Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Staande mastroute

Staande mastroute 02 feb 2019 19:25 #1018611

Wij zijn echte zoetwatermatrozen en zochten onze weg van zuid naar noord en v.v. aanvankelijk via de staande mastroute. Dat hebben wij tientallen jaren gedaan.
Er kwam een moment dat we de hindernissen in deze route niet meer acceptabel vonden ( juist, ja heel persoonlijk) en er op een gegeven moment, inmiddels 5 jaar geleden, voor kozen om de masten te strijken en via het Amsterdam Rijn Kanaal naar het noorden te gaan om daar de masten weer te zetten. Zo ook in omgekeerde richting en handelingen.
Varen met gestreken masten is niet prettig; het stuurwiel is aanzienlijk slechter te bedienen en het varen op het A-R kanaal wordt steeds meer als bedreigend ervaren. Ja, ik weet het, we worden ouder (75+) en dan nemen de beren op de weg toe. Dus blijf ik toch steeds met een schuin oog kijken naar de staande mastroute, met name die tussen Dordt en Haarlem.
Nu las ik onlangs dat er op de Gouwe in konvooi gevaren moet gaan worden en daarmee de bediening van de bruggen in overeenstemming gebracht gaat worden. Ik herinner mij nog dat wij vanaf de Kaag de vroege schutting namen en vervolgens op de Haarlemmer ringvaart bij de eerste brug in de sper vielen. Op zich niet zo'n probleem maar wel als er geen mogelijkheid tot afmeren is. Dat kon je door asociaal hard te varen vanaf de de dubbele bruggen voorkomen, maar dat is niet mijn watersport.
Nu nemen de beperkingen op de staande mastroute mogelijkerwijs nog meer toe. U begrijpt dat ik steeds een afweging blijf maken tussen de ringvaart en het A-R kanaal. Graag zou ik recente ervaringen vernemen.
Het mooiste van land is het water.
Laatst bewerkt: 02 feb 2019 19:27 door Wrijfhout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 02 feb 2019 19:37 #1018619

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Het AR-kanaal is op zondag redelijk te doen, maar als je toch de mast strijkt, kun je ook over Merwedekanaal en Vecht of via Amsterdam, Amstel, Aarkanaal en vanaf Gouwesluis de SMR verder volgen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 02 feb 2019 20:23 #1018634

We reizen inderdaad altijd op zondag over het A-R kanaal. Ook nemen we vanaf Gorinchem naar Vianen het Merwedekanaal. Wat mij het meest benauwd van het A-R kanaal is de gedachte aan motorstoring. Ja, ik zei het toch al; beren op de weg.
Het mooiste van land is het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 02 feb 2019 23:40 #1018657

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Buitenom is ook nog een optie. Met rustig stabiel weer is dat ook prima te doen. Je kunt dan niet alleen de mast laten staan, maar ook de zeilen zetten. Scheelt in brandstofverbruik, is heerlijk rustig, en feitelijk ook de reden dat je een boot met mast hebt.

Eventueel overnachten in Scheveningen, ook prima om even een visje te gaan eten.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 08:53 #1018682

Buitenom is heel aantrekkelijk, maar ik heb een verleden op zout water. Heb gezien wat die troep aan kan richten. Ja, de meesten hier moeten er niet aan denken om alleen maar op 'slootjes' te varen en daar heb ik alle begrip voor. Na vele jaren zout hoef ik niet meer.

Heel goed bedoeld deze alternatieven, waarvoor dank, maar zou graag horen hoe het de mensen vergaat die de door mij genoemde staande mastroute doen. In 5 jaar kan er immers veel veranderd zijn.
Het mooiste van land is het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 08:59 #1018684

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Zolang alle bruggen functioneren is de SMR via Haarlem of Amsterdam geen enkel probleem.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 09:04 #1018685

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
La Mavare schreef :
Het AR-kanaal is op zondag redelijk te doen, maar als je toch de mast strijkt, kun je ook over Merwedekanaal en Vecht of via Amsterdam, Amstel, Aarkanaal en vanaf Gouwesluis de SMR verder volgen.

TS schrijft dat er in convooi gevaren moet gaan worden op de Gouwe. Dat vermijdt je niet door over de Amstel en het Aarkanaal te varen.

Overigens vraag ik me af hoe TS aan die die informatie over convooivaart op de Gouwe komt. Even googelen leverde mij weinig op wat dit betreft. Feitelijk vaar je het grootste deel van de STM al in convooi. Georganiseerde convooivaart zou op de Gouwe naar mijn idee weinig oplossen.

Die route over het Aarkanaal en de Amstel is overigens, als de mast toch platligt, een aanrader. In het verleden heb ik het regelmatig gedaan met een 22-voeter. Ik ben niet helemaal zeker van de hoogte van de bruggen en de vraag of er in het traject vaste bruggen zitten met een beperkte hoogte. Met de kleine boot (hoogte naar schatting 1,5 m. Met de mast plat) hoefde er geen brug voor mij open. Het is een rustige landelijke route en de vaart door Amsterdam is veel leuker dan via de Kostverlorenvaart. Je komt langs Carré en de Stopera.
Laatst bewerkt: 03 feb 2019 09:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 09:10 #1018688

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
lodewijk stegman schreef :
... Je komt langs Carré en de Stopera.

Vóór de Stopera/Blauwbrug rechts af de Nieuwe Herengracht op naar het Oosterdok is eigenlijk de doorgaande route. En veel rustiger.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 09:36 #1018700

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
La Mavare schreef :
lodewijk stegman schreef :
... Je komt langs Carré en de Stopera.

Vóór de Stopera/Blauwbrug rechts af de Nieuwe Herengracht op naar het Oosterdok is eigenlijk de doorgaande route. En veel rustiger.

Dat denk ik ook.
In de nauwe doorgang tussen Zwanenburgwal en Oude Schans kom je regelmatig rondvaartboten tegen. Rustig aan doen is het devies.

Als je de afslag Nieuwe Herengracht neemt, zie je de Stopera trouwens ook, zij het op enige afstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 09:36 #1018701

"Overigens vraag ik me af hoe TS aan die die informatie over convooivaart op de Gouwe komt. Even googelen leverde mij weinig op wat dit betreft. Feitelijk vaar je het grootste deel van de STM al in convooi. Georganiseerde convooivaart zou op de Gouwe naar mijn idee weinig oplossen."

Convooivaart is inderdaad niet terug te vinden en is waarschijnlijk door mij (ten onrechte?) geintruduceerd.
Waar komt het bericht vandaan? Dat weet ik helaas niet meer. De strekking van het verhaal was dat o.a. tijdens de spitsuren de Gouwe-bruggen beperkter bediend gaan worden en dat daarnaast opening pas plaats vindt als beroepsvaart zich aandient. Dat heb ik dus vertaald naar convooivaart. Omdat in mijn herinnering dit bericht al oud is meende ik dat het al toegepast werd, met mijn vraag als gevolg.
Het mooiste van land is het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 09:47 #1018708

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
De beperkte opening van de spoorbrug in Gouda doet automatisch konvooien ontstaan in beide richtingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 10:08 #1018711

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Wrijfhout schreef :
Convooivaart is inderdaad niet terug te vinden en is waarschijnlijk door mij (ten onrechte?) geintruduceerd.
Waar komt het bericht vandaan? Dat weet ik helaas niet meer. De strekking van het verhaal was dat o.a. tijdens de spitsuren de Gouwe-bruggen beperkter bediend gaan worden en dat daarnaast opening pas plaats vindt als beroepsvaart zich aandient. Dat heb ik dus vertaald naar convooivaart. Omdat in mijn herinnering dit bericht al oud is meende ik dat het al toegepast werd, met mijn vraag als gevolg.

De laatste keer dat ik de STM gevaren heb was in 2012, geloof ik.
Ik weet niet of de containerterminal, net voor het kruispunt Oude Rijn en Gouwe/Aarkanaal, er toen al was. Die laatste heeft echter de drukte qua beroepsvaart aanzienlijk doen toenemen. De bruggen draaien dus vaker voor beroepsvaart dan in het verleden.

Bij het openen van de spoorbruggen bij Gouda, die maar een paar keer per dag voor jachten draaien, komt er in noordelijke richting inderdaad een golf jachten los. In de uren tot de volgende reguliere opening zullen weinig zeiljachten in noordelijke richting over de Gouwe varen. Misschien dat in deze periodes de opening van de bruggen over de Gouwe en die in Alphen beperkter is en wordt bepaald door aanbod van beroepsvaart en aanbod vanuit het noorden.

Maar ik heb geen recente ervaring met de STM, dus dit zijn niet meer dan veronderstellingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 10:43 #1018721

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
In juli 2018 de SMR nog gedaan ijsselmeer- Willemstad. Via Haarlem en Gouwe. De Gouwe wordt steeds drukker bevaren door containerschepen. Als deze doorkomen is het onmogelijk elkaar te passeren. Vandaar dat je of ervoor of erachter moet blijven. Voor tegenliggers wordt je gewaarschuwd (22) en moet je echt of omkeren in ieder geval benen maken. In het weekend zijn die schippers bij de vrouw thuis. Haarlem goed te doen. Alphen ook een leuk traject door de stad. Duur 2dgn.

Terug van Willemstad via Amsterdam. De schipholbruggen zijn erg gevoelig voor warm weer en draaiden 3 dgn niet. Dus omgekeerd richting Kaag en via Haarlem. No problem. op tijd bij de A44 /spoorbrug zijn. snel erdoor. Draait zeer kort.

Prima voor zoutloze zeilers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 11:14 #1018729

Dankjewel voor deze actuele informatie.

Gelukkig schreef je "zoutloze zeilers" en ontbrak de e in zoutloze. :lol:
Het mooiste van land is het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 11:45 #1018734

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Konvooivaart in de Gouwe voor pleziervaart is inderdaad aangekondigd. Praktisch zal dat niet veel uitmaken, niet alleen door de spoorbruggen in Gouda, ook door de spoorbrug in Alphen.

Afgelopen najaar gingen we met 2 jachten vanaf de Braassem richting Gouda. De ander liep een knoopje harder, maar alle bruggen wachtten op ons. Na de hef in Alphen gingen ze naar de kant, wij gingen door. Bij de hef in Boskoop werd gevraagd waar dat andere jacht was.

Dus er is al sprake van konvooivaart.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute 03 feb 2019 12:41 #1018744

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
@wrijfhout: haha!
En ja natuurlijk hobbelen we na een brug allemaal min of meer achter elkaar aan. De bruggen worden centraal bedient en je ervaart dat de brugwachters de bruggen zoveel als mogelijk ophouden voor vlotte doorgang van de pleziervaart. Ze zijn ook bijzonder goed in marifooncommunicatie en vlot aanspreekbaar. Zo komen ze altijd met een ETA draaitijd. SMR is in zn geheel konvooi-gericht. Dat geldt zeker voor Amsterdam s'nachts en Haarlem overdag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl