iGrf schreef :
Andere M schreef :
Het SAR-deel lijkt me toch wel relevant om te verzekeren, want die kosten lopen wel heel erg snel uit de hand.
Wil ik toch even de link maken naar het andere topic over het uitsluiten van eigen gebruik in een omnium verzekering.
Net een brief gekregen van onze verzekeraar om te melden dat eigen gebrek is uitgesloten en dat bv zinken altijd een eigen gebrek ik behalve als het door een aanvaring oid komt.
Stel nu dat de boot in een storm oid lek slaat en zinkt dan telt dat volgens onze (nieuwe) polis als eigen gebrek.
Zou dat dan willen zeggen dat het SAR gedeelte ook niet gecoverd wordt ?
Grf
Eigen gebrek is een minderwaardige eigenschap in het materiaal, wat wettelijk gezien een risico is voor de eigenaar. Daarom moet een eigen gebrek dekking impliciet worden vermeld in de verzekerings polis. Staat het er niet in, dan is er geen dekking voor dit risico.
Als de oorzaak van buiten komt is er gewoon een dekking voor.
Het is niet alleen zinken, maar ook mast overboord door een falende toggle of spanner is een gevolg van eigen gebrek.
Zorg in ieder geval dat je verzekering een dekking geeft voor de gevolgen van een "eigen gebrek". Uiteraard zijn er schepen waar dit niet mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een houten platbodem of een boot in een slechte staat.
Bram