Ik heb de verzekering duidelijk uitgelegd wat ik van plan was, ook dat ik langere tijd solo op open zee zat. (dus meer dan 24 uur) Wat ik aan boord heb, dus minimaal voldoen aan de eisen gesteld in de zeewaardigheidsverklaring (zie bijlage) Moet ik wel bekennen dat ik geen joon heb, wel een drijvende flitslamp aan de reddingsboei.
AIS transponder vind ik wel een must, en een plotter waarop je de gegevens van de AIS goed kan aflezen. Heb ik zelf gebouwd en de afgelopen jaren grondig getest. Het apparaat heeft bewezen zeer betrouwbaar te zijn. Radar heb ik niet. Verder naast de vaste, een extra handmarifoon, tezamen met nog wat handige noodspullen in een tonnetje. En nog een hoop extra spullen, allemaal op een lijst gezet, en samen met de zeewaardigheidsverklaring opgestuurd.
En inderdaad, wat Roos zegt, als je wordt overvaren is het nog maar de vraag of je dat overleeft. Dan is een all-risk verzekering misschien een beetje overdreven.
En in de wet staat volgens mij nergens hoe die verplichte uitkijk er uit moet zien, moet dat een bemanningslid zijn (vallen wel eens in slaap, zitten een spannende film te kijken) of electronisch.
Gebruik ook je gezond verstand, ik kom helaas nog wel eens solozeilers tegen die bijvoorbeeld altijd zeeziek worden. Dan kun je een pilletje nemen, maar bijvoorbeeld mijn vriendin valt dan als een blok in slaap. In beide gevallen ben je niet fit genoeg. Vroeger als kind werd ik al beroerd als ik in een stilstaande auto zat, tegenwoordig geen last meer van.
Ook kom ik solozeilers tegen die hun eigen boot al amper aan kunnen, en soms ook nog het idee hebben dat seinvlag nr 1 voorrang geeft.
Wat rust betreft, slapen onderweg is wel een dingetje. Ik doe korte slaapjes, 20-30 minuten. even kijken of alles in orde is, en weer even de ogen dicht. Ik heb er geen moeite mee, en kom ook uitgerust aan. Dit kun je tot op zekere hoogte wel aanwennen, maar lukt niet iedereen. Heb je hier moeite mee, hou het dan op dagtochten. Zoek het gevaar niet op.
Martijn