Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wildwest in het Noordergat

Re: Wildwest in het Noordergat 09 sept 2013 15:46 #435469

Leuke foto's van de Zuid-bijeenkomst, Timo. Nu zie ik wat ik gemist heb :( .
Ze moeten het noordergat verbieden voor de grote binnenvaart. Maar dat zal qua wetgeving wel niet kunnen :angry:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wildwest in het Noordergat 09 sept 2013 17:23 #435506

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik wist niets van de ondiepte, ben vrijdag in de schemering door het Noordergaatje geweest op de motor, en zaterdag met een setje zeilen op. Beide keren geen piep van de dieptemeter gehoord. Ik had wel het idee dat een paar rode tonnetjes verplaatst waren, de geul leek smaller dan voorheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wildwest in het Noordergat 09 sept 2013 17:52 #435538

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Delphi32 schreef :
Ik wist niets van de ondiepte, ben vrijdag in de schemering door het Noordergaatje geweest op de motor, en zaterdag met een setje zeilen op. Beide keren geen piep van de dieptemeter gehoord. Ik had wel het idee dat een paar rode tonnetjes verplaatst waren, de geul leek smaller dan voorheen.
Ik ook niet :)
Ik denk dat er een soort berglandschap ontstaan. Probleem is dat je niet weet waar de bergen liggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 17:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 07:30 #1035126

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Zojuist in Noordergat
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 07:51 #1035132

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ik ben er ondersteboven van. :)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 08:31 #1035141

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
Ik ga er vanmiddag direct iets van zeggen!
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 09:39 #1035153

  • Altea53
  • Altea53's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Ik zie het al: levensgevaarlijk daar. Mij zul je er niet zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 09:45 #1035154

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Hahaha.. de eerste pots over beroepsvaart in het Noordergat in 5,5 jaar!
Het probleem was toch niet zo heel erg groot, kennelijk.

Maar dit is wel de grootste bak die ik daar ooit heb zien varen. Bootje van 2000 ton of meer, schat ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 10:03 #1035162

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat deze smalle geul niet afgesloten wordt voor de beroepsvaart. In de zomer wanneer het druk is met pleziervaart doen zich wel degelijk gevaarlijke situatie voor daar. Er zijn ook al meerdere malen binnenvaartschepen vastgelopen op de ondieptes. Ze varen daar buiten de betonning (er ligt alleen jachtbetonning) en vanwege de ondieptes lopen deze binnenvaartschepen een flinke vaart. Het is echt wachten op de keer dat een Lelievlet of jachtje dat niet snel genoeg aan de kant gaat overvaren wordt. Dit temeer omdat de hoofdvaarroute, waar maar heel weinig pleziervaart is, nauwelijks om is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 11:04 #1035184

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
ilCigno schreef :
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat deze smalle geul niet afgesloten wordt voor de beroepsvaart. In de zomer wanneer het druk is met pleziervaart doen zich wel degelijk gevaarlijke situatie voor daar. Er zijn ook al meerdere malen binnenvaartschepen vastgelopen op de ondieptes. Ze varen daar buiten de betonning (er ligt alleen jachtbetonning) en vanwege de ondieptes lopen deze binnenvaartschepen een flinke vaart. Het is echt wachten op de keer dat een Lelievlet of jachtje dat niet snel genoeg aan de kant gaat overvaren wordt. Dit temeer omdat de hoofdvaarroute, waar maar heel weinig pleziervaart is, nauwelijks om is.

Ik sprak in het bunkerstation op het Ij een keer een schipper van n tanker. Komt er op neer dat ze dat doen omdat t inderdaad een minuut of zo korter is. En dat t werk zo saai is, dat elke afwisseling welkom is. En omdat t kan. Mijn opmerking dat t link is voor ons Jaggies, werd beantwoord, met "Och..." Volledig vertrouwend op de voorrangsregels.

De situatie die nu op het Hollands Diep geldt, vind ik dan prettiger. Ja, beroeps mag buiten de vaargeul, maar er is geen winst mee te behalen. Behalve voor de enkeling die op t Haringvliet moet zijn.

Vraagje: wie van ons heeft RWS ooit opmerkzaam gemaakt hierop? Uit eerdere ervaringen weet ik dat men daar meer gevoelig voor is dan je zou denken.
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 11:06 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 11:22 #1035187

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 11:32 #1035193

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3078
Joop66 schreef :
ilCigno schreef :
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat deze smalle geul niet afgesloten wordt voor de beroepsvaart. In de zomer wanneer het druk is met pleziervaart doen zich wel degelijk gevaarlijke situatie voor daar. Er zijn ook al meerdere malen binnenvaartschepen vastgelopen op de ondieptes. Ze varen daar buiten de betonning (er ligt alleen jachtbetonning) en vanwege de ondieptes lopen deze binnenvaartschepen een flinke vaart. Het is echt wachten op de keer dat een Lelievlet of jachtje dat niet snel genoeg aan de kant gaat overvaren wordt. Dit temeer omdat de hoofdvaarroute, waar maar heel weinig pleziervaart is, nauwelijks om is.


Vraagje: wie van ons heeft RWS ooit opmerkzaam gemaakt hierop? Uit eerdere ervaringen weet ik dat men daar meer gevoelig voor is dan je zou denken.

Toch niet dan denk ik:
zeilersforum.nl/index.php/foru...rgat?start=50#407367

Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 11:33 door -Mara-.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 12:16 #1035204

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Joop66 schreef :
Ik sprak in het bunkerstation op het Ij een keer een schipper van n tanker. Komt er op neer dat ze dat doen omdat t inderdaad een minuut of zo korter is. En dat t werk zo saai is, dat elke afwisseling welkom is. En omdat t kan. Mijn opmerking dat t link is voor ons Jaggies, werd beantwoord, met "Och..." Volledig vertrouwend op de voorrangsregels.

De situatie die nu op het Hollands Diep geldt, vind ik dan prettiger. Ja, beroeps mag buiten de vaargeul, maar er is geen winst mee te behalen. Behalve voor de enkeling die op t Haringvliet moet zijn.

Vraagje: wie van ons heeft RWS ooit opmerkzaam gemaakt hierop? Uit eerdere ervaringen weet ik dat men daar meer gevoelig voor is dan je zou denken.

RWS heeft al eens gereageerd : zeilersforum.nl/index.php/foru...rgat?start=50#435370

Verder heb ik een officiële klacht ingediend bij 'Varen doe je samen'. In 2014 heeft dat geleid tot een advies aan de beroepsvaart om de recreatieroute te vermijden.

De huidige tekst in de brochure Varen doe je samen (2019) voor deze omgeving luidt :

'Tussen de Volkerakjachtensluis en de Krammerjachtensluis ligt een ‘recreatieroute’ voor de pleziervaart. Ten noorden van de vaargeul, tussen de rode tonnen en de natuurbebakening. Het is bovendien de kortste route. U kunt zelfs ten noorden van de Noordplaat (bij de Zuid Vlije) langs varen.'


Helaas is de opmerking dat de beroepsvaart deze recreatieroute dient te mijden, in de loop van de tijd verdwenen.

edit : het is nog erger dan ik dacht, er staat nu in het algemene gedeelte :

'Route via het Noordergat:
De aanvullende gemarkeerde route ten noorden van de Noordplaat tussen de ZV 6 en de ZV 16 wordt ook gebruikt door de beroepsvaart. Halverwege is de vaarroute smal.
Houd hier rekening mee. Houd goed uitkijk en kijk regelmatig achterom!
'
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 12:21 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 12:50 #1035210

Eigenlijk snap ik deze discussie over dat Noordergat (ben er nooit geweest trouwens) niet echt.
Dat vaarwater is zo te zien zo'n 110 meter breed en dan is er toch wel ruimte voor een paar duizend ton en een paar "jachies".
Als ik dat vergelijk met het ook maar goed 150 meter brede NOK en de schepen van tienduizenden tonnen en breedtes tot 40 meter die daar vlak langs je komen ( soms 10 of 20 meter) dan vind ik dit echt niet veel voorstellen.
Gewoon kwestie van uitkijken .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 13:23 #1035213

Dat is appels met peren vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 13:25 #1035214

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk snap ik deze discussie over dat Noordergat (ben er nooit geweest trouwens) niet echt.

Ad

Inderdaad, duidelijk dat je er nooit geweest bent.
Je ziet op de foto niet hoe smal de betonde route is en hoe ondiep daar buiten.
Bepaald geen NOK of Waterweg

Overigens kunnen wij met onze platbodem daar ruim buiten komen, maar als we daar opkruisen varen die beroepsbakken toch behoorlijk en gevaarlijk in de weg.
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 13:26 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 13:38 #1035215

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Het probleem is dat tussen de ondieptes het minder dan 100 m breed is. Binnenvaartschepen varen liefst midvaarwater. De zuiging van de grote schepen trekt het water van de ondiepte, je wordt daardoor naar het midden getrokken. Zit je te ver naar de kant, dan sta je droog. De boeggolf en hekgolf breken op het steile talud. Je kunt als pleziervaarder geen kant op daar.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 14:16 #1035218

Als ik de breedte op de Navionics kaart opmeet is die minimaal 110 meter tussen de boeien.
Overigens het ik vroeger heel wat tegen de stroom in gekruisd op de ijssel bij de Rhederlaag en daar is die maar 70 meter breed tussen de keien :ohmy:
Ook daar varen boten tot 2000 ton die en de meesten kunnen daar niet eens keren dus uitwijken kan daar ook niet.
En ik denk dat het daar drukker is met beroepsvaart dan op het Noordergat als ik zo op MT kijk, om over het NOK maar te zwijgen.
Nooit problemen gehad hoor.
En @Brinta, Kruisen op een dergelijk smal vaarwater moet je gewoon niet doen als het daarvoor tussen de tonnen te smal is voor je boot .
En dat bedoel ik ook met uitkijken :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 14:38 #1035220

Da’s heel knap van je Ad, tussen de keien nog wel!

Dus je vindt dit maar gezeur, of begrijp je het punt? Dit geultje is niet heel geschikt voor Groot en er is een prima alternatief, dat kun je zelfs op de Navioniks kaart zien.
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 14:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 14:54 #1035223

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ben het wel met Ad eens als die dingen daar mogen varen moet je gewoon opletten.
Hët eemskanaal en PM kanaal (60 mtr breed) vaart ook van alles. Misschien net slagje kleiner.
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-19486.html
Net als de 70 mtr brede ijssel waar Ad het over had.
Dat je het liever als pleziervaart plek wilt hebben vanwege de kleine vletjes die er kennelijk varen mag je dat vinden. Maar die kunnen ook wel buiten de geul varen toch?
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 14:55 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 15:04 #1035224

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Natuurlijk mogen beroepsvaartuigen daar varen, en natuurlijk moet iedereen opletten. Maar het is niet nodig dat men daar vaart. Zeker als men de geul nog net bezeild heeft is het buitengewoon vervelend als er zo'n beroepsvaarder - of zo'n groot schip van RWS zoals op de foto - aankomt.

Leven en laten leven. Pleziervaart mag op het Hollandsdiep ook in de geul zeilen (niet kruisen) maar dat is ook niet handig en er is ruimte genoeg naast de geul. Het zou daarom voor iedereen beter zijn als er wat rekening met elkaar gehouden werd. Houdt op het Hollands Diep en het Volkerak als zeiler de geul zoveel mogelijk vrij, en laten beroepsvaarders inclusief bruine vloot het Noordergat mijden.

Wellicht iets voor het periodieke overleg van Varen doe je Samen?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 15:18 #1035227

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Yellow Boat schreef :
En ik denk dat het daar drukker is met beroepsvaart dan op het Noordergat als ik zo op MT kijk, om over het NOK maar te zwijgen.
Ad

Je vergeet gemakshalve dat het NOK 11 meter diep is, en het Noordergat plaatselijk 3 meter of minder. Ooit van zuiging gehoord als er weinig water onder de kiel staat ?

Uit de tekst van een vaarbewijs cursus : 'Als je met een flinke vaart over een ondiepte vaart, zal er nog maar heel weinig (of geen) water onder je schip zijn. Er ontstaan dan sterke, kronkelende stromingen onder en direct naast je schip, waardoor je schip gaat draaien en die zo sterk zijn dat je niet meer kan sturen. Als dat gebeurt, heet dat 'uit het roer lopen'.
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 15:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 16:27 #1035239

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
En ik denk dat het daar drukker is met beroepsvaart dan op het Noordergat als ik zo op MT kijk, om over het NOK maar te zwijgen.
Ad

Je vergeet gemakshalve dat het NOK 11 meter diep is, en het Noordergat plaatselijk 3 meter of minder. Ooit van zuiging gehoord als er weinig water onder de kiel staat ?

Uit de tekst van een vaarbewijs cursus : 'Als je met een flinke vaart over een ondiepte vaart, zal er nog maar heel weinig (of geen) water onder je schip zijn. Er ontstaan dan sterke, kronkelende stromingen onder en direct naast je schip, waardoor je schip gaat draaien en die zo sterk zijn dat je niet meer kan sturen. Als dat gebeurt, heet dat 'uit het roer lopen'.

Dat is dan toch eerder een probleem voor de beroepsvaarder. Die met enige snelheid daar over de bodem gaat?
Het zal ook allemaal wel anders kunnen. Maar zolang ze er mogen varen en ongelukken zijn, door je simpelweg aan de spelregels te houden, te voorkomen.. Dan is opkruizen daar gewoon even niet mogelijk. Of ze moeten een verbod gaan maken voor de beroepsvaart.
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 16:30 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 17:01 #1035243

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8636
Bijzondere logica van onze wetgever.

Je mag overal varen als er geen tonnen liggen.

Om vastlopen te voorkomen liggen er tonnen voor iedereen.

Om de beroepsvaart niet te hinderen liggen er extra tonnen voor de recreatievaart, "fietspaadjes"

Omdat het afsnijdt gaat de beroepsvaart de fietspaadjes gebruiken.

Niet alleen hier, ook op het Wad gebeurt dat.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 18:00 #1035250

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Ik heb het antwoord teruggevonden dat ik in 2014 kreeg van 'Varen doe je samen'. Zelfs Schuttevaer was geactiveerd :

In het Knooppuntenboekje 'Knooppunten Deltawateren' van 2013 staat bij het knooppunt 2.2 Inloop Schelde-Rijnverbinding een alinea over de route via het Noordergat.
Er ligt daar aanvullende markering en we krijgen daar soms reacties op. Het is aanvullende markering en geen recreatie- of sportbetonning (wordt soms wel zo genoemd en wekt zo het idee dat het alleen voor de recreatievaart is). Beroepsvaart mag er dus gewoon varen. Koninklijke Schuttevaer heeft haar leden onlangs wel verzocht om deze route - in het kader van het vergroten van de veiligheid en het scheiden van beroeps- en recreatievaart – in de maanden juni, juli en augustus te vermijden. De alinea wordt zo spoedig mogelijk in het op www.varendoejesamen.nl gratis te downloaden Knooppuntenboekje aangepast (zie onderstaande tekst).

Route via het Noordergat
De aanvullende gemarkeerde route ten noorden van de Noordplaat tussen de ZV 6 en de ZV 16 wordt ook gebruikt door de beroepsvaart. Halverwege is de vaarroute smal. Vaar elkaar alleen voorbij als er voldoende ruimte is, rekening houdend met de beweging en manoeuvreerbaarheid van andere schepen. Houd te allen tijde goede uitkijk en kijk regelmatig achterom.

Als er nog vragen, opmerkingen of suggesties zijn kunt u die doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl