Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 11 aug 2022 15:49 #1413926

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4502
Nachtvlinder schreef :
Kan ik / een instantie AIS “terugspoelen” om de verkeerssituatie op een specifieke plaats/tijd te evaluaren?

In tracks van iSailor wordt veel NMEA informatie die beschikbaar is vastgelegd en deze is nadien afspeelbaar. Ook de AIS data, waardoor je de posities, snelheid, etc. van alle schepen in je bereik op elk moment van je tocht kunt reproduceren. Ik begrijp dat het in jouw specifieke geval om woonboten gaat, die zeer ws niets ontvangen en registreren.

Helaas is de ontwikkeling van iSailor al jaren terug gestaakt (ander draadje), maar mogelijk zijn er ook andere navigatie apps die deze ruwe data opslaan. Ik ga zeker een feature request indienen bij TZ iBoat of ze deze ‘black box’ NMEA registratie optie ook willen opnemen in hun app.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 11 aug 2022 17:03 #1413943

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Toen wij Norna uit Griekenland zeilden en bij Hoek van Holland werden aangehouden door de kustwacht kreeg ik stellig de indruk dat zij ons vanaf Gibraltar al in beeld hadden cq konden volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 11 aug 2022 18:13 #1413956

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Herman Hartman schreef :
Rond de beroepsvaart zitten de nodige spelers die gebruik kunnen maken van de scheeppositie van de schepen waarbij ze in enig stadium betrokken zijn bij het afhandlelen van het schip bij binnenkomst aanmeren lossen/laden en vertrek De belangrijkste spelers krijgen die ook al toegespeeld via de rederij en het schip in kwestie maar AIS info maakt het wel erg eenvoudig te zien waar het schip zich daarwerkelijk bevindt . Er ligt in grotere havens een heel netwerk waar info gedeeld wordt zodra het schip zich bij de loods meldt gaat er van alles inwerking maar bijvoorbeeld een onderhoudsbedirjf dat motor onderhoud moet doen heeft daar niet toegang zomaar toe. DIe beroepsgroep vindt koppelen van ais gegevens vast geen probleem om te zien hoelang het nog duurt voordat ze naar de kade moeten enbetaalt voor deze info. En als je lading cocaine binnenkomt wil je ook weten hoe laat je ongeveer op de termilnal moet zijn niet waar. B) Er is dus een verdienmodel voor het uitbaten van AIS info.

O.a. Royal Dirkzwager
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 11 aug 2022 18:17 #1413958

En dat al ver voor het digitale tijdperk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 11 aug 2022 18:52 #1413967

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
JotM schreef :
Sinds de overvaring met dodelijke afloop van een roeisloep uit Katwijk in oktober 2020 gebruiken wij bij onze vereniging (KVWDK) MT of VF om voor een training even te kijken of er binnenvaartschepen in onze omgeving onderweg zijn, met name in de maanden dat we in het donker roeien. Zo is dat tussen bootslieden en bestuur afgesproken.

Op basis waarvan zou ik moeten concluderen dat de door de binnenvaartschepen uitgezonden AIS-gegevens niet voor mij (roeiende vaarweggebruiker) bestemd zijn?
Je vergelijkt appels met peren.
Besluit telecommunicatie scheepvaart BES, artikel 14 schreef :
De machtiginghouder onderscheidenlijk de gezagvoerder van een schip is verplicht het geheim te bewaren van alle berichten welke door middel van de inrichting te zijner kennis komen, voor zover niet voor hem of een der opvarenden bestemd.
De AIS is ervoor bedoeld dat als je ergens vaart, je lokale schepen kunt tracken. Daarmee kun je schepen zien aankomen en dat werkt meestal positief voor de veiligheid. Dus als schipper heb je er recht op deze gegevens te gebruiken.

Het registreren en archiveren van scheepsbewegingen uitgevoerd door MT en VF is zeer bedenkelijk. Misschien dat het tracken van zeeschepen van rederijen toegestaan is. Voor het tracken van prive schepen begeven zij zich op glad ijs, zowel volgens de wetten voor de marifonie als voor de AVG.

Als je het in je roeiboot wilt gebruiken:
Wat let jou om een AIS-ontvanger in je roeiboot te bouwen?
Dat is helemaal legaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 11 aug 2022 19:53 #1413994

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
terugkijken is alleen korte termijn. Ik had een deel van mijn toch naar Denemarken mijn track niet aan. Ik dacht dus misschien kan ik dat nog wel via zo'n AIS volger vinden, maar langer terug is altijd betaald zover ik heb kunnen vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 11 aug 2022 20:55 #1414009

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Reuver2 schreef :
De AIS is ervoor bedoeld dat als je ergens vaart, je lokale schepen kunt tracken.

Lees even het bericht terug met de verwijzing naar de ITU recommendation en de erop gebaseerde EN-IEC norm dat een class B SOTDMA transponder iedere 6 minuten "message 27" voor de "long range service by transmission" moet kunnen uitzenden, bedoeld voor ontvangst door satellieten tot een hoogte van 1000 km.

En betoog dan nog eens een keer dat AIS (uitsluitend) bedoeld is voor ontvangst door "lokale schepen".

Het Besluit telecommunicatie scheepvaart BES geldt in Caribisch Nederland, niet op en rond de Kagerplassen. Daar geldt gewoon art 441 WvS.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 aug 2022 05:45 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 12 aug 2022 08:31 #1414068

Tijdens onze vakantie in Zeeland lagen we na een dagje lekker zeilen al om 10:00 in onze kooien te snurken toen er op het dak van ons kajuitje werd geklopt. Mijn neefje had na een dagje strand en aansluitend een restaurantbezoek op zijn telefoon (VF) tot op de meter nauwkeurig gezien waar wij lagen en dacht dat het wel gezellig was om nog even langs te komen.

Hartstikke leuk natuurlijk, in twee minuten een pendek en een t-shirt gevonden, wijn open getrokken, borrelnootjes in de soepkop en in de kuip was het nog een paar uur heel gezellig. Echt een super-avondje maar het zet je natuurlijk ook aan het denken en dan denk je inderdaad aan bijvoorbeeld inbrekers.

Aan de andere kant, ik zie bij allerlei Opsporing-verzocht en CSI-achtige televisieprogramma's dat men ook feilloos je gangen kan nagaan door te bekijken met welke masten je mobiele telefoon verbinding heeft gezocht. Ik kan me niet voorstellen dat echt kwaadwillende criminelen die op jouw scheepsnaam gaan zoeken of je wel of niet thuis bent net zo goed over middelen beschikken die je smartphone traceren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 12 aug 2022 18:26 #1414200

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
JotM schreef :
Reuver2 schreef :
De AIS is ervoor bedoeld dat als je ergens vaart, je lokale schepen kunt tracken.

Lees even het bericht terug met de verwijzing naar de ITU recommendation en de erop gebaseerde EN-IEC norm dat een class B SOTDMA transponder iedere 6 minuten "message 27" voor de "long range service by transmission" moet kunnen uitzenden, bedoeld voor ontvangst door satellieten tot een hoogte van 1000 km.

En betoog dan nog eens een keer dat AIS (uitsluitend) bedoeld is voor ontvangst door "lokale schepen".
De basis van het gebruik van marifoon en AIS in Nederland, is vooralsnog verbonden aan Nederlandse wetten. In Nederland staat in de regels voor marifonie en de regels voor radio verkeer een voorbehoud dat informatie die ontvangen wordt niet vrijelijk gedeeld mag worden.

Dat vind je in alle regels en leidraden van AT terug.

Dat de FCC expliciet het publiceren van data binnengehengeld via marifoon niet strafbaar stelt, is wel een belangrijk punt, maar heeft in Nederland geen kracht van wet.

Dat het scheepsverkeer internationaal in kaart wordt gebracht is belangrijk. Dat hebben we geleerd vanwege de olieschepen en afvalschepen die illegaal proberen de lading te lossen. Hierop heeft de AVG geen enkel vat. En volgens mij is die registratie ook proportioneel.

Maar als het verkeer van een zeilbootje dat een wereldreis maakt getrackt wordt van minuut tot minuut kan ik alleen stellen dat het "technisch mogelijk" is. Als je nu via wetgeving gaat roepen dat het tracken van zeilboten legaal is en/of verplicht moet worden, dan vraag ik mij wel af welk doel het dient en in hoeverre dat proportioneel is. En daarbij haal ik dan de AVG aan.

Het is technisch heel goed mogelijk om prive schepen te filteren uit de AIS-data. Dat MT dat niet doet, maar alleen filtert op "betalende klanten" en "niet-betalende klanten" is mijns inziens een uitwas van een business model dat illegaal is in Nederland (en in Duitsland, de UK, etc). Ik zou hier graag jurisprudentie zien.

De marifoon en AIS zijn middelen om te communiceren. Daarbij is onherroepelijk dat data uitlekt omdat het kanaal openbaar is. Door marifonie 100% openbaar en 100% archiveerbaar te maken, loop je het risico dat schippers het non-proportioneel vinden en waar mogelijk niet meer communiceren. Als de AIS alleen negatief bijdraagt is het het als alle andere apparaten aan boord een stroomverbruiker die uit kan.

We hebben het hier niet over een blokkanaal waarop het marifoonverkeer wordt geregistreerd. In tegenstelling tot MT ga ik er vanuit dat de staat wel registraties verwijdert als deze veroudert zijn (aka retentie).

Jij noemt het voorbeeld van het roeibootje met AIS?
Het tegenvoorbeeld is de camera die 24/7 de hele straat registreert. Technisch prima realiseerbaar en op het internet is opslag genoeg voor ten minste 1 jaar. Het is alleen illegaal, hoewel sommige Nederlanders dat graag anders zouden zien (_en_ hoewel de politie graag gebruikt maakt van deze illegale data).

De hamvraag: waarom is de camera illegaal en AIS-registratie op het web niet?
Ik wil je geen woorden in de mond leggen, maar jouw hele betoog lijkt tot de conclusie te leiden dat binnenkort zowel de camera en als de AIS-registratie binnenkort legaal zouden moeten zijn.

Uit jouw betoog kan ik niet halen of jij daar blij van wordt of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 12 aug 2022 18:49 #1414209

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
1) de regels waar je op doelt staan niet in de "regels voor marifonie", maar in het Wetboek van Strafrecht art 441. (Voor directe link, zie eerder bericht).;

2) de voorwaarden voor AIS staan in de radio regulations van de ITU (niet FCC) en die gelden verdragsrechtelijk ook voor Nederland.
Zie wetten.overheid.nl/BWBV0006764/2021-01-01

Nu cameratoezicht er bij de haren bij slepen is in mijn ogen het appels met peren vergelijken wat je mij eerder voor de voeten worp.
Bovendien zou ik het waarderen als je opschrijft wat jij vindt en je verder onthoudt van speculeren op wat ik mogelijk vind.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 aug 2022 19:12 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 12 aug 2022 19:20 #1414213

Misschien dan toch maar de data uit de transponder die door de ether gaat versleutelen?
bij IOT is dat al vaste prik. Alle data naar mijn stardata server is ook versleuteld.
En zijn nu ook al meer en meer chips en microcontrollers met interne security. Over the top soms, maar toch.

En dan kan de ais transponder leverancier dan weer mooi nieuwe apparaten verkopen!

nou ja, er kan ook meteen een beter systeem worden ontworpen dan. Dat AIS bit gevogel op een marifoon kanaal is onderhand ook wel achterhaald.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 aug 2022 19:23 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 08:54 #1414289

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
JotM schreef :
Nu cameratoezicht er bij de haren bij slepen is in mijn ogen het appels met peren vergelijken wat je mij eerder voor de voeten worp. .
Met name bij AVG zie je dat camera toezicht beter is ontwikkeld dan overige registraties. Dus camera toezicht erbij halen is zeker niet vergezocht.

Als je zoekt op geheimhouding en marifoon dan zie je dat bij radio communicatie geheimhouding meteen bij de uitgangspunten staat. Een 2e grondregel is nadenken voordat je een bericht de wereld instuurt omdat iedereen _kan_ afluisteren. Als je de buren kunt afluisteren omdat zij schreeuwen bij het ruzieen, is het ook gezond verstand dat niet alles dat gezegd wordt in de krant wordt gepubliceerd (en systematisch gearchiveerd).

In de wetten van NL en UK is dat wel verankerd.

In de VS is het merkwaardig geregeld: De FCC sluit expliciet marifonie uit voor vervolging.
In het kader van eenvoudige regels, ja, het is zeer eenvoudig.
In het kader van bescherming van burgers tegen bedrijven en overheid:
Ja, bedrijven zijn prima beschermd tegen de burgers.

De privacy wetten in de VS liepen altijd achter bij Europa. En dat zie je terug in de regelgeving van de ITU. Privacy zit er gewoon niet in. Onder het mom van "laten we het eenvoudig houden" staat de deur wagenwijd open voor misbruik vrij commercieel gebruik.

Bij opslag van gegevens hoort een privacybeleid en een retentie. En de AVG is hier heel eenvoudig in, alleen de AP handhaaft niet, dus worden illegale dataverzamelingen gedoogd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 09:12 #1414294

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Roozeblij schreef :
Misschien dan toch maar de data uit de transponder die door de ether gaat versleutelen?
Welk probleem lost versleuteling op?
Alle AIS-ontvangers kunnen de data omzetten naar NMEA, welke geupload kan worden.

Het enige dat je toevoegt is dat je niet meer genoeg hebt aan een RPI4 met SDR als ontvanger.
En een berg afgedankte oude AIS-sen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 15:51 #1414377

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Reuver2 schreef :
Als je zoekt op geheimhouding en marifoon dan zie je dat bij radio communicatie geheimhouding meteen bij de uitgangspunten staat."

"De uitgangspunten"? Link graag, niet zo vaag blijven.
En ja, je mag verwijzen naar art 441 Wetboek van Strafrecht. Ik ga het niet nog een keer doen, drie keer is scheepsrecht.

Een 2e grondregel is nadenken voordat je een bericht de wereld instuurt omdat iedereen _kan_ afluisteren.

Dat is geen afluisteren, dat is luisteren (ontvangen). En dat is volstrekt legaal in Nederland. (Wetboek van Strafrecht, artikel 139a, 2de lid, onder 1° cq WvS, artikel 139c, 2de lid, onder 1°)

In de VS is het merkwaardig geregeld: De FCC sluit expliciet marifonie uit voor vervolging.

Zucht.
"What kinds of interception and divulgence of radio transmissions are legal?"
"Divulgence of broadcasts related to ships, aircraft, vehicles or persons in distress."


Dat is in Nederland en de rest van de wereld ook legaal.
Het zou ook van de gekke zijn, een verbod op MAYDAY RELAY totdat consent is verkregen van de schipper in nood.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 16:05 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 17:54 #1414416

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Ik ben niet goed in haarkloven, dus ik laat het bij dit bericht.
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 18:37 #1414426

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Reuver2 schreef :
Maar ik ben geen rechter en jurisprudentie zou mij hier echt helpen.

Wel weer grappig om na hele teksten heen en weer te hebben geschreven tot de conclusie te komen dat we er eigenlijk hetzelfde in staan. In ieder geval gedeeltelijk. :)

Daarom herhaal ik graag: ik ben oprecht heel benieuwd wat na een klacht of zaak de uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens of rechter op de vraag van TS is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 18:48 #1414428

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Dank @Reuver2 voor deze mooie bloemlezing. Wat VF en MT en consorten doen is op zijn minst strijdig met de geest van privacybescherming (dat wist ik al) en mogelijk dus ook met de letter van de wet. Wat dat betreft hoef ik dit draadje niet verder te volgen. Het is wachten op jurisprudentie.

[offtopic]Ondertussen gebeurt het voorlopig wel. Persoonlijk vind ik het niet leuk gevolgd te worden door iedereen die ik van ver of nabij ken en die daar zin in heeft. Bespaar me het soort verrassingen waar Freon-Skipper blij mee was. Ook ongevraagd commentaar hier op het ZF over de bewegingen van leden vind ik ongepast, tenzij ze daar zelf de deur voor openzetten door ons in real time over hun tochten te berichten en daar reacties op uit te lokken. Lijkt me iets voor de moderatoren om eens over na te denken en de forumregels in die zin aan te passen.[/offtopic]
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 18:52 #1414431

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Als je het niet wil dan moet je niet zenden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 19:01 #1414433

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
mithras schreef :
Als je het niet wil dan moet je niet zenden...
Ja, het volgende rondje is begonnen! :woohoo:
Wij zenden met AIS-transponders om gezien te worden door scheepvaart en verkeersgeleiders met AIS-ontvangers, voor onze veiligheid en die van anderen. Niet om door "iedereen" gevolgd te kunnen worden.
Nou ja, wij, ik heb nog geen transponder en krijg steeds minder zin in zo'n ding.
Gelukkig is dit een off-topic onderwerp en kunnen de rondjes niet eeuwig doorgaan ;)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 19:09 #1414436

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Ik bedoel het niet vervelend. Ik geef mijn mmsi alleen aan mensen waarvan ik wil dat ze mij volgen. En heb altijd de optie het uit te zetten. Je scheepsnaam niet bekend maken en je blijft vrij onherleidbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 19:18 #1414438

Ja, nogmaals, dus encrypted data versturen...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 19:18 #1414439

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
mithras schreef :
Je scheepsnaam niet bekend maken en je blijft vrij onherleidbaar.
Ik zal eens nadenken over een andere forumnaam. En dan een transponder kopen :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 19:21 #1414440

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Roozeblij schreef :
Ja, nogmaals, dus encrypted data versturen...

Je bedoelt dat alleen mensen met een papiertje een device mogen hebben die het verkeer kunnen ontsleutelen en tekenen dat ze die informatie niet delen? Een andere oplossing zie ik niet echt.

Edit: ivm met key rotation en trust is dit best een ingewikkeld probleem.
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 19:26 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 19:55 #1414448

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Roozeblij schreef :
Ja, nogmaals, dus encrypted data versturen...

Het is al sort van versleuteld, maar elke ais ontvanger begrijpt het omdat het protocol openbaar is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 21:06 #1414469

Het is wel ingewikkeld en bit geneuk, maar niet versleuteld hoor.
Als in met rsa.
Gaat zeker gebeuren volgens mij.
Ais zoals het nu werkt is echt achterhaald.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 21:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl