Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Op afstand

Op afstand 24 sept 2022 09:47 #1425399

Er worden steeds meer kunstwerken op afstand bediend. Dat het daarbij nogal eens misgaat (systeemfout?) is duidelijk. Dat is ook in de bijgevoegde column beschreven. noordkopcentraal.nl/column-op-...et-volgende-ongeluk/

Ik heb ook ervaren dat een afstand-brugbediening bijna altijd veel tijdrovender is, waarschijnlijk door de ingebakken veiligheidsprocedures. Als ik met mijn boot een brug al lang en breed voorbij ben, duurt het vaak nog minuten voordat-ie weer gesloten wordt, tot ergernis van wachtend landvolk.

Als voordeel wordt altijd genoemd, kostenbesparing.
Zijn er mensen op ZF die daar iets zinnigs over kunnen zeggen, worden er werkelijk kosten bespaard? Ik zie dat de ombouw naar afstandsbesturing erg veel geld kost. Dat bij de geringste hapering van een sensor een techneut moet komen, soms van ver. Dat na een klein aantal jaren alle elektronica en camarasystemen verouderd zijn en vervangen moeten worden.
En dat er banen vervallen voor betrekkelijk laag-opgeleide mensen waarvoor wellicht geen ander passend werk is, dus uitkering.
Dus nogmaals, is er hier iemand die helder heeft of er daadwerkelijk kosten worden bespaard (alle maatschappelijke en andere kosten meegerekend)?
Ben benieuwd.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 09:53 #1425401

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Begreep dat de om-om schakeling in Amsterdam van hand naar afstand naar hand wel heel veel geld heeft gekost.
Begreep ook dat oa bij Vreeland brug provinciale weg op afstand bediend, de centrale maar 2 bruggen tegelijkertijd mag bedienen van de 12 die ze centraal beheren. Dus daar kun je soms wel even moeten w88.
En idd, sluiten duurt langer dan de ter plaatse bediende brug.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 10:27 #1425408

Laatst bewerkt: 24 sept 2022 12:09 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 10:42 #1425417

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
De bediening van de bruggen bij Delft door de centrale in Leidschendam is prima, net zoals die tussen Vlaardingen en Delft door de centrale in Vlaardingen. Zelfs de sluis in Vlaardingen gaat prima. Eigen ervaring :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 11:27 #1425432

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
jerry schreef :
De bediening van de bruggen bij Delft door de centrale in Leidschendam is prima, net zoals die tussen Vlaardingen en Delft door de centrale in Vlaardingen. Zelfs de sluis in Vlaardingen gaat prima. Eigen ervaring :cheer:

Voor de meelezers, zijn die dan op afstand bediend?

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 11:39 #1425434

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
De Ketelsluis bediening is tegenwoordig een ramp. Lange wachttijden en als je er eindelijk in ligt moet je regelmatig nog een halfuur wachten omdat er dan nog een bootje aankomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 11:52 #1425437

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Kosten kunnen me gestolen worden. Ik pleit voor een bruggenwachter op iedere brug. Beter overzicht en dus veiliger.

Edit: En reken boodschappen In de supermarkt af bij een caissière in plaats van bij een onbemande scankassa. En je snapt wel waarom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 12:02 #1425440

Ik vaar tenminste twee keer per jaar een deel van de staande mastroute. Op verschillende delen van dat traject zijn er bruggen die op afstand worden bediend. 'De monteur is onderweg' is op dit traject geen onbekende kreet. Er zijn in het verleden zaken misgegaan met afstand bediend bruggen Er is dan ook steeds meer beveiliging en juist daarin treden vaak storingen op.
Vanwege de veiligheid zie je dat de openings- en sluitingsprocedure op afstand langer duurt. De brug bij Leiderdorp is hiervan een goed (of eigenlijk slecht) voorbeeld. Werd die eerder door de brugwachter doorgaans binnen enkele minuten geopend. Nu alleen 1 keer per kwartier omdat het het verkeer anders teveel zou verstoren. Als dat al zo is komt dat omdat een enkele opening van minder dan 3 minuten vanwege de tragere sluiting nu al 5 minuten kost. Heb de afgelopen jaren in Leiden ook een aantal keren vastgelegen tussen twee bruggen doordat er een storing in het systeem zat.waarna alle bruggen automatisch uit dienst werden genomen. Daar balen overigens de brugwachters van post de Waard net zo van als wij. Door de perikelen met de afstandsbediening op de verschillende bruggen is het elke keer weer de vraag hoe lang de route neemt toch vervelend als je door dit soort oponthoud ineens een extra vaardag nodig hebt.
Ook brugwachters die wel vanaf he brugwachtershuisje hun brug bedienen hebben soms te kampen met storingen. Voorheen losten ze die zelf vaak op. In de zomer is uitzetting een bekende boosdoener Zo kan een slagboom zomaar weigeren. Een emmer water en een goede tik met een stevige hamer doen dan wonderen. Nu is het brugwachter vaak ten strengste verboden ook maar iets te doen op dat vlak. Gevolg ook hier meer storingen en de monteur is onderweg (die dan met een emmer water en een hamer precies dat doet en dan een system reset uitvoert) .
Het probleem zit dieper en heeft ook te maken met de risico afwenteling bij de meeste autoriteiten die zich om die reden graag vergrijpen aan ingewikkelde protocollen en procedures. dan kun je bij een calamiteit altijd de schuld afschuiven op het systeem. Nu dan worden ze door de leveranciers van systemen om bruggen en sluizen op afstand te bedienen op hun wenken bediend. Wat de operationele kosten van die systemen zijn is wel het best bewaarde geheim overigens. Het uurtarief van al die extern ingehuurde monteurs is niet mals en het onderhoud van de software ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 12:59 #1425447

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Net terug van rondje door Zeeland. Bergsediepsluis, Goesesas sluis en brug Wilhelminadorp en Zandkreeksluis gedaan. Alles op afstand bediend, goede communicatie ervaren en vlotte bediening gehad.

edit,

Ik scan mijn boodscappen zelf, scheelt een keer alles weer op de band leggen en weer terug in je wagentje :P
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 24 sept 2022 13:01 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 14:26 #1425464

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Je maakt een kleine vergissing Jutter. De Goeesche Sas is (gelukkig maar) nog steeds bemand(-vrouwd)door een sluiswachter. Die bediend vandaar uit wel op afstand de brug Wilhelminadorp.

N.B.Recent gesprekje met de sluismeester in het kantoortje leerde me dat sinds 2019 lichten deuren slagbomen etc van sluis en brug alleen maar separaat ( of het een of het ander) kunnen worden bediend. En dat levert wel eens een vreemde vertraging op van bijvoorbeeld de brug. Het is je misschien ook opgevallen dat het tot 2019 wel eens kon gebeuren dat je gewoon door de sluis kon varen (HW Oosterschelde is gelijk aan waterpeil kanaal naar Goes) maar ook dat is in 2019 veranderd. De Goeesche Sas is sindsdien een primaire waterkering in het Deltaplan geworden. De hele sluis en brugbediening is op de schop gegaan zonder ook maar enige vorm van communicatie over reden en gevolg. Een gevolg bleek deze nazomer. De waterkwaliteit in kanaal en aangrenzend meer veranderde desastreus, tenminste voor omwoenden die tot en met augustus nog konden genieten van het zwemmen in (en het bekijken van het bodemleven) in helder zilt water.
Laatst bewerkt: 24 sept 2022 14:28 door EelskeM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 14:35 #1425466

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Ondanks alle kinderziektes lijkt het me een achterhoede discussie. Dezelfde discussie werd gevoerd bij het vervangen van wissel- en overwegwachters bij de spoorwegen in de jaren 50/60 en nu kun je je in redelijkheid niet meer voorstellen dat dit allemaal nog met de hand zou gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 14:48 #1425469

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Knar schreef :
Ondanks alle kinderziektes lijkt het me een achterhoede discussie. Dezelfde discussie werd gevoerd bij het vervangen van wissel- en overwegwachters bij de spoorwegen in de jaren 50/60 en nu kun je je in redelijkheid niet meer voorstellen dat dit allemaal nog met de hand zou gebeuren.

Des te knulliger dat in deze halve eeuw verder we niet in staat een centrale bediening eenvoudig te implementeren en opereren....
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 14:49 #1425470

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Ik realiseer me overigens ineens waarom het bij de spoorwegen vrij soepel ging en bij de bruggen vrij moeizaam gaat en dat is de decentrale aanpak waardoor elke gemeente en vaarwegbeheerder allemaal hun eigen wielen aan het uitvinden zijn terwijl de probleemstelling overal identiek is. Maar ja, dat is een erfenis uit de 80-jarige oorlog, en dat heeft ook wel weer wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 24 sept 2022 15:32 #1425485

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
JB-NL schreef :
jerry schreef :
De bediening van de bruggen bij Delft door de centrale in Leidschendam is prima, net zoals die tussen Vlaardingen en Delft door de centrale in Vlaardingen. Zelfs de sluis in Vlaardingen gaat prima. Eigen ervaring :cheer:

Voor de meelezers, zijn die dan op afstand bediend? Jazeker, anders zou ik hier niets over schrijven.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 14 nov 2022 15:40 #1437565

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Een paar dagen geleden weer eens een fietser van een brug gestort, zie hier. Was er een met een brugwachter. Niet per se veiliger dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op afstand 14 nov 2022 16:15 #1437582

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Knar schreef :
Een paar dagen geleden weer eens een fietser van een brug gestort, zie hier. Was er een met een brugwachter. Niet per se veiliger dus.

Stel voor dat we of de fietsers afschaffen, of de bruggen... :P

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl