Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zo dat scheelde weinig..

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 20:05 #1043467

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Even de stuurautomaat kalibreren vandaag dus de haven uit (RC Medemblik), rondje gedraaid op de woelige baren.
en toen ging het torretje uit met een dikke 5-6 vlak onder de lagerwal.

Grootzeil onder de huik en fok niet aangeslagen, de ingang van RC M.Blik is erg nauw met een paar scherpe bochten, dammen zijn van gestort steen.

Het lukte maar net om zonder enige voortstuwing (behalve de wind) rakelings langs het remwerk te sturen.
maar goed binnen! volgende probleem door windvlagen maakte de boot een behoorlijke snelheid.

We zagen een box voor onze neus van dik 15 meter en kwamen daar pal voor de wind op af met 3-4 knts.
Mijn zoon pakte op eigen initiatief de puts en gooide deze overboord dat scheelde gelijk een dikke knoop.

We kwamen de grote box in, en zijn beide van boord gesprongen met een spring en kwamen met rokende schoenzolen net niet tegen het eind van deze box, geen krasje wel weer een ervaring welke je liever niet meemaakt.

Gevalletje voor top en takel ;) , stuurautomaat deed het trouwens niet naar behoren.
Al deze actie heeft te maken van de aanvang van het leuke evenement het 75 mijls weekend.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 20:10 #1043468

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Even ankeren en wachten op een sleepje, of even rustig kijken wat er aan de motor scheelde was geen optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 20:15 #1043472

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7175
Wadloper schreef :
Even ankeren en wachten op een sleepje, of even rustig kijken wat er aan de motor scheelde was geen optie?

daarom heb ik altijd mn anker stand by.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 20:15 #1043473

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Onmogelijk te dichtbij ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 20:22 #1043479

levensgevaarlijk die bejaarden op het Ijsselmeer.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 20:30 #1043482

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
helmsman 38 schreef :
levensgevaarlijk die bejaarden op het Ijsselmeer.

Klopt! zeker ook voor bejaarden die opeens boven de 40 ft gaan zeilen en niet eens een wedstrijdje op het IJsselmeer kunnen zeilen i.v.m. diepgang
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 20:53 #1043492

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
Iets gelijkaardigs meegemaakt, alleen niet voor de wind maar aan de wind box gezien.
Vrije box ingedraaid en met sterke roeruitslagen op 5 cm van de kant tot stilstand gekomen.
Leek van op de kant een perfect manoeuvre, dus zo cool mogelijk afgestapt en met klamme handjes de lijnen vastgemaakt...

:whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 21:00 #1043496

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
helmsman 38 schreef :
levensgevaarlijk die bejaarden op het Ijsselmeer.

Inderdaad, het moest verboden worden!

Laatst bewerkt: 05 mei 2019 21:02 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 21:15 #1043498

niet te hard roepen, straks ben ik nog van de partij!
Kapiteinmomo schreef :
helmsman 38 schreef :
levensgevaarlijk die bejaarden op het Ijsselmeer.

Klopt! zeker ook voor bejaarden die opeens boven de 40 ft gaan zeilen en niet eens een wedstrijdje op het IJsselmeer kunnen zeilen i.v.m. diepgang
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 21:25 #1043503

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
@ Helsman: Helemaal prima, dat zijn tenminste uitspraken!

@ Ilex zeilen leer je in een open boot, met een 16 m2 een opschieter maken die klinkt als een klok.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 21:33 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 21:32 #1043504

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Waarom stopte je motor er mee, kunnen we daar nog iets van leren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 05 mei 2019 21:44 #1043507

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Motor is gestopt door onvoldoende brandstofaanvoer, kraantje van de voorfilter was door werkzaamheden gedeeltelijk dicht gedraaid daardoor kreeg de motor onvoldoende brandstof.

Dat dichtdraaien is per ongeluk gebeurd, ik doe nooit de brandstofleiding dicht
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 00:06 #1043515

Goed opgelost dus, veel tijd om na te denken/voor te bereiden zal er niet geweest zijn!

Dus door werkzaamheden in de buurt is een kraantje half-dicht gaan zitten? Is er tegenaan gestoten!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 05:52 #1043534

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Rozeboosje o.i.d. gemaakt dus?
Alleen zelfstandig opgelost :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 06:58 #1043550

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
Kapiteinmomo schreef :

@ Ilex zeilen leer je in een open boot, met een 16 m2 een opschieter maken die klinkt als een klok.

Wie zegt dat ik dit niet gedaan heb?
Draaide af na steiger om voor de wind box in te draaien. Net daarvoor slaat motor af. Snel tegen wind in vrijstaande box binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 07:44 #1043570

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
holtere schreef :
Rozeboosje o.i.d. gemaakt dus?
Alleen zelfstandig opgelost :)

Nee Ome Rooseboos is niet schuldig, hij is van de draadjes dus daar blijf ik altijd vriendjes mee.

@ Nachtvlinder : Dat voorfilter in een Dehler zit op een rare plaats net onder de vloer van de bakskist, daar ben ik bezig geweest met een boiler

@ IIex : Er zijn behoorlijk wat schippers die deze basispraktijken niet beheersen en in paniek raken in zón geval, wedstrijdzeilers zoals jij kunnen zich over het algemeen goed redden omdat ze veel meer bootbeheersing hebben.

Natuurlijk kun je deze situatie beoefenen door je motor in zijn vrij te zetten, realiteit is echter anders er staat opeens zeer veel op het spel met name het beschadigen van andere boten in de jachthaven is zeer reeel.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 07:57 #1043577

Nachtvlinder schreef :
Goed opgelost dus, veel tijd om na te denken/voor te bereiden zal er niet geweest zijn!

Dus door werkzaamheden in de buurt is een kraantje half-dicht gaan zitten? Is er tegenaan gestoten!?

Dan is het vrijwel zeker een kogelafsluiter.
Haal dan de handel eraf in de openstand en hang die aan een lijntje erbij.

Overigens is open laten staan onverstandig als je langer avn boord gaat omdat er theoretisch heel langzaam diesel in de cilinder kan komen wat dan later een "waterslag", o nee "dieselslag"kan veroorzaken.
Uiteraard alleen als de tank hoger staat dan de motor maar omgekeerd kan er lucht aangezogen worden in het brandstofsysteem wat ook zijn eigen problemen geeft.
Dus ... langer van boord , kraan dicht , net als afsluiters van boorddoorvoeren onder de waterlijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 08:06 #1043581

nou ik had niet eens een afsluiter op de dieselaanvoer. Dat is toch 40 jaar goed gegaan.
broodje aap lijkt me.
Had Jaap geen afsluiter gehad was de motor niet gestopt. Dus je kan ook teveel beveiligen.

Mooi avontuur weer Jaap :) . Al met al is het alleen maar polyester.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 08:23 #1043588

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Yellow Boat schreef :

Dan is het vrijwel zeker een kogelafsluiter.
Haal dan de handel eraf in de openstand en hang die aan een lijntje erbij.

Afsluiter op deze Dehler is van het type kraan dus geen handel, het is dan ook erg vreemd dat deze kraan opeens bijna dicht stond, misschien een aanslag door ZF ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 08:37 #1043594

Gisteren toen we van de Y torenrace terugvoeren naar Durgerdam kwamen we een stel tegen op een Dehler 32. Ze waren helemaal in paniek omdat het roer niet goed zou werken. Wij in razende tempo al het zeil laten zakken en erheen. Daar aangekomen bleek er niks aan de hand te zijn; de boot liep gewoon uit het roer door gebrek aan zeilbeheersing.... :lol: Nog even oefenen jongens! :silly:
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 08:57 #1043601

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Goed opgelost dus, veel tijd om na te denken/voor te bereiden zal er niet geweest zijn!

Dus door werkzaamheden in de buurt is een kraantje half-dicht gaan zitten? Is er tegenaan gestoten!?

Dan is het vrijwel zeker een kogelafsluiter.
Haal dan de handel eraf in de openstand en hang die aan een lijntje erbij.

Overigens is open laten staan onverstandig als je langer avn boord gaat omdat er theoretisch heel langzaam diesel in de cilinder kan komen wat dan later een "waterslag", o nee "dieselslag"kan veroorzaken.
Uiteraard alleen als de tank hoger staat dan de motor maar omgekeerd kan er lucht aangezogen worden in het brandstofsysteem wat ook zijn eigen problemen geeft.
Dus ... langer van boord , kraan dicht , net als afsluiters van boorddoorvoeren onder de waterlijn.
Ad
Verstuivers hebben een openingsdruk van meer dan 150 bar. Hoe kan er dan brandstof boven op de zuigers komen met een stilstaande motor? Welk bovenaards fenomeen krijgt dat voor elkaar?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 08:58 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 09:32 #1043612

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Goed opgelost dus, veel tijd om na te denken/voor te bereiden zal er niet geweest zijn!

Dus door werkzaamheden in de buurt is een kraantje half-dicht gaan zitten? Is er tegenaan gestoten!?

Dan is het vrijwel zeker een kogelafsluiter.
Haal dan de handel eraf in de openstand en hang die aan een lijntje erbij.

Overigens is open laten staan onverstandig als je langer avn boord gaat omdat er theoretisch heel langzaam diesel in de cilinder kan komen wat dan later een "waterslag", o nee "dieselslag"kan veroorzaken.
Uiteraard alleen als de tank hoger staat dan de motor maar omgekeerd kan er lucht aangezogen worden in het brandstofsysteem wat ook zijn eigen problemen geeft.
Dus ... langer van boord , kraan dicht , net als afsluiters van boorddoorvoeren onder de waterlijn.
Ad
Verstuivers hebben een openingsdruk van meer dan 150 bar. Hoe kan er dan brandstof boven op de zuigers komen met een stilstaande motor? Welk bovenaards fenomeen krijgt dat voor elkaar?

Normaal is dat inderdaad niet . Alleen kan elke verstuiver na veloop van tijd een heel klein beetje gaan lekken. Ernstig nalekken zie je wel aan meer witte rook en dieselstank van de uitlaat maar heel weinig merkt je niet.
En verkijk je er niet op , één druppel per uur is in een week al bijna 10 cc . Bij mijn motor van 11 pk zou dat na een dikke twee weken al "dieselslag"kunnen veroorzaken.
Probleem is dat je zoiets niet merkt en het langzaam begint op te treden , tenzij het erg veel is, dat merk je wel .
Ik wil ook niet zeggen dat het vaak voorkomt maar waarom een afsluiter niet dicht gewoon zetten als je van boord gaat , net als de hoofdschakelaar(s) van je stroomvoorziening?
Gemakzucht misschien??
Of zit die afsluiter op een moeilijk bereikbare plaats ? Dan zit hij simpelweg verkeerd.
Voordeel van altijd dicht zetten is ook dat het probleem wat jij had dan gewoon niet voor kan komen. En dat had ook heel snel heel erg mis kunnen gaan , nietwaar.
Zoek bij een probleem altijd ook naar een oorzaak achter de oorzaak en los niet alleen de eerste oorzaak op . Kan echt een hoop ellende schelen.
Ad
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 09:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 09:34 #1043613

waarom niet dichtzetten?
Precies om de reden dat dit draadje is begonnen.

Als Jaap niet zo adequaat had gereageerd had er een flinke schade kunnen ontstaan. Tot aan verlies van de boot op lagerwal.
Geen kraan -> geen problemen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 09:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 09:39 #1043615

roozeboos schreef :
Geen kraan -> geen problemen

Geen kraan kan niet voor CE-gecertificeerde boten (pakweg vanaf 1997).
CE eist een afsluiter in de dieselleiding tussen tank en opvoerpomp.
Niet dat ik die ooit dicht doe, maar bij brand zou het wel handig kunnen zijn....

@momo: goed opgelost, lijkt het. Zou je ook de stad in gevaren kunnen zijn ipv RC, of was de wind te noordelijk? (dan had Andijk ook nog gekund).
Gedoe, zo'n boot...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 09:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 06 mei 2019 09:45 #1043617

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Knap opgelost. We 'kunnen' het allemaal. Maar op zo'n moment moet je het nog wel even doen.
Advies wat ik ooit ergens las. "Vaar gewoon tegen een houten stijger aan. Polyster hoef je niet te behandelen als het blik van je auto het kan veel meer hebben."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl