Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 14:14 #1267340

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Hoi,

Ik lees drie regels t.a.v. RPR op het vlak van passeren.

1. Houd stuurboordwal (met je pleziervaartuig)
2. Als een beroepsvaart een blauwbord toont houden zij bakboordwal
3. Geeft voorrang aan beroepsvaart

Wat moet ik doen bij een blauwbord stuurboord-stuurboord passeren?
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 14:30 #1267355

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Hanssss schreef :
Hoi,

Ik lees drie regels t.a.v. RPR op het vlak van passeren.

1. Houd stuurboordwal (met je pleziervaartuig)
2. Als een beroepsvaart een blauwbord toont houden zij bakboordwal
3. Geeft voorrang aan beroepsvaart

Wat moet ik doen bij een blauwbord stuurboord-stuurboord passeren?
Op de grote rivieren geven ze met de blauwe borden aan welke kant van het vaarwater ze kiezen.
Stroomafwaarts meestal de buiten bocht van de rivier, tegenstroom meestal de binnenbocht.
Dit om voordeel te behalen m.b.v. de stroomsterkte.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2021 14:31 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 14:43 #1267358

Een klein schip (jacht) kan geen blauw bord tonen. In principe moet een jacht dus gewoon stuurboordswal houden, ook al is hij afvarig en komt hem een blauw bord tegemoet.
In de praktijk vinden schippers van grote schepen het prettig (en veilig!) als een jacht òf zijn uiterste stuurboordswal houdt, òf duidelijk naar bakboord overloopt.
Als je een kieljacht bevaart en daardoor niet dicht langs de kribbetjes durft te gaan, dan is het in de praktijk beter om naar de bakboordswal over te lopen.

Het allerbeste is om even marifooncontact te hebben met de tegenligger ("Schipper, dat jachtje dat jou tegemoetkomt blijft aan zijn stuurboordwal/loopt over naar zijn bb", of "Schipper, dat tegemoetkomende jacht heeft een diepgang van 3 meter en moet dus in het diepe deel van de rivier blijven, graag bakboord op bakboord passeren"). Een binnenvaartschipper vindt het prettig om te weten waar hij aan toe is.

Het allerslechtste is om niet te communiceren en twijfelend in het midden te blijven varen.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 14:51 #1267360

Bekijk dit maar eens, dan krijg je een duidelijke uitleg.

Deze dus
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 14:56 #1267363

madoc schreef :
Op de grote rivieren geven ze met de blauwe borden aan welke kant van het vaarwater ze kiezen.
Stroomafwaarts meestal de buiten bocht van de rivier, tegenstroom meestal de binnenbocht.
Dit om voordeel te behalen m.b.v. de stroomsterkte.

Dit is niet volledig, en deels achterhaald.

Uitsluitend opvarige schepen (ongeacht de stroomrichting, die onder invloed van getijdewerking kan omdraaien), dat zijn dus schepen die in de richting van de bron van de rivier varen, mogen bepalen of zij hun stuurboords- of bakboordswal houden.
Afvarige schepen dienen die keuze te volgen.

Een afvarig groot schip mag niet van een opvarig jachtje eisen dat "verkeerde wal" wordt gepasseerd, maar in overleg mag dat wel worden afgesproken (marifoon!).

Verder is het langzamerhand wat achterhaald dat de opvaart de binnenbocht houdt; het gebeurt steeds minder vaak.
Dat komt doordat de vaarsnelheden en afgeladen diepgangen enorm zijn toegenomen, waardoor enerzijds de invloed van tegenstroom relatief geringer is geworden, en anderzijds in de diepere buitenbocht minder hinder wordt ondervonden van de zuiging.

Als afvarig schip dien je dus heel goed op te letten wat de opvarige tegenliggers doen!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 15:10 #1267371

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Als ik op de rivier vaar, laat ik het een beetje afhangen van de situatie. Op een hele brede rivier zoals de Waal is er vaak genoeg ruimte om stuurboordswal te blijven varen. Daar komt bij dat afvarende schepen een enorme snelheid halen en oversteken ook tijd kost. Maar op smallere rivieren zoals de Lek is het juist weer fijner om niet al te dicht naar stuurboordswal te worden gedrongen en het veiliger is om stuurboord-stuurboord te varen.
En indien nodig meld ik mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 15:59 #1267387

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Thanks, dus stuurboord wal heeft de voorkeur maar je mag naar bakboord
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 17:09 #1267413

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Als ik de publicaties van varen doe je samen bestudeer heb je als klein schip op de grote rivieren alleen het recht om op te krassen als er een groot schip het vaarwater wil gaan gebruiken waar jij op dat moment vaart. Het is niet anders. Opzouten is de opdracht. Dat is ook wel logisch als je het economisch belang ziet.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 17:12 #1267416

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
In RPR-gebied is slechts bepaald dat klein altijd moet wijken voor groot. In BPR-gebied moet een opvarend groot schip ook voor een klein afvarend schip het blauwe bord tonen als hij 'stuurboord op stuurboord' wil ontmoeten.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 19:06 #1267488

Blauwbord: Mijn ervaring is dat wanneer je niet opkrast je dat snel te horen krijgt over de marifoon.. Regelgeving is volgens mij ook wat je aangeeft : Primair sb wal, blauwboord: opzouten en SBSB passeren (je hoeft niet naar de overkant...
Ik heb wel een keer op de maas gehad dat in een bocht een opstromend schip met blauwbord opgelopen werd door een tweede blauwbord schip.. dan moet je ff gasgeven en wegwezen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen bij Blauwbord beroepsvaart in RPR geb. 28 mrt 2021 20:55 #1267549

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Berghout-2 schreef :
madoc schreef :
Op de grote rivieren geven ze met de blauwe borden aan welke kant van het vaarwater ze kiezen.
Stroomafwaarts meestal de buiten bocht van de rivier, tegenstroom meestal de binnenbocht.
Dit om voordeel te behalen m.b.v. de stroomsterkte.

Dit is niet volledig, en deels achterhaald.

Uitsluitend opvarige schepen (ongeacht de stroomrichting, die onder invloed van getijdewerking kan omdraaien), dat zijn dus schepen die in de richting van de bron van de rivier varen, mogen bepalen of zij hun stuurboords- of bakboordswal houden.
Afvarige schepen dienen die keuze te volgen.

Een afvarig groot schip mag niet van een opvarig jachtje eisen dat "verkeerde wal" wordt gepasseerd, maar in overleg mag dat wel worden afgesproken (marifoon!).

Verder is het langzamerhand wat achterhaald dat de opvaart de binnenbocht houdt; het gebeurt steeds minder vaak.
Dat komt doordat de vaarsnelheden en afgeladen diepgangen enorm zijn toegenomen, waardoor enerzijds de invloed van tegenstroom relatief geringer is geworden, en anderzijds in de diepere buitenbocht minder hinder wordt ondervonden van de zuiging.

Als afvarig schip dien je dus heel goed op te letten wat de opvarige tegenliggers doen!
Wim.

Duidelijk. Mijn ervaring ermee was van lang geleden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl