Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 19:07 #1074772

Door wat gedoe in de sluis kwam er een "hoge Piet" van boven, opgeroepen door een steward.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt de beste man aan te spreken en hem te wijzen op de maar zeer matig gevulde sluis, terwijl er nog veel boten buiten lagen te wachten.
Tot mijn grote verbazing kwam hij met de volgende verklaring: veel schippers hebben 5 meter vóór en 5 meter achter hun boot nodig om aan te leggen. Wij kunnen niet zien wie er wel en wie er niet kan varen, dus is de norm voor ons dat men niet kan varen. Het gevolg is dat de sluis niet optimaal wordt benut, maar dat het minder lang duurt voordat er weer geschut kan worden.
Mijn suggestie dat ze er ook voor kunnen kiezen om de sluis wel goed te vullen en daarmee de nodige schippers tegelijk een beetje "op te voeden" werd van de hand gewezen.
Dit wordt wel een beetje een structureel beeld, maatschappij breed, voor het gemak verlagen we gewoon de norm ten koste van, in dit geval, diegenen die wel kunnen varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 19:16 #1074781

Als dit de netto doorstroming bevordert... Net zoiets als op de weg de doorstroming bij veel aanbod bij 80 km/h limiet groter kan zijn dan bij 120 km/h ;)

Ik denk niet dat een volle drukke sluis tot "opvoeding" leidt. Wel tot schade wellicht.

Wel ernstig dat dit de praktijk blijkt te zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 19:19 #1074784

Misschien volgende keer aan de sluismeester het verschil tussen kiel jachten en platbodems uitleggen, dan kan hij beter inschatten wie er wel en niet kunnen manoeuvreren (volgens dat andere draadje). :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 19:23 #1074787

Gezien de hoeveelheid onbenutte ruimte in de sluis betwijfel ik ten zeerste of het de doorstroming bevorderd. Bovendien, aangezien ze alles afstemmen op de bruggen daar kunnen ze rustig wat meer tijd nemen om de sluis goed te vullen.
Al met al uiterst bedroevend om vast te stellen dat 50 jaar geleden een hoop schippers niet konden varen en dat die situatie niet is veranderd. Wat wel is veranderd is de werkwijze van de sluiswachter, toen ging men voor een volle sluis, nu voor zo snel mogelijk schutten, desnoods met een halfvolle sluis.
Wat ook is veranderd, is dat nu veel bruggen en sluizen bedient worden door boventallige ambtenaren die vaak nog nooit een meter hebben gevaren en op dat gebied dan ook van toeten noch blazen weten.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 19:25 door WillemvdV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 19:27 #1074791

Ze zouden eens moeten wisselen met de Oranjesluizen. Als je zo'n sluis maar vol genoeg propt voeden de schippers elkaar wel op. Bovendien gaat er vanzelf minder mis als je niet dwars kan liggen in een volle sluis :lol:
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 19:33 #1074795

Het bekoort me niet het te moeten zeggen, maar ik begrijp het wel. Gisteren er door geweest en een blonde zuidaskrullebol met trophy wife meert zijn huurschuit doodleuk bij de eerste bolder af. Er ontstaat een kakofonie van fluitsignalen naar de beste meneer van de 10 tal schepen achter hem die er makkelijk ingepast hadden, en de sluismeester schalt dat hij door moet varen, maar meneer is druk in gesprek met zijn maat die aan de andere kant van de sluis de boel geparkeerd houd en de enige reactie van hen is dat ze hun geëngageerde gesprek op wat luidere toon voortzetten om boven het kabaal uit te komen. In de aanvaart raken verschillende schepen in de problemen omdat achterin opgevaren word en bij de sluisdeur iedereen in de ankers moet. Op het eerste moment t dat het kon sloot de sluiswachter de deuren.

De schutting hebben ik en mijn dochter vrijetterlijk naar adem happend moeten doormaken omdat het antieke motorschip naast ons duidelijk meer olie dan diesel verbruikte de motor stevig liet ronken, schroefwater vanzelfsprekend vol op mijn boot...

Bij het uitvaren besloot deze varende bbq ook nog alle schepen bakboord van hem knel te varen of af te snijden (en heeft de gehele tocht naar makkum bakboordswal gemakt, grif gebruik makend van de scheepshoord voor hufters die stuurboordswaal houden) waardoor ik en een paar schepen met mij volgas achteruit moesten bij het uitvaren van de sluis.

Ik heb mijn schuit aardig onder controle, maar een huurschipper zou van dat soort praktijken lelijk in de problemen komen..

Posts als hierboven staan dagelijks op zf en iedereen herkent het. Als het je dagelijks werk is om dit soort brokkenpiloten te schutten, dan moet je wat toch? Beleid mag je wonderlijk lijken, maar het zal niet uit de lucht zijn gevallen.

Vroeger waren er stewards. Heb ik de hele vakantie niet gezien.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 19:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 19:43 #1074804

Toch blij met de mensen op de robbengatsluis. Niet altijd, maar wel vaak dat er goede aanwijzingen worden gegeven en er goed gestapeld wordt.
Eerst de Najade er in,
Vervolgens twee crabbertjes er naast. Een klein platbodempje wat net aan kwam varen mocht er ook nog naast. (Die mensen waren erg verbaasd, want er lagen nog wat schepen voor hen :-))
Paradyske hoe lang bent u?
8.50m
Oh dan past u nog precies achter de Najade.
Toen de brug dicht, daarachter paste de Senta nog net, met nog een jachtje er naast, en toen was de hele wachtrij dus weer leeg.
Klasse!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 19:44 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 20:01 #1074811

Bij de Zandkreeksluizen waren 2 stewards aanwezig.
En zij deden erg hun best.
Hel was gelukkig niet erg druk..............het waaide wel een beetje,
maar toch presteerde een Breehorn 37 het om helemaal dwars in de sluis terecht te komen.
Moeder miste de voorlijn en dochter achterop wist echt niet wat te doen.
De achterlijn lag nog gewoon opgeborgen in de bakskist.
Eer dat die tevoorschijn gehaald was en klaar was voor gebruik :sick: :sick:

Terwijl er toch een prachtige middenbolder aanwezig was.
Maar daar hadden ze wss nog nooit van gehoord.
Ik vaar altijd met de vrouw en die is niet zo groot.
Mijn schip is heel breed in het midden en als ik die dan langs de muur leg, komt mijn vrouw nooit meer bij de bolder, of nog erger bij een ring.
Dus de middenbolder. Ik geef aan welke bolder zij moet pakken en zij legt de lijn vast en laat deze een beetje doorlopen naar voren, totdat het voorschip bij een bolder is. Voorlijn vast leggen en rustig achteruit draaien op de middenbolder. En dan achter vast.
Gaat meestal goed.
Totdat dus de voorganger plotseling (te vroeg) zijn schip tegen de kant gooide en ik niet meer bij een bolder kon komen. Het kwam gelukkig wel weer goed, maar het voelt toch wel lullig aan hoor.
Maar ja iedereen kan zo'n situatie over komen. Toch???
Gert
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 20:02 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 20:12 #1074814

boarderbas schreef :

Vroeger waren er stewards. Heb ik de hele vakantie niet gezien.

Waren er wel regelmatig, maar zijn te bescheiden, vragen 1x of men wil doorvaren en laten het daarbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 20:24 #1074818

Middenbolder? Is dat handig ja?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 20:33 #1074821

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Enkele dagen geleden aan de Krammersluizen zoals gewoonlijk totale chaos. Een stel op een motorboot klaagde later dat ze 2 schuttingen hadden gemist omdat er werd voorgedrongen, hoewel ze er als 1e waren. Wij waren een van de voordringers, maar het was doorvaren of van achter aangevaren worden door boten met vervaarlijk met pikhaken zwaaiende bemanningsleden.

Tegen incompetentie en onbeleefdheid is geen kruid gewassen. Doe net als op de weg bij file: rustig met de stroom mee, hoffelijk en hulpvaardig blijven binnen de grenzen van wat mogelijk is, nergens tegenaan varen en niet vergeten te blijven ademen. Morele verontwaardiging brengt je nergens. Straks is het voorbij. Tot de volgende sluis...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 21:11 #1074835

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
ik heb nooit problemen bij de sluis, zolang je je maar per marifoon meld in het binnenvaartgenre.
;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 21:13 #1074836

Een maand geleden per marifoon de dienstdoende sluismeesteres van Lorentzsluizen gevraagd om iets te organiseren of om te roepen op het moment dat twee pleziervaart/ miljoenen motorschepen doodleuk een bult wachtende zeiljachten bijkant overvoer om vooral niet op de volgende schutting te hoeven wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 21:28 #1074840

Dat zelfde gedrag lijken contest/HR zeilers boven de 45 voet ook steeds sterker te ontwikkelen...

Veel ergerlijker vind ik de heel langzaam alles voorbij glijders. Nét te laat van het gas, nét even iets te ver door zodat het nét te gek word om heel heftig achteruit te slaan en je dan verontschuldigend aankijken tot de volgende aan de beurt is...




Gister ging die varende BBQ met boeg en hekschroef dus met behoorlijk geweld tegen de kade. Het gruis viel in het water. Als ik sluiswacher was deed ik de kom dicht, liep ik fluitend mijn trap af en ging ik even vragen of meneer dacht dat dat met belastingcenten weer in orde gemaakt zou worden..
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 21:31 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 19 aug 2019 21:34 #1074845

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
Stewards? Liever niet dan wel.
Heb er al het nodige van meegemaakt.

Wat denk je van voor de wind de sluis in kachelen en een zogenaamde steward, die er op staat om eerst een voortrosje van de boot voor ons aan te pakken, er dan aan gaat trekken voor hij het om een bolder legt.
Resultaat? Boot dwars in de sluis en een hoop geklooi om weer voor de kant te komen.
Marjanne weet al dat ze nooit een trosje aan zo'n goed bedoelende klojo moet geven - ze is heel goed in de "hoera worp" - en verwijst zo'n joch naar achter om mijn trosje aan te pakken.
Pas als mijn trosje vast zit belegt ze die van haar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 02:48 #1074867

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
FriendlySailor schreef :
Bij de Zandkreeksluizen waren 2 stewards aanwezig.
En zij deden erg hun best.
Hel was gelukkig niet erg druk..............het waaide wel een beetje,
maar toch presteerde een Breehorn 37 het om helemaal dwars in de sluis terecht te komen.
Moeder miste de voorlijn en dochter achterop wist echt niet wat te doen.
De achterlijn lag nog gewoon opgeborgen in de bakskist.
Eer dat die tevoorschijn gehaald was en klaar was voor gebruik  


Maw, de meeste mensen doen het zo en dat is dom.

Ik vaar hem altijd (langzaam, box of sluis) in een springetje op de lier. Boot afremmen, stuurrichting wal, motor vooruit en de boeg gaat rustig naar de wal en voordek kan altijd bijeen boldertje. Solo doe ik het precies zo. In een box is de spring aan loef.

Werkt nog makkelijker dan middenbolders

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 05:56 #1074869

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Albert 45 schreef :
Stewards? Liever niet dan wel.
Heb er al het nodige van meegemaakt.

Wat denk je van voor de wind de sluis in kachelen en een zogenaamde steward, die er op staat om eerst een voortrosje van de boot voor ons aan te pakken, er dan aan gaat trekken voor hij het om een bolder legt.
Resultaat? Boot dwars in de sluis en een hoop geklooi om weer voor de kant te komen.
Marjanne weet al dat ze nooit een trosje aan zo'n goed bedoelende klojo moet geven - ze is heel goed in de "hoera worp" - en verwijst zo'n joch naar achter om mijn trosje aan te pakken.
Pas als mijn trosje vast zit belegt ze die van haar.

Ook ik instrueer mijn voordekkers, welwillende meevaarders, en dus ook mijn vrouw als volgt:
1: ALLE communicatie mbt manouvres, loslaten, vastmaken etc, gaat via mij.
2: Geen lijnen afgeven, vastmaken, etc, voordat je conctroleerd hebt dat ik achter vast heb. Nooit. Tenzij door mij (zie 1) expliciet anders geinstrueerd.
3: Niemand verlaat te kuip voordat de manouvre in de kuip is doorgesproken.

Dat laatste gaat nog wel eens mis, dus ik roep er nog wel eens iemand terug.

Ik ben (extreem) duidelijk over de onwenselijkheid van ongevraagde hulp. Zeer tot de ontsteltenis van mijn vrouw. "Ja, maar die meneer wilde toch alleen maar helpen?" Eh nee, want hulp, is doen wat ik vraag. Iets anders is bemoeizucht. Bovendien, als t mis gegaan is, en de verzekeringspapieren worden ingevuld, waar is die "hulpvaardige" dan nog?

Niets zo effectief om een goed geplande manouvre te verkloten dan ongevraagde hulp.
Laatst bewerkt: 20 aug 2019 06:45 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 06:16 #1074873

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Beter kan je 't niet verwoorden Joop.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 07:18 #1074885

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Helemaal eens met Joop en Albert.
Overigens dat verhaal zoet zout fout... is prachtig maar ik maak altijd mijn achtertros eerst vast. beetje gas vooruit (naar behoefte) en je kan voor altijd nog vast maken. Kinderen, mee varenden, krijgen van mij alle tijd om voor de hoera worp te oefenen. Nog nooit last gehad van ongewenste stroming voordat we vast lagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 07:24 #1074888

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Precies groom, dat is de truc. Nu beleg ik de landvast dan wel op een lier die Voor schroef en roer zit. Dan blijft het draaipunt korter

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 07:25 #1074889

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Precies groom, dat is de truc. Nu beleg ik de landvast dan wel op een lier die Voor schroef en roer zit. Dan verklein je de diameter

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 07:26 #1074890

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
groom schreef :
Helemaal eens met Joop en Albert.
Overigens dat verhaal zoet zout fout... is prachtig maar ik maak altijd mijn achtertros eerst vast. beetje gas vooruit (naar behoefte) en je kan voor altijd nog vast maken. Kinderen, mee varenden, krijgen van mij alle tijd om voor de hoera worp te oefenen. Nog nooit last gehad van ongewenste stroming voordat we vast lagen.

Is ook niet waar. Het gaat mis van zout naar zoet. Dan heb je aan de oppervlakte stroming naar achteren.

Dan moet je op tijd zijn met je gas er op, anders trek je m niet meer recht aan de achtertros tot de deur dicht gaat. Been there, done that, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 07:39 #1074897

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
Wij hebben dezelfde ervaringen bij de lorentzsuis
Wij kwamen van texel en waren precies met hoog bij de sluis.
Ik zag het al vanaf een afstand, druk druk
Het was zondagmiddag, en achteraf was oeral die dag afgelopen :unsure:
Afijn, wij komen aangevaren en missen als enige de brug
Wij gaan aan de remming liggen, zover mogelijk naar voren uiteraard
Als we onder de brug door kijken zien we dat er 2 sluizen nodig zijn om de meeste bootjes weg te werken
Ondertussen groeit het achter ons al weer lekker aan met zeilbootjes
Sommige leggen aan, andere liggen zenuwachtig rondjes te draaien
Diverse motorboten varen ondertussen vrolijk onder de brug door
Een enkele platbodem schroomt niet om zijn mast ff te laten zakken
2 krotters liggen tegen de remming geparkeerd en blokkeren de rechter brug opening
Na een dik uur gaat de brug open, de krotters mogen door rood, en een ratrace naar de sluis begint
Ondertussen ligt de sluis al halfvol met het restje boten van de vorige brug, de onder de brug door piepers, en de krotters
In de sluis hebben wij exact dezelfde ervaringen als ts, en bas
Mensen sluiten niet aan, dwarsliggers, een amsterdammer, met bijbehorende walm, en rode stadsvlag, en aso gedrag, en een zenuwachtige platbodemschipper met een boot die zo uit de doos lijkt te komen
De sluiswachter heeft het maar opgegeven en gooit de deur dicht zodra hij een mogelijkheid ziet
Er hadden nog een boot of 10 bijgekunt
Totale passage tijd 2 uur 15 minuten, ik zie het maar als een leermomentje
Volgende keer beter

Deze ellende heb je alleen tijdens de piektijden trouwens, op "rare" tijden lig je hooguit met een man of wat
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 07:45 #1074906

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Joop66 schreef :
groom schreef :
Helemaal eens met Joop en Albert.
Overigens dat verhaal zoet zout fout... is prachtig maar ik maak altijd mijn achtertros eerst vast. beetje gas vooruit (naar behoefte) en je kan voor altijd nog vast maken. Kinderen, mee varenden, krijgen van mij alle tijd om voor de hoera worp te oefenen. Nog nooit last gehad van ongewenste stroming voordat we vast lagen.

Is ook niet waar. Het gaat mis van zout naar zoet. Dan heb je aan de oppervlakte stroming naar achteren.

Dan moet je op tijd zijn met je gas er op, anders trek je m niet meer recht aan de achtertros tot de deur dicht gaat. Been there, done that, etc.

Heb ook t-shirts genoeg B) Maar nimmer in de problemen gekomen. Boot van ons heeft ook brede kont en draait makkelijk zeker als we aan bakboord aanleggen dan helpt het wiel effect ook nog een beetje. rechts draaiende schroef. Dus bakboord is wel onze favoriete kant daar kan ik hem op de cm afstoppen bij een bolder. De rest is dan een makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 07:53 #1074911

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Nou ja, altijd nog prettiger dan wat voorgaande jaren bij de Krammersluis plaatsvindt.

Nu heeftie een bandje, maar ik kan me prima voorstellen dat je het echt zat wordt om de amateur schippers aan te sporen naar voren door te varen.

Voor wie de situatie niet kent: de Krammer heeft 2 jachtenkolken. Niet heel groot. De schutting kan best lang duren omdat tijdens de schutting de kolk gespoeld wordt: Zoet/zout wissel. De sluiswachter snapt dat, en probeert zijn sluis zo vol mogelijk te krijgen.

Je kunt je voorstellen dat dat aan het eind van een 40-urige werkweek niet meer zo heel fijngevoelig gebeurt.

Ik weet effe niet hoe t momenteel met de proef staat om de zoet/zout scheiding voor elkaar te krijgen door een bellen baan, en een bepaalde stroming in de sluis. Daarbij was men aan het spelen met afstelling. De afstelling die ik ooit trof, was voor mij aanleiding om contact op te nemen met RWS. 2 knopen stroom in een sluis, is wat veel om nog te kunnen manouvreren!!!

Enfin, dat bandje is redelijk dwingend, maar beleefd ingesproken. En gelukkig veel onpersoonlijker dan de duidelijke irritatie voorheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl