Joop66 schreef :
Het valt me sowieso op. Er is een flink verschil in de "last"die ik van beroepsvaart heb, tussen het Volkerak en het Hollands Diep.
Op het Hollands Diep vaart iedereen gewoon waarie thuis hoort: beroeps in de geul, jaggies daar rondom heen. Daar is ook inderdaad genoeg ruimte. Maar hier kan in redelijke harmonie samenvaren wel.
Mij is dat verschil nooit zo opgevallen.
Dat Noordergat lijkt me een uitzondering op de regel.
Voor het overige moet de beroepsvaart er voordeel in zien om buiten de betonning te gaan varen, anders laten ze het wel. De afstand mond Dordtse Kil - Volkeraksluizen is nauwelijks in te korten door varen buiten de betonning. Het hele Noord Hollands Diep is daardoor vrijwel vrij van beroepsvaart. Voor Noordschans ligt de betonning ook een eind uit de wal sinds de aanleg van het baggerdepot bij de Sassenplaat. Vanwege datzelfde depot is er ook daar voor de beroepsvaart niet zoveel aanleiding om buiten de tonnen te varen.
Op het Volkerak zijn er naar mijn idee ook weinig van die plekken. Voor de Brabantse wal is er tussen de Dintelse Gorzen en Dinteloord ook veel ruimte tussen de hoofdbetonning en de jachtentonnen. Misschien is er tussen de NV1 en NV9 af en toe wat neiging tot een stukje afsnijden buiten de hoofdbetonning.
Desondanks steek ik, komend vanaf de Krammer, liever over naar de groene kant. Juist vanwege de ruimte daar. je moet dan bij de NV9 - 10 wel weer terug naar de andere kant, maar ik vind de groene kant over het algemeen veel relaxter varen dan de rode, al is het misschien wat verder. Je kunt achteropkomend en tegemoetkomed verkeer meestal goed zien, dus die oversteekjes vallen goed te 'plannen'. Op dezelfde manier blijf ik vanaf de Volkerak naar de Kil meestal tot noordschans aan de rode kant (ik kan zonder moeite over de bankjes die daar liggen) en steek ter hoogte van Noordschans over naar de groene kant om daar buiten de betonning te gaan varen. Het gegeven dat tussen Noordschans en de Kil ook vrijwel alle pleziervaart aan de rode kant vaart brengt me daartoe. Aan de groene kant is het veel rustiger. Voor de Esschenplaat is er aan de rode kant weinig ruimte. Daar wordt verkeerde wal varen een beetje hinderlijk.
Nou ja. Van die dingen.
--
stegman