Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
Vind dit toch een beetje vreemd.
Ze zeggen dat deze toestellen dezelfde frequentieband gebruiken als de walvissen, maar vermelden er niet bij welke deze is ?
Akoestische anti fouling werkt met lage intensiteit en zou dus alleen maar op te sporen zijn binnen de 100 mtr van het schip. Hoe zou dit dan de walvissen kunnen hinderen ?
Ik denk dat dit maar eens grondig en wetenschappelijk onderzocht moet worden.
Met dit artikel weten we veel te weinig.
Akoestische antifouling werkt, maar voor werkzaam te zijn moet ze 24 op 24 aanstaan vooral tijdens het stilliggen in de haven. Dat werkt voor de meeste zeilers niet. En wordt met de huidige energieprijzen behoorlijk duur.
Ik denk dat US op zeeschepen niet echt low-power is en geluid draagt enorm ver onder water.
Als een normaal mens al een gehoorsdrempel heeft op -80dB en ultra soon een vermogen van b.v. 1 kilowatt (+30dB) , is dat een verschil van 100dB. Dat hoor je onder water, denk ik, misschien honderden kilometers ver. Aangenomen dat zeezoogdieren hetzelfde dynamische gehoorsbereik hebben.
Ik heb walvissen horen zingen op Antarctica, terwijl die nog 10-tallen kilometer ver of verder waren. Het is hun long-distance communicatie tussen de andere soortgenoten onderwater.
De afstand dat het geluid onder water nuttig kan gebruikt worden, is sterk afhankelijk van de frequentie. LF ( geluid onder de 10Khz ) kan ver gehoord worden.
Hogere frequenties ( tussen 10 en 100 Khz ) wordt al een stuk minder.
100 400 Khz neemt het verlies al sterk toe.
( Duikboot detectie met sonar rond de 8 Khz. Opsporing van mijnen en kleinere voorwerpen 100 tot 400 Khz. De detectieafstand op 400 Khz is maximaal 300 mtr )
Dan spreken we over zenders die behoorlijke vermogens kunnen uitzenden.
AF vermeiden zal vermoedelijk ik de hogere frequenties zitten, en met veel minder vermogen, dus het geluid zal maar erg dichtbij te horen zijn.