Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: radarpost op het hollandsdiep?

radarpost op het hollandsdiep? 30 okt 2021 18:58 #1336263

Punt dat hier gemaakt wordt is niet geheel ten onrechte. zeevaart meldt zich vaak met de mededeling dat ze geul gebonden zijn en de oversteek naar Moerdijk gaan maken van uit de Kil en eisen daar min of meer mee dat schepen die vanuit het Hollandsdiep richting Kil gaan inhouden. Dit terwijl het zeevaartschip feitelijk het hoofdvaarwater oversteekt en verlaat. Een verkeerspost kan gedrag van schepen bijsturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 30 okt 2021 19:06 #1336265

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27684
HenkT schreef :
In onderstaand artikel wordt daar over gesproken.
www.bndestem.nl/moerdijk/moerd...%2Fl.facebook.com%2F

Dat bericht is uit februari van dit jaar. Is dit het laatste nieuws over deze zaak?

Maar op zich een terechte vraag. De hoeveelheid verkeer die over het kruispunt Dordtse Kil - Hollands Diep - havens Moerdijk komt, is aanzienlijk met inderdaad regelmatig zeevaart via de Kil.
Lijkt me niet meer dan logisch dat er ter plaatse verkeersbegeleiding komt.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 19:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 30 okt 2021 19:18 #1336271

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
Vooropgesteld: er zou niks mis zijn met een radarpost daar op de kruising met de Kil.
Maar de keren dat ik daar ben geweest met mijn plezierjacht, ging er zeker niks mis. De schippers konden dat meestal wel goed oplossen. Daarentegen maak ik op de rivier wel vaker bijna-missers mee. Daar is uiteraard geen radarpost voor 100km rivier.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 30 okt 2021 19:30 #1336277

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Wadloper schreef :
De hoeveelheid verkeer die over het kruispunt Dordtse Kil - Hollands Diep - havens Moerdijk komt, is aanzienlijk met inderdaad regelmatig zeevaart via de Kil.
Lijkt me niet meer dan logisch dat er ter plaatse verkeersbegeleiding komt.
Ik kom er vaak, maar het is daar heel overzichtelijk en ruim (er ligt ook vaak een vaartuig van de waterpolitie noordwestelijk van de Moerdijkbruggen) en dus lijkt mij de noodzaak voor een radarpost niet zo groot. Vanuit HD naar de Kil komt meestal in golven van een Volkerakschutting.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 19:36 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 30 okt 2021 19:32 #1336279

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Nou wat ik daar hoor is alleen mededelingen van schippers en dan wel of geen antwoord.

" De .... van onder de Moerdijk naar de Kil"
"De .... uit de Kil naar de Moerdijk"
" Bovenmaatse zeevaart steekt over van de Kil naar ...."

De zeevaart roept wel vaak de binnenvaart specifiek op als die in de buurt dreigt te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 30 okt 2021 19:54 #1336287

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27684
Gerard schreef :
Ik kom er vaak, maar het is daar heel overzichtelijk en ruim (er ligt ook vaak een vaartuig van de waterpolitie noordwestelijk van de Moerdijkbruggen) en dus lijkt mij de noodzaak voor een radarpost niet zo groot. Vanuit HD naar de Kil komt meestal in golven van een Volkerakschutting.

Dat laatste klopt.
Maar er komt ook verkeer van de Nieuwe Merwede, de Amer, de Dordtse Kil en vanuit het industriegebi5Moerdijk op dat kruispunt af. Voor schepen komend van onder de Moerdijkbrug is niet te zien wat er de Kil af komt. In theorie is dat met AIS wel te overzien, maar als dat echt alles zou oplossen, kun je de verkeerscentrales Heerjansdam en Dordrecht ook wel opdoeken. Ook komend vanaf de Volkeraksluizen is de Dordtse Kil pas laat te overzien.
Zó overzichtelijk is de situatie nu ook weer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 07:49 #1336343

Belangrijkste van een verkeerspost is wel dat ze aanwijzingen kunnen geven en rekening kunnen houden met alle aangemelde verkeer en zo bijvoorbeeld ook het losgooien van een zeeschip kunnen helpen timen. In de Rotterdamse haven hielp het mij de Waterweg over te steken doordat ze het zeeschip vroegen even te wachten met doorkomen na losmaken. Ook de soms onhandige inhaalacties in de monding van de Kil kunnen wel wat toezicht gebruiken.
Voor de goede orde ik ben niet voor verkeerposten overal en altijd. Heb ook liever de marifoon uitstaan, maar dat kan nu eenmaal niet overal. En zoals ik al eerder meldde in een ander draadje sinds ik AIS heb ben ik beter oproepbaar en dat gebeurt op dit soort water ook dus de marifoon toch maar aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 08:59 #1336370

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Wsv De Kil is mijn thuishaven, dus ik ken de situatie redelijk goed. De kruising is redelijk overzichtelijk. Met wat beter marifoonverkeer is de situatie ook al te verbeteren. Een nieuwe post is dan wellicht niet nodig. Veel watersporters luisteren niet uit, en veel binnenvaartschippers antwoorden niet als een jachtje iets vraagt. Iets meer marifoondiscipline zou m.i. al voldoende zijn. Wat mij opvalt is dat zeeschepen met een loods over het algemeen wel antwoorden op vragen van jachten. Laatst voer ik in het donker op de Kil en vroeg ik een naderend zeeschip of het mij gezien had, en daar werd correct en direct op geantwoord.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 09:03 #1336371

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27684
Herman Hartman schreef :
Belangrijkste van een verkeerspost is wel dat ze aanwijzingen kunnen geven en rekening kunnen houden met alle verkeer

Inderdaad, coördineren. De individuele schippers hebben dat overzicht niet.
Ik zeg niet dat het absoluut nodig is. Maar overbodig is het ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 09:19 #1336374

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik kom er vaak, maar het is daar heel overzichtelijk en ruim (er ligt ook vaak een vaartuig van de waterpolitie noordwestelijk van de Moerdijkbruggen) en dus lijkt mij de noodzaak voor een radarpost niet zo groot. Vanuit HD naar de Kil komen schepen meestal in golven van een Volkerakschutting.
Dat laatste klopt.
Maar er komt ook verkeer van de Nieuwe Merwede, de Amer, de Dordtse Kil en vanuit het industriegebied Moerdijk op dat kruispunt af. Voor schepen komend van onder de Moerdijkbrug is niet te zien wat er de Kil af komt.
Wanneer je netjes jouw goede wal aanhoudt is dat ook geen probleem, want binnenvaarders snijden die bocht echt niet af.
In theorie is dat met AIS wel te overzien,
AIS "ziet" slechts AIS-schepen. Veel "kleine schepen" dus niet en juist die halen het meest gekke capriolen uit.
Ook komend vanaf de Volkeraksluizen is de Dordtse Kil pas laat te overzien.
Zó overzichtelijk is de situatie nu ook weer niet.
Ik ga vaak vanuit de Dordtse Kil richting Moerdijkbruggen en Volkerak en soms overnacht ik in Moerdijk (en uiteraard vice versa) maar kon ALTIJD prima anticiperen op het overige verkeer. Zeeschepen zijn lang van te voren te zien op deze driesprong en alleen diep liggende geladen binnenvaarders niet, maar wel ruim bijtijds genoeg. Ik heb AIS maar maak daar zelf NOOIT gebruik van. Goed om je heen kijken vind ik belangrijker. Ook de mededelingen van overige schepen heb ik niet nodig om veilig te varen en schippers van andere schepen niet voor vraagtekens te plaatsen. De enigen die weleens voor problemen zorgen zijn "kleine schepen" onder zeil die zodanig varen dat ze binnen de dode hoek van binnenvaarders komen of op ramkoers liggen maar tijdig overstag gaan. De schippers van schepen die koers en vaart behouden moeten dan maar hopen dat er niets mis gaat, want marifooncontact met die "kleine schepen" is meestal niet mogelijk. Een radarpost kan daar ook niets mee aanvangen.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 09:30 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 09:31 #1336382

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
Ook hier weer een hoog "ik doe het goed maar die anderen niet" gehalte.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 10:31 #1336403

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Jutter schreef :
Ook hier weer een hoog "ik doe het goed maar die anderen niet" gehalte.
Nou, dat is wat kort door de bocht, toch? Ik weet niet of en zo ja hoe vaak en uit welke richting jij dit punt passeert maar aannemende dat jij ook gewoon uit je doppen kijkt en het goed doet, zul jij hier ook geen problemen zien.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 13:13 #1336454

Ook ik lig bij WSV "De Kil".
Ik ga regelmatig een tijd op de landtong bij de haven naar de scheepvaartbewegingen kijken.

En uiteraard vaar ik daar ook zeer regelmatig. Ik heb ook AIS en maak er WEL gebruik van.
En uiteraard luister ik de marifoon uit op het juiste kanaal.
Gezien mijn vorige werk RP te W, is dat gewoon een 2e natuur.
En uiteraard het kunnen interpreteren van de berichten/aanwijzingen, die de schippers onderling aan elkaar geven.
Dat is voor vele jachies best moeilijk.

Als je bv. via het Hollandsch Diep richting onze jachthaven vaart, heb je gewoon voldoende zicht,
zowel de Kil in, als het verkeer dat onder de Moerdijkbruggen vandaan komt en ook het verkeer, dat uit de Volkeraksluizen komt. Ik neem daar altijd het "fietspad" aan de kant van Strijensas.

Maar je moet wel kijken en blijven kijken. En ja ze varen daar wel stevig door. Dus niet ff er tussen door proberen te kruipen. En dat gebeurt nogal eens een keer.

Ik vind het best meevallen, maar ja dat is mijn mening.
Gert
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 13:14 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 15:50 #1336489

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
FriendlySailor schreef :
Ook ik lig bij WSV "De Kil".
Ik ga regelmatig een tijd op de landtong bij de haven naar de scheepvaartbewegingen kijken.
En uiteraard vaar ik daar ook zeer regelmatig. Ik heb ook AIS en maak er WEL gebruik van.
En uiteraard luister ik de marifoon uit op het juiste kanaal.
Gezien mijn vorige werk RP te W, is dat gewoon een 2e natuur.
Leuk dat iemand met ervaring van de officiele kant reageert.
Als je bv. via het Hollandsch Diep richting onze jachthaven vaart, heb je gewoon voldoende zicht, zowel de Kil in, als het verkeer dat onder de Moerdijkbruggen vandaan komt en ook het verkeer, dat uit de Volkeraksluizen komt. Ik neem daar altijd het "fietspad" aan de kant van Strijensas.
Dan moet je wel de Dordtse Kil oversteken. Ik zou in jouw geval liever de Moerdijk-kant aanhouden en pas voorbij de Dordtse Kil oversteken naar jouw WSV, maar op zich is het enige dat van belang is, dat je duidelijk handelt en iedereen de ruimte geeft.
Maar je moet wel kijken en blijven kijken. En ja ze varen daar wel stevig door. Dus niet ff er tussen door proberen te kruipen. En dat gebeurt nogal eens een keer.
Ik vind het best meevallen, maar ja dat is mijn mening.
En de mijne. ;)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 16:11 #1336496

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
Soms valt het mee soms ook tegen. Het kan er best knap druk zijn en je hoort die schippers elkaar ook regelmatig de les lezen en je merkt dat er stress is.
Vind ik ook helemaal niet gek. Er wordt hard gevaren met grote schepen en een klein misverstand heb je gauw.
Wij varen altijd over het fietspad langs de zuidkant. Dan hoeven we alleen de ingang naar het zuid-hollandsdiep over en dat is een smal stukje mits er geen lege bak de binnenbocht gaat nemen met volle vaart. Het blijft opletten daar dus meevallen vind ik een vreemde omschrijving voor een van de drukste punten op het binnenwater.
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 16:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 16:32 #1336502

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
Gerard schreef :
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik kom er vaak, maar het is daar heel overzichtelijk en ruim (er ligt ook vaak een vaartuig van de waterpolitie noordwestelijk van de Moerdijkbruggen) en dus lijkt mij de noodzaak voor een radarpost niet zo groot. Vanuit HD naar de Kil komen schepen meestal in golven van een Volkerakschutting.
Dat laatste klopt.
Maar er komt ook verkeer van de Nieuwe Merwede, de Amer, de Dordtse Kil en vanuit het industriegebied Moerdijk op dat kruispunt af. Voor schepen komend van onder de Moerdijkbrug is niet te zien wat er de Kil af komt.
Wanneer je netjes jouw goede wal aanhoudt is dat ook geen probleem, want binnenvaarders snijden die bocht echt niet af.
In theorie is dat met AIS wel te overzien,
AIS "ziet" slechts AIS-schepen. Veel "kleine schepen" dus niet en juist die halen het meest gekke capriolen uit.
Ook komend vanaf de Volkeraksluizen is de Dordtse Kil pas laat te overzien.
Zó overzichtelijk is de situatie nu ook weer niet.
Ik ga vaak vanuit de Dordtse Kil richting Moerdijkbruggen en Volkerak en soms overnacht ik in Moerdijk (en uiteraard vice versa) maar kon ALTIJD prima anticiperen op het overige verkeer. Zeeschepen zijn lang van te voren te zien op deze driesprong en alleen diep liggende geladen binnenvaarders niet, maar wel ruim bijtijds genoeg. Ik heb AIS maar maak daar zelf NOOIT gebruik van. Goed om je heen kijken vind ik belangrijker. Ook de mededelingen van overige schepen heb ik niet nodig om veilig te varen en schippers van andere schepen niet voor vraagtekens te plaatsen. De enigen die weleens voor problemen zorgen zijn "kleine schepen" onder zeil die zodanig varen dat ze binnen de dode hoek van binnenvaarders komen of op ramkoers liggen maar tijdig overstag gaan. De schippers van schepen die koers en vaart behouden moeten dan maar hopen dat er niets mis gaat, want marifooncontact met die "kleine schepen" is meestal niet mogelijk. Een radarpost kan daar ook niets mee aanvangen.
Dus je hebt AIS maar gebruikt het niet. En je hebt de mededelingen van andere schepen niet nodig.Maar die zeilbootjes die tijdig overstag gaan vind je problematisch. Moet zeggen dat ik dat niet erg integer vind.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 16:33 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 19:58 #1336570

holtere schreef :
Soms valt het mee soms ook tegen. Het kan er best knap druk zijn en je hoort die schippers elkaar ook regelmatig de les lezen en je merkt dat er stress is.
Vind ik ook helemaal niet gek. Er wordt hard gevaren met grote schepen en een klein misverstand heb je gauw.
Wij varen altijd over het fietspad langs de zuidkant. Dan hoeven we alleen de ingang naar het zuid-hollandsdiep over en dat is een smal stukje mits er geen lege bak de binnenbocht gaat nemen met volle vaart. Het blijft opletten daar dus meevallen vind ik een vreemde omschrijving voor een van de drukste punten op het binnenwater.

Het drukste punt is de kruising voor Dordt.
Beneden Merwede-Noord-Oude Maas.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 31 okt 2021 20:06 #1336575

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27684
Gerard schreef :
Ik heb AIS maar maak daar zelf NOOIT gebruik van.

Merkwaardig, hoor. En "nooit" ook nog met hoofdletters schrijven. Alsof het een verdienste is

Veel gekker moet het niet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 01 nov 2021 08:35 #1336636

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
holtere schreef :
Soms valt het mee soms ook tegen. Er wordt hard gevaren met grote schepen en een klein misverstand heb je gauw.
Klopt, maar defensief varen helpt wel, volgens mij. De binnenvaart moet haar brood verdienen en zit soms in tijdnood maar wij ("plezier"vaart) zouden voor ons plezier moeten varen en kan hen dus rustig voor laten gaan, toch?
Wij varen altijd over het fietspad langs de zuidkant. Dan hoeven we alleen de ingang naar het zuid-hollandsdiep over en dat is een smal stukje
Ja, dat lijkt mij logischer dan de noordkant.
meevallen vind ik een vreemde omschrijving voor een van de drukste punten op het binnenwater.
Dat "meevallen" is uiteraard in relatie tot dat een radarpost daar noodzakelijk zou zijn.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 01 nov 2021 08:42 #1336637

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Jutter schreef :
Dus je hebt AIS maar gebruikt het niet. En je hebt de mededelingen van andere schepen niet nodig. Maar die zeilbootjes die tijdig overstag gaan vind je problematisch. Moet zeggen dat ik dat niet erg integer vind.
Waarom zou dat niet integer zijn? De meeste "kleine schepen" beschikken niet over AIS noch marifoon(s) en varen ook gewoon op zicht en met verstand, dus wat is het verschil? Ik luister wel altijd uit, andere schepen kunnen mij traceren via hun AIS en ik hen op het oog. Wat die zeilbootjes betreft die tijdig overstag gaan of voorlangs door de dode hoek van binnenvaarders, die jagen de stuurlui van die binnenvaarders schrik aan maar die kunnen hen niet anders bereiken dan door te blazen.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 01 nov 2021 08:51 #1336639

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik heb AIS maar maak daar zelf NOOIT gebruik van.
Merkwaardig, hoor. En "nooit" ook nog met hoofdletters schrijven. Alsof het een verdienste is
Veel gekker moet het niet worden.
Nee, dat ik hem nooit gebruik is geen verdienste maar ik wilde er mee aangeven dat AIS niet noodzakelijk is om veilig te kunnen varen en aanvaringen te voorkomen. AIS is niet bedoeld als navigatiemiddel en is zelfs gevaarlijk als dat toch wordt gedaan. Wanneer ik de Wolwevershaven uit vaar en het drukste scheepvaartpunt van Europa op vaar, heb ik altijd iemand op de uitkijk met een directe draadloze en 'handsfree'-verbinding met mij voor de communicatie. Ik heb destijds AIS aangeschaft omdat dat gratis was en andere schepen daar mogelijk profijt van zouden kunnen hebben. Ik wil zelf niet voortdurend afgeleid worden door allerlei schermpjes alsof ik in een simulator zit. Actief om me heen kijken vind ik veiliger.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 01 nov 2021 09:36 #1336647

Herman Hartman schreef :
Punt dat hier gemaakt wordt is niet geheel ten onrechte. zeevaart meldt zich vaak met de mededeling dat ze geul gebonden zijn en de oversteek naar Moerdijk gaan maken van uit de Kil en eisen daar min of meer mee dat schepen die vanuit het Hollandsdiep richting Kil gaan inhouden. Dit terwijl het zeevaartschip feitelijk het hoofdvaarwater oversteekt en verlaat. Een verkeerspost kan gedrag van schepen bijsturen.

Dat ze dat eisen is ook wettelijk bepaald aangezien deze zeevaart bovenmaats is.

Mooi om te lezen dat sommige schippers hier op het forum het niet nodig vinden dat hier verkeersbegeleiding komt naar aanleiding van hun eigen belevingswereldje maar de zorg gaat ook niet naar zeiljachten maar juist naar grote schepen met o.a. gevaarlijke lading. De impact van een aanvaring tussen grote schepen met eventuele gevaarlijke lading, oppervlakte vervuiling, zinken en langdurige stremming van het vaarwater zouden gigantisch kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 01 nov 2021 10:12 #1336656

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27684
Gerard schreef :
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik heb AIS maar maak daar zelf NOOIT gebruik van.
Merkwaardig, hoor. En "nooit" ook nog met hoofdletters schrijven. Alsof het een verdienste is
Veel gekker moet het niet worden.
Nee, dat ik hem nooit gebruik is geen verdienste maar ik wilde er mee aangeven dat AIS niet noodzakelijk is om veilig te kunnen varen en aanvaringen te voorkomen. AIS is niet bedoeld als navigatiemiddel en is zelfs gevaarlijk als dat toch wordt gedaan.

Ik hoor graag hoe het gebruik van AIS gevaarlijk kan zijn. Of AIS een "navigatiemiddel" is, hangt af van de definitie van een navigatiemiddel. Is radar ook geen navigatiemiddel?

Ik vaar zelf al bijna 40 jaar rond in de omgeving van Dordt. Ik denk dus wel te weten waarover ik praat. Desondanks had ik pas in 2007 mijn eerste marifoon aan boord. Al die tijd daarvoor heb ik niet één situatie meegemaakt waarbij serieus gevaar ontstond. Voornamelijk door me terughoudend op te stellen en alles dat groter was dan mijn eigen pieremachochel uit de weg te blijven, los van de vraag wie er voorrang had. Temeer omdat ik weinig middelen had om met andere schepen te communiceren.

Dat is veranderd toen ik wèl marifoon had. Ik meld mezelf aan bij sectoren Heerjansdam en Dordrecht, zodra ik het betreffende blokgebied binnenvaar.
Sinds een aantal jaren heb ik ook een AIS-ontvanger en ik vind het heel prettig om daarmee op mijn schermpje de naam van een schip te kunnen zien, voor ik die door de kijker kan lezen. Even oproepen met de naam en vragen wat de voornemens van zo'n schip zijn (afslaan de Dordtse Kil in of rechtdoor naar de Moerdijkbruggen, bijvoorbeeld) kan heel rustgevend zijn.
Kortom: ondanks mijn lokale ervaring gebruik ik de middelen die me ten dienste staan. Ze aan boord hebben maar niet gebruiken is wat mij betreft niet slim.
Wanneer ik de Wolwevershaven uit vaar en het drukste scheepvaartpunt van Europa op vaar, heb ik altijd iemand op de uitkijk met een directe draadloze en 'handsfree'-verbinding met mij voor de communicatie.

Heel verantwoordelijk, hoor. Maar meld je je vertrek uit de Wolwevershaven ook bij sector Dordrecht? Die zullen je dan aansluitend vertellen waarmee je rekening hebt te houden.
Die uitkijk blijft een goed idee, want er varen ook allerlei koekenbakkers met kleine open bootjes vanaf de rivier af en aan door de Wolwevers/Kuipershaven en via het brugje dat ertussen ligt ook door de Nieuwe Haven. Ik vraag me af of sector Dordrecht die allemaal ziet.
Ik heb destijds AIS aangeschaft omdat dat gratis was

Dan heb je het dus niet aangeschaft, maar gekregen. Wie was de gullen gever? Want ik heb nog noot van gratis AIS gehoord, eerlijk gezegd.
en andere schepen daar mogelijk profijt van zouden kunnen hebben. Ik wil zelf niet voortdurend afgeleid worden door allerlei schermpjes alsof ik in een simulator zit. Actief om me heen kijken vind ik veiliger.

Je moet niet net doen alsof je in een computer-game zit waar één seconde afleiding je al een slag kan doen missen. Vergeleken bij autorijden is varen een oase van rust. Je kan altijd even nadenken over je volgende actie of beslissing.
Dat geeft de ruimte om het één (een scherm in de gaten houden) te doen en het ander (actief om je heen kijken) niet te laten.
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 10:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 01 nov 2021 12:01 #1336684

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik heb destijds AIS aangeschaft omdat dat gratis was

Dan heb je het dus niet aangeschaft, maar gekregen. Wie was de gullen gever? Want ik heb nog noot van gratis AIS gehoord, eerlijk gezegd.

Subsidieregeling van de overheid voor grote schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

radarpost op het hollandsdiep? 01 nov 2021 12:38 #1336690

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27684
Menno schreef :
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik heb destijds AIS aangeschaft omdat dat gratis was

Dan heb je het dus niet aangeschaft, maar gekregen. Wie was de gullen gever? Want ik heb nog noot van gratis AIS gehoord, eerlijk gezegd.

Subsidieregeling van de overheid voor grote schepen.

Ik heb die regeling even opgezocht. De subsidie bedroeg € 2100,- per binnenschip. Maar Gerard gebruikt hem niet. Ik hoop maar dat ie 'm wel aan zet. Anders is het helemaal weggegooid geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl