Steeds wordt weer dat “goede zeemanschap” aangedragen, waarmee bedoeld wordt dat het grote schip schuldig is omdat-ie de aanvaring niet voorkomen heeft nadat het jacht heeft zitten kloten.
Even een praktijksituatie, waar gebeurd.
Ik vaar met mijn tjalk (overduidelijk langer dan 20 meter) op de motor met 10 km/uur van vanuit het zuiden naar Stavoren, met de bedoeling om daar naar binnen te schutten.
Het is stabiel en helder weer, noordelijke wind kracht 3 of zo.
Voor Stavoren is een grote hoeveelheid zeiljachtjes, het lijkt dat ze een wedstrijd varen of zo. Er is geen begeleiding, geen afgezet parcours, geen aankondiging in de bladen of via VHF, dus is het gewoon openbaar vaarwater.
Ik ben de rotste niet en gun elke zeiler zoveel mogelijk z’n eigen vrijheid.
Op anderhalf, twee kilometer afstand wijzig ik mijn koers een klein beetje zodat ik een stuk of 30 jachtjes niet hoef te hinderen (helemaal om de kudde jachtjes heenvaren was niet aan de orde, want teveel verspreid). Ik maak daarbij de opmerking naar mijn matroos dat ik met die koerswijziging wel op ramkoers kom met slechts 2 jachtjes, en dat die dan pech hebben gehad en voor mij zullen moeten wijken. Minder dan twee lukt niet, of ik zou moeten ankeren maar dat leek mij overdreven.
Na een kleine 10 minuten (de pakweg 30 jachtjes zijn inderdaad allemaal van mij vrijgevaren) komen die twee jachtjes vanaf stuurboord erg dichtbij. De ene gaat op 50 meter afstand luid scheldend overstag. De andere vaart door, als hij zo doorvaart zal hij mij midscheeps aan stuurboord raken. Ik trek mijn krachtige luchthoorn open maar behoud koers en snelheid. Niet alleen omdat dit de basisregel is van het vaarreglement, maar ook omdat ik anders in conflict zal komen met andere jachtjes die ik nu wel vrijvaar. Ik zie dat de opvarenden van het jachtje mij zien, ze maken gebaren naar mij die ik interpreteer dat ik moet opflikkeren.
Enkele meters voor mijn stuurboordszijde maakt het jachtje een paniek-opschieter, waarbij hij gestrekt langszij bonkt. Geen schade, geen gewonden, maar meneer Jachtschipper begint heftig tegen mij te fulmineren dat ik de vaarreglementen moet lezen, dat hij als zeiler voorrang heeft en zeker als wedstrijdzeiler, dat ik geen beroepsvaart ben, dat ik op de motor vaar, dat ik er meer van zal horen blablablabla, waarbij veel onflatteuze kwalificaties naar mij worden toegevoegd.
Wat denken jullie? Als er daadwerkelijk schade was ontstaan, in hoeverre was ik dan medeschuldig/medeaansprakelijk? Of heb ik juist helemaal goed gehandeld?
Wim.