Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet?

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 08:16 #1163400

Voor een mijn nieuwe scheepje, Dehler Delanta 76 AK wordt mij een gereviseerde Yanmar 2GM van 16 pk aangeboden. Meestal zit in deze boten een 1GM, een Farymann of soortgelijks van 7 pk. De 2GM is ca 30 kilo zwaarder. Meer vermogen is prettig natuurlijk, maar wat is het effect van 30+ kilo meer gewicht in de motorruimte?
Het lijkt me niet zo veel verschil, maar relatief is het 40% meer gewicht, en dat is heel wat.
De nieuwe motor zou er eind volgende week in kunnen zitten. Een zoektocht naar een betrouwbaar alternatief kan nog wel even duren - en voordat het er in zit...
Wie weet raad? Wat is wijsheid?
Kom aan boord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 08:50 #1163421

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18261
Ligt er een beetje aan hoe je de motor gebruikt. Voor alleen maar haven in en uit heb je echt niet zoveel nodig.
Moet je op de motor naar Lowestoft is het een ander verhaal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 08:51 #1163422

Om het "meer" gewicht van je nieuwe motor te compenseren kun je 30 kg minder water, brandstof, proviand en bagage meenemen.
Maar een overbemeten motor is niet goed. Motor wordt te weinig vol belast en dat geeft op den duur problemen.
Schippert met de Windfall, Hurley 800
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 09:01 #1163426

en kijk even naar de keerkoppeling reductie en welke schroef erbij hoort.

ik heb een reductie op de Yanmar van 3,22 : 1 en dat heeft tot resultaat een 16" schroef.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 09:07 #1163430

Voor alleen haven in uit zou mits je budget toe laat elektrisch ook een optie zijn. Ben je gelijk van die diesel af. Verder als je ook km's maakt op de motor is een wat zwaardere motor zeker niet onplezierig. En dat ie op den duur zou sneuvelen omdat ie niet moet werken valt ook wel weer mee hoor. Gewoon goed onderhoud plegen is voldoende om vele jaren nog plezier te hebben. ;)
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 10:00 #1163452

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Wat extra vermogen is zo gek niet. In onze C777 staat een 1GM10, die draait bijna altijd 3000 toeren om een kruissnelheid van 6 knopen te halen. Een 2GM20 doet dat iets gemakkelijker, het zijn niet de stilste motoren, maar wel vrijwel onverwoestbaar.
Kijk wel goed naar de fundatie en de inbouwhoogte, is de ruimte horizontaal en verticaal voldoende om een 2GM20 te plaatsen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 10:08 #1163454

  • Felix
  • Felix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Ik heb jaren met de 1GM gevaren, maar nadeel is dat die erg traag is en daardoor gevaarlijk kan zijn als er wat meer wind is. 30kg extra lijkt me geen probleem en als hij past zou ik het doen.
Van X4, Schakel, Etap 23i, Compromis 777 naar Etap 30i
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 10:53 #1163476

Als de motor netjes past zou ik voor die 2GM gaan.

Tweecilinders lopen meestal rustiger is mijn ervaring (heb ervaring met 1 cilinder 12pk Arona en 1 cilinder 7pk Farymann.
Nu een tweecilinder 15 pk Mitsubishi L2e. Ik vaar nu 6 knopen bij 2100 toeren. Daarbij hoor je de motor amper, en weinig trillingen.

Die 1 cilinders zijn ook prima hoor, (en zo’n stampertje geluid heeft wel wat) maar als je kunt kiezen is die 2GM niet erg overbemeten denk ik.

Voor echt alleen haven-in haven-uit is een diesel niet inderdaad niet ideaal, maar als je verwacht ook langere tochten te varen (of zoals in mijn geval niet een super hoog-aan-de-wind zeilboot hebt, zodat je altijd van lagerwal weg kunt varen) dan is iets meer vermogen wel fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 12:06 #1163514

Bedankt voor alle reacties. De 2GM gaat wel passen. Hij is iets langer, maar het prettige van die Dehler is dat je er makkelijk van boven bij kunt. In de breedte en in de lengte gaat het lukken, en qua hoogte kan i eventueel nog wat zakken.
De schroefas moet iets aangepast worden, er komt een passende schroef op (en geen klapschroef), een nieuwe brandstof filter, en een andere wierpot. Dan moeten we er wel zo'n beetje zijn.
Kan niet wachten om eindelijk het water op te gaan!
Kom aan boord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 12:14 #1163518

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18293
Anna Hurley700 schreef :
Voor een mijn nieuwe scheepje, Dehler Delanta 76 AK wordt mij een gereviseerde Yanmar 2GM van 16 pk aangeboden. Meestal zit in deze boten een 1GM, een Farymann of soortgelijks van 7 pk. De 2GM is ca 30 kilo zwaarder. Meer vermogen is prettig natuurlijk, maar wat is het effect van 30+ kilo meer gewicht in de motorruimte?
Het lijkt me niet zo veel verschil, maar relatief is het 40% meer gewicht, en dat is heel wat.
De nieuwe motor zou er eind volgende week in kunnen zitten. Een zoektocht naar een betrouwbaar alternatief kan nog wel even duren - en voordat het er in zit...
Wie weet raad? Wat is wijsheid?

Het gaat om een voor jou nieuw bootje, schrijf je. Heb je al wat vaar-ervaring opgedaan? Ook op de motor? Wat is je indruk daarbij? Komt de boot vlot op snelheid? Haalt ie de rompsnelheid?

Zijn die ervaringen reden om een sterkere motor te willen?

Is de motor die er nu in zit een diesel? Ik begrijp dat er ook Delanta 76's zijn met een benzinemotor. In dat geval is vervangen aan te raden. Zit er al een diesel in: de boot boot weegt 1500 kg. In principe is 7 pk genoeg. Zeker als het om een diesel gaat.

Ik hoor niets over de kosten. Een Delanta 76 in redelijke staat doet iets tussen de 5 en 7000 euro. Hoe verhoudt zich dat tot de prijs voor de 16 pk? Ga je zelf de oude motor uitbouwen en de nieuw erin zetten? Als je het laat doen door een professional, dan zit daar een prijs aan vast.

Misschien heb je al deze overwegingen al de revue laten passeren en leveren ze voor jou geen vragen meer op. Indien dat niet zo is: bezin eer je begint.

Dat extra gewicht lijkt me geen heel groot probleem.

Aanvulling: ik kom er trouwens net achter dat de 1GM10 71 kg weegt en de 2GM20 114 kg. Het verschil in gewicht is dus ruim 40 kg.
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 14:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 12:15 #1163519

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Hurley Ruud schreef :
Om het "meer" gewicht van je nieuwe motor te compenseren kun je 30 kg minder water, brandstof, proviand en bagage meenemen.
Maar een overbemeten motor is niet goed. Motor wordt te weinig vol belast en dat geeft op den duur problemen.

Bij HR doen ze niet anders. Bijna altijd een overbemeten motor, dus dat zal wel meevallen met problemen. Mits goed onderhouden uiteraard.

Zelf zal ik bij een volgend schip ook een "stevigere" motor willen. Inderdaad heb je dat meestal niet nodig, maar als je die ene keer met net iets teveel wind van lager wal weg wil komen, of je hebt een keer F6 - F8 vol op de kop als je de haven in wil - ik noem maar enkele voorbeelden - dan is extra motorvermogen wel prettig.

In hoeverre je rekening moet houden met zaken die soms voor kunnen komen hangt uiteraard helemaal van je eigen situatie af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 12:23 #1163520

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18293
CeesS schreef :
Wat extra vermogen is zo gek niet. In onze C777 staat een 1GM10, die draait bijna altijd 3000 toeren om een kruissnelheid van 6 knopen te halen. Een 2GM20 doet dat iets gemakkelijker, het zijn niet de stilste motoren, maar wel vrijwel onverwoestbaar.

6 knopen met een Compromis 777. De LWL van C777 is 6,65 m. Dat geeft een rompsnelheid van 6,1 knopen.

Dan is het niet zo heel gek dat je daar 3000 toeren voor nodig hebt. Voor een boot met de lengte van een C777 lijkt me voor het begrip 'kruissneheid' een snelheid van 5 knopen, of iets meer, heel behoorlijk. En dat haal je, ook met een 1GM10, met heel wat minder toeren.

Met andere woorden zó onderbemeten is die 1GM10 nou ook weer niet.

De boot van TS is nog 800 kg lichter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 13:42 #1163547

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10503
Voor een boot van deze afmetingen en gewicht is een 16 pk gewoon te veel. Om op de rompsnelheid te komen heb je vast niet meer nodig dan de helft en dan een paar pk's extra voor tegenwind en je bent klaar. Geen gewicht extra, dus kijk het even aan en ga dan voor een lichtere 2 cilinder van 10 of 12 pk. Die boot heeft een eigen gewicht van 1600 kg, peanuts voor een goede 10 pk met juiste overbrenging en schroef, kan zelfs met een bbm van 8 of 10 pk en werkschroef.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 13:46 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 15:04 #1163590

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7057
Anna Hurley700 schreef :
...
Wie weet raad? Wat is wijsheid?

Raad is een BBM, die kan je meenemen naar een volgende boot dan wel verkopen
Een andere diesel er in verhoogt de marktwaarde niet.

Wijs is een electrische motor.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 15:09 #1163592

La Mavare schreef :
Anna Hurley700 schreef :
...
Wie weet raad? Wat is wijsheid?

Raad is een BBM, die kan je meenemen naar een volgende boot dan wel verkopen
Een andere diesel er in verhoogt de marktwaarde niet.

Wijs is een electrische motor.

Prima gedachte , ik wist het wel met dit bootje :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 15:42 #1163619

La Mavare schreef :
Anna Hurley700 schreef :
...
Wie weet raad? Wat is wijsheid?

Raad is een BBM, die kan je meenemen naar een volgende boot dan wel verkopen
Een andere diesel er in verhoogt de marktwaarde niet.

Wijs is een electrische motor.

Electrisch is fijn, maar ook niet goedkoop, en zeker niet licht... en je moet wel walstroom hebben. Verder lekker stil natuurlijk. Op Markplaats staat er al heel lang een Leisure 23 all-electric te koop, ik weet niet iof electrisch de marktwaarde echt verhoogd..

BBM lijkt me niet heel handig op groot water, die hangt dan aan de spiegel, en een 8pk buitenboordmotor is ook niet echt licht, en zit (hangt) ook nog op de meest ongunstigste plaats qua gewicht.
Op binnenwater kan het wel, al vraag ik af of manoeuvreren makkelijk gaat (geen schroefwater over roer)
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 15:44 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 15:48 #1163628

Kunt toch met bbm mee sturen ? Iemand hier had hem met een trek duw stang op het roer

Een 2 gm 20 weegt iets van 112 kg

Dus dat compenseert wel weer wat :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 16:05 #1163635

Trek duw stang op het roer is wel slim! Dan is manoeuvreren wel makkelijk...
Maar voor groot water blijf je het probleem houden met dat je schroef uit het water komt.

Maar misschien ligt TS wel op binnenwater, dan is zo’n BBM geen probleem.

Met die achterkajuit / spiegel lijkt me een BBM in dit geval niet het meest handige...
Als je geen diesel neemt, en alleen voor korte stukken/ haven in en uit dan maar investeren in electrisch, schroefas etc. zit er al in...

Verder weegt zo’n 8 of 10 pk BBM ook best wat hoor, schat zo’n 45/50 kg (Yamaha viertakt langstaart)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 16:06 #1163636

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Wie weet raad? Wat is wijsheid?

7 tot 10 pk is zat voor deze boot, die 16 pk is niet nodig. Is de motor goed en goedkoop zou je het kunnen doen, en 2 cilinder loopt rustiger maar als je de huidige motor goed kan reviseren of een motor van 7 tot 10 pk vind die past is dat beter.
Een buitenboordmotor kan ook, maar bij deze boot (stuurwiel) past het niet echt naar mijn idee.

Freek
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 16:10 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 17:21 #1163675

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Anna,

Volgens mij is je vraag of die 16 pk kwaad kunnen. Dat is heel simpel te beantwoorden; het kan geen kwaad. Natuurlijk zijn er heel veel andere opties, maar zelf zou ik bij dit schip - gefeliciteerd overigens! - in ieder geval een inboard diesel willen.
Succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 18:27 #1163724

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
30 Kg verschil is twee tassen bootschappen , lijkt me niet een groot probleem.
Paar peekaatjes meer kan ook geen kwaad mits een bijpassende schroef.
Al die verhalen over onderbelaste motoren moet je niets van aantrekken als je regelmatig een half uur of meer motort en zo nu en dan een minuut of 10 volgas vaart.
Immer rijden dieselauto's toch ook niet alleen volgas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 18:33 #1163728

Makkie schreef :
30 Kg verschil is twee tassen bootschappen , lijkt me niet een groot probleem.
Paar peekaatjes meer kan ook geen kwaad mits een bijpassende schroef.
Al die verhalen over onderbelaste motoren moet je niets van aantrekken als je regelmatig een half uur of meer motort en zo nu en dan een minuut of 10 volgas vaart.
Immer rijden dieselauto's toch ook niet alleen volgas.

volgas heeft er ook niet zoveel mee te maken, volle belasting van de motor is toch wat anders ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 18:47 #1163739

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 612
Lijkt mij een kosten baten kwestie. Huidige motor niet meer goed alternatief 2gm. Ik weet niet wat die moet kosten maar bij drinkwaard sta a t nog een redelijk recente 16pk craftsman in de gebruikte hoek. Als het prijs verschil niet al te groot is zou ik liever een recent blok in de boot fietsen. Eventueel afstellen op 3000 toeren dan heb je een 12 pk blokje. Succes met beslissen. Die 40 kg ga je als je geen wedstrijd ambities hebt niet merken. Dat is 2% tov het vaarklaar gewicht ga je niet terug vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 19:25 #1163759

De Orange Sunset is een Dehler Delanta 80 (bouwnummer 1268) en dus de iets verlengde versie dan de 76. Hierin ligt momenteel nog de originele 42 jaar oude direct water gekoelde Farymann L30M dieselmotor met oorspronkelijk 8pk. Onder volgas haalt de boot de 6,4 knopen en dat is iets hoger dan de rompsnelheid van 6,26 knopen. Er zit geen toerenteller op mijn boot, maar volgens de handleiding zal dit 2800 toeren moeten zijn. Met een stuk minder toeren vaart de boot met comfortabel toerental 5,8-5,9knopen.

16pk lijkt mij dan ook erg veel voor dit bootje, ik zou niet hoger gaan dan 10pk. Denk ook aan het verbruik hoger wordt en de boot pl plané krijgen lijkt mij niet erg realistisch.

Vwb gewicht, deze bootjes zijn vaak zwaarder gebrouwd dan de 1500kg die in de handleiding staat. Ik schat die van mij leeg rond de 2000kg weegt.
Dehler Delanta 80 AK
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 19:26 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaardere motor in zeiljacht - verstandig of niet? 23 mei 2020 20:40 #1163803

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Jeroen-pion schreef :
Makkie schreef :
30 Kg verschil is twee tassen bootschappen , lijkt me niet een groot probleem.
Paar peekaatjes meer kan ook geen kwaad mits een bijpassende schroef.
Al die verhalen over onderbelaste motoren moet je niets van aantrekken als je regelmatig een half uur of meer motort en zo nu en dan een minuut of 10 volgas vaart.
Immer rijden dieselauto's toch ook niet alleen volgas.

volgas heeft er ook niet zoveel mee te maken, volle belasting van de motor is toch wat anders ;)

Regelstang maximaal en regulateur op 3/4 van max toerental bedoel je?

Is maar een two speed regelaartje toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl