Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nestenwiel

Nestenwiel 08 juli 2021 18:41 #1302734

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Ik weet niet of je er iets mee kunt maar op marktplaats wordt een Lofrans nestenschijf 8 mm aangeboden.

Nestschijf voor ankerketting 8 mm DIN Lofrans
€ 35,00
link.marktplaats.nl/m171194314...mpaign=socialbuttons
Laatst bewerkt: 08 juli 2021 19:12 door pascald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 08 juli 2021 19:13 #1302747

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1186
Nestenschijf moet toch lokaal te vinden zijn in eenn ketting takel oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 08 juli 2021 20:13 #1302768

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
De Lofrans past niet. Totaal ander ontwerp. Bijgevoegd een schetsje van hoe ik in 2004 de hoofdas van de grote lier heb gewijzigd, de boring in de nestenschijf is slechts 28,6 mm.
Wel aardig van jullie, dit forum helpt vaak.





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 08 juli 2021 22:13 #1302800

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Ik zie deze staan
link.marktplaats.nl/m1715625950
Andere lier maar mogelijk is de nestenschijf bruikbaar. Bij mijn SL handlier is de glanzende kap geen onderdeel van de nestenschijf er onder, dus mogelijk is dat hier ook het geval. Er staat niet in de advertentie voor welke ketting hij geschikt is dus dat moet nog nagevraagd worden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 09 juli 2021 04:04 #1302805

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Die Sl verticale lier heeft de onderste delen niet. Niet enkel de motor maar ook de onderste lagering.
Bovendien zou de ombouw erg veel werk zijn, als ik al overschakel op een moderne lier koop ik gelijk nieuw. Ik ben oud en leef erg “Zeeuws” dus geld zat, ik zie echter het nut niet van een grote investering in een boot zonder waarde. Was ik jonger, dan gelijk, nu op mijn leeftijd en ziende wat mijn leeftijdsgenoten meemaken begin ik na te denken over grote werk, tijds en geld investeringen.
Hier een foto van mijn gewijzigde Seatiger.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 09 juli 2021 06:25 #1302820

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13679
heeft het net geregend of staat het dek in de Coelan?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 09 juli 2021 07:21 #1302835

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
De hele boot zit van boven tot onder in de Coelan. Dat is de enige manier om een houten dek waterdicht te houden in een klimaat waar metaal 70° word in de zon en je even later groen water over het dek zeilt of er een regenbui stort zoals je die in centraal Europa nooit ziet.
Het dek doe ik iedere tien jaar opnieuw behandelen. Oude Coelan afpellen, dood hout weghalen en minimum 7 lagen verse Coelan.
De mahonie opbouw heeft er op de verticale delen 26 jaar Coelan op zitten, wel om de paar jaar eens opruwen met een Scotch brite lapje en een nieuwe glanslaag geven.
Om het dek antislip te maken strooide ik vroeger antislip glaskogeltjes in de voegen van het dek, nu ga ik s´winters met goede laarzen aan dek, s´zomers draag ik crocks, die zijn antislip en sowieso is het dek vaak te heet om op te lopen met blote voeten.
De hele boot is absoluut waterdicht, zelfs alle ramen, iets wat niet van ieder jacht kan gezegd worden.
Laatst wel een akkefietje, we zeilden in de buurt van Hydra, zeilden net door de enge pas bij Tselevinia. Ik had het voorluik dicht gelegd maar niet afgesloten. Komt een mobo voorbij, die gaat ook door de pas omdat het gewoon leuk is, met 30 knopen + door een enge pas, da´s kikken. Let op dat zijn bootjes van 30-40 meter lengte. Hij passeert ons op 15 meter, onze boot duikt in het eerste 2 meter diepe golfdal, het voordek word dan tot achter de mast bedolven door pakweg ¾ meter water. Dat luik gaat dan vanzelf open net als het ontsnappingsluik op een duikboot en een enorme plens water loopt over ons bed.
Een op maat gemaakte peperdure 20 cm dikke matras zeiknat, al mijn boeken doorweekt.
Je leert.
Alhoewel, hetzelfde is me 30 jaar geleden gebeurd op het kanaal Gent Terneuzen. Van de andere kant kwamen drie sleepboten die in driehoek konvooi voeren. Die hun gecombineerde golven hadden me ook te pakken. En dat was vies kanaalwater.
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 07:31 door OldBawley.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 09 juli 2021 15:32 #1302990

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
OldBawley schreef :
Die Sl verticale lier heeft de onderste delen niet.
Ik begrijp dat het een hele andere lier is, maar de nestenschijf is een los onderdeel. De kans is natuurlijk vrij groot dat binnen één merk er voor één maat ketting ook maar één type schijf gebruikt wordt, ongeacht het model lier. Ik doel dus ook niet op het uitwisselen van de hele lier, maar alleen de nestenschijf. De rest van die MP lier kan je dan weer (laten) verkopen of (in Nederland) bij het oud ijzer leggen. Voor vijf tientjes kan je daar geen buil aan vallen.

Met wat extra informatie en foto's van de MP verkoper kan je mogelijk al snel vaststellen of de schijf bruikbaar is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 09 juli 2021 21:24 #1303111

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik betwijfel zeer of de nestenschijf te gebruiken is op een oude Sl highspeed/ seatiger. Die heeft namelijk een doorlopende as waarop de moer zit die gelost word voor het “free fall” laten vallen van het anker. Maar, niks is onmogelijk, ik heb de verkoper gevraagd voor bijkomende informatie.
Of die man technisch genoeg is om tekeningen te begrijpen is nog de vraag.
Overigens heb ik nog een wijziging aangebracht aan de Seatiger lier.
Om het anker te laten vallen in freefall zet je net voor aankomst de moer los, het is dan een robuuste bronzen pal die het nestenwiel belet te draaien en zodoende je anker te vallen. Die pal lossen is mede door het zware anker best moeilijk en ook link, je bent zo een vinger kwijt als de ketting met 17 kilo anker er aan begint te vallen. Ik gebruikte altijd de lierhandel voor het uitklinken van de pal, mijn vrouw kon er helemaal geen weg mee. Die was bang van dat mechanische ding.
Ik heb die pal een houten verlenging gegeven. Zeg maar 30 cm lang. Zodoende kan ik zonder een hefboom te gebruiken de pal uitklinken. Gewoon door een trap met mijn voet of als het echt moet met een lijntje vanaf mijn stuurstand in de kuip. Het vallen van het anker en ketting kan ik vanzelfsprekend niet stoppen vanuit de kuip. Bij waterdieptes van pakweg max. 6 meter is dat geen probleem, is het dieper zou het dom zijn de pal te bedienen zonder die weer te kunnen inklinken want dan gaat je hele zootje ketting met een noodgang overboord.
Ik vind freefall ideaal voor ankeren, ik kan op enkele meters na precies het anker leggen waar ik wil.
Dat is wel even anders als bij moderne jachten. Ik zie erg vaak dat de schippersbevel geeft het anker te laten zakken, hij vaart dan gelijk het jacht achteruit. Vóór dat elektrische motortje het anker tot op de bodem heeft laten zakken duurt eeuwig, de boot is dan reeds tientallen meters achteruit gegaan en voor het anker pakt door de juiste hoek van de ketting is de schipper en zijn boot reeds waar hij niet zijn wilde.
Ik anker onder zeil, zet voor de laatste meters de lugdruil ( het achterste zeil) hard midscheeps en het roer hard boord. Ik wandel dan naar voor, wacht tot de boot zijn bocht heeft gemaakt en voorwaartse snelheid verliest, dan trap ik op die hefboom. Rats. In twee seconden ligt het anker op de bodem met pakweg 20 meter ketting. Precies waar ik wil. Met dertig jaar ervaring kan iedereen dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 19 sept 2021 14:20 #1326350

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Mijn nestenwiel is nu compleet rond, niet meer te gebruiken. In nood kan ik hooguit de ketting 2 of drie maal om het wiel wikkelen maar dat geeft snel onlosbare ketting knopen.
De officiële leverancier in Engeland antwoord niet meer op mijn mails, hij was niet erg gelukkig met een kleine rechtzetting die ik hem stuurde plus hij wil enkel PayPal betalingen en ik ben meer gewend aan bankoverschrijvingen. Rare situatie.
Zo beweerd hij dat ik het wiel voor 10 mm ketting moet nemen omdat “ Europese 8 mm ketting veranderd is” Geloof ik niks van. Enfin.
Ik wil toch nog het liefste mijn oude handankerlier behouden, nog eens de vraag “ weet iemand waar ik een (eventueel tweedehands ) nestenwiel voor een Sl highspeed ankerlier 8mm kan vinden? “
Heb onlangs op de harde manier geleerd dat de lier toch erg belangrijk is. Ik werd s´nacht wakker, we hadden een onvoorspelde harde aanlandige wind en ik wist dat het anker in zeegras lag. Slechte papieren. Heb toen de motor gestart, in uiterst langzaam vooruit gezet met de autopiloot puur tegenwind en heb de 25 meter ketting en het zware Rocna anker met de hand bovengehaald terwijl de boot vooruit ging. Link voor de vingers en naar later ook bleek niet goed voor een oude rug.
Laatst bewerkt: 19 sept 2021 14:21 door OldBawley. Reden: dementie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 19 sept 2021 17:12 #1326387

PayPal is echt wel een aanrader. Snel en veilig betalen, kun je gerust doen.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 19 sept 2021 18:06 #1326409

Is de nestenschijf van deze SL lier misschien te gebruiken?:

link.marktplaats.nl/m174278856...&utm_content=app_ios
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 20 sept 2021 09:27 #1326504

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Helaas niet te gebruiken, is een totaal ander ontwerp. Mijn nestenwiel heeft naast de nesten voor de ketting ( die nesten zijn nu dus weg) ook een soort vertanding voor de pal die gebruikt word voor het vrijeval ankeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 20 sept 2021 12:26 #1326566

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4149
Heb even een zoektocht gedaan op de Franse, Belgische en Duitse marktplaatsen.
Zonder resultaat helaas.
Dan kom je voor een nieuwe toch weer in de UK terecht.
www.slspares.co.uk/parts.php?p...Hyspeed+510+Windlass
Deze leverancier maakt enkel gebruik van PayPal.

Dan rest je niets anders dan een PayPal acount aan te maken.
Zoals Noballast al aangaf, het is een betrouwbare en veilige manier om te
betalen en kan in de toekomst nog van pas komen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 20 sept 2021 12:40 #1326570

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Noballast schreef :
PayPal is echt wel een aanrader. Snel en veilig betalen, kun je gerust doen.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Veilig zat het zijn maar paypal heeft ook geintjes ,ze wisselen automatisch naar de valuta van het land waarin je woont ,nu heb ik een creditcard in dollars en bestelde ik in de vs ,paypal wisselde eerst de dollars naar de valuta van mijn land en daarna weer naar dollars omdat die creditcard nu eenmaal in dollars is maar daar wel wisselkosten over rekenen,het heeft even geduurd voordat ik dat doorhad en de verklaring was dat ik maar had moeten aangeven dat ik niet wou dat er gewisseld werd, de berekende commisie daarover word ook niet geretourneerd.sindsdien betaal ik zoveel mogelijk met creditcard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 21 sept 2021 17:13 #1326919

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
@Adb : Veel dank voor het helpen zoeken. Ook ik zit vaak achter het scherm maar mijn wifi is meestal zwak ( ik gebruik openbare wifi, ben een zuinige Zeeuw) en dan wil het wel eens lang duren. Heb nu ook bij Hisse et Ho een Franse site een zoekertje geplaatst maar ik ben blijkbaar niet doorgekomen, die site is berucht voor de moeilijkheid van het bedienen.
Was vandaag met de fiets onderweg, die mountainbike loopt weer als nieuw na het plaatsen van een nieuwe spaak in het achterwiel. Drie bedrijfjes afgedaan, foto getoond van een Highspeed ankerlier en op het wiel gewezen. Eén van die gasten trok een oude ankerlier uit een berg schroot, waarschijnlijk een Vetus of Goiiot, een niet te wijzigen 10 mm nestenwiel er op. Heb vriendelijk bedankt, waarom zou ik mijn Rolls Royce ankerlier laten gaan voor een Dafje? Zoals gezegd, als ik dan toch moet wijzigen ga ik liever voor een moderne elektrische lier ook al moet ik dan veel inleveren.
Zo bijvoorbeeld is het hele “alles onder zeil” dan zowat niet meer mogelijk want een elektrische ankerlier heeft steun van de motor nodig bij het ankerop gaan. Met mijn handankerlier kan ik dagen lang van de ene ankerstek naar de andere zonder de motor te moeten starten. En geen plastic tandwieltjes.
De site in GB die officieel Simson Laurence parts verkoopt, wel, ik begrijp het niet goed. Die meneer beweert dat ik een 10 mm kettingschijf moet kopen voor mijn 8 mm ketting want Quote “ Europese kettingen zijn veranderd” Eerste keer dat ik daar van hoor. Klinkt vissig.
En ja, ik zal wel aan de Paypall moeten. Ook al ben je oud, je moet mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 21 sept 2021 20:50 #1326990

OldBawley,

er bestaan nestenschijven voor 2 maten ketting.
Ik heb nog een liertje liggen waarvan ik de motor nodig had.

Het ziet er uit als een schijf met héél diepe nesten, het binnenste deel voor de 6mm, het buitenste voor 8mm.

Het zal de bedoeling geweest zijn om of de ene, of de andere maat te kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 21 sept 2021 22:40 #1327002

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn voor die man zijn beweringen. Zonde dat hij dat dan niet even vermeld. Maar, de man is duidelijk geen technicus, dat kan een reden zijn.
De oude nestenschijf was slechts voor één maat, namelijk 8 mm.
Heb reeds lang nagedacht over een manier om het oude wiel (gietijzer) te gebruiken zoals de originele Bawleys, die hadden een horizontale houten spil waar de ketting drie keer rond gelegd werd.
Bij mijn wiel dacht ik aan een buis die aan het wiel gelast werd. blijkt niet te werken, de ketting komt te slecht uit de originele kettinggroef en je krijgt een ophopen van de slagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 23 sept 2021 12:47 #1327444

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Eerste dag slecht weer hier, binnen spelen.
Heb een schetsje gemaakt van hoe ik een test wil doen.





Ik wil een houten klos draaien, 9cm diameter en daarop een laagje rubber spijkeren/lijmen. Die houten klos waarschijnlijk uit samengelijmde multiplex.
Dan een verzoek om me te behelpen zolang ik geen nestenwiel heb, de ketting drie slagen rond de klos en krikken maar. De hoop is dat de ketting in het rubber getrokken word en daardoor zoveel wrijving ontstaat dat de ketting meedraait.
Mijn speelgoed draaibankje (emco 3) heeft een centerhoogte van 46 mm dus 9 cm is max.
Ik gebruik reeds 20 jaar een olijvehouten rol op de middelste david om het ankeranker binnen te halen. Voldoet prima, het hoeft niet altijd plastic te zijn.
Dus eerst maar eens op zoek naar een rest multiplex. Helaas is zelfs dat hier in Griekenland moeilijk. Heb ik weer iets te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 23 sept 2021 13:05 #1327452

Interessant idee! Ben je niet bang dat de ketting binnen no-time vast zit geklemd tussen schakels van het stuk dat al om je klos heen zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 23 sept 2021 13:51 #1327474

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Gewoon een test. De originele Bawley´s hadden allen horizontale houten ankerspillen. Hoe men daarmee werkte is me echter een raadsel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 23 sept 2021 14:10 #1327483

Enig snuffelen op ‘t Internet: heb je al contact gezocht met Webster’s Boat Machinery/Deep Blue Engineering in Millbrook, Cornwall? Dave Webster aldaar schijnt vervangende gypsies te fabriceren voor SL winches.

(geen eigen ervaring mee, dus caveat emptor)

Websites lijkt ‘ie niet aan te doen, maar volgens Companies House (~KvK) is ‘ie in ieder geval nog actief.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 26 sept 2021 08:20 #1328203

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Omdat ik wist dat het zowat onmogelijk zou zijn multiplex te bemachtigen om de rol uit te lamineren heb ik een rol gemaakt uit hardhout. Hardhout heb ik aan boord, restjes van vorige klusjes en vondelingen van het strand. Ik had een balkje van 90 x 80 mm hardhout, geen idee wat het is. Klosje gezaagd en dan met zaag en rasp op een diameter van 90 mm gemaakt.
Die 9 cm is echt het uiterste dat mijn draaibankje aankan, je moet dan creatief zijn om die rol te bewerken. Maken van hulpvlakken en hulpstukken.
Ik was dan zover dat enkel nog de inwendige cone moest gedraaid worden, moeilijk want een Emco heeft geen bovenslede en toen bedacht ik dat ik verkeerd bezig was. Als ik die cone maak net als bij het originele metalen nestenwiel, dan zal bij het aanspannen van de borgmoer (die heeft een hefboom van een meter bij ons) die cone onvermijdelijk de houten rol splijten.
Dus ik dacht “wetewa, ik haal de Wartex cone van de hoofdas, die zit enkel vast met een splitpen (diameter 6mm x 50 mm) en gebruik die splitpen als aanslag en meenemer voor de houten rol.
Een groefje maken met de beitel, klaar.
Helaas, de splitpen krijg ik niet gedemonteerd. Die is waarschijnlijk krom, twee keer zelfs van die keer toen ik een paar honderd kilo mooring van de zeebodem heb gehaald.
Tja. Daar sta ik dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 26 sept 2021 08:52 #1328212

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Mooie cliffhanger, ben benieuwd naar het vervolg. Dat het gaat gaat lukken, staat natuurlijk al vast. Toch ...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nestenwiel 26 sept 2021 08:54 #1328213

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13679
wat hebben die lokale Grieken op hun (kleine) visbootjes voor lieren?
het lijkt me dan gangbaarder materieel..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl