Ik heb did draadje met belangstelling gelezen.
Vind ook dat er best hard naar elkaar gereageerd wordt, met zinnen als: "Welkom in de echte wereld Hobo", Doe eens een cursus varen op grote schepen, dan begrijp je het beter. Grote schepen zijn véél minder wendbaar dan een jachtje.
Naast dat ik de opmerking onnodig belerend vind, maakt het ook duidelijk dat een cursus wendbaarheid waslijnschepen blijkbaar ernstig te kort schiet, en dit soort schepen wel degelijk zo enorm wendbaar zijn. Je kan zelfs bijna om je as heen draaien.
In Engeland eens een behendigheid race gezien van deze grote jongens die een koers moesten afleggen die eerder voor optimistjes uitgezet leek. Dat ging weliswaar niet snel maar liet zien waartoe die grote schepen in wendbaarheid en bestuurbaarheid toe instaat zijn met een grote en kundige bemanning.
Maar wacht eens even, de Stedemaeght, is helemaal geen historisch wendbaar zeilschip. Maar een op snelheid gebouwde stalen walvisvaarder later nog eens, verlengd is, en wederom verbouwd tot een historisch uitziende partyboot. Misschien dan toch niet zo wendbaar?
En zeker met die midschips gebouwde hoge trouwzaal zie je vanaf de stuurpositie helemaal niets recht voor je.
Zicht door de max 350m dode hoek, zal door door camera's en radar gewaarborgd moeten zijn en moeten aanstaan.
Dat breng ook het tweede punt, goed of fout op tafel.
Ik lees nog wel eens voor het slapen gaan wat uitspraken van de scheepsraad. Erg leerzaam. Een van dingen die daarbij meteen opvalt is de keuze en toepasbaarheid van wet en regelgeving voor de situatie en schepen. Is de Stedemaeght een binnenvaartschip of zeegaand schip? Met elk hun eigen eisen voor bemanning certificering, diplomering bemanning etc.
De vraag die zich voor elk ongeluk of aanvaring voordoet is ook vaak; had het schip daar mogen zijn?
Voldeed het schip en bemanning aan alle eisen, werk rusttijden etc. Wordt 1 fout gevonden had het al niet mogen uitvaren en dit wordt zeer zwaar aangerekend.
Een groot schip zeker als hier, met met zoveel te bedienen zeilen heeft ook een grote bemanning nodig, die ook allemaal hun papieren moeten hebben om snel en veilig te kunnen manoeuvreren.
Met zekerheid is te zeggen dat er niet 2 als minimaal op het jacht aanwezig is, maar minstens 6 en waarschijnlijk meer gediplomeerde professionele ogen naar een aankomende situatie kijken en tijdig zouden hebben kunnen/moeten waarschuwen.
Aan de kundigheid en handelen van shipper en bemanning in een professionele setting weegt veel zwaarder dan die van een pleziervaart schipper.
Een van de bemanningsleden staat (al) vooraan, nota bene al buiten de railing?, waaruit af te leiden is dat het jacht gezien is. Het laat ook zien dat bemanningslid niet over communicatiemiddelen beschikt met andere bemanning om onderling te communiceren.
Het jacht lijkt voorzien te zijn van radar, een goede radar reflector, en dus is te verwachten dat AIS ook aanwezig is. Stond deze uit? Ook de Stedemaeght is uitgevoerd met radar en AIS. Ook daarop hadden het jacht op mijlen afstand kunnen zien aankomen. Stonden deze radar/camera's wel aan?
Heeft het kleine jacht de opgetelde snelheden van beide schepen en makkelijk waarneembaar groot schip toch onderschat? Wat rekenend hebben schepen ondanks grote zichtafstand bv 2 km door optellende snelheden niet veel tijd gehad. Minder dan 10 min. Maar binnen deze tijd was
was voor de Stedemaeght slechts 6 graden af vallen voldoende geweest een aanvaring te vermijden.
Als op video blijkt, vind stuurboord correctie als het. misgaat in seconden voor aanvaring plaats.
Veel zaken die zeker verklaring behoeven voor echt helder wordt wie in gebreke is gebleven en aangesproken kan worden op goed zeemanschap.