Om niet de hele haven te drogen moeten de ventilatie van een boot worden afgesloten bij het gebruik van een luchtdroger.
Tot nu toe werkte ik voor het bovenste gedeelte van het toegangsluik, die met louvre spijlen is belucht met een grijze vuilniszak en plakband. Niet echt ideaal.
Ik kon aan een stuk hoogwaardig gegoten kunststof plaat van zo'n 4 mm komen.
De fouten die ik maakte kunnen worden voorkomen met deze informatie.
Ik heb ten eerste gezocht naar messing rampamoeren. (inserts met in dit geval M4 schroefdraad aan de binnenkant). Niet de goede gevonden en voor RVS gegaan.
M3 vond ik te ielig, over de keuze M4 ben ik tevreden, M5 zeker niet doen lijkt me.
De rampamoeren moeten een uitvoering zijn zonder flens, want je wilt dat de kunststof plaat vlak aan licht tegen het deurtje.
De versie die ik heb bezitten twee sleuven aan de randen van de bovenkant waarmee je ze in het hout kunt schroeven.
De buitenmaat van de body bedraagt 6mm ex schroefdraad, 8 mm met schroefdraad, maar je moet absoluut groter boren om ruimte te bieden voor het verdringen van het hout. Ik heb 6,5 mm gebruikt: minder is zeker niet aan te bevelen.
Een probleem van rampamoeren is dat het erg lastig is om ze er goed verticaal in te draaien. Heb overwogen een speciale tool te maken, maar uiteindelijk gekozen voor een lange (RVS) M4 bout met een moertje erop gedraaid.
Op deze wijze was het redelijk goed mogelijk om de rampamoer er zo verticaal mogelijk in te draaien, maar nog steeds lastig, dit terwijl de 6.5mm gaten met een boorstandaard keurig verticaal waren geboord.
Bij de eerste rampamoer indraaien ging het meteen mis: de dikke vernislaag barstte, en ook splinters in het hout.
Wat dus nodig is om eerst stevig te souvereinen, dus het gat met een verzinkboor aan de bovenkant op te ruimen.
Dit heb ik voor de andere gaten gedaan, en ook het eerste gat het ongerief grotendeels verdwenen hierna.
Indraaien van de rampamoer gaat eerst met de RVS M4 zelf, als het enigszins vast zit draait deze door en gebruik je het moertje om de rampamoer erin te draaien.
Voor het uitdraaien eerst het moertje losdraaien door de kop tegen te houden.
Ik heb daarna het gepresteerd nog een keer een splinter te veroorzaken, die echter nog vlak ligt, door proberen bij te sturen nadat al een stukje van de rampamoer in het hout was gedraaid: oppassen dus!
Ik heb de kunststof plaat op de Festool zaagbank gezaagd, aan onder en bovenkant met de Festool freesbank afgerond, en de M4 gaten plat verzonken zodat de kop half in de plaat verdwijnt.
De gegoten plaat ademt een hoge kwaliteit uit, niet te vergelijken met geëxtrudeerd plaatmateriaal. Het sluit helemaal vlak en spanningsloos aan.