Achteruit varen of box in lukte mij ook na jaren zelden; klein stukje achteruit of net je spiegel tussen de de palen trekken gaat vaak nog wel, maar dan is het gewoon handwerk met lijnen.
Redelijk kort draaien lukt met schroefeffect vaak wel; met beetje vaart insturen en dan afremmen op de motor tot ie net stil ligt, motor stil, roer om en achteruit doordrijven tot de draai stopt....en herhalen. Verwacht niet te veel van schroefwater via je roer, vaak draait je roer zo dat je schroefraam open staat en de schroef dus gewoon rechtuit duwt.....dus niet veel gas geven anders gaat ie weer rechtuit. Je roer laten werken met iets gas of korte stootjes met kk is beter.
Veel hangt ook af van de wind, zoek hogerwal, keren met boeg naar de wind ipv voordewind. Lig je aan lagerwal in een hoekje dan eerst met springen je boeg eruit draaien tot je in de goede richting ligt.
Vaak stuurt een langkielen/s-spant ook met weinig vaart vooruit wel heel stabiel en waait niet snel weg.....dus vooral langzaam binnenvaren en met slakkegangetje de boel verkennen.
Sluizen idem: langzaam langs de kade en eerst achterspring vast. Ik had er altijd een ter hoogte voorkant kuip, zodat ie stationair vooruit mooi recht bleef liggen. Solo was dat vaak al genoeg en ging er niet eens een boeglijn uit.
Veel oefenen dus! Er is niks mooier dan relaxed & geoefend met een klassieker stationair pruttelend in een haven of sluis te manouvreren zonder motor-geweld.......maar het kost ff tijd en gaat vaak net anders als met een moderne vinkieler.