'k Ben al een tijdje brug- en sluiswachter. Slechts zelden gaan zeilschepen onder zeil door een openstaande brug. Het is me wel eens gebeurt bij de strontrace, maar ik denk dat het over het algemeen niet veilig en ook verboden is.
Recent naderde er een zeilboot, varend op de fok, achter een tweetal hoge schepen aan. Hij dacht in de opening mee te kunnen, maar ik schakelde op rood en sloot de op afstand-bediende brug. Het scheepje maakte een rondje, streek de fok en ik heb natuurlijk de brug opnieuw gedraaid.
Een collega vroeg naar mijn handelen, want hij zou het wél hebben toegestaan. Het bleef in mij malen en pas de volgende dag kon ik hem vertellen waarom ik het niet heb toegestaan: "omdat ik niet genoeg verstand heb van zeilen".
Collega maakte mij duidelijk dat voor de wind op de fok door een brug varen gewoon veilig kan.
Daarna heb ik enkele collega's de vraag gesteld of je zeilend door een brug mag varen. Ik dacht, samen met enkele van hen, stellig van niet. Maar sommige twijfelden toch (en dat bleken meest de zeilers onder hen).
Uiteraard ken ik het BPR redelijk, maar waar stond dat ergens? Ik wist wel dat zeilende schepen onder motor als motorboten worden gerekend en ben bekend met kegels met de punt naar beneden.
Welnu, er staat helemaal niets in het BPR. Noch dat het mag, noch dat het niet mag. Een advocaat zegt dan: "als er het niet in staat is het onverlet scheepvaartbord BPR A.15 toegestaan".
Natuurlijk kennen we de term goed zeemanschap, dus bij storm liever niet. En wind blijft een onvoorspelbaar fenomeen; die kan bij sommige bruggen heel anders uitpakken dan verwacht.
Ook gaan meeste bruggen niet tot 90° open en een zeilend schip met een mast loodrecht op het water zie je ook niet zo vaak.
Mijn collega is een ervaren zeiler en ik ben een landrot met 30 jaar brugwachterservaring. En tóch nog weer wat geleerd. Dus als het veilig (!) kan, houd ik u niet tegen.