Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opknap boten vs betere exemplaren

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 20:43 #1266773

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Er zijn best veel oudere boten te vinden en vaak lijkt dit een voordelige instap. Is het mischien ook wel als je genoeg neemt met minder en het niet ziet als een langer termijn schip.

Maar mijn ervaringen met een opknapper en dan vooral met de kosten tot nu toe. Hopelijk hebben aspirant boot eigenaren hier wat aan. Disclaimer ik ben zelf niet super handig en daarom heb ik wel het een en ander laten doen het kan dus goedkoper.

De kosten die ik tot nu toe heb gemaakt:

buiskap 1300
Ankerluik verstevigen (balsa opnieuw inlamineren) 250
kuip banken 1000
interieur lampen electra en start accu 150
drinkwater slangen en pompen 100
Nieuwe motor en aansluit materiaal 9000
Nieuwe schroef (nog onbepaald) maar minimaal 300 voor vaste schroef.
Verf schuurschrijven en ander materiaal minimaal 1000.
4x nieuwe trudesign afsluiters plus plaatsen werf 800.

Kosten schip. 5000 ook al denk ik dat dit achteraf 1000 euro minder had moeten zijn. Het schip is 9.30 meter.

Moraal een 30ft schip kost ongeacht leeftijd al snel 20000 euro. Tenzij je alles zelf kan en wil doen.
Zonder nieuwe motor natuurlijk wel een eind goedkoper.

Maar de boodschap is vaak is het beter om iets meer uit te geven voor een goede basis. Overigens heb ik geen spijt vind het klussen echt leuk, maar denk dat het niet goedkoper is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 20:58 #1266779

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1205
Eens.
En ik spreek uit ervaring :silly:
Opknappen loopt denk ik altijd wel in de papieren. Dat is niet erg als je daar van te voren rekening mee houdt, maar minder mooi als dat niet in je budget/ plan zat.

Grootste voordeel vond ik dat je ieder hoekje en schroefje van je boot kent en dus weet dat het goed en degelijk zit (bij zelf doen).

Wat ik het meeste vond tegenvallen, was dat het nog steeds een oude boot blijft. Er waren in 40 jaar tijd veel beschadigingen in het dek ontstaan, die ik allemaal had weggewerkt. Maar ook daarna kwamen er nog steeds (op andere plekjes) nieuwe gaatjes in het dek van +/ 0.5cm

Misschien lag het aan het polyester van de boot, ik weet het niet, maar leuk vond ik het niet.

Wel ging ik zelf glimmen, als mensen vroegen of de boot soms nieuw was. Verf en nieuwe zeilen maken de blits :)
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 21:23 #1266786

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Met uitzondering van de motor is de rest min of meer gewoon onderhoud. Denk je dat je met een jongere boot geen jaarlijkse uitgaven hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 21:43 #1266793

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7642
Ik denk dat het op het einde van de rit gelijk opgaat... en dan krijg je normaal jaarlijks onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 21:48 #1266797

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
mithras schreef :

buiskap 1300
Ankerluik verstevigen (balsa opnieuw inlamineren) 250
kuip banken 1000
interieur lampen electra en start accu 150
drinkwater slangen en pompen 100
Nieuwe motor en aansluit materiaal 9000
Nieuwe schroef (nog onbepaald) maar minimaal 300 voor vaste schroef.
Verf schuurschrijven en ander materiaal minimaal 1000.
4x nieuwe trudesign afsluiters plus plaatsen werf 800.

Nou nou wat voor pen heb je een dubbele..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 21:54 #1266800

ik doe bijna alles zelf, scheelt veel.
maar je moet het ook kunnen, willen en de tijd er voor hebben.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 21:57 #1266801

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Exact dat. Een buiskap gaat misschien twintig jaar mee, en dan had je al een heel goed exemplaar. Daarna komen de reparaties of vervanging. Accu's: 5-7 jaar. Afsluiters: 5 jaar volgens SI normen, tenzij van iets anders dan messing. Verf: jaarlijks wel iets.
Hoeveel langer doe je met de nieuwe boot zonder onderhoud, dan met de gerefitte oude boot na deze uitgaven? En waar koop je een nieuwe 30 voeter voor 20K?
Op een bootje van 40 jaar oud ben je vaak allerlei spul al voor de derde of vierde keer aan het vernieuwen. Vergis je ook niet, dat je met een betere basis veel van deze zaken alsnog aanpakt, zodra je kritisch gaat kijken. Een iets betere basis maakt het grote verschil dus niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 22:09 #1266806

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Eens heel veel is onderhoud, was meer om mijn initiele naïviteit te verwoorden. En ook om aspirant zeilers te waarschuwen dat de initiele aanschaf vaak maar een klein deel van de kosten is.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2021 22:10 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 22:20 #1266811

Nou, je lijkt vooral stappen te zetten in groot onderhoud dat heel lang “uitgesteld” is. Normaal zal dat meer verspreid liggen! Van de andere kant heeft dat ook een voordeel: met gloednieuwe motor, nieuwe set zeilen zul je de komende 5-7 jaar uit de hoge kosten zijn.

Ook koop ik liever een goedkope boot met uitgezeilde lappen dan een dure boot met “nog redelijke” zeilen. Bij die eerste heb je vrijheid iets naar je zin uit te kiezen, bij die tweede zul je dat eerder zonde vinden en balen van zeilen die niet naar je zin zijn! Idem bij motor!
Laatst bewerkt: 26 mrt 2021 22:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 22:22 #1266812

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Dat had ik uit de oorspronkelijke post niet zo opgemaakt. Ik denk ook niet dat die jaarlijkse kosten echt minder worden met een jonger schip. Met een echt nieuw schip zal je de eerste vijf jaar verschil merken, maar dat betaal je dan wel via de afschrijving.

Die waarschuwing is wel heel terecht, al kan je het natuurlijk zelf zo bont maken als je wilt met upgrades.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 23:02 #1266822

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Zoals ik het zie: elke oude boot is een opknapper, hoe mooi en goed onderhouden ze ook (lijken) zijn.
Er gaat altijd wel iets kapot, of ontdek je iets wat gerepareerd moet worden.
Of je wilt iets naar wens aanpassen.

Vooral dat laatste kan veel geld kosten, ik wil alle lijnen naar de kuip laten lopen.
Voorzichtig een berekening gemaakt, en dat gaat al gauw in de papieren lopen, en dan zoek ik nog het goedkoopste spul uit ook.

Ik doe ook alles zelf, ik vind het leuk, maar het is ook noodzaak, anders kan ik het echt niet betalen.
Daarom, begin ik dan ook liever met een boot met wat achterstallig onderhoud, waarvan de botten wel goed zijn.

Soms maak ik wel eens een vergissing, daar leer je dan weer van.
Tegen de tijd dat ik aan de 10de boot toe ben, dan krijg ik het wel goed vermoed ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 23:12 #1266823

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Het is een stuk goedkoper als je bij je eerste bootje blijft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap boten vs betere exemplaren 26 mrt 2021 23:39 #1266826

Na redelijk veel proefvaarten met gloednieuwe boten gedaan te hebben van werven met een vlekkeloze reputatie kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen dat er meer mis is met een nieuwe boot dan met een 5 jaar oude boot die goed gebruikt is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl