Berghout-2 schreef :
De machinekamer van mijn sleep/duwboot is in 1959 in Duisburg volledig vernieuwd (van stoom naar dieselaandrijving). Geheel volgens de toenmalige gewoonte werd het zo ingericht dat de afgewerkte smeerolie uit de motor en de keerkoppeling (samen ongeveer 150 liter) wegvloeide in de bilge, waar het zich vermengde met gelekte brandstof, koelwater en het afvalwater uit de wastafel in het bemanningsverblijf.
Als de motor draaide, was permanent een plunjerpomp in actie die de bilge-inhoud overboord zette.
Ik heb dat toch maar veranderd.
Wim.
Heel herkenbaar.
Op mijn sleepboot van 1921 werden twee zuigerpompen aangedreven door een excentriek achter de motor. De ene pomp verzorgde het koelwater de andere de bilge. Stond dus permanent bij.
En nu poep ik van tijd tot tijd, als de omstandigheden daartoe vragen, in een zak.
Tijden en besef veranderen.
Ruud