Wadloper schreef :
Palomine schreef :
Wadloper schreef :
[Pcies. Er is ooit een tijd geweest dat men die storingen voor was, door op tijd onderhoud te plegen.
En vergis je niet. Dit is overal de trend. Winstmaximalisatie in combinatie met korte termijndenken. Managers boeken een snel succesje door weer een lucratieve bezuiniging (onderhoud niet een keer in de vijf jaar, maar een keer in de tien) fladderen weer verder naar de volgende baan en de dader ligt op het kerkhof.
Uiteindelijk keert de wal het schip..
Is er een aantoonbare reden om te veronderstellen dat dit komt door het korte termijndenken en de dader op het kerkhof ligt in dit geval?
Alles draait om geld. In het geval van bedrijven om winstmaximalisatie. Bij de overheid omdat de politiek de boel kapotbezuinigd.
Hoe dan ook: de doelen moeten worden gehaald. Hij die daarin slaagt is de held. Gaat er daarna het nodige mis, dan krijgen, zij die er niets mee te maken hebben de schuld. De minister die dan de portefeuille heeft of de manager die net op het verkeerde moment is binnengekomen.
Dat zijn een soort natuurwetten.
Je vergeet de natuurwet van krenterigheid van de inwoners van dit kapitalistisch land, die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, maar het liefst steeds minder of geen belasting willen betalen
Maar even over bovenstaande onderhoud van deze kunstwerken etc. Ik weet niet zeker hoe dit voor dit geval tot stand is gekomen, maar ik neem aan dat voor dit soort onderhoud RWS een aanbesteding zal doen. Hierin staan de eisen die RWS stelt aan het uit te voeren werk, hierbij zullen zeker ook eisen gesteld worden aan storingen en de oplossingstijd hiervan evenals het periodiek en preventief onderhoud. Verschillende commerciële bedrijven doen hier een aanbieding op. Gezien de bedrijven allemaal aanbiedingen doen op basis van het gestelde eisenpakket in de aanbesteding, zal de overheid de goedkoopste aanbieder nemen. Dit zorgt tevens voor terugdringen van corruptie en eerlijker speelveld voor alle bedrijven die in de aanbesteding meedingen. Het is namelijk niet mogelijk om een bedrijf voor te trekken of de aanbesteding te gunnen, dat is corruptie. Ook als één bedrijf meer informatie krijgt dan de andere bedrijven, en daardoor een scherpere aanbieding kan doen, is niet toegestaan en een vorm van corruptie.
Ook levert de goedkoopste partij (op papier) hetzelfde als de duurste, maar dan goedkoper. In praktijk wil het niet zeggen dat er geen geval van overmacht is waardoor ze het niet halen, of dat een bedrijf niet capabel genoeg is voor het goed uitvoeren ervan (bijv Fyra hogesnelheids lijn door gebreken aan de
V250 trein ). In praktijk kan het ook zijn dat het bedrijf om de aanbesteding te winnen, een kunstmatig lagere aanbieding heeft gedaan en het geld door te bezuinigen op uitvoering terug wilt verdienen.
Maw, misschien komt hier die manager van dat commerciële bedrijf weer om het hoekje die zijn bonus wilt halen door wat meer risico’s te nemen in de hoop dat de afspraken niet gebroken worden.