Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Norna Biron

Norna Biron 30 juni 2019 09:07 #1059455

Goh , heeft Tesla ( nee niet die auto maar die uitvinder) toch gelijk gekregen :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 juni 2019 09:33 #1059465

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6924
Yellow Boat schreef :
Goh , heeft Tesla ( nee niet die auto maar die uitvinder) toch gelijk gekregen :woohoo:
Ad

jazeker en een hoop mensen gebruiken het ook al :) .

www.nemokennislink.nl/publicat...-opladen-via-geluid/
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 30 juni 2019 10:08 #1059478

b100 schreef :
Yellow Boat schreef :
Goh , heeft Tesla ( nee niet die auto maar die uitvinder) toch gelijk gekregen :woohoo:
Ad

jazeker en een hoop mensen gebruiken het ook al :) .

www.nemokennislink.nl/publicat...-opladen-via-geluid/

Dat idee van Tesla ging niet met geluid hoor maar inderdaad hebben ze het in dat stukje ook over electromagnetische overdracht wat precies datgene is wat Tesla heeft bedacht. ( www.damninteresting.com/teslas-tower-of-power/ ).
Later ook al eens bekenen als energieoverdracht vanaf reusachtige zonnepanelen in de ruimte naar de aarde.www.vice.com/nl/article/pg3k87...naar-de-aarde-sturen
Overigens wilden een tijdje geleden een paar Russen het opnieuw proberen maar volgens mij is dat niks geworden.( www.ninefornews.nl/natuurkundi...ien-met-tesla-tower/ )
Eigenlijk is dat wat tegenwoordig sommige smartphones hebben hetzelfde alleen uiteaard op heel kleine schaal.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 20 juli 2019 10:55 #1064868

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb dieptemeter aan boord met twee transducers: SB en BB. Zit ergens een zwaartekrachtschakelaar die tussen de twee schakelt. De diepte wordt getoond op een simpel NASA display.
De transducers zitten in heel zware bronzen huisdoorvoeren, dingen zijn wel 15cm dia en 20cm hoog. Loodzwaar dus:




Ik denk dat het mogelijk moet zijn om de transducers omhoog te schuiven, kraan dicht te doen en dan los te maken.
Vraag: kent iemand dit systeem? Ervaring mee?
Ik heb geen log aan boord anders dan een Walker sleeplog kloon; het liefst zou ik er een DST transducer inproppen.
Laatst bewerkt: 20 juli 2019 10:57 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 20 juli 2019 11:37 #1064881

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Wat een mooi degelijk systeem, ik heb het altijd vreemd gevonden dat vele diepmeters zo in een doorvoer zitten gepropt zonder enige vorm van veiligheid.

Ik heb er geen ervaring mee, ik denk dat je met een gepaste adapter o.i.d wel iets moet kunnen maken wat erin past.

Desnoods maak je een dekseltje wat op de huiddoorvoer past, waarin je nieuwe transducer in valt samen met een mooie pakking.

Zijn die bouten waarmee je huiddoorvoer vast zitten nog wel OK trouwens??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 20 juli 2019 12:01 #1064884

Ja dat is wel ff wat anders dan je vorig scheepje
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 20 juli 2019 12:06 #1064886

Sonador schreef :

Zijn die bouten waarmee je huiddoorvoer vast zitten nog wel OK trouwens??

Zeg dat wel.
Stalen bouten met rvs moeren in een bronzen afsluiterhuis.
Rvs en brons gaat nog wel maar staal ...brrrrr .
Kennelijk kon de bouwer geen bronzen of rvs draadeinden vinden. Zou ze toch maar binnen niet al te lange tijd vervangen want wie zal zeggen hoe ze er op het niet zichtbare deel aan toe zijn.
En zoals altijd is een constructie niet sterker dan het zwakste onderdeel.
Ad
Laatst bewerkt: 20 juli 2019 12:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 20 juli 2019 13:22 #1064898

Mooie constructie, op het door Ad aangehaalde materiaalgebruik na. Iets voor NASA om in hun instruktieboekje voor te stellen ;)

Kun je testen of deze schuifsfsluiters nog gangbaar zijn, of druk je dan meteen de gevers kapot? Mss voorzichtig een halve slag proberen voor je de gevers trekt? Anders eem grote kurk of 2" x 150# blindflenzen met pakkingen bij de hand houden ;)
Laatst bewerkt: 20 juli 2019 13:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 20 juli 2019 15:21 #1064927

Sunday schreef :
Vraag: kent iemand dit systeem? Ervaring mee?
Ik heb geen log aan boord anders dan een Walker sleeplog kloon; het liefst zou ik er een DST transducer inproppen.
Ik had het aanboord van B&G, afkomstig uit de jaren 70. Afgelopen voorjaar heb ik ze uit het vlak geslepen en de gaten dicht gelast. Ik kon ze niet meer waterdichtkrijgen en de klokken deden het ook niet meer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 21 juli 2019 06:51 #1065053

Dat is een normale professionele opstelling.
Helemaal droog gaat het niet lukken, gewoon eruit trekken en afsluiter dichtdraaien.
Eventueel voor die tijd de waterstroom temperen met een plankje met een poetslap erom heen o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 21 juli 2019 07:00 #1065060

Prachtig robuust aangelegd die boot Sunday!

Passen hier geen moderme transducers in? Dacht dat dit standaard 2” schuifafsluiters in 150 pondsklasse waren, volgens Eric is dit geen home-made maar deel van een B&G systeem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 21 juli 2019 07:52 #1065085

Ik verwacht dat je het wel weet maar toch..
Voor het dicht of losdraaien van de afsluiter de galan iets losdraaien.
Dat is die moer die je (rubber) pakking aandrukt om de as.
Anders heb je kans dat deze blijft lekken daarna.
Dit is de Ebste Eb die hier ooit geEbst heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 21 juli 2019 09:30 #1065122

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sunday schreef :
Ik heb dieptemeter aan boord met twee transducers: SB en BB. Zit ergens een zwaartekrachtschakelaar die tussen de twee schakelt. De diepte wordt getoond op een simpel NASA display.
De transducers zitten in heel zware bronzen huisdoorvoeren, dingen zijn wel 15cm dia en 20cm hoog. Loodzwaar dus:




Ik denk dat het mogelijk moet zijn om de transducers omhoog te schuiven, kraan dicht te doen en dan los te maken.
Vraag: kent iemand dit systeem? Ervaring mee?
Ik heb geen log aan boord anders dan een Walker sleeplog kloon; het liefst zou ik er een DST transducer inproppen.

Ik denk dat dit niet een bestaand systeem is maar een inventief gebruik van een paar afsluiters voor een andere functie, maar voor dat doel buiten gebruik waren geraakt. Ik denk aan zeewaterinlaten voor een motor met waterkoeling.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 09:41 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 21 juli 2019 10:12 #1065134

Dat denk ik niet
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 21 juli 2019 17:47 #1065265

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dank voor de reacties.
De gate-valve met transducer is zo bedoeld / ontworpen; op bouwtekeningen uitgewerkt.
Zal zodra boot op de kant gaat (volgend voorjaar) ze eens demonteren.
Hier zie ik bij Engels bedrijf A+T een soortgelijke toepassing: www.aandtinstruments.com/aandt...Product-Sheet-V3.pdf

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 21 juli 2019 20:04 #1065317

Dat bronzen gedeelte komt op mij over als een variant van een standaard afsluiter (wellicht met terugslagklep) zoals Econosto die bijvoorbeeld maakt. Zoiets?:
www.google.com/search?q=econos...SgB&biw=1440&bih=789
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 21 juli 2019 21:01 #1065337

Dat schreef ik al: echter geen globe maar gate of ball denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 22 juli 2019 07:50 #1065388

Leuk , maar heb je de prijzen ook gezien?
www.aandtinstruments.com/prices-buying/
Voor die speciale klep:
ATSOVG3 SOV Bronze SOV Gate Valve GBP 2,475 :ohmy: :sick: '
En daar komt dan nog zoiets bij :
ATSOVD2 SOV Depth Std 200kHz GBP 1,450
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 22 juli 2019 07:57 #1065391

Kostbaar maar niet voor elke boot nodig. Op Sunday’s boot begrijp ik dit wel: is in/lijn met hoe degelijk en doordacht de rest is. Dit is de andere kant van de markt dan NASA bedient: even wennen voor sommigen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 22 juli 2019 08:03 #1065392

Nachtvlinder schreef :
Dat schreef ik al: echter geen globe maar gate of ball denk ik.

Zeker geen ball valve , die hebben diet zo'n handwiel .
lijkt me zeker een gate valve wat trouwens ook een van de soorten schuifafsluiters is . Schuifafsluiter is gewoon de Nederlandse naam voor gatevalve . Daarnaast heb je nog iets wat er op lijkt en dat zijn de plaatafsluiters met een echte plaat en die hebben schuifafsluiters niet . Alleen heten die eigenlijk daarom gewoon "plaatafsluiters"
Kijk anders ook eens hier voor de verschillen:
eriks.nl/nl/producten/stroming...-en-plaatafsluiters/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 22 juli 2019 08:17 #1065394

Ik ben meer thuis in de Engelse benamingen Ad ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 22 juli 2019 09:26 #1065424

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ja; bij mij zijn het “gate-valves” voor deze toepassing.
Plaatje:

Ik denk dat dit in NL Schuifafsluiter heet? Je moet deze “open” of “dicht” zetten, mogen (kunnen?) niet voor volume regeling gebruikt worden.

Een “plaatafsluiter” is anders: ik denk dat je die voor volumeregeling kunt gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 22 juli 2019 10:05 #1065433

Sunday schreef :
Ja; bij mij zijn het “gate-valves” voor deze toepassing.


Een “plaatafsluiter” is anders: ik denk dat je die voor volumeregeling kunt gebruiken?

Dat is geen plaatafsluiter maar een klepafsluiter.Staat trouwens onder het plaatje:

Dit is een plaatafsluiter en wordt vooral voor sterk vervuilde vloeistoffen ( riool bijv.) maar ook voor vaste stoffen , korrels poeders e.d. gebruikt.
Google er anders een op bij afbeeldingen: www.google.com/search?q=plaata...SgB&biw=1396&bih=657
Ad
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 10:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 22 juli 2019 10:37 #1065445

Voor deze toepassing is alleen een gate valve (schuifafsluiter) mogelijk; evt ook een ball valve (kogel afsluiter), maar dan zit je met winterbestendigheid. Essentie is dat de doorlaat gelijk is aan in- en uitlaatdoorlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 22 juli 2019 10:41 #1065448

Ps bovenstaand zijn open/dicht kleppen. Ze zijn niet bedoeld om flow mee te regelen of gaan dan zelfs kapot.

Globe valves zijn dat wel, de vorm van de trim samen met de vorm van de globe bepaalt dan het verloop van de CV waarde als functie van klepstand. Afgelopen week een besteld met een low-nouse trim: hierbij wordt de druk in een aantal stages afgebouwd, zodat je lokaal ruimer onder de geluidssnelheid blijft. Zo bestaan er ook speciale trims om cavitatie te voorkomen.

Flowserve en Metso hebben hele mooie “rotary globe valves” in hun assortiment, waarbij de globe op een hele bijzondere manier, excentrisch, wegdraait van de zitting. Dit geeft weer goede eigenschappen betreft fouling etc.

Ook bestaan er speciale versies van ball valves waar je wel mee kunt regelen. De kogel bevat dan V- of andervormige doorlaten om de gewenste regelkarakteristiek te krijgen.

Anyway hier zie ik een eenvoudige 2” 150 ponds gate valve...
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 10:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.792 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl