Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zakelijk boot aan schaffen.

Zakelijk boot aan schaffen. 21 aug 2019 18:11 #1075466

Beste forummers,
Soms neemt het leven wendingen die je niet direkt verwacht. Vandaar het volgende.
Ik ben me aan het oriënteren om wellicht commercieel te gaan varen. Over het hoe en wat later meer.
Als ik kijk naar commerciele kleinschalige charter, dan zie ik prachtige schepen. Maar die kosten nogal wat.
Aangezien ik me niet kan voorstellen dat men eerst 200.000 in loondienst verdient, alvorens te gaan charteren.

Wie weet meer over bedrijfsmatige scheepsfinanciering?
- hoe werkt dat
- tips om verder te komen?
- do's en don'ts

Graag hoor ik jullie mening en expertise.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 21 aug 2019 18:23 #1075472

Wat vaak gebeurde (rond 2000) is dat een leasebedrijf de boot kocht en eigenaar was.
Dan huur je de boot langdurig van het leasebedrijf, je betaalt de huur, en na afloop van de lease koop je hem tegen de boekwaarde.

Heel veel Belgen deden dat zo met hun nieuwe SPirit, via ING-Lease in Frankrijk. Franse vlag op de boot.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 21 aug 2019 18:32 #1075476

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Heb je al met verschillende banken gesproken?
Hoe ziet je cijfermatige plaatje eruit? Lenen gaat niet meer op onze betrouwbare uitstraling.
Begrijp dat onze 'Blauwe Vrienden' ook nog wel wat noten op hun zang hebben om chartering goed te keuren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 21 aug 2019 19:05 #1075496

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik weet nog wel een "Bruine vloot boot" te koop en de eigenaresse kan je prima helpen met de financiele rompslomp. Ze heeft er al twee van de drie verkocht waarmee de nieuwe eigenaar een soort van hypotheek bij haar heeft met het schip als onderpand.
Stuur maar een PB als je haar gegevens wil hebben.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zakelijk boot aan schaffen. 21 aug 2019 19:07 #1075497

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Het komt ook voor dat de nieuwe schipper het schip via een lease koop overeenkomst heeft en zo langzaam het schip financiert.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 21 aug 2019 20:18 #1075546

Sea Force One schreef :
- do's en don'ts.
Don’t do it ;)
Is natuurlijk mijn mening, maar de tijd dat er een fatsoenlijke boterham te verdienen was is voorbij,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 09:19 #1075689

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
CaptainRob schreef :
Sea Force One schreef :
- do's en don'ts.
Don’t do it ;)
Is natuurlijk mijn mening, maar de tijd dat er een fatsoenlijke boterham te verdienen was is voorbij,

De ene charter is de ander niet. Ik ken veel succesvolle charter bedrijven in de UK. Allen met zeer goede, moderne en snelle boten, zeer succesvol in de (inshore en offshore) wedstrijden en zitten nagenoeg altijd vol. Een klant van ons chartert relatief luxe en vaart o.a. Fastnet, Caribbean 600, ARC Transatlantic, Rolex Middle Sea Race, de diverse RORC qualifiers, de Antigua Sailing Week, de St Maarten Heineken Regatta etc.

Aan klandizie geen gebrek kan ik je verzekeren!
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 09:21 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 11:19 #1075746

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Waar hebben we het over? Charteren met een bruine vloot schip of charteren met een "gewoon" jacht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 11:40 #1075754

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Werkt net als ieder ander bedrijf opzetten. Je kan, als je het je kan veroorloven"gewoon starten, gaan met die banaan en zien wat er van komt..
Maar als je geld nodig hebt van de bank of iets/iemand anders is een businessplan wel handig (is zowieso wel handig om je ideeen op papier te zetten) en daarin zet je uiteen:
- wat je wil gaan doen
- waarom je het wilt gaan doen
- wie je klanten zijn
- wat je verwachte omzet wordt
- hoeveel geld je daarvoor nodig hebt (eigen vermogen en vreemd vermogen)
- of en wanneer je break even speelt en wanneer je geld gaat verdienen
- en wat als; diverse tegenvallers verzinnen en wat je dan doet.

Succes Johan
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 11:43 door Serus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 16:23 #1075833

Chartervaart is een breed begrip. Je kunt met een oude boot over de wadden gaan scharrellen met 20 gasten te gelijk. Die markt lijkt aardg verzadigd en geld verdienen is moeilijk. Dan heb je de charter van moderne jachten in bijvoorbeeld de Med en de Carieb. Ook die markt is voledig verzadigd en valt niet veel aan te verdienen. Dan heb je nog de moderne jacht charters in noordelijke Europa, als je dat een beetje creatief aanpakt kun je daar nog best het een en ander aan inkomen uithalen. Nog een stapje verder ga je charteren op plekken waar het anders verdraaid lasting (of duur) is om te komen. Dat vergt echter wel wat meer investeringen in de boot zelf. Dan heb je nog het charteren van een wedstrijdboot. Dat zijn gigantische investeringen en maar een zeer beperkte markt, geld verdienen daarin is niet mogelijk gebleken. Als laatste heb je dan nog projectmatig charteren (iets waar ik me nu voornamelijk mee bezig houd) dan ga je met fotograven, filmteams, wetenschappers, bergbeklimmers, onderzoekers etc. opstap naar afgelegen gebieden zodat ze daar hun werk kunnen doen. Ook dat stelt veel hogere eisen aan de boot en vergt dus een flinke investering.

Indertijd (we hebben het over 2008/2009) heb ik het zelfgebouwde casco van de boot als onderpand kunnen nemen voor een lening van de afbouw. Dat soort leningen van de bank zijn zoals ik begrepen heb eigenlijk niet meer mogelijk. Voor een charter project zijn wij nu ook met de financiering bezig en de gangbare wegen (banken) zijn gewoon niet meer geintereseerd in schepen. Het probleem is dat de meeste bedrijfstarts met onroerendgoed bezig zijn terwijl wat jij zoekt roerendgoed is. De eerste is aanziendelijk waardevaster als de tweede en daardoor is een scheepsfinanciering niet interessant (meer) voor banken. Combineer dat met het feit dat in de meeste chartervaartniets valt te verdienen en de paar taken waar dat wel zo is zijn zo uniek (en daardoor risico vol) dat banken daar ook niet in geintereseerd zijn.

Als laatste optie zou je nog kunnen denken aan een zeezeilschool, hoe die markt in elkaar zit weet ik niet zo goed, maar de laatste paar startups die ik van dichtbij heb gezien waren allemal in die branche.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 16:28 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 17:06 #1075856

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Erikdejong schreef :
Chartervaart is een breed begrip. <knip> Dan heb je nog het charteren van een wedstrijdboot. Dat zijn gigantische investeringen en maar een zeer beperkte markt, geld verdienen daarin is niet mogelijk gebleken.

Charter is inderdaad een breed begrip. Ik zie dit toch langdurig succesvol uitgevoerd worden. Nee, niet met TP 52 of Maxi's (wellicht wel, maar die ken ik persoonlijk niet). In de UK en ook op de Med zijn voorbeelden van succesvolle charter boten die meedoen aan iconische wedstrijden. Dat is zeker een markt, althans.. ik zie het uit eigen ervaring nu al jaren goed gaan met die "bedrijven". Overigens lijkt me financiering geen issue, bij de mensen die ik ken. De meeste financieren het zelf.
Erikdejong schreef :
Als laatste optie zou je nog kunnen denken aan een zeezeilschool, hoe die markt in elkaar zit weet ik niet zo goed, maar de laatste paar startups die ik van dichtbij heb gezien waren allemal in die branche.

Ook de zeezeilscholen die ik ken charteren volop.. en doen mee aan de iconische wedstrijden en de meeste werken overigens deels met vrijwilligers. De zeezeilscholen die ik ken hebben wederom geen moeite met financieren.. omdat de meeste het zelf kunnen betalen. Wellicht zit daar een groot verschil in: diegene die het zelf bekostigen en diegene die er van moeten leven en lenen..

Het blijft uiteraard een niche markt.
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 17:13 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 17:20 #1075865

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
de poster heeft het over quote Als ik kijk naar commerciele kleinschalige charter,
wat wil je eigenlijk, centjes verdienen in bootverhuur, een boot kopen en dan verhuren, je kunt morgen beginnen hoor, maar lees even wat erik schreef.
koop een huis aan de med en verhuur het, brengt meer op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 17:48 #1075874

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ber schreef :
de poster heeft het over quote Als ik kijk naar commerciele kleinschalige charter,
wat wil je eigenlijk, centjes verdienen in bootverhuur, een boot kopen en dan verhuren, je kunt morgen beginnen hoor, maar lees even wat erik schreef.
koop een huis aan de med en verhuur het, brengt meer op

Niet alle mensen worden gemotiveerd door het feit dat iets meer oplevert. Genoeg is soms ook prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 21:46 #1075988

Misschien wat meer info. In het verleden was een hypotheek mogelijk op een schip. Als particulier gaat dat niet volgens mij.
Ik heb voldoende inkomen om een hypotheek te bekostigen. Wil een groter schip, 45-50 voet aanschaffen. ( Tot 70.000). Daar op gaan wonen 2 jaar, geld besparen, en dan op wereldreis. Tijdens die reis heb ik een uniek concept, waarbij de boot als bedrijfsruimte zou dienen.
Een persoonlijke lening gaat tot max 10 jaar. Ik zoek iets van 15 jaar.
Iemand idee om die kosten over 15 jaar te spreiden?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 21:57 #1075992

  • baltic38
  • baltic38's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ik ken een verhaal van iemand die ook wilde charteren.
Hij liet een boot bouwen. Kreeg echter geen of onvoldoende klanten.
Na een paar jaar wilde de belastingdienst de btw terug vorderen. Zo'n 60.000 euro
Hoe het afgelopen is weet ik niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 22 aug 2019 23:19 #1076007

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Sea Force One schreef :
Misschien wat meer info. In het verleden was een hypotheek mogelijk op een schip. Als particulier gaat dat niet volgens mij.
Ik heb voldoende inkomen om een hypotheek te bekostigen. Wil een groter schip, 45-50 voet aanschaffen. ( Tot 70.000). Daar op gaan wonen 2 jaar, geld besparen, en dan op wereldreis. Tijdens die reis heb ik een uniek concept, waarbij de boot als bedrijfsruimte zou dienen.
Een in een haven drijvende bedrijfsruimte, of een op zee varende bedrijfsruimte (met betalende opstappers)?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 23 aug 2019 05:13 #1076015

JotM schreef :
Sea Force One schreef :
Misschien wat meer info. In het verleden was een hypotheek mogelijk op een schip. Als particulier gaat dat niet volgens mij.
Ik heb voldoende inkomen om een hypotheek te bekostigen. Wil een groter schip, 45-50 voet aanschaffen. ( Tot 70.000). Daar op gaan wonen 2 jaar, geld besparen, en dan op wereldreis. Tijdens die reis heb ik een uniek concept, waarbij de boot als bedrijfsruimte zou dienen.
Een in een haven drijvende bedrijfsruimte, of een op zee varende bedrijfsruimte (met betalende opstappers)?
Dat laatste.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 23 aug 2019 06:31 #1076031

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Sea Force One schreef :
Ik heb voldoende inkomen om een hypotheek te bekostigen. Wil een groter schip, 45-50 voet aanschaffen. ( Tot 70.000). Daar op gaan wonen 2 jaar, geld besparen, en dan op wereldreis.
Iemand idee om die kosten over 15 jaar te spreiden?

Die snap ik niet: Wil je een boot van max € 70.000 of max € 70.000 lenen en dat over 15 jaar afbetalen.

Maakt het i.i.g. wel lastiger voor een financier, jij op wereldreis met zijn lening.
Maar valt geen definitief oordeel over te vellen als niet alle ins en outs bekend zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 23 aug 2019 06:50 #1076035

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
baltic38 schreef :
Ik ken een verhaal van iemand die ook wilde charteren.
Hij liet een boot bouwen. Kreeg echter geen of onvoldoende klanten.
Na een paar jaar wilde de belastingdienst de btw terug vorderen. Zo'n 60.000 euro
Hoe het afgelopen is weet ik niet
Inderdaad iets om goed rekening mee te houden. Als de fiscus vermoedt dat jij een hobby probeert (deels) te finacieren ten koste van de staat.....
En dan mag jij gaan bewijzen dat dit niet zo is, of anders inderdaad aftikken en als je pech hebt nog met boete ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 23 aug 2019 07:10 #1076045

Sea Force One schreef :
Misschien wat meer info. In het verleden was een hypotheek mogelijk op een schip. Als particulier gaat dat niet volgens mij.
Ik heb voldoende inkomen om een hypotheek te bekostigen. Wil een groter schip, 45-50 voet aanschaffen. ( Tot 70.000). Daar op gaan wonen 2 jaar, geld besparen, en dan op wereldreis. Tijdens die reis heb ik een uniek concept, waarbij de boot als bedrijfsruimte zou dienen.
Een persoonlijke lening gaat tot max 10 jaar. Ik zoek iets van 15 jaar.
Iemand idee om die kosten over 15 jaar te spreiden?

En die 70K volledig financieren? Kansloos bij een traditionele bank.

Verder lijkt mij een budget van 70K voor een bedrijfsmatig jacht, te charteren met B2B gasten, te beperkt.

Als ik de financier zou moeten zijn, zie IK er geen brood in ;) TS waarschijnlijk wel, maar dat is vrijwel altijd het punt bij financieringen.

Wellicht ligt de case heel anders, maar dit obv bovenstaande info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 23 aug 2019 07:15 #1076047

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Je boot verhuren als RBnb? Is dat ook charteren te noemen? Hier in de stad liggen twee boten die zo verhuurd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 23 aug 2019 07:43 #1076061

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Sea Force One schreef :
JotM schreef :
Sea Force One schreef :
...Wil een groter schip, 45-50 voet aanschaffen. ( Tot 70.000). Daar op gaan wonen 2 jaar, geld besparen, en dan op wereldreis. Tijdens die reis heb ik een uniek concept, waarbij de boot als bedrijfsruimte zou dienen.
Een in een haven drijvende bedrijfsruimte, of een op zee varende bedrijfsruimte (met betalende opstappers)?
Dat laatste.
Een met betalende opstappers op zee varend concept dus.

Dan is er geen sprake meer van een zeegaand pleziervaartuig ("schepen die uitsluitend als zodanig worden gebruikt en geen passagiers tegen vergoeding vervoeren" c.q. "schip dat uitsluitend anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt") en bovendien >12m.

Raad ik je toch sterk aan even contact op te nemen met ILT en na te vragen waar (qua schip en bemanning) allemaal aan voldaan moet worden.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 23 aug 2019 07:47 #1076069

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Een kennis van mij doet ongeveer hetzelfde als TS van plan is. Hij heeft vorig jaar een boot gekocht in Kroatie en is naar de Carieb vertrokken. Afgelopen seizoen heeft hij daar gecharterd. Op dit moment ligt hij in Panama en volgend seizoen richting Hawai. Overal waar hij komt chartert hij en genereert hij zodoende inkomsten om z'n wereldreis vorm te geven.
Er is voldoende markt om op die manier rond te komen.
Verkijk je niet op de bijkomende kosten qua verzekeringen en registraties. Je boot moet daarnaast ook in een veel betere conditie zijn dan als je "gewoon" je wereldreis maakt, omdat je betalende klanten toch ook wel iets meer verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 23 aug 2019 09:02 #1076081

  • klaasX
  • klaasX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Het is een lastig verhaal. Een schip als bedrijfsruimte (en dan vercharteren) lijkt mij fiscaal bijna onmogelijk. Zeker als je dan de wereld over gaat (buiten EU).


Vraag 1 is dan ook: Onder welke vlag ga je varen (welke regelgeving valt het schip onder). Is het schip in de NL situatie geregistreerd bij het kadaster als zeiljacht of charterjacht? Bedrijfsmatige schepen hebben een zeebrief nodig.

Daarnaast: voldoet het schip aan de eisen voor verhuur? (de eisen zijn afhankelijk van de vlag van het schip, Malta heeft bijvoorbeeld minder strenge eisen). Met name de lengte van het schip is hierbij van belang.

Fiscaal: Breng je het schip onder in een vennootschap of een andere entiteit? Als je schip (met NL vlag) als charterschip staat geregistreerd, mag je er zelf geen gebruik van maken (of je moet het schip huren)


Kortom, vraag professioneel advies want er komt echt veel bij kijken.
NED 191
Sunstar18, Hurley 700, Victoire 26, Duetta 86, Maxi 999, Scanner 391
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zakelijk boot aan schaffen. 23 aug 2019 09:11 #1076083

klaasX schreef :
Het is een lastig verhaal. Een schip als bedrijfsruimte (en dan vercharteren) lijkt mij fiscaal bijna onmogelijk. Zeker als je dan de wereld over gaat (buiten EU).


Vraag 1 is dan ook: Onder welke vlag ga je varen (welke regelgeving valt het schip onder). Is het schip in de NL situatie geregistreerd bij het kadaster als zeiljacht of charterjacht? Bedrijfsmatige schepen hebben een zeebrief nodig.

Daarnaast: voldoet het schip aan de eisen voor verhuur? (de eisen zijn afhankelijk van de vlag van het schip, Malta heeft bijvoorbeeld minder strenge eisen). Met name de lengte van het schip is hierbij van belang.

Fiscaal: Breng je het schip onder in een vennootschap of een andere entiteit? Als je schip (met NL vlag) als charterschip staat geregistreerd, mag je er zelf geen gebruik van maken (of je moet het schip huren)


Kortom, vraag professioneel advies want er komt echt veel bij kijken.

Volgens mij is de vraag van TS niet of een dergelijke constructie zakelijk rendabel is, maar of hij hiervoor een financiering kan krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl