Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roerblad voor in plaats van achterop.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 12:06 #1015686

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 876
absoluut vlak water zou kunnen , maar zodra er golven komen kan het roer boven water komen en dat lijkt me niet erg handig met sturen.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 12:09 #1015688

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Albert 45 schreef :
Meer dan veertig jaar geleden ben ik eens wezen kijken, bij de Rietpoll in Spaarndam, naar een zeiljacht met het roer onder de voorsteven.
Volgens de werf zelf zou dit veel beter sturen dan het oude systeem maar ik had zo mijn twijfels en bovendien lijkt me een roer vóór de kiel een stuk kwetsbaarder dan er achter.

Ik weet niet meer hoe het scheepje er uitzag of hoe het heette, maar ik vraag me af of er hier zeilers zijn die er meer van weten of er zelf meegevaren hebben.

Als je dan de schroef ook nog voor dat roer aanbrengt dan manoeuvreert de boot ook nog aardig op de motor als je vooruit vaart. Achteruit wordt het dan wel weer wat minder :cheer:
Maar ik heb hier nog nooit iets over gehoord of gezien.
En roeren zitten al eeuwen aan de achterkant van boten/schepen dus was dit misschien een idee van een auto ontwerper?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 jan 2019 12:12 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 12:16 #1015690

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als hulproer misschien mogelijk wanneer het zeer sterk uitgevoerd kan worden of intrekbaar, net als bij koproeren. Het idee zal wel uit de beroepsvaart komen, is daar al lang in gebruik.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 12:53 #1015705

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
www.racing-yachts.com/schock-40-uldb-354.html dit dus? hoog lopen zal wel een feit zijn!
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 13:05 #1015711

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
OOTG schreef :
www.racing-yachts.com/schock-40-uldb-354.html dit dus? hoog lopen zal wel een feit zijn!
??? Ikke nie begrijpe!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 14:24 #1015741

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
Albert 45 schreef :
OOTG schreef :
www.racing-yachts.com/schock-40-uldb-354.html dit dus? hoog lopen zal wel een feit zijn!
??? Ikke nie begrijpe!
bekijk de foto's maar ff
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 14:29 #1015743

ikke ook nie begrijpe. Ik zie toch echt gewoon een roer achterop en een (draaibaar?) zwaard voorop.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 14:40 #1015745

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
Het zal wel aan mij liggen maar het enige dat ik zie zijn wat plaatjes van een Schock 40 en een paar andere bootjes.
Wat dat te maken heeft met het roer voorop en of met dat jacht van De Rietpoll?
Nog steeds geen idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 15:10 #1015759

Ik heb een tijdje geschipperd op de Blind Date, heet tegenwoordig Compaen, een 15m. prauw. De plaats van boeg of hek wordt bepaald door de richting die je op vaart. De boot is aan beide einden het zelfde en heeft dus ook aan beide einden een roer. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat dat prima stuurt. Op deze boot stuurt het voorste roer zelfs mog beter dan het achterste roer. Niet zo gek ook, een auto stuurt immers ook niet op de achterwielen. Het is ook de enige boot die ik ken met een handrem (beide roeren dwars)

@Douwe dat hadden ze dus ook al eeuwen geleden toen dit soort boten al tegen de wind in konden kruisen terwijl onze vierkant getuigde schepen niet veel verder kwamen dan met het windje mee ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 jan 2019 15:13 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 16:14 #1015773

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Noballast schreef :
. Niet zo gek ook, een auto stuurt immers ook niet op de achterwielen.
Een heftruck wel en kan veel korter draaien en dat ligt niet alleen aan de uitslag van de wielen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 16:18 #1015774

zeekraal schreef :
Noballast schreef :
. Niet zo gek ook, een auto stuurt immers ook niet op de achterwielen.
Een heftruck wel en kan veel korter draaien en dat ligt niet alleen aan de uitslag van de wielen.

En dat wil je ook, hoog aan de wind varend ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 16:26 #1015776

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Laatst bewerkt: 24 jan 2019 16:36 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 16:26 #1015777

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Noballast schreef :
zeekraal schreef :
Noballast schreef :
. Niet zo gek ook, een auto stuurt immers ook niet op de achterwielen.
Een heftruck wel en kan veel korter draaien en dat ligt niet alleen aan de uitslag van de wielen.

En dat wil je ook, hoog aan de wind varend ?
Ik wil helemaal niks. Mijn boot vaart best zo. :laugh: Maar jij doet dat voorkomen als volkomen logisch.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 16:35 #1015778

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
dank U Sunday, de Schock stuurt ook met een roerblad / zwaard voorop en achterop . iets moderner dan het Rietpoll geval kennelijk, maar vandaar ook m'n vraag ; dit dus ? zo neen , zoek dan even op en plaats ook een beeldje van wat je wél bedoelde ;
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 17:10 #1015781

zeekraal schreef :
Ik wil helemaal niks. Mijn boot vaart best zo. :laugh: Maar jij doet dat voorkomen als volkomen logisch.

Wat is er onlogisch aan? :laugh:

Manouvreren met je auto doe je ook best achteruitrijdend.

Maar OK, je moet het een keer ervaren hebben, heel apart :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 17:11 #1015782

Sunday schreef : Wat zal er gebeuren bij een aan de windse koers als je daarmee als een krab hoger gaat sturen?
Zou dat voordeel geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 17:36 #1015789

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ze hebben ook een dubbel roer (voor en achter welteverstaan, incl ballast en dus geen normale kiel; of eigenlijk dis 2 stuurbare kielen...) geprobeerd bij de IACC boten (de “klassieke” america’s cup jachten).
Ze waren in het manoeuvreren voor de start superieur, maar in een rechte lijn was het bijna niet te zeilen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 17:59 #1015793

CaptainRob schreef :
Wat zal er gebeuren bij een aan de windse koers als je daarmee als een krab hoger gaat sturen?
Zou dat voordeel geven?

Ja, daar ben ik ook nieuwsgierig naar.
Het doet mij denken aan een experiment dat we 40 jaar geleden met een botter hebben gedaan. We hebben toen de zwaardklampen een toespoor gegeven van 4 graden om te proberen de drift te beperken.
Nou, dat werkte waanzinnig goed: de botter verlijerde totaal niet meer. Maar was ook niet meer vooruit te branden in de kruisrakken. Het netto resultaat was dat we tijdens de Westwalwedstrijden achterin eindigden.
Daarna hebben we de (toen extreem brede) zwaardklampen weer teruggebracht naar 0 graden. Dat bleek toch het beste: lekker verlijeren maar toch goed opschieten!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 18:57 #1015813

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
In de 80er jaren had de eigenaar van de GEA, een soort klapperaak, een loefbijter gemaakt met een scharnier. Ook aan elke kant een aanslg. De Loefbijter kon zi 15-20 graden naar elke kant zwenken.
Bij aan de wind "schepte" de loefbijter dus altijd en ging het schip griezelig hoog, tot frustratie van de collega's en vooral jachten.

Ik heb ooit een Pieperrace met Luit meegevaren; indrukwekkend.
Voor de wind was het een ramp, dan klapte de loefbijter naar willekeur om en was het schip bijna niet te houden.

later is het scharnierdeel op de stenen er af gevaren.

De wedstrijd wonnen we wel..... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 24 jan 2019 19:00 #1015817

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Je ziet het ook bij de imoca’s en VO-65’s.

Kijk maar eens goed als die reachen... dan varen ze helemaal niet in de richting van hun boeg... dat komt deels door het brede achterschip, maar ook door de steekzwaarden

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 08:33 #1015969

Mijn Leisure 27 heeft kimkielen die zodanig geprofileerd zijn dat onder ca. 15 graden helling de lijwaartse ( dus dan vertikaal staande) kiel wat lift naar loef veroorzaakt en de loefwaartse ( dus meer richting horizontale) kiel juist wat lift naar beneden wat de helling beperken kan.
In feite zijn de kielen aan de naar elkaar toegewende kant boller dan aan de buitenkant.
Of het echt wat doet betwijfel ik maar ik vind het wel leuk bedacht. :unsure:
Is wel iets wat alleen een kimkieler kan natuurlijk :P

In feite doen verschillende types catamarans met assymetrische rompen niks anders maar daar is het effect vanwege de veel hogere snelheden natuurlijk een stuk groter ( gaat met het kwadraat van de snelheid) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 08:53 #1015972

Het zal best mogelijk zijn drift te beperken of zelfs "te verloeveren", echter zal dit veel drag geven: niet alleen door de profielen die veel lift (en dus drag) gaan geven; ook een romp die je als een krab door het water laat gaan zal erg veel weerstand op roepen.

Dit strookt met de ervaringen van Berghout-2

Ergens zal wel een optimum zitten; waar dat ligt hangt van heel veel factoren af. Daarbij moet een kielboot symmetrisch zijn. Een kimkieler ook zoveel mogelijk. Ga je teveel "toespoor" geven aan de kielen dan zal, rechtop dus met lichtweer, de weerstand enorm toenemen. Dan loop je in die omstandigheden helemaal niet meer!

Heb zelf dubbele roeren en een en ander gelezen betreft hun onderlinge uitlijning. Beste compromis was gewoon parallel aan elkaar...
Laatst bewerkt: 25 jan 2019 08:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 08:54 #1015973

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7524
Er is nog een tijd geweest van een trimtab achter de kiel. Die kon je met een handle binnen verstellen. Hierdoor verkreeg je een asymetrische kielvorm.

Is maar korte tijd in zwang geweest. Of het echt hielp heb ik nooit vernomen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 08:55 #1015974

Denk het niet, dan waren we dit wel als consistente ontwikkeling gaan zien!
Laatst bewerkt: 25 jan 2019 08:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 09:00 #1015977

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1062
Albert 45 schreef :
Meer dan veertig jaar geleden ben ik eens wezen kijken, bij de Rietpoll in Spaarndam, naar een zeiljacht met het roer onder de voorsteven.
Volgens de werf zelf zou dit veel beter sturen dan het oude systeem maar ik had zo mijn twijfels en bovendien lijkt me een roer vóór de kiel een stuk kwetsbaarder dan er achter.

Ik weet niet meer hoe het scheepje er uitzag of hoe het heette, maar ik vraag me af of er hier zeilers zijn die er meer van weten of er zelf meegevaren hebben.

Die boten heten volgens mij Beachcombers. Stalen knikspanten. Ik weet van 1 zo'n boot die in de jaren 80 voor langere tijd is vertrokken naar de Middelandse zee. Er was dus blijkbaar wel mee te varen...
Als ik nu zoek op Beachcombers van De Rietpol vind ik alleen boten met een "normaal" roer achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl