Wadloper schreef :
[…]
Je vertelt het verhaal volgens jouw perceptie, niets mis mee. Maar de brugwachter zijn perceptie van de situatie was waarschijnlijk anders wat zijn gedrag wellicht kan verklaren. Helaas is deze dialoog niet aangegaan en is er onderling onbegrip.
Dit is zeker waar, ik geloof ook niet dat de brugwachter een gevaarlijke situatie wilde veroorzaken en we beide verrast werden.
Nu ik erover nagedacht heb, heb ik niet gezien wanneer het opeens rood was. Dat wil zeggen ik zag het niet verspringen.
Dus er "kan" best nog een aantal seconden tussen gezeten hebben voor ik het zag.
Dan denk je ik mis een licht, Nee... , hij is rood waarom zou hij opeens rood zijn? Moet een foutje zei mijn echtgenoot. Ook niets verder te zien, de brug volledig open. Dus een foutje?
Zie je wel vaker dat een lamp even een paar seconden verkeerd gezet word.
Er gaan zo extra secondes verloren waardoor ik inderdaad ook geen optie (meer) had om uit te wijken.
We hebben hier honderden bruggen in Friesland en als bewoners hangen we meerdere keren per dag een kwartier en vaak langer voor een brug.
Dus efficiënt door een brug varen word over het algemeen door het verkeer en ook door de brugwachters zelf op prijs gesteld. Daar klagen ze tenminste nooit over. Altijd vriendelijk
Nu had ik inderdaad misschien officieel wel moeten wachten op 30 meter van de brug tot hij groen werd en dan weer opvaren, maar in de praktijk gebeurt dat vaak niet.
Je verwacht ook niet dat een brug die al helemaal open staat voor je vlak voor je neus, weer op rood en zelfs dicht gaat zonder reden. Dit zag ik trouwens ook helemaal niet gebeuren, de brugwachter riep het alleen vlak voor we er doorvoeren.
En inderdaad dit is mijn perceptie, ik vond het hele gebeuren juist gevaar opleveren.
dit was ook niet de brugwachter zijn bedoeling.
Misschien had ik bij rood in een split seconde de koude motor vol gas in de achteruit kunnen gooien, met een voorbocht en daarna gelijk vol roer om misschien nog 180 graden te kunnen draaien.
Alleen heb ik dat nog nooit geprobeerd met 4 knopen in een smalle vaart vlak voor een brug.
Een foutje lag ook het meest voor de hand.
Wie gewonnen had als er wel schade was ontstaan weet ik niet, ik mocht niet opvaren.
Een brug zomaar op rood zetten mag misschien wel. Vind wel dat daar een belangrijke reden
voor moet zijn.
Gelukkig is er niets gebeurt en zijn we vast beiden weer wat wijzer geworden.