Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wildwest in het Noordergat

Wildwest in het Noordergat 05 apr 2019 18:47 #1035256

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2490
Heb mijn post geplaatst omdat ik vandaag de beroeps tegen kwam en ik wist dat dit draadje ooit geweest is.
Met mijn telefoon sorry voor als bijlage plaatsing en op zijn kop maar dat is bekend probleem.
Van mij mag de beroeps daar best varen zeker in deze tijd als er bijna niemand van "ons" is.

Van de zomer als het druk is vind ik de keuze voor Noordergat door beroeps minder maar dat is het dan ook.

In deze tijd wordt ook de achtensluis in de Volkerak volop door de beroeps gebruikt.
Was te zien want zo'n rood witte streep op de sluismuur bij de deur was er afgeschuurd en stap een 50cm scherp staal uit de wand...

Was mooie dag vandaag!
En vijf jaar oud draadje maar wel weer meteen 20+ reacties
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 18:47 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 05:07 #1035291

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2896
Waterblok schreef :
Een vijf jaar oud draadje maar wel weer meteen 20+ reacties

In de gesprekstechniek een bekend fenomeen : de walvis. Kan lang onder water blijven, maar komt af en toe boven om lucht te happen.
Is op meer onderwerpen hier van toepassing. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 07:39 #1035313

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 15931
La Mavare schreef :
Bijzondere logica van onze wetgever.

Je mag overal varen als er geen tonnen liggen.

Om vastlopen te voorkomen liggen er tonnen voor iedereen.

Om de beroepsvaart niet te hinderen liggen er extra tonnen voor de recreatievaart, "fietspaadjes"

Omdat het afsnijdt gaat de beroepsvaart de fietspaadjes gebruiken.

Niet alleen hier, ook op het Wad gebeurt dat.

Wat je vergeet te vermelden is het feit dat het gebrek aan logica gelegen is in het feit dat de overheid het gebruik van die fietspaadjes door de beroepsvaart toestaat.
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 07:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 07:43 #1035315

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Wadloper schreef :
La Mavare schreef :
Bijzondere logica van onze wetgever.

Je mag overal varen als er geen tonnen liggen.

Om vastlopen te voorkomen liggen er tonnen voor iedereen.

Om de beroepsvaart niet te hinderen liggen er extra tonnen voor de recreatievaart, "fietspaadjes"

Omdat het afsnijdt gaat de beroepsvaart de fietspaadjes gebruiken.

Niet alleen hier, ook op het Wad gebeurt dat.

Wat je vergeet te vermelden is het feit dat het gebrek aan logica gelegen is in het feit dat de overheid het gebruik van die fietspaadjes door de beroepsvaart toestaat.

Ware het niet dat de overheid het geen "fietspaadje" noemt. Maar alternatieve vaarweg/recrearie route. Wij willen die markering graag zien als vaarwater voor enkel pleziervaart. Maar dat is het nu eenmaal niet.
Die beroepsvaarder vaart er alleen in zijn pauze en is dus aan het recreëren B)
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 07:46 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 07:46 #1035316

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 15931
CeesS schreef :
Waterblok schreef :
Een vijf jaar oud draadje maar wel weer meteen 20+ reacties

In de gesprekstechniek een bekend fenomeen : de walvis. Kan lang onder water blijven, maar komt af en toe boven om lucht te happen.
Is op meer onderwerpen hier van toepassing. ;)

Desondanks wijst het er toch op dat het probleem niet als heel nijpend wordt ervaren.

Ik denk dat de meeste beroepsschippers, als ze al door het Noordergat varen hun snelheid zullen aanpassen op de diepte. Een volledig geladen 2000-tonner steekt al snel 3 meter of meer. En die jongens willen zichzelf niet vastzuigen, vermoed ik. In principe is die 110 m. genoeg om tegengesteld verkeer door te laten. Ook als een van de twee een meer-dan-1000-tonner is.

We wachten even de rapporten van ZF-ers gedurende deze zomer af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 07:53 #1035317

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 15931
groom schreef :
Wadloper schreef :

Wat je vergeet te vermelden is het feit dat het gebrek aan logica gelegen is in het feit dat de overheid het gebruik van die fietspaadjes door de beroepsvaart toestaat.

Ware het niet dat de overheid het geen "fietspaadje" noemt. Maar alternatieve vaarweg/recrearie route. Wij willen die markering graag zien als vaarwater voor enkel pleziervaart. Maar dat is het nu eenmaal niet.
Die beroepsvaarder vaart er alleen in zijn pauze en is dus aan het recreëren B)

We spreken hier niet over natuurwetten, waar de mens niks aan kan veranderen. Er zit een vreemde logica in het het idee dat er een alternatieve vaarweg worden geschapen, met de bedoeling op die manier beroepsvaart en recreatie te scheiden, maar vervolgens wel wordt toegestaan dat de beroepsvaart die alternatieve vaarweg ook gebruikt.

De alternatieve vaarwegen hebben voor de wetgever kennelijk wel een verschillende status: er worden speciale tonnetjes voor gebruikt, die altijd onverlicht zijn. Maar dat heeft geen consequenties voor het gebruik. Je kunt je dus afvragen waarom er in het Noordergat geen gewone tonnen liggen.
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 07:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 08:40 #1035324

CeesS schreef :
Je vergeet gemakshalve dat het NOK 11 meter diep is, en het Noordergat plaatselijk 3 meter of minder. Ooit van zuiging gehoord als er weinig water onder de kiel staat ?

Als je daar vaker bent geweest met een pleziervaartuig weet je dat die grote jongens daar ook behoorlijk zuigen . Ik heb het ook niet over binnenvaartschepen die daar ook wel varen.
Niet dat je er tegenaan gezogen wordt maar wel omdat je daarom niet te dicht bij de oever moet komen anders knal je echt op de keien waar die oevers mee versterkt zijn . Die oevers lopen daar nl schuin op i.t.t. de meeste kanalen in Nederland en de waterspiegel daalt door de zuiging daar regelmatig een meter of zelfs meer. En als je dan met 1,5 meter diepgang op 2-2,5 meter diepte vaart krijg je echt een probleem.
Ben er zeker zo'n 20 keer door gekomen dus ik kan het daar echt wel.

( ps Nachtvlinder , Op de ijssel zijn de oevers op die plek ( tussen ongeveer Westervoort en de afslag naar De Steeg) met keien volgestort i.t.t. op andere plekken langs de Ijssel waar kribben liggen of bij andere rivieren. Je vaart daar dus tussen twee rijen keien :P ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 10:02 #1035337

Augustus 2018 was ik op weg van Volkerak naar Krammer, en werd net voor Noordergaten ingelopen door zo'n binnenvaartschip. Ik had me voorgenomen om een keer niet de binnenweg te nemen, en eens rondom het eilandje te zeilen. Ik had tijd. Als dan zo'n schuit erg stuurboord vaarwater gaat aanhouden, en je uiteindelijk wel doorhebt dat die gaat doen wat je niet verwacht, wil je wel snel je motor bij zetten. Ik was volop correct bezig, maar stress komt er wel bij kijken. Voor mij was het niet eens zo erg, voor die Janneau die in het gat zijn zeilen aan het bergen was, kwam het wél erg ongelegen. Dan is het helemaal niet zo prettig allemaal. Sindsdien hou ik daar toch even ais in de gaten.

Je ziet, het is niet nieuw...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 10:08 #1035343

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2896
@ Ad : het NOK heb ik ook vele malen doorkruist voor deliveries van en naar Zweden.
Je hebt daar geen keus, je moet het kanaal delen met alles wat daar vaart.
Die keuze is er wel in het Noordergat. En zelfs de beroepsvaart is van mening dat je beter plezier- en beroepsvaart kunt scheiden. Vastlopers uit het verleden bevestigen dat de doorvaart van het Noordergat voor de beroepsvaart een risico inhoudt. Dat sommige schippers die mening uit lamlendigheid of simpelweg voor een verzetje negeren doet daar niets aan af.

Ik herhaal nog maar eens wat Schuttevaer naar aanleiding van mijn klacht aan zijn leden meldde :

'Koninklijke Schuttevaer heeft haar leden onlangs wel verzocht om deze route - in het kader van het vergroten van de veiligheid en het scheiden van beroeps- en recreatievaart – in de maanden juni, juli en augustus te vermijden'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 11:08 #1035359

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2490
Ter info ik heb op de AIS gekeken en de binnenvaarder ging 7 knopen.
Je ziet dat ie wel geladen was maar kennelijk met wat lege containers.

Heb er geen last van gehad verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 06 apr 2019 12:50 #1035372

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 15931
Waterblok schreef :
Ter info ik heb op de AIS gekeken en de binnenvaarder ging 7 knopen.
Je ziet dat ie wel geladen was maar kennelijk met wat lege containers.

Dat is voor een dergelijke grote bak een vrij gematigde snelheid. Op het Zijpe en het Keeten doen ze al snel 10 knopen.
Ik heb er geen last van gehad verder.

Met een dergelijke snelheid en niet te zwaar beladen, maakt een schip van die lengte ook maar weinig boeg- en hekgolf.

Als de beroepsschippers het allemaal op die manier doen is er helemaal niks aan de hand.
Hoewel de vraag waarom we dan eigenlijk die 'fietspaden' en jachtenbetonning hebben gewoon blijft staan. Leg er dan maar normale tonnen neer, zou ik zeggen.

Welke minimale diepte zou RWS hanteren als norm van een normale tonnenlijn?
Het lijkt er overigens op dat bij het bepalen van de bestaande tonnenlijnen op het Hollands Diep en Volkerak/Krammer niet slechts naar een bepaalde diepte wordt gekeken. Er lijkt wel degelijk sprake van een bepaalde 'zonering' waarbij men, als die mogelijkheid bestaat, veel ruimte laat buiten de tonnenlijn. Zowel Volkerak als Hollands Diep kennen dergelijk zones, waar zeilers alle ruimte hebben. Ook om eventueel op te kruisen.
Des te merkwaardiger is het dat zowel op Volkerak als Hollands Diep de noordoost gaande jachten strijk en zet bakboordswal varen. Op het Hollands Diep kan dit tussen Numansdorp en de Dordtse Kil nog buiten de de grote tonnenlijn. Op het Volkerak niet. Juist op het stuk van het Noordergat tot voorbij de Galatheese Haven vaar je dan zo'n beetje op de rode tonnenlijn.
Laatst bewerkt: 06 apr 2019 12:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 07 apr 2019 23:09 #1035725

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17143
Volgens mij gaan de meeste zeilers gewoon zuid van de vaargeul varen, al betekent dat 2x oversteken als je van Krammer- naar Volkeraksluis wilt. De rode-tonnen-volgers zijn vaak de niet-zeilende boten.
Het verbaast me elke keer weer hoe veel zeilboten daar niet zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 14 juni 2019 08:55 #1054625

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3481
Kijk nou: Vadertje staat zorgt goed voor ons. Na een paar maanden krijg je echt een antwoord. Een nietszeggend antwoord, maar toch.

Geachte heer/mevrouw,

U heeft een melding gedaan bij Rijkswaterstaat.
Hartelijk dank hiervoor.

Uw melding
De afgelopen jaren, met het herstel van de economie, is het ook drukker geworden op het water. Een groot deel van dit verkeer gaat via het Volerak. Bij deze wil ik u attent maken op een gevaarlijke situatie aldaar. Het gaat hier specifiek om het zgn. "Noordgat". Halverwege het Volerak ligt een eilandje. Noord daarvan is een smalle geul betond met jachten betonning. De hoofdvaargeul loopt om dit eilandje heen. Het gevaar van de situatie bestaat hieruit, dat nogal wat vrachtvaart deze smalle doorgang kiest. Ja, het kan. Dit geultje wordt echter intensief gebruikt door pleziervaart, juist om de vrachtvaart op het hoofdwater te mijden. Doordat dit geultje werkelijk niet veel breder is dan een wat groter vrachtschip, heeft de op dat moment aanwezige pleziervaart eigenlijk geen enkele uitwijkmogelijkheid. Mijn vraag aan u, in het kader van "Varen doe je samen", is het mogelijk dit geultje te verbieden boven een bepaald tonnage? Dit zou veel hinder en verrassingen schelen. Mocht u niet overtuigd zijn van de geldende opinie van "de pleziervaarder" kunt u het volgende topic op het Zeilersforum doornemen. zeilersforum.nl/index.php/foru...st-in-het-noordergat



Onze reactie
Excuses dat onze reactie even op zich heeft laten wachten.

Het Noordergat is gemarkeerd als aanvullend vaarwater. De aanvullende markering geeft de begrenzing aan van eveneens bruikbaar vaarwater buiten het hoofdvaarwater. Het Noordergat is dan ook niet specifiek bestemd voor de recreatievaart, maar mag ook gebruikt worden door de beroepsvaart. Gezien de beschikbare diepte aldaar, zal dit voornamelijk de ledige beroepsvaart betreffen.

De problematiek tussen recreatie- en beroepsvaart is ons bekend, maar we kunnen het gebruik door de beroepsvaart niet verbieden. Naast dat onze patrouillevaartuigen, indien in de buurt, een oogje in het zeil houden, hebben wij de belangenorganisatie voor de beroepsvaart, de Koninklijke Schuttevaer, reeds diverse malen op o.a. het door u geschetste vaargedrag gewezen en wij zullen dit ook blijven doen. Tevens is in de publicaties van "Varen Doe Je Samen" een stuk tekst met betrekking tot het Noordergat opgenomen.

Overigens, de problematiek wordt door menige beroepsvaarder onderkend. Het blijft een zaak van goed zeemanschap, vaargedrag en fatsoen.



Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,

Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 14 juni 2019 09:25 #1054641

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 15931
Joop66 schreef :
Kijk nou: Vadertje staat zorgt goed voor ons. Na een paar maanden krijg je echt een antwoord. Een nietszeggend antwoord, maar toch.

Wat mij betreft is het antwoord van Rijkswaterstaat geen "nietszeggend antwoord". Het is een glasheldere beschrijving van de feitelijke situatie. Het bevaren van dit 'aanvullende vaarwater' door de beroepsvaart is doodgewoon toegestaan en RWS kan hier dus niet tegen optreden.
Desondanks valt uit het tweede deel van antwoord op te maken dat RWS het gebruik van het Noordergat door de beroepsvaart geen ideale toestand vindt en hier aandacht voor heeft gevraagd bij de belangenorganisaties voor de beroepsvaart. Die kunnen hun individuele leden echter ook geen dingen dwingend opleggen.

Verder: opvallend dat Volkerak door jou twee keer wordt gespeld als "Volerak" en Noordergat als "Noordgat". Gelukkig begrijpt RWS desondanks waar het over gaat.
Het Noordergat heeft niet "werkelijk de breedte van een wat groter vrachtschip". Het is op het smalste punt pakweg 150 m. breed.
Ik ben er in de laatste weken ook weer twee keer doorheen gekomen. Bij de tweede gelegenheid voeren er inderdaad binnenschepen door de geul. Eerst één vanuit oost en daarna eentje vanuit west. Beiden niet of nauwelijks geladen en dus weing boeggolven en/of zog.

Ooit is er iemand een beetje geschrokken, kennelijk, en heeft daar toen zijn irritatie over uitgesproken. In de praktijk is er echter nauwelijks een probleem.

Ik constateerde op hetzelfde ritje ook dat er begin juni zelfs rond het middaguur nog steeds beroepsschepen door de Volkerak-jachtensluis gaan.

We moeten er maar aan wennen dat we alle vaarwater delen met de beroepsvaart.
Ik ben trouwens, als native van de Drechtsteden, nooit anders gewend geweest, maar ik kan me voorstellen dat de echte zeebonken onder ons een wat andere dispositie hebben..
Laatst bewerkt: 14 juni 2019 12:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 15 juni 2019 06:51 #1054915

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2896
Schippersvereniging Schuttevaer denkt er net zo over als RWS, is hier al vaker aan de orde geweest, laatste keer 6 april j.l.

zeilersforum.nl/index.php/foru...at?start=100#1035343


'Koninklijke Schuttevaer heeft haar leden onlangs wel verzocht om deze route - in het kader van het vergroten van de veiligheid en het scheiden van beroeps- en recreatievaart – in de maanden juni, juli en augustus te vermijden'
Laatst bewerkt: 15 juni 2019 06:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wildwest in het Noordergat 15 juni 2019 07:06 #1054916

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4631
Ach, de zaken gaan voor het meisje. :pinch:
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.229 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl