PvO schreef :
reuver schreef :
PvO schreef :
Dus 60seconden om je heen kijken van elke minuut dat je vaart gaat het niet worden.
Ik dacht dat ik de "beoordeling van de situatie" had gemarkeerd.
"Continu situational awareness" is in mijn beleving iets anders als "continu kijken".
(Excuses voor NL en EN door elkaar).
Sorry, keek niet verder dan mn neus lang is
(wel toepasselijk...)
Maar mag ik dan voorzichtig concluderen dat we het eens zijn?, dat afhankelijk van de 'situational' je 'awareness' kan hebben door bijvoorbeeld iedere 5-10-20 minuten te kijken?
Het politieke antwoord is: "Niet helemaal".
De tijd die jij noemt is zo ontzettend afhankelijk van het vaargebied en de Noordzee is best druk.
Het probleem hier is dat de verzekering een zwaardere eis oplegt dan de wetgever. Het gaat er niet om of de verzekeraar gelijk heeft, maar om de kans dat hij niet uitbetaalt als je er op rekent.
Ik kan me op zich vinden in de omschrijving "dan maar een reisje onverzekerd", maar dat is geen basis voor een verzekering. Wat als die andere reis ook (ongemerkt) onverzekerd is?
Wat als jouw reis onder "roekeloos gedrag" wordt ingedeeld?
Waar betaal je voor?
Het voorstel van de WA-dekking is helemaal briljant.
Het eerste wat uit de verzekering gaat is berging.
Waar wil je voor verzekerd zijn? WA, opvarenden en berging.
En de opvarenden is daarbij dan nog optioneel...
In de FBTO-folder schreef :
Als de boot of de bemanning niet zeewaardig was
Wij betalen niet als de schade is ontstaan op zee buiten 10 mijl van de kust. Maar dat geldt
alleen als deze schade is veroorzaakt of erger is geworden doordat de boot of de bemanning
niet zeewaardig waren. Hieronder leest u wat wij daarmee bedoelen
..
Wanneer is de bemanning genoeg zeewaardig?
..
u niet alleen vaart
Mijn mening: deze regel wil je niet in je polisvoorwaarden.
Vergeet de regels, vergeet dagtochten.
(Mijn boot is zeewaardig, alleen van voor de CE-keuring).