Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuwe multiplex proto mini

Nieuwe multiplex proto mini 07 sept 2020 19:55 #1204036

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Ook leuk, wordt volgens mij ook in hout gebouwd:
Floki 650





Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 07 sept 2020 19:57 #1204037

Sailing Frenchman,

Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 07 sept 2020 20:07 #1204039

Roland Jourdain is een mini aan het bouwen uit flax. Hij gebruikt het als een laboratorium boot omdat hij uiteindelijk een flax IMOCA wil bouwen om competatief mee te doen met de Vendee. Zijn Veolia vendee project was in dertijd de meest milieuvriendelijke IMOCA, maar hij wil dat een paar stapjes ophoog schroeven en het nog eens gaan proberen. Inmiddels is hij al 8 jaar aan het experimenteren en produceren met een behoorlijke groep engineers.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 08 sept 2020 07:55 #1204119

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
De arkema mini is ook uit biomaterialen gebouwd. Het is zeker mogelijk. Vlas is een mooi materiaal, lage dichtheid, dempt vibraties. Zijn al diverse bootjes van gebouwd, nooit op de schaal van een imoca denk ik. Naar het process can een one off composite boot blijft vrij inefficiënt, ook qua afval. Weet je of ze daar ook mee bezig zijn? Daar lijkt me vooral winst te behalen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 08 sept 2020 15:38 #1204261

JRomkes schreef :
Maar het process van een one off composite boot blijft vrij inefficiënt, ook qua afval. Weet je of ze daar ook mee bezig zijn? Daar lijkt me vooral winst te behalen
De ontwerpers John Marples en Dick Newick hebben samen met multihull bouwer Jim Brown de constant camber methode uitgedoktert. Het is feitelijk het samenstellen van een boot uit gecurvde platen zelfgemaakt kruislingsverlijmt hechthout. Door het ontwerp voorzichtig uit te kienen kun je een multihull bouwen waarvan alle rompdelen dezelfde curve hebben en dus uit een serie van bijvoorbeeld 30 identieke gecurvde hechthout platen gebouwd kunnen worden. Roland Jourdin is met zijn team bezig om iets vergelijkbaars te ontwikkelen voor de composiet panelen.

Een voordeel van het werken in kleine panelen is dat je een vacuum tafel kunt toepassen. Ze hebben een deksel ontwikkelt wat er bijna uitziet als een pijpenkooi, maar dan met een 800% rekkend folie tussen de pijp. Het product word op de vacuum tafel gemaakt en vacuum getrokken met deze deksel. Hetzelfde stuk folie kan tot zo'n 25 keer gebruikt worden voor het vervangen moet worden. Theoretisch kun je een carbon boot op deze manier ook bouwen, dat zou een afval reductie van meer als 80% inhouden.

Het probleem met vlas is dat het niet sterk genoeg is en dat je voor grotere boten teveel materiaal dikte nodig hebt om voldoende sterk te bouwen. Ze zitten dus aan te hikken tegen te veel gewicht om een romp te bouwen die sterk genoeg is voor een IMOCA. Daarnaast liggen de kosten van vlas composiet met bio hars bijna net zo hoog als pre-preg carbon. Uiteraard experimenteren ze ook met andere materialen, maar ze hebben nog best een lange weg te gaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 08 sept 2020 15:42 #1204262

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
maar dan met een 800% rekkend folie tussen de pijp. Het product word op de vacuum tafel gemaakt en vacuum getrokken met deze deksel.
Interessant, wat voor een folie is dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 08 sept 2020 15:47 #1204264

Daar deden ze nogal geheimzinnig over omdat ze nog in de experimenteer fase zitten. De struktuur van het materiaal hielt ergens tussen Neopreen en Latex en was behoorlijk dik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 08 sept 2020 16:23 #1204277

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Mmmhh, misschien wel gewoon EPDM vijverfolie dan,
Dat gebruikten we 40 jaar geleden met vacuum en druk (autoclaaf) om dakpannen te persen :silly:
Mooi spul!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 08 sept 2020 16:38 #1204283

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Voor zulke membranen gebruiken we normaal vaak latex. Kan geen hele gekke dingen aan, maar voor panelen en dergelijke meer dan genoeg.
Kun je met zo'n methode een boot bouwen die competitief is? Interessante ontwikkelingen in ieder geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 08 sept 2020 16:57 #1204285

JRomkes schreef :
Kun je met zo'n methode een boot bouwen die competitief is? Interessante ontwikkelingen in ieder geval.
De constant Camber methode zoals Marples en Newick voor hun tri's gebruiken is behoorlijk limiterend in wat voor rompvormen je kunt creeren. De laatste keer dat ik heb zitten brainstormen met ze waren ze aan het proberen om een competatieve rompvorm te maken uit niet meer dan 4 verschillende paneel curves, maar zelfs als je al naar 6 verschillende curves zou gaan dan is dat nog steeds een enorme besparing op materiaal en kosten. Die 4 panelen geeft aanzienlijk meer ontwerp vrijheid in vergelijking met slechts 1 paneel-vorm gebruiken. Daarnaast hebben IMOCA's tegenwoordig nogal wat knikken, dat geeft nog veel meer vrijheid met een beperkt aantal curves beschikbaar. Als laatste punt dan nog worden de rompvormen steeds minder belangrijk met de toename van het relatieve aantal "vlieg mijlen" van deze boten.

De tekeningen die ik gezien heb laten echt mooie rompvormen zien het lijkt me dus zeker mogelijk, maar met de huidige beschikbare technologie kunnen ze nog geen bio-panelen bouwen die voldoende sterk en tevens licht genoeg zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 08 sept 2020 21:41 #1204382

Materialen van biologische of natuurlijke oorsprong verwerken is op zich meestal een poppenkast. Het is maar zeer de vraag of de totaalketen voor de productie zo veel minder belastend is. Daarnaast is het ook belangrijk het afdanken mee te nemen. Biohars klinkt leuk. Maar als het vervolgens niet afbreekbaar is heb je er niks aan.

Een carbon boot kan heel keurig de vuilverbrandingsoven in. De uitstoot is niet veel gekker dan gemiddelde biomassa. En dat vinden we ook heerlijk groen. Warmtenetje er achter en we geven elkaar een speldje omdat we zo lekker circulair bezig zijn ;)

Een goed voorbeeld is de papieren zak vs. de plastic zak bij de groente afdeling. De plastic zak is stiekem een stuk minder belastend dan de papieren zak.

Daarmee zeg ik niet dat het niet kán. Maar listig is het wel.
Laatst bewerkt: 09 sept 2020 06:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 08 sept 2020 22:50 #1204396

boarderbas schreef :
Een carbon boot kan heel keurig de vuilverbrandingsoven in. De uitstoot is niet veel gekker dan gemiddelde biomassa.
Niet als je ook mee gaat tellen hoeveel energie er nodig is geweest om die carbon vezels te maken. Daarnaast geraken ze steeds verder met recyclen en over een jaar of 10 is recyclen van dit soort plastics heel gewoon, het word nu al op kleine schaal gedaan. Maar goed, jij vind toch alles pertinente onzin en gebakken lucht. Moet je zelf weten, ik ga er verder niet op in want jij wilt het toch niet leren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 09 sept 2020 07:17 #1204429

Ik zou ook wat korzelig zijn als ik mijn leesbril kwijt was.

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Maar lees even wat ik erover schrijf.

Alweer een jaar of 7 geleden heb ik aan de hoedenplank van de elektrische getranscribeerd van BMW gerekend. Ding is van olifantengras gelamineerd. Supergewasje. Snel groeiend, hoge co2 binding.

Als je gaat rekenen aan de gebruikte fossiel; gewone polyethleen hoedenplank eens tuk minder dan de bioplank.

Net ook een leuk artikeltje op nu.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 09 sept 2020 09:13 #1204458

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Goed bezig beiden, hou er rekening mee dat de middelen naar een schonere wereld niet altijd duidelijk zijn, wel de weg. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 09 sept 2020 11:07 #1204496

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Het lijkt me dat zolang er geen flinke statiegeldregeling is voor plastic en blik papier en karton nog altijd milieuvriendelijker zijn maar ook ik kan me vergissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe multiplex proto mini 09 sept 2020 11:46 #1204521

Hurley Ruud schreef :
Sailing Frenchman,


cool filmpje! Hoe zou zo'n mini hoog aan de wind in wat golven presteren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl