JB-NL schreef :
escapade schreef :
Aparte reacties van sommigen. Schieten taxi’s te hulp, trekken de gekapseisde taxi overeind, redden de passagiers en de schipper is het weer niet goed. Als de taxi’s er niet waren geweest, waren de hulpdiensten hoogstwaarschijnlijk te laat geweest.
T enige dat je kunt zeggen dat de actie goed uitpakte.
Niet wat er in ander geval gebeurd zou zijn.
Dat is gissen en doen we allemaal.
JB
Tijdens mijn opleiding tot onderbrandmeester bleek dat er vaak een heel andere aanpak werd bedacht door de instructeurs dan werd uitgevoerd door de brandmeesters i.o. Uiteraard werd ieder scenario naderhand uitvoerig besproken en daarbij gekeken naar het de keuze van aanpak. Soms (heb ik zelf ervaren), bleek dat een instructeur ook niet alles had overzien.
Maar nu heb ik een vraag aan jouw, JB-NL (gewoon omdat jij ook een inzicht hebt/ kan hebben).
Stel:
Jij vaart in een watertaxi en één van jouw collega's komt (waarom-daarom) onder een Spido terecht en slaat om. Jij bent dicht bij en vaart snel naar je collega, ziet dat er nog mensen in de boot opgesloten zitten en wat doe je dan?
Overdenk eens je stappen en schrijf ze eens op, liefst met een inschatting van tijd.
Even ter indicatie:
- waterpolitie ter plaatse: ca. 5 minuten (hoofdtaak veiligheid, stremming vaarverkeer)
- waterpolitie klein vaartuig: ca 5 minuten (assistentie)
- Brandweerduiker ter plaatse: ca. 10 minuten (duiker ter plaatse)
- hulpbootjes (watertaxi's e.d.) ter plaatse: ca. 1 minuut
- van drenkeling naar verdronken: ca 3 minuten (luchtkamer in taxi is onbekend en beperkt)