je samen'. In 2014 heeft dat geleid tot een advies aan de beroepsvaart om de recreatieroute te vermijden.
De huidige tekst in de brochure Varen doe je samen (2019) voor deze omgeving luidt :
'Tussen de Volkerakjachtensluis en de Krammerjachtensluis ligt een ‘recreatieroute’ voor de pleziervaart. Ten noorden van de vaargeul, tussen de rode tonnen en de natuurbebakening. Het is bovendien de kortste route. U kunt zelfs ten noorden van de Noordplaat (bij de Zuid Vlije) langs varen.'
Helaas is de opmerking dat de beroepsvaart deze recreatieroute dient te mijden, in de loop van de tijd verdwenen.
edit : het is nog erger dan ik dacht, er staat nu in het algemene gedeelte :
'
Route via het Noordergat:
De aanvullende gemarkeerde route ten noorden van de Noordplaat tussen de ZV 6 en de ZV 16 wordt ook gebruikt door de beroepsvaart. Halverwege is de vaarroute smal.
Houd hier rekening mee. Houd goed uitkijk en kijk regelmatig achterom!'