Een zwaar gemodificeerde Barrow sailor 7`6”.
Ik heb de duurdere weg gekozen omdat ik wist dat een opblaasbare bijboot wel makkelijk is maar uiteindelijk duur word. Hier in de Med moet je op 4 jaar levensduur rekenen als de bijboot iedere dag gebruikt word. Dan valt de opblaasring uit mekaar, ook bij duurdere ribs. Door een hoes om de bijboot te hebben kun je het een paar jaar rekken.
Bovendien is onze bijboot een werkboot. Ankers uitbrengen en bovenhalen, visnetten leggen, fuiken halen, zeilend met de bijboot sleepvissen. Fiets en boodschappenkar vervoeren, water en brandhout halen.
Heb indertijd de kit in Engeland besteld en een prachtig bootje gebouwd. Wel 20 cm minder breed als de originele kit omdat ik de bijboot soms in davits haal en dat zo beter paste.
Het houten bootje deed het 13 jaar goed, toen ben ik een keer van twee meter hoog in de bijboot gevallen en daarbij brak een der epoxy fillets. Omdat ik verwachtte dat de epoxy vaker de geest zou geven heb ik dan het bootje omgebouwd tot mal en aan een Turkse polyester entrepreneur geschonken.
Op voorwaarde dat het eerste bootje dat uit de mal kwam voor mij was. Heb tegelijk de zwaardkast weggelaten en het bootje een lange kiel gegeven. Daardoor kan ik niet meer zo hoog zeilen maar de constructie is een stuk makkelijker en sterker. Gelijk een veel groter tuig gemaakt.
Ik roei en zeil het bootje nu 29 jaar iedere dag. Het is eigenlijk een eenmansbootje, omdat we beiden lichtgewichten zijn kan met weinig golven het vrouwtje mee. Daartegenover staat dat ik roeiend mensen heb geholpen in weer waarbij de doorsnee opblaasboot onbruikbaar was.