Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 06:25 #1393198

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675

Pantenius heeft dat iets anders afaik
Je belt ze (of mailt ze) ‘we varen nu gebied xxx uit en yyy in , graag het gebied aanpassen’ en dan zou het geregeld moeten zijn

Althans zo vertellen ze dat


Neem aan dat dan eerst het hele vaarplan incl gebieden xxx, yyy, zzz, enz bekend EN akkoord moet zijn. Dan is die administratieve melding voldoende. Misschien hadden deze varensgasten alleen xxx als akkoord vaarplan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 07:27 #1393209

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5178
escapade schreef :
Het schadebedrag lijkt me erg hoog voor een mast. Tot 100.000 euro. En dat de mast brak met een windkrachtje 4. Apart verhaal, vind ik.

kan me er wel wat bij voorstellen, zie maar eens zo'n lange mast naar een uithoek van Nederland te verplaatsen, laat staan naar een of ander eiland in Frans Polynesië... En dan moet die er ook nog op, daar moet ook gereedschap voor zijn wil je dat op een manier doen die te verzekeren is. Moet misschien nog wel een tuiger ingevlogen worden ook... wel betrokken geweest met refits waarbij een mast uit een ander deel van Europa moest komen, het is dan veel goedkoper om de boot naar de mast te varen dan andersom. Dus maar een paar palmbomen splijten, epoxy en dyneema bestellen, en een holle houten noodmast ter plaatste in elkaar flansen....
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 07:28 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 08:14 #1393240

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
Frodoo schreef :
Het vervolg: er bleek alleen maar een offerte van de verzekering te zijn....

www.rtvnoord.nl/nieuws/925192/...raumatische-ervaring

Wel een polis voorstel, wel betaald, maar geen akkoord..
ahum, weet niet of dit onder NL of D recht valt, maar hier zou je in NL wel duidelijk kunnen maken dat je door te betalen hebt ingestemd...
Rest van de genomen acties komen idd vaag over...

JB
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 08:15 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 10:25 #1393289

Het orkaanseizoen is voorbij, maar er zijn in die regio heel veel boten geweest met zware schade. Dan moet er vast wel een mast te vinden zijn, maar voordat je die hebt en je de info hebt kan het wel een paar maanden duren. Er zitten ook charter bedrijven, die zou je kunnen inschakelen voor assistentie.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 11:18 #1393302

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Er zitten ook charter bedrijven

Op Hiva Oa?

Een swell gevoelige baai met een riviertje, dat in een felle bui zoveel water geeft dat je anker krabt. Geen havens of marina's. Gendarmerie op 1 uur lopen. Om 5 uur 's-ochtends gaan de markt en winkeltje open, 3 uur later weer dicht. Brood dan niet meer te krijgen.

Andere wereld! Vergeet de NL luxe. Je bent daar op jezelf aangewezen met vriendelijke extra handjes van medezeilers en bevolking.
Misschien dat je daar via via een lantaarnpaal op de kop kan tikken, die heb je overal in de wereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 11:42 #1393312

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 811
Heb de artikelen wat doorgelezen van deze ‘zeezeilers’. Ze zijn erg handig.met crowdfunding als het wat tegenzit. En ook de media wordt gemakkelijk gevonden. Media die niet hoor en wederhoor toepast.Ik vind het allemaal wat een eenzijdig verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 12:43 #1393329

ik zag bij de doelstelling op de crowdfunding dat ze 100k wilde ophalen. Is dat niet wat veel voor een nieuw tuig? Waarom geen 2e hands tuig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 12:46 #1393331

Doen ze er ook nog wat voor terug of is 't gewoon letterlijk bedelen? Manmanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 12:52 #1393332

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
JRomkes schreef :
Dus maar een paar palmbomen splijten, epoxy en dyneema bestellen, en een holle houten noodmast ter plaatste in elkaar flansen....

Bijkomend voordeel is dat dat waarschijnlijk veel leuker vlogmateriaal oplevert!
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 13:09 #1393337

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Je moet zorgen dat alles vooraf goed is geregeld en schrftelijk is bevestigd. Een verzekering is een kontrakt. Niks even bellen. Alles bevestingen op schrift.

Verzekeraars moeten de risico's kunnen beoordelen met de informatie die gevraagd wordt.

Verkeerde informatie verstrekken of ander vaargebied dan is opgegeven. Of de bemanning is anders dan aangemeld. Dat alles leidt tot "verzwijging" en reden tot afwijzing van een claim.

Denk niet slim te zijn, want bij een forse claim worden alle gegevens nagetrokken.

Verder is het van belang voorbereid te zijn op een mastbreuk of een falende roerbediening. Denk na met welke middelen je een noodroer zou kunnen fabriceren. Schroef terminals om de verstaging in te koeten voor een noodtuigage.

Hulp van andere zeeschepen is alleen nodig bij noodsituaties.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 13:17 #1393343

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
AndreAzuree schreef :
ik zag bij de doelstelling op de crowdfunding dat ze 100k wilde ophalen. Is dat niet wat veel voor een nieuw tuig? Waarom geen 2e hands tuig?

Vermoed dat een substantieel deel van dat bedrag alleen al in logistiek zit....
Is niet een pakketje dat in een 40" ctr past....
En even voor je beeld, een 40" ctr van China naar Europa is al meer dan ,€10k op het moment..

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 13:36 #1393347

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Ronaldl schreef :
Er zitten ook charter bedrijven

Op Hiva Oa?

Een swell gevoelige baai met een riviertje, dat in een felle bui zoveel water geeft dat je anker krabt. Geen havens of marina's. Gendarmerie op 1 uur lopen. Om 5 uur 's-ochtends gaan de markt en winkeltje open, 3 uur later weer dicht. Brood dan niet meer te krijgen.

Andere wereld! Vergeet de NL luxe. Je bent daar op jezelf aangewezen met vriendelijke extra handjes van medezeilers en bevolking.
Misschien dat je daar via via een lantaarnpaal op de kop kan tikken, die heb je overal in de wereld.




Mag basic zijn, maar t lijkt er toch echt op dat je tenminste je boot op de kant kunt laten zetten. Dus een minimum aan faciliteiten zal er echt zijn. Grootste moeite is misschien nog wel de exacte lengte van de stagen te bepalen. Misschien het moment om op dyneema over te gaan? Of anders van die DIY swage terminals.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 13:38 #1393349

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Het is niet alleen de mast die vervangen moet worden, maar ook de aanpassing van de verstaging.

Als je geluk hebt en de mast restanten aan boord hebt gehaald en je het zelfde mastprofiel kunt bemachtigen, dan kun je de spullen overzetten.

Anders moet alles aangepast worden. Norseman of andere schroef terminals kunnen daarbij wel handig zijn.

Hieruit blijkt wel duidelijk dat verzekeraars niet happig zijn om dergelijke schades goed te regelen.

De vraag is hierbij waardoor is de mast naar beneden gekomen en had dit ook voorkomen kunnen worden.

Overmacht of een hevige storm is wat anders dan bij windkracht 4 ?

Bram
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 13:44 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 15:37 #1393394

JRomkes schreef :
Dus maar een paar palmbomen splijten, epoxy en dyneema bestellen, en een holle houten noodmast ter plaatste in elkaar flansen....
Als ze op een nieuwe mast rekenen dan gaan ze zeker een jaar op dat eiland liggen, ook ivm de seizoenen. Als ik daar zou liggen zou ik een andere paal op de kop proberen te tikken, maakt me niet uit wat het is. Zelfs een telegraafpaal ala Bernard Moitessier zou voor mij al voldoen. Paar draden eraan en lekker verder gaan en van de reis genieten. Een seizoen verder zit je dan in Nieuw Zeeland waar alles waar je maar van dromen kunt weer beschikbaar is.

Aan de foto's te zien hebben zijn de zeilen ook flink toegetakeld. Ze zullen dus waarschijnlijk ook een paar nieuwe zeiltjes nodig hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sander en Yvette dobberden drie weken zonder mast. 23 mei 2022 15:39 #1393396

Ronaldl schreef :
Er zitten ook charter bedrijven

Op Hiva Oa?

Een swell gevoelige baai met een riviertje, dat in een felle bui zoveel water geeft dat je anker krabt. Geen havens of marina's.


Deze jongen is er toch aangekomen. Nu de mast nog. Er is een regelmatige supply vrachtdienst met Haïti. Daar liggen nog wel wat wrakken na de hurricane, met mast hoop ik.

Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 15:47 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl