Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Binnen de wind zeilen op een Valk

Binnen de wind zeilen op een Valk 28 aug 2019 20:09 #1078040

Beauty schreef :
Het is spelen en afhankelijk van tuigage en trim, maar ik ga mee met Lamavare dat je met je grootzeil kan zorgen dat de luchtstroom uit dat grootzeil in je genua stroom of spinaker. Anders gezegd, waar je denkt dat je met een volledig gevierde grootschoot het beste voor de wind kan varen, is ook mijn ervaring dat je juist met het iets naar binnen halen van het grootzeil de genua juist meer kan laten trekken.

Met de wind van loef kan dat zeker. Binnen de wind heb je dan meteen een gijp voor je kop ;-)

Ik doe soms zelfs op 11.30 meter boot de genua aan loef voorbij de voorstag met de spiboom op het loefwant, en dan 150 TWA.
Veel sneller dan voor de wind en heel veel sneller dan binnen de wind ;-)
Eigenlijk precies het omgekeerde van binnen de wind, zowel qua grootzeil als qua fok. Wel meer werk.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen de wind zeilen op een Valk 28 aug 2019 20:19 #1078043

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Klopt, wilde alleen aangeven dat indien je (bijna) plat voor het laken zeilt (los van of dat sneller of langzamer is dan jouw optie) een iets naar binnen geschoot grootzeil alsnog sneller kan zijn dan totaal vieren om juist zo je voorzeil beter te laten trekken. Juist omdat anders je Voorzeil door de vortex van je grootzeil nauwelijks meer de kans krijgt om zelf wind te happen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen de wind zeilen op een Valk 28 aug 2019 20:21 #1078045

Helemaal eens.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen de wind zeilen op een Valk 28 aug 2019 20:23 #1078046

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3826
Maar eens een plaatje aan gewaagd:

Ruime wind zeilend, grootzeil aan lij:

Voorstuwing komt uit de impuls van de wind in het zeil. Loefzijde van het zeil. De lijzijde geeft alleen turbulentie en doet weinig.

Binnen de wind:

De hoek die het achterlijk maakt, geeft aanleiding te denken dat de lijstroming langer het zeil kan volgen. Daardoor wordt een veel groter deel van de lucht gebruikt.

Als dit waar is, kun je hiermee dus inderdaad binnen de wind sneller varen dan voor de wind: je beinvloedt een veel groter deel van het veld achter het zeil.

Geinig. Dit moet dus ook op torentuig werken.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen de wind zeilen op een Valk 28 aug 2019 20:28 #1078047

Bedenk even hoe groot of klein de AoA van wind op achterlijk moet zijn als de lucht er lekker langs moet stromen.
Dat varen met die hoek durf je niet binnen de wind....
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen de wind zeilen op een Valk 28 aug 2019 20:50 #1078055

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Heel goed Joop66

Hier zat ik op te wachten. Zet de vector lift er nu eens in en teken er een bootje bij.

Aan de wind zeilend wordt door de Circulation Flow een lift vector gecreƫerd (aan lijzijde) die je kan ontbinden. Er blijft ook een vector over die samen met de werking van de kiel een voorwaartse component vertegenwoordig, toch (driving Force)? Die component (driving Force) is in het geval van aanwezigheid van lift bij aan de wind zeilen tegengesteld aan de windrichting, toch? Daar bedoel ik niet mee totaal 180 tegengesteld, maar in ieder geval meer in de richting naar waar de wind vandaan komt dan waar die naar toe gaat.

Hier zullen we het over eens zijn, we varen niet voor niets 'tegen de wind in'.

Ik zeg het anders, de energie wordt omgezet in een component die ons voortstuwt die meer loopt in de richting van achterlijk naar het voorlijk dan andersom, toch? Waarom zou dat nu opeens anders zijn bij binnen de wind zeilen?

Dus los van de feedback van @BK over de kans op een gijp (het waaide niet hard dus je durft wat). Waarom zou nu opeens dezelfde natuurkundige uitgangspunten ervoor zorgen (bij binnen de wind zeilen) dat de vector lift (als die er al is) zorgt voor een voortstuwende vector die juist meer gaat in de richting waar de wind naar toe gaat dan waar die vandaan komt?

Het niet kunnen beantwoorden (ikke) van die vraag zorgt ervoor dat ik overtuigd ben van het juist niet aanwezig zijn van 'lift'. Zeker niet in die mate dat het helpt sneller te zeilen dan niet binnen de wind.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 21:12 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl