Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Norna Biron

Norna Biron 27 apr 2019 23:53 #1041014

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Gezellig Henny, zo communiceren. Ik zit buiten, jij ligt lekker in bed. Het is nu wat rustiger. Vaar recht op Cagliari af.
Heb net heklicht gerepareerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 27 apr 2019 23:57 #1041015

Isola di Alicudi

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 01:02 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 00:00 #1041016

Sunday schreef :
Gezellig Henny, zo communiceren. Ik zit buiten, jij ligt lekker in bed. Het is nu wat rustiger. Vaar recht op Cagliari af.
Heb net heklicht gerepareerd.

Nog een uurtje :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 04:48 #1041022

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9950
:)
een eigen klein intern zf platformpje..
Straks gaan jullie nog topics starten om aan elkaar technische vragen te stellen. :silly:
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 04:50 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 07:31 #1041041

Noballast schreef :
Sunday schreef :
Gezellig Henny, zo communiceren. Ik zit buiten, jij ligt lekker in bed. Het is nu wat rustiger. Vaar recht op Cagliari af.
Heb net heklicht gerepareerd.

Nog een uurtje :)

Maar zo te zien liggen ze nou in de "Marina di Capitana" : www.marinadicapitana.it/marina-capitana-berths

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 14:41 #1041177

Pipi Langkous en het mirakel van de verstopte afvoer(en)

Over bakboord varend vult het ligbad zich ineens spontaan, niet met fris schoon water maar met zwart water en drek uit de vuilwatertank. De gootsteen zit verstopt en het toilet krijgt geen spoelwater. Norna Biron is voorzien van een ingenieus leidingen systeem met talloze afsluiters, drieweg kranen en pompen. Proffesioneel aangelegd en voorzien van 1 meter documentatie en tekeningen. Makkelijker lijkt het om domweg de leiding te volgen om te zien waar dat heen gaat. Dat is simpeler gezegd dan gedaan, want “onderweg” komen we dan weer T-splitsingen, afsluiters en pompen tegen waarvan de functie niet direct duidelijk is. Er zit vast een zekere logica in maar die valt nog moeilijk te doorgronden.

Onder het motto “we weten het niet maar gaan het gewoon doen” heeft iedereen een deeltaak mee om één van de problemen op te lossen. Bij mij aan boord is het zo dat diegene die de verstopping heeft veroorzaakt deze ook mag schoonmaken. Hier gaat het om een erfenis van de vorige gebruikers en een landurige stilstand zodat de narigheid zich ook stevig heeft vast kunnen koeken.

De voldoening is groot als Norna haar geheimen één voor één prijs moet geven. Het laatste wapenfeit is de ontstopping van de gootsteen. Niet alleen het syfonnetje zit helemaal dicht maar ook verderop in de slang zit het dicht. Wat het nog verder ondoorzichtig maakt is de aanwezigheid van een pomp in de afvoerbuis. Een telefoontje met de vorige eigenaar leert dat de pomp bedoelt is om een eventuele verstopping te ontstoppen, een conclusie die we eigenlijk zelf ook al hadden getrokken gezien het leiding verloop. Alleen moet je dat dan niet een paar jaar laten vastkoeken, want dan werkt het niet meer.

Nadat alles weer doorloopt wordt de stand van de drieweg kraan voorzien van markeringen om te weten wat direct naar buiten gaat en wat naar de vuilwatertank gaat. De kraan is wat dat betreft niet erg intuitief en doet eigenlijk precies andersom dan wat je verwacht.

Typisch Engels weer.

Jasper en Joost hebben zich vertrouwd gemaakt met het brandstof systeem rondom de motor. Uiteraard niet recht toe recht aan maar een systeem van hoofdtanks met dagtank, alweer vele afsluiters, filters en pompen. Alles redundant uitgevoerd. Voor vertrek is zowel water als vuiligheid voor zover mogelijk uit de diesel verwijderd. De motor loopt prachtig en het feit dat deze luchtgekoeld is ipv watergekoeld is ook een zorg minder. We kunnen ca. 9 uur op een dagtank motoren alvorens die weer gevuld moet worden.

Gedurende mijn shift aan het eind van de nacht en vlak voordat we de haven van Cagliari in het zuiden van Sardinie willen aanlopen, vind ik het nodig om de dagtank te vullen, die is praktisch leeg. Met zo’n grote haven en een verkeers scheidingsstelsel dat eindigt binnen de havenpieren wil je niet ineens zonder diesel zitten. Dus ik maak Joost wakker om dat klusje te klaren. Die moest toch al wakker worden voor het aanlopen van deze haven.

Na het vullen begint de motor te sputteren en slaat vervolgens af. De wind is aflandig en we hebben genoeg ruimte. Niks aan de hand wat dat betreft, wel maken we het ankergerei gereed en kunnen direct een zeiltje uitrollen mocht dat nodig zijn. Ik ga er nog van uit dat hij zometeen wel weer start, we hebben dit al één keer eerder meegemaakt, ook na het vullen van de dagtank. (Ik geloof niet in toeval maar de evaluatie is nog niet rond en bewaren we tot het diner)

Starten wil wel na wat diesel oppompen maar de motor stopt er ook al weer gauw mee. Er is meer aan de hand. Het handpompje geeft maar weinig weerstand en we denken dat de brandstofpomp niet goed werkt. Jasper haalt hem uit elkaar en maakt hem schoon. Ondertussen drijven we relaxed terug de baai in. Het is nog vroeg op deze Zondagochtend en het enige verkeer is een cruiseschip in de verte dat ruim achter ons langs gaat. Ik krijg Norna niet met haar kont in de wind, ze ligt liever dwars, nou ja, ook goed, er valt toch niets te sturen.

De brandstofpomp zit weer in elkaar en we proberen het nog een keer. Het geluk is helaas maar van korte duur. Cagliari ligt stik in de wind maar op de kaart zie ik downwinds een alternatieve haven die veel makkelijker is aan te lopen, de marina van Capitana. En voorzien van een Fuelstation, want dat is waarom we Sardinie oorspronkelijk wilden aandoen.

Met behulp van een hand vacuumpomp die Macgyver aansluit op de brandstof retour leiding wordt de diesel alsnog aangezogen. Heiko wordt bevorderd tot pompmeester en we proberen hier een eindje mee te varen. Dat lukt. De kotterfok wordt uitgerold en ik mag Norna de haven van Capitana in zeilen. Vlak voor de havenpieren gaat de diesel aan, rollen het zeil weg en leggen na een schoonheidsrondje aan langszij de fuel kade.

Het is vandaag Zondag mooie klusdag. De pompmeester heeft weer vrijaf gekregen en verzorgt eerst een lekker ontbijt en later de lunch, de ontstopper heeft alles weer lopend, de zeilmaker doet wat preventief reparatie werk en de dieselmonteur ontleedt de brandstofpomp.



Zo’n delivery met een nog onbekende boot is wel genieten hoor. Het is uitdagend om Norna al haar geheimen te ontfutselen, te merken dat ze steeds beter naar haar nieuwe baas gaat luisteren, die overigens nog een beste kluif aan deze wispelturige doch struise dame gaat hebben. Alsof we haar ruw uit haar winterslaap hebben gehaald.

De reis van Sicilie naar Sardinie was er een van uitersten, van geen wind op een oliegladde zee tot dikke schuimkoppen, hoge golven en stik in de wind. Van bikini baden aan dek tot dik oliegoed onder de buiskap. Maar steeds begeleid door vrolijke springende dolfijnen en luie schildpadden, afgewisseld door een groot wierveld dat geen wier blijkt te zijn maar duizenden kleine kwalletjes. Ondanks haar 30 ton hobbelt Norna Biron er vrolijk op los. En wij ook :)

Nb. Norna Biron is een alcohol vrije boot, muv een dagelijks happy hour, maar dat zou je aan de hand van haar sateliet track niet zeggen. Dat komt niet door een benevelde stuurman, maar door het feit dat ons sateliet kastje weliswaar een externe antenne heeft voor de satteliet communicatie maar niet voor de GPS posititie. Het ding heeft een interne GPS antenne en dat werkt slecht binnen een stalen boot. Dus heeft Joost op verschillende plekken uitgetest voor de GPS ontvangst waarbij het apparaatje wel binnen zit maar ook naar buiten mag kijken. Vandaar het wat rare spoor over een bepaald traject.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 15:16 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 14:56 #1041180

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3568
Als jullie thuis zijn, is ze helemaal klaar! Hoe is het met de accu's. Kun je de kapotte cel alleen meten, m.a.w. kun je bij 6 van 6 aansluitingen van de Trojan's?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 15:19 #1041187

Peper schreef :
Als jullie thuis zijn, is ze helemaal klaar! Hoe is het met de accu's. Kun je de kapotte cel alleen meten, m.a.w. kun je bij 6 van 6 aansluitingen van de Trojan's?
Groeten, Peper.
Het lijkt er gunstig uit te zien. 50% herstel. Maar ik kan niet precies meten wegens momenteel laden en stroom gebruik. Vanavond gaan we hier her plaatsje onveilig maken, zet ik eerts alles uit zodat de accus in rust komen en ga meten bij terugkomst. Zal dan wel de bob zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 15:56 #1041202

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12403
Wel een zaklamp mee??
Anders wordt t lastig........ :P
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 16:50 #1041222

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3568
Noballast schreef :
Het lijkt er gunstig uit te zien. 50% herstel. Maar ik kan niet precies meten wegens momenteel laden en stroom gebruik. Vanavond gaan we hier her plaatsje onveilig maken, zet ik eerts alles uit zodat de accus in rust komen en ga meten bij terugkomst. Zal dan wel de bob zijn.
Rot voor je, als ik Albert moet geloven is de wijn daar erg lekker. Maar 50% herstel is wel indrukwekkend. Dat betekent in elk geval dat de cel niet is kortgesloten en dat je met 'magische handelingen' de rit tot Gibraltar kunt uitzitten zonder al teveel capaciteit in te leveren. Bovendien kan door desulfateren bij het laden er nog verder herstel optreden en heel misschien is een aankoop in Gibraltar daardoor uit te stellen.
Zou een mooi cadeautje zijn voor Joost, voor z'n verjaardag!
Laat hem dit zien:

Hij kent het nog van de wintermeet. Een 12V power backup en 24V naar 12V converter die ik samenstelde voor de tri van Noballast :laugh:
Ik wed dat er 4 mannen rondzwerven in de Med die nu graag dat kastje aan boord hadden gehad!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 18:30 #1041270

Joost, ik vroeg me al af wat van plan was toen ik op klaarlichte dag opeens je Marsvin te koop zag staan hier op ZF. Nu ik dit draadje voor het eerst open weet ik wat erachter zit :) Gefeliciteerd met je nieuw boot en goede reis naar huis!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 19:16 #1041282

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Mooi dat het voorspoedig gaat en Norna haar geheimen langzaam prijs geeft. Hopelijk kunnen jullie nu minimaal 10 dagen achter elkaar doorvaren (liever langer natuurlijk). Is ook wel zo prettig voor het bioritme.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 28 apr 2019 19:51 #1041296

de komende dagen komt de wind wel uit de goede hoek, veel succes met de techniek aan boord!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 apr 2019 08:26 #1041721

Marina di Capitana: Grande porto con tariffe molto ragionevoli, noleggio auto, diesel, servizi igienici carini e un padrone del porto estremamente ospitale e disponibile. Consigliato a chiunque venga qui.

Even een pluim voor de Marina di Capitana. Prima haven voor redelijke tarieven en een zeer gastvrije en behulpzame havenmeester.

We zijn weer onderweg. Prima windje momenteel. Het ziet er gunstig uit voor de komende week. Geniet momentje!

Next stop, Spanje, Engeland of Portugal.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 apr 2019 08:45 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 apr 2019 08:41 #1041726

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 apr 2019 10:23 #1041757

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16283
Vraagje: Wat is bedoeling van die schedelsplijter onder aan de pijpconstructie?
Ik krijg daar jeuk van als ik dat nog gave kale hoofd daaronder zie..heb zelf ook zoiets en altijd mijn kop kapot :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 apr 2019 11:02 #1041767

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7274
holtere schreef :
Vraagje: Wat is bedoeling van die schedelsplijter onder aan de pijpconstructie?
Ik krijg daar jeuk van als ik dat nog gave kale hoofd daaronder zie..heb zelf ook zoiets en altijd mijn kop kapot :ohmy:
Daar hoort de PSD te hangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 apr 2019 11:37 #1041779

:laugh:

Onder aan de giek van de boot waar ik mijn jeugd op zeilde (De pannebier) zat een plaatoogje. Dat noemden wij de scalpguts...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 apr 2019 11:38 #1041782

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
holtere schreef :
Vraagje: Wat is bedoeling van die schedelsplijter onder aan de pijpconstructie?
Ik krijg daar jeuk van als ik dat nog gave kale hoofd daaronder zie..heb zelf ook zoiets en altijd mijn kop kapot :ohmy:
Dat is bruikbaar als mik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 apr 2019 15:35 #1041841

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2047
boarderbas schreef :
:laugh:

Onder aan de giek van de boot waar ik mijn jeugd op zeilde (De pannebier) zat een plaatoogje. Dat noemden wij de scalpguts...

“Scalpguts” hoe kom je er op. Prachtig.

Toen ik onze boot voor de eerste keer renoveerde kwam mijn vader vaak helpen.
Hij was toen “oud” en zag niet meer zo goed.
Ik was het teak dek aan het leggen, hij deed binnen de vloer schilderen.
Onze boot heeft behalve voor m´n vrouw geen stahoogte, ik kon dan ook aan de “bommen” horen waar m´n vader was. Iedere dekbalk was een bom, zes bommen, dan was hij vóór in de kajuit.

Ik dacht wel eens “ hoe is het mogelijk, dat hij die balken niet ziet”.

Nu weet ik hoe het mogelijk is. Ben nu ongeveer zo oud als hij toen.
Ik heb nu de balken een mooie ronding gegeven om scalpschaven te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 apr 2019 17:24 #1041864

13 kn wind en 7.6 mijl/h met 30.000.000 gram boot, netjes!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 apr 2019 19:22 #1041895

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3568
Buurman (en de rest van de bemanning): gefeliciteerd met je verjaardag! Henny, houdt de koelkast koud voor de drank morgen!

Groeten, buurman Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 01 mei 2019 15:06 #1042125

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
En weer een update van Norna Biron via de sateliet:
Marina di Capitana is een aangenaam intermezzo. De uiterst gastvrije en behulpzame havenmeester laat ons aan de fuelkade liggen, een mooi en makkelijk plekje zo vlak achter de havenmond. Ook heeft de havenmeester een auto ter berschikking waarmee we naar cagliari kunnen. Capitana lijkt een soort van resort te zijn met nog wat huisjes er omheen, maar verder is er niet veel.

Voor het diner rijden we naar Cagliari aan de hand van goede eet adresjes die ons door de havenmeester zijn meegegeven. Helaas lukt dat niet. Op deze Zondagavond is alles dicht. Wel belanden we in het hoger gelegen oude stadsdeel met z’n hoge smalle straatjes en uiteraard een imposante basiliek. Als enige Katholiek in het gezelschap moet ik uiteraard even binnenkijken om de bouwkunsten te bewonderen. Niet zoals de meeste anderen dat doen, met het slaan van een vroom kruisje. Dat geloof heb ik al lang geleden achter mij gelaten.

Op de terugweg naar Capitana vinden we een pizza zaak langs het strand. Het restaurant zit stampvol met Italiaanse families, dus dat moet wel goed zijn. Pizza’s zo groot als karrewielen verdwijnen in onze inmiddels best wel hongerige magen. Heerlijk en dat voor maar € 8,- per stuk.

Op het boodschappenlijstje voor de Maandag staat o.a. een nieuwe brandstofpomp, nieuwe smeerrepen voor 1e en 2e rif, MacLube of iets soortgelijks om de mastgroef te smeren, lampjes en een CO2 patroon voor het reddingsvest van Heiko. Het vest lag een paar dagen terug spontaan opgeblazen in de voorkajuit. De tweede al deze reis.

Voordat Jasper en ik naar Cagliari gaan heeft hij eerst met de importeur van Deutz gebeld met de vraag of er in Cagliari een bedrijf zit dat Deutz onderdelen heeft. Nou dat is er, een machinewerkplaats voor landbouwvoertuigen. Bij het eerste telefoontje naar het bedrijf wordt de hoorn erop gegooid na de eerste woorden Engels. Ai, dat was niet handig. Een tweede poging maar nu met eerst een Italiaanse begroeting. Dat helpt. Al snel gaat de conversatie over in het Frans, Jasper schat de man aan de telefoon in als een Italiaan van Noord Afrikaanse komaf. Hij heeft ook gelijk achteraf. Handig als je een paar talen over de grens kunt spreken. Frans is voor mij iig niet weggelegd. De man is verder heel behulpzaam en verlost ons al snel van onze zorgen. Ja hoor, de brandstofpomp voor dit type Deutz motor ligt gewoon in het schap. Wat een heerlijke opluchting. Op het doosje staat zelfs een datum van maart 2019. Er lijkt dus wel een zekere omloopsnelheid in te zitten. Mooi, zo’n Deutz.

Google maps brengt ons naar een marine chandler, een grote uitgebreide zaak waar we maar matig scoren. De tweede zaak die we bezoeken wordt bemand door twee keurige dames, strak in de lak, schat ze allebei niet onder de 70. De dyneema smeerrepen in twee verschillende kleuren worden ons met korting verkocht. Het enige dat niet lukt is het CO2 patroon. Een 275N vest lijkt iets typisch Nederlands te zijn.

Terug op de boot is Joost de tophoek van het grootzeil aan het versterken. De ingenaaide banden zijn veels te kort en Joost naait er nieuwe banden in. Dit ten koste van de veiligheidslijn aan dek, die als donor fungeert. Zo’n klus zou voor mij een brug te ver zijn, maar Joost draait er zijn hand niet voor om en heeft dan ook veel ervaring. Van zeilkleding tot slaapzakken, van ritsen tot vagina (na een bevalling, als arts) Heerlijk om te zien, wat een rust, toeweiding en geduld.

Jasper is ondertussen de brandstofpomp aan het vervangen. Een drop-in-replacement zo lijkt het, maar de praktijk is weerbarstiger. Het is een lastige plek om te bereiken, het ding moet tegen zijn eigen veerkracht in op zijn plek geduwd worden en een paar boutjes moeten op onzichtbare plaatsen worden vastgedraaid. Daarbij er voor zorgens dat schroefjes, ringen, pakking en gereedschap niet voor eeuwig in de diepe bilge belanden.

Ikzelf klim de mast in, gezekerd door Heiko, om de mastgroef met een soort siliconen weer beter gangbaar te krijgen. Het waait met 25kn hard door de haven. Daarboven in de mast nog iets meer maar de siliconen vinden wel hun weg de mastgroef in. Oef, dat was nog een flinke klimpartij en ben blij dat ik weer beneden sta. Ben niet zo’n held als Joost en Jasper die dat ogenschijnlijk met het grootste gemak doen.

Heiko vult de tanks met water en diesel. Bij het vullen van de dieseltank ontstaat er wat verwarring. Er gaat veel meer diesel in dan de tanks aankunnen. Joost vind de diesel wel erg goedkoop maar Jasper heeft het idee dat we opgelicht worden, zoveel diesel past er helemaal niet in. De Italiaanse dieselman staat er niet begrijpend bij en wijst op de meters. Euros en liters, niet andersom hè. OK, ook weer opgelost.

De tekorte versterkingen in de tophoek van het zeil zitten ook aan het reefoog van het eerste rif, met een flinke scheur als gevolg. De tophoek was een hele dag werk en dit reefoog repareren is minstens zo veel werk. Gezien de vooruitzichten met licht weer en ruime wind vindt Joost dat hij dat klusje ook wel onderweg kan oppakken en we vertrekken dinsdagochtend met een grootzeil dat tot het tweede rif is gehezen.

Inmiddels is het Woensdag en sukkelen we op de motor over een gladde Middellandse Zee met nauwelijks wind onder een lekker zonnetje. Het is vandaag een bijzondere dag, al wil hij dat zelf niet weten. Later vandaag meer.

Groeten van Joost, Heiko, Jasper en Henny



Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 30 jan 2021 15:22 door Noballast. Reden: foto bijlage hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 01 mei 2019 16:22 #1042142

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 589
pracht verhaal en dikke proficiat Joost ( met je aankoop en je verjaardag )
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 01 mei 2019 16:27 #1042143

van harte Joost.
je bent expert ook in kut klusjes las ik :P
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.881 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl