madoc schreef :
Op de grote rivieren geven ze met de blauwe borden aan welke kant van het vaarwater ze kiezen.
Stroomafwaarts meestal de buiten bocht van de rivier, tegenstroom meestal de binnenbocht.
Dit om voordeel te behalen m.b.v. de stroomsterkte.
Dit is niet volledig, en deels achterhaald.
Uitsluitend opvarige schepen (ongeacht de stroomrichting, die onder invloed van getijdewerking kan omdraaien), dat zijn dus schepen die in de richting van de bron van de rivier varen, mogen bepalen of zij hun stuurboords- of bakboordswal houden.
Afvarige schepen dienen die keuze te volgen.
Een afvarig groot schip mag niet van een opvarig jachtje eisen dat "verkeerde wal" wordt gepasseerd, maar in overleg mag dat wel worden afgesproken (marifoon!).
Verder is het langzamerhand wat achterhaald dat de opvaart de binnenbocht houdt; het gebeurt steeds minder vaak.
Dat komt doordat de vaarsnelheden en afgeladen diepgangen enorm zijn toegenomen, waardoor enerzijds de invloed van tegenstroom relatief geringer is geworden, en anderzijds in de diepere buitenbocht minder hinder wordt ondervonden van de zuiging.
Als afvarig schip dien je dus heel goed op te letten wat de opvarige tegenliggers doen!
Wim.