Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zo dat scheelde weinig..

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 09:45 #1043618

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Goed opgelost dus, veel tijd om na te denken/voor te bereiden zal er niet geweest zijn!

Dus door werkzaamheden in de buurt is een kraantje half-dicht gaan zitten? Is er tegenaan gestoten!?

Dan is het vrijwel zeker een kogelafsluiter.
Haal dan de handel eraf in de openstand en hang die aan een lijntje erbij.

Overigens is open laten staan onverstandig als je langer avn boord gaat omdat er theoretisch heel langzaam diesel in de cilinder kan komen wat dan later een "waterslag", o nee "dieselslag"kan veroorzaken.
Uiteraard alleen als de tank hoger staat dan de motor maar omgekeerd kan er lucht aangezogen worden in het brandstofsysteem wat ook zijn eigen problemen geeft.
Dus ... langer van boord , kraan dicht , net als afsluiters van boorddoorvoeren onder de waterlijn.
Ad
Verstuivers hebben een openingsdruk van meer dan 150 bar. Hoe kan er dan brandstof boven op de zuigers komen met een stilstaande motor? Welk bovenaards fenomeen krijgt dat voor elkaar?

Normaal is dat inderdaad niet . Alleen kan elke verstuiver na veloop van tijd een heel klein beetje gaan lekken. Ernstig nalekken zie je wel aan meer witte rook en dieselstank van de uitlaat maar heel weinig merkt je niet.
En verkijk je er niet op , één druppel per uur is in een week al bijna 10 cc . Bij mijn motor van 11 pk zou dat na een dikke twee weken al "dieselslag"kunnen veroorzaken.
Probleem is dat je zoiets niet merkt en het langzaam begint op te treden , tenzij het erg veel is, dat merk je wel .
Ik wil ook niet zeggen dat het vaak voorkomt maar waarom een afsluiter niet dicht gewoon zetten als je van boord gaat , net als de hoofdschakelaar(s) van je stroomvoorziening?
Gemakzucht misschien??
Of zit die afsluiter op een moeilijk bereikbare plaats ? Dan zit hij simpelweg verkeerd.
Voordeel van altijd dicht zetten is ook dat het probleem wat jij had dan gewoon niet voor kan komen. En dat had ook heel snel heel erg mis kunnen gaan , nietwaar.
Zoek bij een probleem altijd ook naar een oorzaak achter de oorzaak en los niet alleen de eerste oorzaak op . Kan echt een hoop ellende schelen.
Ad


Al zou de verstuiver lekken(dat moet bij de druk van max 0,1 bar wel een lek als een vergiet zijn), dan moet die diesel zich ook nog een weg banen door de opvoerpomp en door de injectiepomp waarop ook nog een restdrukklep tussen de pomp en de verstuiverleiding zit. Nee het is heeeel ver gezocht ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 09:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 09:55 #1043621

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
@ BK: Wind was Noordelijk en we zaten in een bui dan trekt die wind even hard aan, we zaten onder Medemblik "stad". Motor viel uit op ongeveer 0.13 NM voor de aanloop RC Medemblik.

We hebben zoveel mogelijk snelheid gemaakt om die havenmond in te komen daar hadden we halve wind en werden bijna tegen het remmingswerk gedrukt, snelheid in de haven begon gelijk toe te nemen.

We moesten zeer snel reageren en besloten om niet verder die haven in te waaien.
En dat op Zondag we hebben onze L.H nou niet bepaald aardig aangesproken..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 10:04 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 10:42 #1043634

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Goed opgelost dus, veel tijd om na te denken/voor te bereiden zal er niet geweest zijn!

Dus door werkzaamheden in de buurt is een kraantje half-dicht gaan zitten? Is er tegenaan gestoten!?

Dan is het vrijwel zeker een kogelafsluiter.
Haal dan de handel eraf in de openstand en hang die aan een lijntje erbij.

Overigens is open laten staan onverstandig als je langer avn boord gaat omdat er theoretisch heel langzaam diesel in de cilinder kan komen wat dan later een "waterslag", o nee "dieselslag"kan veroorzaken.
Uiteraard alleen als de tank hoger staat dan de motor maar omgekeerd kan er lucht aangezogen worden in het brandstofsysteem wat ook zijn eigen problemen geeft.
Dus ... langer van boord , kraan dicht , net als afsluiters van boorddoorvoeren onder de waterlijn.
Ad
Verstuivers hebben een openingsdruk van meer dan 150 bar. Hoe kan er dan brandstof boven op de zuigers komen met een stilstaande motor? Welk bovenaards fenomeen krijgt dat voor elkaar?

Normaal is dat inderdaad niet . Alleen kan elke verstuiver na veloop van tijd een heel klein beetje gaan lekken. Ernstig nalekken zie je wel aan meer witte rook en dieselstank van de uitlaat maar heel weinig merkt je niet.
En verkijk je er niet op , één druppel per uur is in een week al bijna 10 cc . Bij mijn motor van 11 pk zou dat na een dikke twee weken al "dieselslag"kunnen veroorzaken.
Probleem is dat je zoiets niet merkt en het langzaam begint op te treden , tenzij het erg veel is, dat merk je wel .
Ik wil ook niet zeggen dat het vaak voorkomt maar waarom een afsluiter niet dicht gewoon zetten als je van boord gaat , net als de hoofdschakelaar(s) van je stroomvoorziening?
Gemakzucht misschien??
Of zit die afsluiter op een moeilijk bereikbare plaats ? Dan zit hij simpelweg verkeerd.
Voordeel van altijd dicht zetten is ook dat het probleem wat jij had dan gewoon niet voor kan komen. En dat had ook heel snel heel erg mis kunnen gaan , nietwaar.
Zoek bij een probleem altijd ook naar een oorzaak achter de oorzaak en los niet alleen de eerste oorzaak op . Kan echt een hoop ellende schelen.
Ad


Al zou de verstuiver lekken(dat moet bij de druk van max 0,1 bar wel een lek als een vergiet zijn), dan moet die diesel zich ook nog een weg banen door de opvoerpomp en door de injectiepomp waarop ook nog een restdrukklep tussen de pomp en de verstuiverleiding zit. Nee het is heeeel ver gezocht ;)

Goed lezen wat er staat ... "als de tank hoger zit" is het theoretisch wel mogelijk dat diesel in de motor gaat lekken .Diesel lijkt een dikke vloeistof maar in realiteit enorm vloeibaar , diesel wordt in sommige sectoren ook gebruikt om lekken op te sporen juist door het zeer vloeibaar aspect , diesel kruipt overal tussen en het kleinste gaatje of barstje kan worden ontdekt door gebruik van diesel . geen enkele afsluiter op een motor is 100% dicht echter door te verminderde brandstoftoevoer valt je motor stil .
Staat je tank hoger dan je aansluiting op de motor en de injectiepomp staat toevallig op de juiste plaats open en je injector lekt dan is het mogelijk dat de cilinder/s vollopen met diesel .
de kans dat dat gebeurt is zeer klein maar niet onmogelijk .
Gelukkig zijn er maar weinig boten waar de tank hoog staat , meestal zit die op het laagste punt van de boot .
Zit je tank lager dan de aansluiting op je motor dan heeft een kraan geen enkel nut .
Staat je tank hoger dan heeft die kraan absoluut nut .
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 11:20 door Kawari 790.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 11:04 #1043644

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Weer een ervaring rijker en een extra aandachtspuntje in de bakskist. Mooi leren toch, zo zonder schade?

Goed opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 12:10 #1043668

roozeboos schreef :
waarom niet dichtzetten?
Precies om de reden dat dit draadje is begonnen.

Als Jaap niet zo adequaat had gereageerd had er een flinke schade kunnen ontstaan. Tot aan verlies van de boot op lagerwal.
Geen kraan -> geen problemen

Idd.
Ik deed hem altijd braaf dicht totdat mijn motor ook een keer afsloeg net na het uitdraaien van de haven in het kanaal naar Zierikzee.

Zijn ook goed naar de kant gekomen, gelukkig nog een lege box aan lager wal, maar sindsdien doe ik de kraan niet dicht.
De kans dat er iets gebeurt omdat de kraan open staat is kleiner dan dat ik nog eens vergeet hem open te draaien, is mijn redenering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 12:25 #1043673

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Kawari 790 schreef :
[douwe schreef :
[]
Goed lezen wat er staat ... "als de tank hoger zit" is het theoretisch wel mogelijk dat diesel in de motor gaat lekken .Diesel lijkt een dikke vloeistof maar in realiteit enorm vloeibaar , diesel wordt in sommige sectoren ook gebruikt om lekken op te sporen juist door het zeer vloeibaar aspect , diesel kruipt overal tussen en het kleinste gaatje of barstje kan worden ontdekt door gebruik van diesel . geen enkele afsluiter op een motor is 100% dicht echter door te verminderde brandstoftoevoer valt je motor stil .
Staat je tank hoger dan je aansluiting op de motor en de injectiepomp staat toevallig op de juiste plaats open en je injector lekt dan is het mogelijk dat de cilinder/s vollopen met diesel .
de kans dat dat gebeurt is zeer klein maar niet onmogelijk .
Gelukkig zijn er maar weinig boten waar de tank hoog staat , meestal zit die op het laagste punt van de boot .
Zit je tank lager dan de aansluiting op je motor dan heeft een kraan geen enkel nut .
Staat je tank hoger dan heeft die kraan absoluut nut .

Goed gelezen, want bij die 0,1 bar staat de tank 1 meter boven de motor.
En wanneer staat de de injectie pomp op de juiste plaats open? Kun je dat uitleggen?
En de brandstof moet ook nog door de zuig- en persklepjes van de opvoerpomp heen, die met een gestopte motor ook dichtstaan. Veel lekke klepjes,brandstofpompen en verstuivers die allemaal lek moeten zij om bij stilstand brandstof op je zuiger te krijgen. Lijkt allemaal niet best met zo'n motor ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 12:28 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 12:26 #1043674

Bas van Dijk schreef :

Idd.
Ik deed hem altijd braaf dicht totdat mijn motor ook een keer afsloeg net na het uitdraaien van de haven in het kanaal naar Zierikzee.

Zijn ook goed naar de kant gekomen, gelukkig nog een lege box aan lager wal, maar sindsdien doe ik de kraan niet dicht.
De kans dat er iets gebeurt omdat de kraan open staat is kleiner dan dat ik nog eens vergeet hem open te draaien, is mijn redenering.

Dom.
Maar kan nog dommer.
Ik heb een tjalkje in onderhoud. Afgelopen winter had ik de lekke brandstoftoevoerslang verwijderd om hem te laten namaken met mooie geperste koppelingen en zo.
Een week later zou ik voor een werkje aan het roer die tjalk even verhalen. Ik start de motor (Ford), vaar de haven uit en op het moment dat ik 'm achteruit schakel voor de terugweg begint de motor te sputteren.
Binnen een halve seconde besefte ik: ooooohhhh, shitshitshit, de brandstofslang zit er nog niet op!
Gelukkig lag er een vaarboom aan boord en keken de buren niet.
Niet verder vertellen, hoor.

Trouwens, er zit op die tjalk gelukkig wel een afsluiter in de brandstofleiding, anders had ik de hele bunker moeten aftappen voor het vervangen van het slangetje.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 12:44 #1043676

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
Berghout-2 schreef :
Dom.
Maar kan nog dommer.
Ik heb een tjalkje in onderhoud. Afgelopen winter had ik de lekke brandstoftoevoerslang verwijderd om hem te laten namaken met mooie geperste koppelingen en zo.
Een week later zou ik voor een werkje aan het roer die tjalk even verhalen. Ik start de motor (Ford), vaar de haven uit en op het moment dat ik 'm achteruit schakel voor de terugweg begint de motor te sputteren.
Binnen een halve seconde besefte ik: ooooohhhh, shitshitshit, de brandstofslang zit er nog niet op!
Gelukkig lag er een vaarboom aan boord en keken de buren niet.
Niet verder vertellen, hoor.

Trouwens, er zit op die tjalk gelukkig wel een afsluiter in de brandstofleiding, anders had ik de hele bunker moeten aftappen voor het vervangen van het slangetje.
Wim.

Niet heel handig.

Maar wat te denken van deze, niet mij overkomen, maar een buurman in een haven:

Tijdens het winteronderhoud je plee demonteren,

Tijdens de tewaterlating aanwezig zijn, ik hielp hem naar de box te varen, maar vergeten de kranen van je wc dicht te zetten.

Ehhh. :whistle:

De meneer was vooral boos omdat ik niet meer bijkwam van het lachen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 16:56 #1043720

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 17:12 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 16:58 #1043724

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Joop66 schreef :

Tijdens de tewaterlating aanwezig zijn, ik hielp hem naar de box te varen, maar vergeten de kranen van je wc dicht te zetten.

Ehhh. :whistle:

Nu we toch even bezig zijn over zinken, dat is ook een ervaring om met een Valk tijdens de zomeravondwedstrijden Kaag te zinken, het ging hier over een oude polyvalk (100 euro) waar we een wedstrijdzeil op hadden gezet van een Valkenzeiler (was niet blij i.v.m. zijn zeilnummer)

We hadden ruime wind en hoorde een gesis bij de stootrand, ik zei tegen mijn zoon dit is foute boel! hij zei doorzeilen gaat lekker nu, boei kwam in zicht en we moesten flink oploeven.

Tijdens het oploeven ging de hele boel plat en zaten we op de zijkant van de boot ik voelde dat mijn voeten nog vast zaten aan de grootschoot maar dacht zo diep is het hier niet.

Kon me los wringen en voordat we het wisten was die boot gewoon verdwenen.
Leuk he zeilen ;)
Bijlagen:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 17:51 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 17:00 #1043725

ook op de Kaag is het levensgevaarlijk met die bejaarden.
had je zinkzalf als AF gebruikt?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 13:40 #1044297

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
b100 schreef :
Wadloper schreef :
Even ankeren en wachten op een sleepje, of even rustig kijken wat er aan de motor scheelde was geen optie?

daarom heb ik altijd mn anker stand by.

Misschien een beetje OT maar wat is stand by ?

Ons 'grote' anker zit op een ankerrol, de ketting loopt via een ankerlier naar binnen en het anker is met een dun lijntje geborgd aan de preekstoel.
Het reserve/hek anker zit, met een ketting voorloop en loodlijn, in een tas in de bakskist.

Snelste zal het hoofdanker gebruiken zij. Dit wil zeggen ofwel naar binnen gaan om de lier 'aan te zetten' en dan naar voor lopen om dat borglijntje door te snijden, ofwel naar voor lopen met een lierhendel en het manueel te laten zakken.

Is dat standby genoeg of wordt daarmee bedoeld dat je het anker binnen letterlijk met een duwtje overboord kan zetten ? Met het risico dat dit ook wel eens onbedoeld kan gebeuren ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 14:34 #1044311

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ik heb er een pin in gemaakt. Anker er uit is dus pin er uit trekken en zetje geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 15:37 #1044327

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
iGrf schreef :
b100 schreef :
Wadloper schreef :
Even ankeren en wachten op een sleepje, of even rustig kijken wat er aan de motor scheelde was geen optie?

daarom heb ik altijd mn anker stand by.

Misschien een beetje OT maar wat is stand by ?

Ons 'grote' anker zit op een ankerrol, de ketting loopt via een ankerlier naar binnen en het anker is met een dun lijntje geborgd aan de preekstoel.
Het reserve/hek anker zit, met een ketting voorloop en loodlijn, in een tas in de bakskist.

Snelste zal het hoofdanker gebruiken zij. Dit wil zeggen ofwel naar binnen gaan om de lier 'aan te zetten' en dan naar voor lopen om dat borglijntje door te snijden, ofwel naar voor lopen met een lierhendel en het manueel te laten zakken.

Is dat standby genoeg of wordt daarmee bedoeld dat je het anker binnen letterlijk met een duwtje overboord kan zetten ? Met het risico dat dit ook wel eens onbedoeld kan gebeuren ?

ons anker zit normaal geborgd met twee pennen, om die pennen er uit te krijgen kost gewoon tijd. 1 pen moet je een halve slag draaien om er uit
te trekken en de andere is gewoon een beetje krom.
het idee achter deze pennen is is dat je het uitstekende deel van het anker als voetstep kunt gebruiken als je via de boeg de boot af of op wil.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 17:38 #1044355

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
nu ben ik daar ook niet goed in om zonder motor hem toch in weer veilig ergens in te zetten.


nu ik een keer ben mee gevaren met een zeilvereniging in een 28 ft snel wedstrijd zeiljacht was het eerste wat mij opviel de afwezigheid van een motor, die hebben er niet eens een en gingen zonder motor eruit en er weer in, met een box die best lastig te bereiken valt zonder motor, laatste stuk zelfs vol in de zeilen op 8 mtr breedte nog 3x maal overstag en hoppa zeilen zakken , boot haaks om en exact op de cm in de box, nu is dat laaste stuk wel in de luwte van de wind, dat scheelt veel,

al kan je beslissen om heel gereefd te gaan varen, Dan is de snelheid er ook uit en is je boot heel mak en relaxt te hanteren

die mannen konden dat geweldig goed, meteen besloten om dat allemaal daar te gaan leren, nieuwe fase in met de boot.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 17:39 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 18:13 #1044365

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Als de situatie het toelaat probeer ik altijd onder zeil aan te leggen.
Door dit regelmatig te doen krijg je een beetje een idee hoe lang het duurt voor de boot stil ligt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 18:25 #1044370

Snelle actie zo en mooi dat je hem zonder schade weer aan de kant hebt!
Als het zo dicht bij de kant is, dan wordt een anker lastig, wellicht dat een rolfok zonder huik dan nog snel genoeg is, maar ja, die moet er dan wel zijn en voordat je dan wind vangt en hoogte maakt.

Ik kijk ook wel eens in de haven met de gedachte 'wat als' de pruttel er nu mee op houdt.
Opschieten langs de kraan of slurp steiger (afhankelijk van al dan niet boten daar) zou mijn eerste optie zijn. Was dat een optie geweest voor meer controle? Of te ver weg?
De haakse steiger met de volgbootjes is lastig want aan de ene kant staan palen en de andere kant boeitjes om vast te leggen.

Als je met z'n tweeen bent, en eea vooraf doorgedacht hebt, dan zou je ook, met noord of oosten wind, in de havenkom op kunnen schieten en je anker uit kunnen gooien (je hebt dan net iets meer tijd je anker klaar te maken). En dan af laten zakken of vriendelijk vragen om een klein sleepje: je ligt dan toch in de weg.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 18:48 #1044376

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Heb een aantal keer de beurtveer wedstrijd meegevaren. Super leerzaam om onder zeil te leren manoeuvreren. Mijn ervaringen waren met een tjalk van een meter of 22. Met een kromhout motor, die je uitgebreid moest voorgloeien en die dus in noodgevallen ook niet even snel gestart kon worden. Die wetenschap geeft alles toch een extra dimensie.
-In de haven van urk opkruisen om hoog aan de wind tussen de pieren door te kunnen zeilen.
-een jaagploeg op de kop van het stenen dammetje bij Workum afzetten.
-bij oostenwind een anker aan een lange staalkabel 200 meter buiten de haven van Volendam laten vallen. Naar binnen zeilen en je vervolgens aan dat anker de haven weer uit lieren.
-Op urk met een bijbootje een lijn van lager naar hogerwal roeien, dan daar het schip naartoe trekken om van lager wal weg te komen.
-remmen door de zwaarden in de prut te laten ploffen.
- het schip in de haven van Medemblik met de vaarboom even keren.
- Met de hele bemanning langs een kade snelheid in het schip trekken zodat je van lager wal weg komt.

Allemaal dingen die ook een charterschipper niet dagelijks doet maar wel mooi en leerzaam zijn om een keer mee te maken. Zeker met een schip van 40-50 ton
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 18:50 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 18:59 #1044381

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
iGrf schreef :
Is dat standby genoeg of wordt daarmee bedoeld dat je het anker binnen letterlijk met een duwtje overboord kan zetten ? Met het risico dat dit ook wel eens onbedoeld kan gebeuren ?

Standby betekent dat het anker gebruiksgereed is en niet ergens in een bakskist of in de kajuit ligt.

In principe moet een anker binnen een halve minuut kunnen worden gezet, lijkt me.

Als ik lees dat Kapitein MoMo nog op 0,13 mijl (ruim 240 m.) van de haveningang zat op het moment dat de motor uitviel, dan was dat ankeren nog best een poging waard geweest, zou ik zeggen. Als je anker echt standby ligt, tenminste. Maar de vraag is of dat bij MoMo (wedstrijdzeiler, tenslotte) zo was.

Okee; het woei 6 bft. en de boot zal waarschijnlijk al een zekere snelheid hebben gehad, wat ankeren niet makkelijker maakt. Hoewel.. als de motor afslaat, zou mijn eerste reflex zijn om met de nog beschikbare snelheid de boot tegen de wind in te draaien en de afstand tot de wal zo mogelijk te vergroten. Het moment dat je dan echt stil ligt, met de boeg in de wind, is meteen het moment om het anker te laten zakken. Zo, standby moet je anker eigenlijk zijn. Je hebt misschien 15 - 20 seconden.

Maar het verhaal zoals het nu wordt verteld is natuurlijk veel spannender dan gewoon even ankeren en op het gemak het probleem oplossen. Dat is ook wat waard.
Desondanks heb ik heb er bewust voor gekozen om niet de beste stuurman aan wal te gaan spelen.

Maar nu we het er alsnog even over hebben: ik hoop dat duidelijk is dat het standby hebben van een anker een standaard veiligheidsvoorziening is. Tenzij je in water van honderden meters diep en op honderden mijlen van het dichtstbijzijnde land vaart, misschien..
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 19:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 19:03 #1044384

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Wadloper schreef :
Okee; het woei 6 bft. en de boot zal waarschijnlijk al een zekere snelheid hebben gehad, wat ankeren niet makkelijker maakt. Hoewel.. als de motor afslaat, zou mijn eerste reflex zijn om met de nog beschikbare snelheid de boot tegen de wind in te draaien en de afstand tot de wal zo mogelijk te vergroten. Het moment dat je dan echt stil ligt, met de boeg in de wind, is meteen het moment om het anker te laten zakken. Zo, standby moet je anker eigenlijk zijn. Je hebt misschien 15 - 20 seconden.
En als het anker vervolgens niet houd, ben je ook gelijk door je opties heen....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 19:12 #1044388

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
De FOK of Genua staat altijd klaar voor gebruik.
Als de motor uit valt gelijk de FOK uit.
In mijn geval een rol systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 19:35 #1044392

Het bewust varen, zeilen en manouvreren zonder motor is niet te vergelijken met het toepassen van dit soort technieken in onvoorziene omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 19:47 #1044396

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Ik heb zelf de stelregel dat ik nooit naar buiten ga zonder een voorzeil danwel grootzeil aangeslagen te hebben. Al weet ik dat ik alleen op de motor ga varen, toch altijd een huik of hoes eraf. Is extra werk maart hoort bij mij bij de standaard veiligheids handelingen. En dan nog kan het zo dicht bij de wal mis gaan dat je wat anders moet verzinnen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 19:47 #1044397

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Nachtvlinder schreef :
Het bewust varen, zeilen en manouvreren zonder motor is niet te vergelijken met het toepassen van dit soort technieken in onvoorziene omstandigheden.
Daar ben ik het totaal mee oneens. Hoe vaker je zonder motor vaart hoe makkelijker het je af gaat als je eens een keer niet de beschikking hebt over mechanische voortstuwing. je leert je boot beter kennen en je bedenkt sneller de mogelijke, maar ook onmogelijke manieren om zonder motor toch ergens veilig te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 19:53 #1044398

Tuurlijk, de ervaring helpt en geeft inzicht, dat bestrijd ik ook niet. Maar iemand die onbewust zonder putsen, aangeslagen zeilen of lange landvasten een stukje op de motor gaat varen, is minder voorbereid dan iemand die dit onder zeil (en weet dat ie geen motor heeft) doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl