JotM schreef :
Reuver2 schreef :
Als je zoekt op geheimhouding en marifoon dan zie je dat bij radio communicatie geheimhouding meteen bij de uitgangspunten staat."
"De uitgangspunten"? Link graag, niet zo vaag blijven.
En ja, je mag verwijzen naar art 441 Wetboek van Strafrecht. Ik ga het niet nog een keer doen, drie keer is scheepsrecht.
Met dat artikel kun je niets, tenzij je eerst aantoont dat een bericht niet al openbaar is.
In het handboek marifonie staat een artikel over geheimhouding (artikel 6).
Over AIS wordt vermeld:
art 1.14 schreef :
Inland AIS (automatisch identificatiesysteem voor de binnenvaart)
Communicatiesysteem op basis van een protocol, dat gebruik maakt van de mobiele
maritieme VHF-band om navigatiegegevens uit te wisselen.
Het Inland AIS is op de maritieme AIS-Standaard gebaseerd.
Informatiediensten voor de binnenvaart (River Information Services, RIS) gebruiken Inland
AIS.
Inland AIS maakt het inrichten van systemen voor het volgen en opsporen van schepen
(tracking & tracing) voor bepaalde doeleinden mogelijk, waarbij gebruik wordt gemaakt van
vastgestelde kanalen volgens een vastgestelde gebruiksprocedure.
... Met AIS kan toezicht op het verkeer worden gehouden, terwijl de verkeerscentrales hun informatie via de AIS-walstations
verkrijgen. AIS dient ter voorkoming van aanvaringen tussen schepen.
Klasse A is voor schepen die onderworpen zijn aan de uitrustingsverplichting, ...
Als je stelt dat dezelfde apparatuur wordt gebruikt voor inland AIS en internationale AIS, dan is er geen enkele reden een beperking op te leggen aan de AIS-registratie. Echter, hier wordt genoemd "voor bepaalde doelen", ofwel kennelijk mag registratie niet onbeperkt plaatsvinden. De doelen worden ook genoemd: ordehandhaving en voorkoming van aanvaringen.
Het doel volgen van schepen via het internet staat er niet bij.
Maar het handboek heeft geen kracht van wet, dus verder:
radioreglement 1979 schreef :
Article 17. Secrecy
17.1 In the application of the appropriate provisions of the Constitution and the Convention, administrations bind themselves to take the necessary measures to prohibit and prevent:
17.2 a) the unauthorized interception of radiocommunications
not intended for the general use of the public;
17.3 b) the divulgence of the contents, simple disclosure of the existence, publication or any use whatever, without authorization of information of any nature whatever obtained by the interception of the radiocommunications mentioned in No. 17.2.p/quote]
Het bovengenoemde regeltje over geheimhouding (art6) uit het handboek, maar dan in de wetstekst. vind je dit voldoende om aannemelijk te maken dat de informatie niet publiek is omdat het over de ether onversleuteld is uitgezonden?
Zegt de wet ook iets over AIS?
30.11A § 11A Aircraft, when conducting search and rescue operations, are also permitted to operate digital selective calling (DSC) equipment on the VHF DSC frequency 156.525 MHz, and automatic identification system (AIS) equipment on the AIS frequencies 161.975 MHz and 162.025 MHz. (WRC-07)
Daarmee hebben we dus een expliciete toestemming voor vliegtuigen om de frequenties uit te luisteren, maar het was een "publieke frequentie", dus waarom is voor gebruik die toestemming nodig?
Wetten zijn wel vaker dubbel, overbodig of 2-ledig uitlegbaar, dus ik trek geen conclusies.
Een 2e grondregel is nadenken voordat je een bericht de wereld instuurt omdat iedereen _kan_ afluisteren.
Dat is geen afluisteren, dat is luisteren (ontvangen). En dat is volstrekt legaal in Nederland. (
Wetboek van Strafrecht, artikel 139a, 2de lid, onder 1° cq
WvS, artikel 139c, 2de lid, onder 1°)
139a is bij AIS natuurlijk niet van toepassing.
Bij 139c is "het uitluisteren" alleen niet strafbaar als voor een AIS-ontvanger geen bijzondere inspanning nodig is. Anders blijft over "hij die opzettelijk en wederrechtelijk met een technisch hulpmiddel gegevens aftapt of opneemt die niet voor hem bestemd zijn en die worden verwerkt of overgedragen".
Volgens mij is een wettelijk "geen bijzondere inspanning" niet gelijk aan "ik kan er legaal een standaard kastje voor kopen".
Zucht.
"What kinds of interception and divulgence of radio transmissions are legal?"
"Divulgence of broadcasts related to ships, aircraft, vehicles or persons in distress."
Dat is in Nederland en de rest van de wereld ook legaal.
Het zou ook van de gekke zijn, een verbod op MAYDAY RELAY totdat consent is verkregen van de schipper in nood.
Niet helemaal: het is legaal
tijdens de mayday. Daarna valt het volgens mij net zo hard onder geheimhouding. "Related to" is volgens mij breder. Maar ik heb de verdere tekst niet nagezocht, dus elk argument waar je mee komt: ik spreek je niet tegen.
Het Wetboek van Strafrecht zelf zal geen uitspraak doen over of AIS-data publiek is of niet. Als de data al dan niet publiek doet het WVB alleen een uitspraak over de op te leggen sancties. En ik acht het zeer goed mogelijk dat er een achterdeur openstaat die nog met nieuwe wetten gedicht moet worden.
Daarmee blijft ik van mening dat het opslaan en delen van data van pleziervaart door MT en VF illegaal is, tenminste in Nederland (radioreglement en AVR). En waarschijnlijk ook binnen de EU.
Maar ik ben geen rechter en jurisprudentie zou mij hier echt helpen.